Alumiiniprofiilin taivutus kotikonstein

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka onnistuu, kyseessä 18mmx32mm alumiiniprofiili ja yli 200mm säteellä tulisi taivutus.
Niin ja taivutus heikompaan suuntaan

Kommentit (14)

Vierailija
hi3
Kuinka onnistuu, kyseessä 18mmx32mm alumiiniprofiili ja yli 200mm säteellä tulisi taivutus.
Niin ja taivutus heikompaan suuntaan

Huonosti onnistuu kotikonstein. Et kerro materiaalia sen tarkemmin, alumiini kun on vähän sama, kuin "rosteri". Pitää sisällään satoja seoksia. Lisäksi alumiini vanhenee lämpötilanmuutosten ja ajan myötä ja siten kovenee. Mikä on seinämävahvuus ja profiilin muoto, vai lattaako tuo on? Suorakaideputkea? 200mm on tuollaiselle kuitenkin aika tiukka säde.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
hi3
Kuinka onnistuu, kyseessä 18mmx32mm alumiiniprofiili ja yli 200mm säteellä tulisi taivutus.
Niin ja taivutus heikompaan suuntaan



Kaada puu ja höylää. Alumiini taipuu ihmisen voimalla puuta vasten.

Vierailija

Kyllä sen taivutettua saa, vaikka miten terävään kulmaan, mutta minkähänlaisia vaatimuksia taivutukselle asetetaan? Saako rypistymistä, leviämistä, tai sisäpinnan lommahtamista tapahtua jne. hi3 voisi vähän täsmentää tavoitetta.

Voimantarpeesta ei ole kysymys, kyllä tuon käsinkin taivuttaa, jos on vähän vartta.

Vierailija

Vähän rumahan siitä (profiilista) tulee, toiseen suuntaan ei sitten onnistuisikaan. En suosittele taivuttamista ilman ammattivälineitä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
von oben
Vähän rumahan siitä (profiilista) tulee, toiseen suuntaan ei sitten onnistuisikaan. En suosittele taivuttamista ilman ammattivälineitä.

Minä suosittelen. Alumiinin taivutus ei ole marsmönkijäteknologiaa.

Vierailija

Minulla olikin ajatuksena, että siihen taivutettuun kohtaan voi vaikka nojata. Alumiini kun tuppaa karkenemaan, ja pintaan syntyy ihan makrosäröjä, muista muodonmuutoksista nyt puhumattakaan. Mutta, hyvä materiaali oikein käsiteltynä.

Vierailija

Ei nyt jaksa etsiä speksejä, mutta ne löytyy tarvittaessa. Kuinka tehtailla taivutus tehdään? Lämmitetäänkö profiilia ensin? Säde yli 200, en tiedä mitä eilen kirjoitin...sanotaan ny vaikka et 250-300mm ja taivutuksen jälkeenkin kestettävä rasitusta. Taivutus poistaa yhden liitoksen tarpeen.

Vierailija

Säde n. 300 mm on juuri mahdollista rullataivuttimella, mutta tiukempi vaatii lestitaivutuksen ja tiukimmat säteet vielä tuurnan putken sisään, jos nyt putkesta on kysymys. Rullaamisen ongelma on pääasiassa rullien luistaminen tiukemmilla säteillä ja putken rypyttyminen, sekä sen sisäpinnan lommahdus. Jonnekin sen tyssäytyvän materiaalin pitää mennä.

Anodisoitua ei ole hyvä olla ja pehmeää pitäisi. Alumiinia saa käsiteltyä pehmeämmäksi lämmöllä, jos on päässyt liikaa vanhenemaan. Kosanilla tai kuumailmapuhaltimella vaan kuumaksi ennen taivutusta. Ei tämä ihan oikeaoppista lämpökäsittelyä ole, mutta auttaa.

Mutta kysymys on tosiaan pitkälti vaatimustasosta, kuinka siisti pitää tulla. Lyhyempi taivutus on aina helpompi, kuin esim. täysympyrä.

Vierailija

Siihen uraan on hyvä panna jokin muovitäyte kun taivuttaa vakkapa puristimilla tai kiiloilla muottia vasten. Muotin saa jostakin levystä.

Vierailija
tietää
Siihen uraan on hyvä panna jokin muovitäyte kun taivuttaa vakkapa puristimilla tai kiiloilla muottia vasten. Muotin saa jostakin levystä.

On ihan ainoa keino estää uran muodonmuutos. Tuo tavara on anodisoitua ja melko kovaa. Et ihan helppoa tehtävää ole ottanut, mutta kai tuo sitten kotioloissa jotain kaarevaa pintaa vastaan pitää painaa. Takaisinjousto pitää ottaa huomioon, eli muotin säteen tulee olla haluttua sädettä pienempi, paljonko, on kokeiltava.

Kuumennella ai sitten paljon kannata, anodisoitu pinta menee harmaaksi, täynnä pientä säröä. Niin tosin taivutuksessakin jossain määrin käy.

Uusimmat

Suosituimmat