Yksivetoinen Auto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

4X4 autot syö enemmän pensaa moottoritiellä. 2wd vielä vähemmän.
Voisko 1wd, eli yksvetonen auto juoda vielä vähemmän moottoritiellä?
+että ehkä vielä sähköauto.

Tai siis. Jos on auto missä voi laittaa noi kaikki 3 vaihtoehtoa. +4X4 LOCK system.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

4WD auto on tavallisesti isompi ja painavampi eli suurempi ilmanvastus ja suuremman painon energiankulutus. Lisäksi sen voimansiirrossa pyörii paljon enemmän akseleita ja hammaspyöriä ja varsinkin talvella jäykässä öljyssä tai rasvassa.

Eiköhän se ole noissa se syy suurempaan polttoaineenkulutukseen.
Eli se sama auto vaikka yhdellä renkaalla vetävänä kuluttaa sen saman.

CE hyväksytyn sutiminen...nojoo, kirjoititko vakavissasi?

Vierailija

Niin oikeastaan aiheen kysymyksenä on: Voisko yksivetoinen auto viedä
vähemmän polttoainetta kuin kaksivetoinen? Teoriassa.
Tietenkin pitäisi ehkä olla siinnä eturankaassa mikä ei pyöri,

(toinen eturengas pyörii) olla joku gyroskooppi.

Vierailija

Tuolla tavalla kysyttynä asiaan ei ole oikeastaan yksiselitteistä vastausta.
Esimerkiksi moottoripyörä on yksivetoinen mutta sen kulutus on suurempi kuin piheimpien kaksivetoisten.

Eli kulutus riippuu niin monista asioista että ilman että niitä määritellään ensin on kysymykseen mahdotonta vastata. Tämä varmaan riittää tästä aiheesta.

Vierailija
Pultti
Tuolla tavalla kysyttynä asiaan ei ole oikeastaan yksiselitteistä vastausta.
Esimerkiksi moottoripyörä on yksivetoinen mutta sen kulutus on suurempi kuin piheimpien kaksivetoisten.

Eli kulutus riippuu niin monista asioista että ilman että niitä määritellään ensin on kysymykseen mahdotonta vastata. Tämä varmaan riittää tästä aiheesta.




Juu.
Suosittelisin että on semmonen automaattinen drifti-systeemi.
Eli auto laittaa tarpeellisen driven päälle minkä tarvii.
Moottoritiellä se panee 1wd.
30-70 teillä 2wd.
0-10 teillä 4wd.
10-60 teillä auto 2wd/4wd.

Vierailija

Pienempi kulutushan sen pitäisi olla jos olis yksweedee, 1wd....
verrattuna 2wd... siinnähän tarvii axelii ja vaikka mitä turhia humpuukeja.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

0wd mäkiauto ei kuluta bensaa yhtään, silti meno on hauskaa!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Kaksi ja nelivetoisen ero bensankulutuksessa on kuitenkin niin mitätön (alle litra satasella) että ei mitään järkeä ostaa vajaavetoisia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Saw
0wd mäkiauto ei kuluta bensaa yhtään, silti meno on hauskaa!



Ellen aivan väärin lapsuudesta muista, se hauskuus loppui samalla hetkellä kun alamäki. Sitten oli edessä työtä ja tuskaa.

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010

Tottahan se yksivetoinen auto vähemmän kuluttaisi.
Jos samalla moottorilla, samanpainoinen auto jne. Molemmissa neljä rengasta ja toisessa vetää kaikki ja toisessa vain yksi, muut laakeroituna suoraan pyörännapaan.
Niin tottakai neliveto, jossa huomattavasti enemmän laakereita ja hammasrattaita öljyn seassa pyörimässä kuluttaa enemmän --> enemmän tehohäviöitä.

Ajomukavuus / maastossa pääseminen onkin sitten sen säästyneen bensalitran tai puolikkaan tai vielä vähemmän kustannuksella jo asia, joka kallistanee suuren yleisön kiinnostuksen muihin kuin yksivetoisiin rasseihin.

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Vierailija

Kolmipyörä on luontaisesti yksiveto. Miksi niitä ei enää ole kun sodan jälkeen tekivät satojatuhansia. Siksi että se oli materiaalipulan tuotos. Kolmen sijasta sai tehtyä neljä ja taas pääsi yksi lisää töihin kulkemaan. Lisäksi verot olivat pienemmät ja auto keveämpi, ollen suunnilleen prätkän painoinen. Ei kaatunut niin helposti kuin se. Sen aikaisiin autoihin verraten kulutus oli selvästi pienempi ja kun bensa oli kortilla, se merkitsi paljon. Nyt samanlainen duunari ajelee 1,5 tonnia painavaa luxusautoa.

Vierailija
tietää
Kolmipyörä on luontaisesti yksiveto. Miksi niitä ei enää ole kun sodan jälkeen tekivät satojatuhansia. Siksi että se oli materiaalipulan tuotos. Kolmen sijasta sai tehtyä neljä ja taas pääsi yksi lisää töihin kulkemaan. Lisäksi verot olivat pienemmät ja auto keveämpi, ollen suunnilleen prätkän painoinen. Ei kaatunut niin helposti kuin se. Sen aikaisiin autoihin verraten kulutus oli selvästi pienempi ja kun bensa oli kortilla, se merkitsi paljon. Nyt samanlainen duunari ajelee 1,5 tonnia painavaa luxusautoa.



Tuohon suuntaan toivois kehityksen menevänkin....siis pieniin ja keveisiin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat