Seuraa 
Viestejä45973

Välillä tulee sellainen vaikutelma että ihmisen pitäisi olla täysin itseriittoinen eikä toisille saisi antaa mitään valtaa vaikuttaa itseensä.
Miten on, jos ihmisten kanssa kuitenkin on tekemisissä, niin olisko mahdollista olla loukkantumatta mistään?

Sivut

Kommentit (31)

minnevi
Välillä tulee sellainen vaikutelma että ihmisen pitäisi olla täysin itseriittoinen eikä toisille saisi antaa mitään valtaa vaikuttaa itseensä. Miten on, jos ihmisten kanssa kuitenkin on tekemisissä, niin olisko mahdollista olla loukkantumatta mistään?

Ei ole mahdollista (tarpeellista).

Tunteesta kuin tunteesta on mahdollista - tarpeellista - ottaa opikseen itsetuntemuksen tähden ... voi sitä kutsua vaikka itseriittoisuudeksikin, sillä yksilön kannalta jokaisen on riitettävä itse itselleen.. rohjettava ajattelemaan asiasta kuin asiasta o m i l l a aivoilla - irti massa-ajattelusta.

Oikeestaan kukaan ei edes voi tuntea tulleensa loukatuksi, ellei tunne olevansa samaa mieltä - itsestä - ns. loukkaajan kanssa. Esim. se joka on lihava, ei tunne edes vähäisessä määrin tulleensa loukatuksi missään tilanteissa.. jos on ns. sinut oman lihavuutensa kanssa. Eli oikeesti ei yksikään loukkaannu toisten vaan vain omasta sisäisestä puheesta ... itseään kohtaan. Itsensä karvoineen nahkoineen hyväksyvä nauraa tai ihmettelee vaikkapa pilkka puheita lihavuudesta.

Jos loukkaantuu mistä tahansa, se kertoo yksinkertaisesti ja nerokkaasti vain siitä, että mitä itse ajattelee itsestä. Loukkaantuminen osoittaa ihmisenä kasvamisen paikan.

Ts. väite on, ettei ihmistä loukkaa kuin hänen o m a t ajatukset/tunteensa omasta itsestä - loppujen lopuksi. (Ei kurja pomo, lapsuus tai kumppani ole kuin kehno selitys ihka omille tuntemuksille......... tässä elämänkoulussa.)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
minnevi
Välillä tulee sellainen vaikutelma että ihmisen pitäisi olla täysin itseriittoinen eikä toisille saisi antaa mitään valtaa vaikuttaa itseensä.
Miten on, jos ihmisten kanssa kuitenkin on tekemisissä, niin olisko mahdollista olla loukkantumatta mistään?

onhan se mahdollista sulkemalla tunteensa sisälleen, terveellistä se ei ole. vaikka ihminen olisi kuinka sinut itsensä kanssa niin aina löytyy vastakkaisen sukupuolen edustajia, jotka saavat olosi tuntumaan epämiellyttäväksi sisältä, välillä paha katsekin riittää. en tiedä miten niillä, jotka pitävät oman sukupuolensa edustajista.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä54599
minnevi

Miksi pitäisi loukkaantua jostakin jos loukkaantumisen aiheuttaa joku totuudellinen, siksiko että se on totta ?Jos loukkaantumisen aiheuttaa valhe, miksi siitäkään pitäisi loukkaantua, sehän on vain valhetta,ei totta?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Odotettavissa olevia kommentteja tähän saakka.
Jos olet aidosti sinut itsesi kanssa, niin kyllä tosiaan voi olla loukkaantumatta yhtään mistään. Samoin: Itselle on mahdollista että ei loukkaa ketään. Tällä tarkoitan itsensä löytämistä ja varsinkin hyväksymistä, tähän on keinoja kyllä paljon.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Saw
Seuraa 
Viestejä6251

Mä veän usein herneet nenään, mutta harvemmin ihan lähen pelihousuja repimään.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Astronomy
Jos olet aidosti sinut itsesi kanssa, niin kyllä tosiaan voi olla loukkaantumatta yhtään mistään. Samoin: Itselle on mahdollista että ei loukkaa ketään. Tällä tarkoitan itsensä löytämistä ja varsinkin hyväksymistä, tähän on keinoja kyllä paljon.

ei taida olla vaan käytännössä mahdollista, ainoastaan teoriassa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Jos joku vinoilee jatkuvasti, niin alkaahan se ärsyttämään vaikka ei siitä loukkaantuisikaan. Ja vaikka ei ärsyyntyisikään, niin ainakin mielessään laittaa kyseisen vinoilijan ei-ystävien listalle. Liian hätäisiä johtopäätöksiä ei pidä mennä tekemään muista, sillä olosuhteet saattavat muuttua ja vinoilija ollakin ihan ok ihmisenä. Mutta jos kerjää verta nenästään, on todennäköisempää, että sitä mahdollisesti joskus myös saa, mitä tilaa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
taucalm
Astronomy

ei taida olla vaan käytännössä mahdollista, ainoastaan teoriassa.

On se mahdollista, tiedän kokemuksesta.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54599
Carum carvi
Minä loukkaannun, jos perhettäni/ystäviäni arvostellaan negatiiviseen sävyyn.

Kumpi kärsii kun loukkaannut, loukannut vai loukkaantuja?
Paraneeko tilanne jos loukkaat loukkaajaa joka loukkaantuu myos ja kärsii?

Mutta jos et loukkaannu arvostelusta, kukaan ei kärsi?

Loukkaannutko jos perhettäsi kehutaan positiiviseen sävyyn. olettaen että molemmat, negatiivinen ja postiivinen on värittyneitä, ei totuudellisia näkokantoja.?

Onko näin että ihminen loukkaantuu negatiivisista ja todenmukaisista kommenteista mutta ei positiivisista, miksi on näin? Hyväksymmeko vain kommentteja jotka ovat positiivisesti värittyneitä ja ei totuudellisia?

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Astronomy

On se mahdollista, tiedän kokemuksesta.

eli tunnet ihmisiä, jotka eivät loukkaantuisi siitäkään, kun joku kävisi esim. naimassa heidän vaimoaan (oletetaan, että kyseessä on täysin onnellinen mies ja vaimo suhde) ?

haluaisitko kertoa hieman lisää tällaisten ihmisten maailmankatsomuksesta ? tällaiseksi minäkin haluaisin kehittyä, mutta toistaiseksi tiedän loukkaantuvani esim. tuollaisesta.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Carum carvi

miksi loukkaannut toisten ihmisten puolesta ?

okivi
Seuraa 
Viestejä1819
taucalm
eli tunnet ihmisiä, jotka eivät loukkaantuisi siitäkään, kun joku kävisi esim. naimassa heidän vaimoaan (oletetaan, että kyseessä on täysin onnellinen mies ja vaimo suhde) ?

haluaisitko kertoa hieman lisää tällaisten ihmisten maailmankatsomuksesta ? tällaiseksi minäkin haluaisin kehittyä, mutta toistaiseksi tiedän loukkaantuvani esim. tuollaisesta.

Tuskin on voinut olla täysin onnellinen suhde, jos näin pääsee käymään.

Käsittääkseni loukkantuminen tapahtuu silloin, kun kielteinen arvostelu on todenmukainen ja osuu arkaan paikkaan. Arka paikka olisi sellainen, että se on arvostellun tiedossa vain puolitajuisesti ja hän yrittää peitellä sitä itseltäänkin.

Hyvän itsetuntemuksen omaavalla ei ole tällaisia arkoja paikkoja, koska hän on käynyt ne jo aikaisemmin läpi. Puhun aika pitkälle omasta tilanteestani. Tosin tiedän arkoja paikkoja edelleenkin olevan olemassa itselläni, mutta enhän minä kaikkea pysty käsittelemään.

taucalm
Carum carvi

miksi loukkaannut toisten ihmisten puolesta ?

Taitaa olla aika yksinkertaista: oma kunniasi on silloin riippuvainen heistä. Taloudellinen ja ruumiillinen väkivalta on tietenkin toinen juttu, mutta silloin ei ehkä puhutakaan loukkaantumisesta.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Dredex
Jos joku vinoilee jatkuvasti, niin alkaahan se ärsyttämään vaikka ei siitä loukkaantuisikaan. Ja vaikka ei ärsyyntyisikään, niin ainakin mielessään laittaa kyseisen vinoilijan ei-ystävien listalle. Liian hätäisiä johtopäätöksiä ei pidä mennä tekemään muista, sillä olosuhteet saattavat muuttua ja vinoilija ollakin ihan ok ihmisenä. Mutta jos kerjää verta nenästään, on todennäköisempää, että sitä mahdollisesti joskus myös saa, mitä tilaa.

Jatkuva saman itkuvirren vingutus on tosiaan rasittavaa. Ensin voi olla ihmeissään että mitä hemmettiä tässä oikein ajetaan takaa, kun aina saa ne täsmälleen samat nimitykset ja arvostelut toisen taholta, ihmettelee että puhutaanko tässä nyt varmasti minusta. Pikkuhiljaa alkaa käämi kärytä koska kyllästyy siihen että joku on ottanut tehtäväkseen tulla vittuilemaan aina uudestaan ja uudestaan samoin sanoin ja samoin elkein. Saisi olla varsinaiset lehmän hermot että siihen ei tympiintyisi ennenpitkää.

On kovin suosittu näkemys että huono itsetunto saa uskomaan että arvostelussa tai nimittelyssä on jotain perää. Esim. että jos sanotaan lihavaksi, niin "salaa sisimmässään uskoo sen" vaikka tietää ja näkee ihan silmillään että vaaka ei näytä hirmuisia. Ehkäpä toisinaan niinkin. Ehkä aika useinkin. Mutta ei aina. Kyllähän kuitenkin kai jokaisen ihmisen itsetunnon saa nujerrettua ja hänet aivopestyä uskomaan ihan mitä vaan jos on tarpeeksi suuri lössi tai itsevarma tapaus asialla, mutta ei kai normaali elämä sentään mitään salaliittodraamaa ole missä joku taho tekee kaikkensa murskatakseen jonkun yksilön henkisesti? (Tulee ihan MKULTRA mieleen...)

Nyt kun ajatellaan näitä jotka ovat loukkaantumassa milloin mistäkin ja tämän vuoksi katsovat oikeudekseen alkaa loukkaamaan vastapuolta, niin ensimmäiseksi minäkin ihmettelisin "muiden osapuolten puolesta loukkaantujia". Eli ihmisiä, yleensä naisia, jotka katsovat että heidän pitää haukkua joku lyttyyn koska tämän näkemys tai asenne sorsii heidän kavereitaan. Esim. itse sain varsinaisen viharyöpyn nuorelta naiselta vuosia sitten koska arvostelin uskovaisia, ja hänellä oli NIIIIN kivan kivan ihqun ihania uskovaisia ystäviä, hän oikein korosti että olin loukannut hänen kavereitaan. Ihmettelin asiaa kovin, koska ne kaverit eivät olleet siellä netissä läsnä. Tämän lisäksi on tietenkin näitä kaikenlaisia ihmisiä jotka saavat raivokohtauksen aina kun vammaisista, ulkomaalaisista, homoseksuaaleista jne. esitetään jotain muuta kuin äärimmäisen poliittisen korrektia tahi mielellään ylistävää ja ihailevaa materiaalia. Minulla ei ole mitään vammaisia eikä homoja vastaan, ja ulkomaalaisiakin arvostelen heidän tekojensa perusteella, en sen mukaan että sattuvat olemaan ulkomaalaisia noin yleensä. Mutta miksei näitä kaikkia saisi pitää ihmisinä siinä missä muitakin? Hyvinä ja pahoina, inhimillisinä olentoina?

Yksi loukkaantumaan herkkä ryhmä ovat samaistujat. Tätä esimerkkiä olen käyttänyt ennenkin, mutta menköön: sanot vaikkapa että "juopot äidit ovat aivan kamalia ihmisiä". Tällöin saatkin simpsalapimpsala vastaasi sekä äitejä että naisia, koska olet mukamas haukkunut äitejä ja/tai naisia. Se sana juoppo unohtuu. Mutta ei toki aina, siitäkin voi saada jonkun silmilleen että avoimesti ilmaisee että ei pidä juopoista. Näitäkin kun pitäisi ymmärtää, sillä alkoholismihan on sairaus...

Tässä nyt kokoajan korostuu naissukupuoli, mutta se kai johtuu siitä että suuri osa loukkaantumiskokemuksistani liittyy naisiin, sekä loukkaajan(???) että myös loukatun ominaisuudessa. On toki miestenkin kanssa tullut yhteenotettua. Mutta aika usein miesten kohdalla on niin että he ovat niin tomppeleita etteivät edes tiedä mitä tekevät loukatessaan minua, eli kyseessä ei ole tietoinen valinta. Tai jos nyt joku juoppo käy käsiksi niin hänen syyttämisensä teosta on vähän sama kuin syyttäisi eläintä siitä ettei se voinut olla purematta.

Tuohon painoasiaan liittyen kyllästyin itse viime kesänä siihen että miehet jankuttivat jatkuvasti eräällä seuraamallani nettipalstalla että kaikki 40+ naiset ovat läskejä ja rupsahtaneita. En nyt ihan sanoisi että se rupsahtaneisuus silloin iski minuun niin että olisin kokenut että niin on [size=50:17vs4ozn](mutta nykyään ehkä)[/size:17vs4ozn], ja se läskijuttu alkoi tosiaan lähinnä ärsyttää koska olin silloin itse varsinainen lauta ja rimppakinttu. Loukkaannuinko? Vaikea sanoa, mutta koin tarpeelliseksi todistaa että näin ei aina ole kuin oli toitottamistaan toitotettu. Se mitä salaa tunsin ja mikä nakersi itsetuntoani ja nakertaa edelleen oli tietenkin ajatus siitä että yli 40-vuotiaita naisia ei halua enää kukaan kumppanikseen.

Jos jokin asia ihmistä voi syödä sisältä on tietenkin se että häntä ei haluta eikä hyväksytä, hänet torjutaan, hänen olemassaolonsa on yhdentekevä. Ehkä suurin osa loukkaantumisista tapahtuu lopultakin juuri tältä pohjalta, jos ei näperrellä typerien "kaverin puolesta" -loukkaantumisten kanssa, vaan puhutaan lähinnä samaistumisloukkaantumisesta. "Miehet ovat kaikki sikoja" voinee loukata jotakuta miestä juuri sen takia että hän kokee että tuollainen tuomio tarkoittaa sitä ettei häntä halua kohta enää kukaan - eli samassa veneessä me kaikki sukupuolet, eri ikäryhmät jne. olemme mitä tulee jätetyksi/torjutuksi tulemisen pelkoon.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
okivi

Tuskin on voinut olla täysin onnellinen suhde, jos näin pääsee käymään.
ei toki, mutta minua kiinnostaisi tietää, että onko sellaisia ihmisiä oikeasti, jotka vaimonsa toisen miehen seurasta yllätettyään menisivät jääkaapille syömään pitsaa ja eivät välittäisi koko asiasta. en ainakaan itse tunne sellaisia ihmisiä =)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat