Katteen laskeminen ostohinnasta

Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Normaalijärjellä kate lasketaan vaikka sataseen 30% katetta = 100*1,3=130

Toinen tapa on laskea että myyntihinnassa on katetta 30 % =100/0,7=142,86

Kumpi tapa on yleisempi kaupan alalla? Olen kummatkin tavat osannut, mutta nyt vasta tajusin, että jakohomma on logaritminen ja kerto-tapa lineaarinen.
Eli jakohommalla jos kateprosentti nousee 10%, niin voitto nousee yli kaksinkertaiseksi.

Olen ollut huomaavinani, että saman tuotteen hinnoittelu vaihtelee eri yhtiöillä huomattavasti. Johtuuko asia tästä katteen laskemisen kahdenlaisesta rinnakkaistodellisuudesta?

Mitä kauppakorkeassa opetetaan ja miten insinööri laskisi?

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

Sivut

Kommentit (22)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kuappakorkeassa opetetaan, että on olemassa useita hinnoittelumalleja.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

"Tärkeintä ei ole voitto, vaan kunnon katetuotto."

Myyntikatekaan ei ole niin tärkeä kuin käyttökate, koska käyttökate kääritään taskuun vuoden lopussa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tärkeintä on järjestelmän eettisyys, liiketoiminnan jatkuvuus, ja sekä asiakkaan että omistajien tyytyväisyys. Prosentit on sivuseikka.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

Hyvä kysymys. Tuossa laskentatavassa on tosiaan eroja. Eroja saman tuotteen hintoihin saadaan helposti mm. siten että kateprosentti lasketaan ALV:n lisäämisen jälkeen. Oikea tapa on laskea kateprosentilla korotettu veroton hinta ja siihen lisätä ALV. Yrittäjähän saa sen ALV:n hyvityksenä sitten verottajalta osto ja myyntitilityksien jälkeen. Tosin jälkeenpäin, mutta kuitenkin.

Palm Beach
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan kunnon katetuotto."

Myyntikatekaan ei ole niin tärkeä kuin käyttökate, koska käyttökate kääritään taskuun vuoden lopussa.

Käyttökate, eli mitä viivan alle jää on tietenkin se tärkein. Senhän näkee vasta tilinpäätöksestä. Myyntikatteeseen pitää ottaa huomioon myös kiinteät ja muuttuvat kulut. Muuten ei kauppa kannata.
Helposti käy niin, että vaikka tuotteilla on myyntikate 20% jää käyttökate reippaaasti alle 10% joka sekin on hyvä, kunhan on yli 5%. Tai edes plussan puolelle. Muuten saa laittaa lapun ovelle, jos pitkään menee miinuksella.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Esim. pörssikurssien käyttäytyminen prosenteissa on jännää. Ensin kurssi laskee vaikka 50% (esim. 100 --> 50), sitten kun kurssi on noussut uudelleen 100% (50 --->100) ollaan vasta lähtötasolla , eli nousut näyttävät huimeammilta kuin ne ovatkaan.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
ROOSTER
Esim. pörssikurssien käyttäytyminen prosenteissa on jännää. Ensin kurssi laskee vaikka 50% (esim. 100 --> 50), sitten kun kurssi on noussut uudelleen 100% (50 --->100) ollaan vasta lähtötasolla , eli nousut näyttävät huimeammilta kuin ne ovatkaan.
Heh. Juuri noin. Kateprosenteissa ja varsinkin alennuksien antamisessa pitää olla erittäin tarkkana, tai tappiota tulee.
Uudet yrittäjät saattavat tehdä sen virheen, että tuumaavat myydä tutulleen/ystävälleen tuotteen sisäänostohintaan samalla prosenttimääräisellä alennuksella kuin oli lisännyt kateprosenttia. Tappiotahan siinä heti tulee, jos laskee alennusprosentin alvillisesta hinnasta.

Vaikka myisi tuotteen ns. sisäänostohintaan, niin siitä huolimatta tulee tappiota, kun ottaa huomionn välilliset kulut. Posti, rahti, sähkö säilytys, liikehuoneiston kulut jne. Jos noin haluaa tehdä, niin silloin pitää kuitenkin lisätä sisäänostohintaan arvioiru käyttökateprosentti tai myydä "tiskin alta" ja laittaa hävikiksi. Tuotahan ei rehellinen kauppias/yrittäjä missään tapauksessa tee

Vierailija

Kate lasketaan suhteessa myyntihintaan. Aivan sama se on laskeeko alvittomasta vai alvillisesta hinnasta, kunhan sekä osto-, että myyntihinta joko sisältää tai ei sisällä alvia.

Jos vuoden lopussa käärii käyttökatteet taskuunsa, sitä voinee jatkaa parisen vuotta, sitten tulee haastemies. Käyttökate on tunnusluku vain, tulos ennen poistoja ja rahoituseriä. Ennen taskua on hyvä maksaa yhteiskunnalliset kulutkin, jos aikoo jatkaa pidempään.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Prosenttijutuissa olen nähnyt parhaaksi todeta lasketaanko alhaalta päin vai ylhäältä päin. Mutta kyllä myyntikatteet lasketaan ylhäältä päin.

Yksi kokeneempi merkonoomi kertoi muinoin, jotta kun markalla ostaa ja kahdella myy niin saa aina prosentin voittoa. Tässä menestyvän yrityksen idea.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Electric shadow
Kate lasketaan suhteessa myyntihintaan. Aivan sama se on laskeeko alvittomasta vai alvillisesta hinnasta, kunhan sekä osto-, että myyntihinta joko sisältää tai ei sisällä alvia.

Jos vuoden lopussa käärii käyttökatteet taskuunsa, sitä voinee jatkaa parisen vuotta, sitten tulee haastemies. Käyttökate on tunnusluku vain, tulos ennen poistoja ja rahoituseriä. Ennen taskua on hyvä maksaa yhteiskunnalliset kulutkin, jos aikoo jatkaa pidempään.

Ei sitä niin vaan "kääritä" Käyttökate tsekataan yritystoiminassa kerran kuukaudessa ja yleensä ammattimaisen tilitoimiston kirjanpidon kautta. ALV-ilmoitus kerran kuussa jne. Ei yritys voi odotella mm. investoineissa sitä vuodenvaihteen "käärimistä".

No kysytään nyt, että ketkä tähän keskusteluun osallistuneista itse ovat tai ovat olleet yksityisyrittäjänä, ja joutunut painimaan noitten katteitten kanssa. Tuskin monikaan teistä kirjoittajista.

Myyntivoittoa ei voi suoraan prosentteina mitata. Siihen liittyy paljon muutakin. Esim. euron tavarassa pitää olla katetta noin 100%. Ei prosentit myynnissä ratkaise, vaan se raha. Ei prosenteilla särvintä perheelle osteta.
En nyt kehtaa noita myyntikatteprosentteja laitella tänne, mutta mitä halvempi tuote, sitä enemmän pitää olla prosentteja. En tarkoita Alkon tuotteita

Pennin nallekarkista voi ihan hyvin pyytää kaksi penniä, Viisikin.

Vierailija
CE-hyväksytty
Mun sisko on yliopistoa käynyt S-kauppias. Kysyn siltä huomenna eli tänään auringon nousun jälkeen.
Ei saa kertoa katteita. Kuuluu liikesalaisuuden piiriin. Mutta kysäises pahuuttas paljonko on Fatzerin sinisen sulkaalevyn veroton sisäänostohinta ja paljollako myyvät alvin kanssa. Kerro meille sitten täällä.

Vierailija
JiiPeeKoo
Ei sitä niin vaan "kääritä" Käyttökate tsekataan yritystoiminassa kerran kuukaudessa ja yleensä ammattimaisen tilitoimiston kirjanpidon kautta. ALV-ilmoitus kerran kuussa jne. Ei yritys voi odotella mm. investoineissa sitä vuodenvaihteen "käärimistä".

No kysytään nyt, että ketkä tähän keskusteluun osallistuneista itse ovat tai ovat olleet yksityisyrittäjänä, ja joutunut painimaan noitten katteitten kanssa. Tuskin monikaan teistä kirjoittajista.

Ja höpönlöpön. Käyttökate ei verottajaa kiinnosta, vaan liikevaihto ja alvitilitykset. Viittasin muuten kommentillani aiempaan kirjoitukseen ketjussa, jossa kääräistiin viivan alle jäänyt "käyttökate" taskun täytteeksi.

Kirjoittajien kokemus tuntuu sinua kovin kiinnostavan, mutta kai se on ihan loogistakin. Ei sitä silti koko pajatsoa kerralla tyhjennetä. Sen voin kertoa, että olen itse tosiaan ollut yksityisyrittäjä muutaman vuoden ajan. Katteiden kanssa painimisesta en ole eroon päässyt, vaikka en myyntihommissa olekaan.

Silti olen sitä mielipuolta, että asian pitäisi ratkaista, ei kirjoittajan, tai sekalaisen mielikuvakokoelman kirjoittajista, vai mitä tykkäät?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
JiiPeeKoo
CE-hyväksytty
Mun sisko on yliopistoa käynyt S-kauppias. Kysyn siltä huomenna eli tänään auringon nousun jälkeen.
Ei saa kertoa katteita. Kuuluu liikesalaisuuden piiriin. Mutta kysäises pahuuttas paljonko on Fatzerin sinisen sulkaalevyn veroton sisäänostohinta ja paljollako myyvät alvin kanssa. Kerro meille sitten täällä.

Jees mä kysäsen. Siskoni on kyllä jämpti mimmi sen verta että se ei kaikkea kerro edes mulle.

Vierailija
HohoFoo
Normaalijärjellä kate lasketaan vaikka sataseen 30% katetta = 100*1,3=130

Toinen tapa on laskea että myyntihinnassa on katetta 30 % =100/0,7=142,86

Kumpi tapa on yleisempi kaupan alalla? Olen kummatkin tavat osannut, mutta nyt vasta tajusin, että jakohomma on logaritminen ja kerto-tapa lineaarinen.
Eli jakohommalla jos kateprosentti nousee 10%, niin voitto nousee yli kaksinkertaiseksi.

Olen ollut huomaavinani, että saman tuotteen hinnoittelu vaihtelee eri yhtiöillä huomattavasti. Johtuuko asia tästä katteen laskemisen kahdenlaisesta rinnakkaistodellisuudesta?

Mitä kauppakorkeassa opetetaan ja miten insinööri laskisi?

Kaupan alalla kate lasketaan jakamalla. Eli jos halutaan 20 % kate, niin 100 € / 0,8 = 125 €. Tällöin on helppo pitää alennukset kurissa.

Vierailija

Rekisteröidyin foorumille tämän viestiketjun perässä.
Tiesin toki tästä mahtavasta foorumista jo aikaisemmin.

Itse olen microyrittäjä ja pyöritän pientä verkkokauppaa. Tapaan laskea katteen alvittoman myyntihinnan mukaan ostohinta/0,4 + 25% alv (varaudun tulevaan). Tulokset on yleensä mitä sattuu ja niitä pyöristellään lähimpään tasalukuun 12,4 = 11,9, 12,6 = 12,9 jne. tyyppisesti joskus yli ja joskus ali katteen.

Joku voi pitää 60% katetta kohtuuttomana ja en uskallakkaan paljastaa verkkokauppani osoitetta täällä, mutta n. 80% tuotteistani on 60% katteesta huolimatta edullisempia mitä muilla saman alan verkkokaupoilla. Bulkkitavarassa on korkea kate.
Lisäksi tulee toimituskulut 4,6e (minun kulut 5,6e posti prinetti) ja +60e tilaukset ilmaisilla toimituskuluilla sekä +100e tilauksiin ilmaiset toimituskulut ja 10e lahjakortti jotka tietysti syö katetta.
Markkinointiin on varattu ~10% katteesta(ostohyvitys.fi ja muut affiliate sivustot tradetrackerin kautta. Näiden tuomien asiakkaiden katteesta vähentyy siis affiliate sivustolle maksettava 10% alvillisesta hinnasta sekä mainitsemani toimituskulut ja mahdolliset lahjakortit.

Kyselin tätä kirjoittaessa muilta verkkokauppiailta heidän katelaskelmiaan ja he kaikki laskee katteen jakamalla excelissä tai muussa ohjelmassa. Luulisin, että "ostohinnasta 15% katetta 100*1.15*1.24" tyylisiä laskelmia käytetään kun myydään jotain arvokkaampaa tai tehdään esim yrityskauppaa (autokauppa, yritysmyynti jne).

-internautti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat