Videoformaatin muunnos

Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009

Ongelmana on muuttaa DVBviewer ohjelmalla nauhoittamani .ts muodossa oleva video esim. .avi muotoon. AVS video converter ohjelmalla onnistuinkin, mutta tekstitykset eivät tulleet mukaan.

TSconverter ohjelma ei tunnistanut .ts formaattia ollenkaan..

Mikä olisi kaikista yleisin videoformaatti mihin tuo .ts kannattaisi muuttaa?

Sivut

Kommentit (74)

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008

Vastaan tähän vain ihan siksi, josko joku muuin painii saman ongelman kanssa.

Tuttu ongelma on..

Tallentelen kaikki aina mpeg muotoon ja konvertoin ne sitten aviksi xvid koodekkina. Paitsi ennen ylen ohjelmat, jotka oli pakko ottaa ts formaatissa mikäli tekstitkin halusi. Itsekin hain kauan softaa joka osaisi dvbviewerin ts tallenteet ylen kanavilta muuttaa avi formaattiin siten että tekstit tulisi kuvaan kiinteäksi mukaan. (tiedän projectx:n mutta luojan kiitos sitä ei ole laissa määrätty pakolliseksi)

En halua tekstejä erikseen vaan nimenomaan ne kiinteäksi kuvaan. Nähtävästi homma ei onnistu yhdelläkään ohjelmalla ilman että tekstit ensin muutetaan omaksi tiedostosi tai muutoin vain turhien ja aikaavievien kokeilujen ,säätelyiden ,viritysten ja välillä googlaa_lisää_neuvoja_projectx_paska_suositusten_ja_kiinteiden_tekstien_korostamisen -toimintojen kautta.

Ongelman ratkaisin sitten siten että hylkäsin koko ts formaatin ja kun mun tv-kortistani (Hauppauge WinTV-HVR-1300) löytyy mahdollisuus myös analogiseen sisäänmenoon, niin mulla on yle:ä varten erillinen digiboksi jonka avulla nyt tallennan ylen ohjelmat mpeg muodossa ja konvertoin sen sitten kuten muidenkin kanavien kohdalla myöhemmin Xvid.

Näin ei tarvitse säätää mitään. Ulkoisesta digiboksista oikea kanava päälle ja tv-kortista tallennukseen valitaan analoginen sisäänmeno. Aikaa säästyy ja tekstit on heti kiinteästi videossa. Kummastuttaa että yksikään softa (kokeillut ainakin 100 erilaista jo) ei tuota osaa tehdä suoraan ts formaatin tiedostoille.

Ylimääräinen digiboksi ja muunto välissä analogiseksi signaaliksi on tietysti hullu perusajatuksena mutta minkäs teet kun softaa hommaankaan ei ole. Hulluudesta huolimatta säästää kyllä tukkokaupalla hiuksia harmaantumiselta. Suosittelen! Haistata sinäkin pitkät koko dvb-tekstityksille.

nim. WYSIWYG

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Minä en voi käyttää kiinni poltettuja tekstejä, koska tallenteita toistetaan eri laitteilla. Se teksti joka on 3,5" näytöllä hyvä, ei ole sitä 120" näytöllä kun kuvasuhdekin saattaa olla mikä tahansa yleisimmästä kahdestakymmenestäviidestä joko näyttölaitteessa tai videolla.

Pitkä asiaa sivuava plaa..plaaplaa... pyyhitty vekeen, eli vex...

Tuli mieleeni, että kun YLE areenasta kopsin jonkin dokkarin juuri tässä joku päivä, siellä oli H.264/AVC striimi. Tarkensin sen tiedoston omalla koneella .avi.ksi. Laatu oli muuten aikast kuppanen Areenassa. Ei tule käytettyä Ylen tarjontaa kuin aivan poikkeustapauksissa.

- Ubi bene, ibi patria -

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008

kohveeman:lle siis vastasin.
Mulla ei tuo katseluvärkki niin vaihdu (3,5" näytöllä musta ei mitään mieltä katsoa mutta kukin tavallaan), joten tekstin koko ei ole ongelma. Ei tuo ollut ongelma analogisenakaan aikakautena. Silloinhan myös ylellä oli tekstit kiinni kuvassa. Hauppaugen PVR-150 kortti mulla olikin silloin käytössä.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Jepjep. Puutaheinää olen tässä ketjuun kirjoitellut, kun ei alkup. kysymys auennut koskaan. .TS tiedostopäätteen alla kun voi olla aika monta yhdistelmää kuva, teksti ja ääniformaatteja. Teettää välillä työtä, kun joku koodekki puuttuu, on väärää versiota tai sukupolvea. Siinä sitten aikaa palaa kun asiaa setvii, että mistä ja miten sen sen saa pelaamaan yhteen kaluston ja softan kanssa.

TV on minulle vieras sinänsä, koska en käytä kyseistä hyödykettä käytännössä ollenkaan, Olohuoneen wanha putkitöllö pöllöpurkki saattaa olla vuoden mittaan auki pari tuntia kaikkiaan. Jos joka vuosi sitäkään.

Helpoin ja nopein tapa vilkaista tiedoston koodekit on käynnistää media vaikka VLC.llä ja vilkaista mitä se tiedosto on syönyt. Tämä yleensä riittää eteenpäin asiassa pääsemiseksi.
Itse teen näitä näpräyksiä XP.n kanssa, sillä sille valikoimat ovat suurimmat softapuolella MS-maailmassa jota ymmärrän yhä paremmin kuin Linux-puolta. Edistyneemmät tietysti käyttävät Linux-softaa, mutta minulta tuo ei oikein suju, kun olen puhdas graafisen liittymän orja, joka on unohtanut jo käytännössä DOS peruskomennotkin, eikä aio enää uusia opetella.

Toki käytän viihdelaitteina Linux-koneita pääasiassa, mutta juuri nuo konvertoinnit, ocr-luvut, dekoodaukset, tahdistukset, jne XP.llä.

Ostin minä pojalle joululahjaksi tallentavan tv-boxin sillä taka-ajatuksella, että tallentaisi minulle jos jotain sen arvoista tulee. Vielä ei ole tarvinnut vaivata.

- Ubi bene, ibi patria -

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008

Joskus kyllä kokeilin ymmärtääkö vlc dvbviewerin ts tiedoston päälle tekstityksenkin suhteen. Kuva ja ääni tuli ulos normisti mutta tekstien päälle ei ymmärtänyt sekään, eikä osannut kertoa tiedostostakaan juuri mitään uutta. Näin on oikeastaan jokaisella softalla. Gspotikaan ei tainnut avata ts formaattia lainkaan.

En muista vlc:n versioo millä kokeilin. Pääsääntöisesti mulla tietokoneella mediasoftana bsplayer mutta todella vähän tulee mitään tietokoneella katsotua. Konvertointa , uudelleen pakkausta , renderöintiä, yms. "Työkäytössä" siis tuo pöytäkone ja tämä läppäri on pyhitetty nettiä varten. Toistaiseksi ainoat löytämäni jotka dvbviewerin tekstien päälle ymmärtää on dvbviewer itse ja projectx.

En seuraa telkkua itsekkään kauheasti (tulee lähes pelkkiä sarjoja yms ulkomaista teinipaskaa), mutta ylen puolelta dokkareita kerään talteen. Harmittavasti juuri yle käyttää dvb tekstitystä. Joskus tulee otettua elokuvia muilta kanavilta jos niitä ei muuten saa.

Noh, erillisellä digiboksilla mennään toistaiseksi ja homma toimii, vaikka laadusta joutuukin tinkimään..

Pacanus Rusticanus
Teettää välillä työtä, kun joku koodekki puuttuu

Koodekeista ei ole tässä kiinni, vaan softissa jotka ymmärtää ts formaattia ja joilla voi konvertoida sen aviksi + liittää tekstit, mutta kun kokeilemillani softilla tekstit pitäisi ladata erillisestä tiedostosta.

Esim erottaa projectx:llä siitä ts tiedostosta johon ne on tarkoitus liittää kiinteäksi muutettaessa tiedosto aviksi. Softat ei siis anna edes mahdollisuutta valita ts tiedostossa olevaa tekstitystä kun eivät ymmärrä että siinä mitään sellaista olisikaan (kyllä.. Ainakin 100 softaa testattu). Ohjelmat siis aina olettavat että tekstitys on aina erillinen eikä milloinkaan sisälly videotiedostoon. Vaikka kyse on siis ts formaatista joka voi sisältää kuten sanoitkin kuvan, äänen ja tekstityksen lisäksi muutakin.

Näin kyse ei ole millään muotoa koodekeista. Jos olisi niin ongelma olisi ollut naurettavan helppo ja aikoja sitten väistynyt.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ajankuluksi höpäjän. Tulikin kohtuu sekavaa tilitystä taas.

Edit: Joo, luin läpi ja tekstistä tulee mieleen sana; hyppivä.

Mulla nuo termit tahtoo mennä sekaisinkin kun ei joudu niistä keskustelemaan yms. On tämä mediapuolenkin harrastus opittu yrityksen ja erehdyksen metodia soveltaen, kuten koko tietokonepuoli muutoinkin. Tuntiakaan kun ei ole oppia alalta koskaan saanut, on hiukan huonoa konsultoida ; ) Kun kävin koulua, meillä oli laskutikut. Kun siirryin opiskelemaan, tuli markkinoille suuri edistysaskel, eli taskulaskin (joita sittemmin salakuljetin Neukkuihin). On ollut monenlaista medialaitetta matkan varrella.

Noita tv-ohjelmia en kuluta juurikin niiden kaikkinaisen epäkurantin laadun vuoksi, joihin liittyy myös tiedostomuotojen omalaatuisuus. Ihan vaan varjelen itseäni stressaantumasta sillä, etten sotkeennu moiseen. Aikani turasin perinteisten kanssa, ja kun muita väyliä avautui aikojen saatossa käyttöön, huonoimmat vaihtoehdot putosivat pois kyydistä, kuten avokelat, vinyyli, c-kasetti, cd, dvd, tv-lähetykset ja striimit ja nyt viime aikoina radiolähetykset. Minulta kärähti proput viimein lopullisesti Lex-Karpelan myötä ja se mursi kaikki pidäkkeet hyödyntää saatavilla olevaa mediaa. Asiaa jossain määrin seurattuani huomaan myös, että dinosaurusten lähtölaskenta on alkanut mediapuolella, ja hassua kyllä, se muutos on tapahtumassa Yhdysvalloissa. Perinteinen TV-toiminta saattaa muuttua(muuttuu) radikaalisti seuraavan 20 vuoden aikana. Minulla ei ainakaan ole mahdollisuutta käyttää aikaan ja paikkaan sidottua mediavälinettä. "Normaaleja" 08:00-16:00-kuluttajia joilla on säännöllinen päivärutiini tv-aikoineen on jatkuvasti vähemmän. Ainakin omassa tuttavapiirissäni. Käytännössä en juuri nyt muista ketään, jos harmaita panttereita ei lueta mukaan.

- Ubi bene, ibi patria -

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
Pacanus Rusticanus
"Normaaleja" 08:00-16:00-kuluttajia joilla on säännöllinen päivärutiini tv-aikoineen on jatkuvasti vähemmän. Ainakin omassa tuttavapiirissäni. Käytännössä en juuri nyt muista ketään, jos harmaita panttereita ei lueta mukaan.

Periaatteessa juurikin samasta on kyse. Ei ole aikaa katsoa tv:stä silloin kun se tulee, joten automaatio hoitaa tuon kiintolevylle. Koska data on pakkaamatonta vedän mielellään sen avi:ksi xvid koodekilla ja tuuppaan sen ulkoiselle hd:lle ja näin koko putoaa murto-osaan. Noita tulee sitten katseltua videotykin kautta sitten joskus kun kerkiää, eli siinä mielessä olen vielä paikkaan sidottu dinosaurus kun videotykkiä on hankala raahata mukanaankaan. Kuvakoko on kyllä mukavat 102" ja varsinkin elokuvat alkaa tolla koolla tuntua edes joltain. En pystyisi kuvittelemaankaan, että jonkin mobiililaitteen näytöltä viitsisin katsoa. Toisille se kait sopii.

Tekstit kiinnostaa saada mukaan, kun monesti nuo dokkarit sisältää teknisempää termistöä ja aina se puhuttu kielikään ei ole englanti. Eritoten astronomiseen aiheeseen liittyvä kieli ei aina oikein avaudu puhutusta. Itsellä on tietotekniikan suhteen samakaltainen tilanne, että alan kouluja en ole käynyt ainuttakaan. On tullut vain pelattua näiden kanssa aina siitä saakka kun ostin ensimmäisen C-64:n joka taisi maksaa 4500mk ja hyvin muistan ajan jolloin tiiliskivi-kännyköitä oli tullessaan vain jupeilla ja yhdessä vaiheessa kuulemma niistä maailman muodikkain oli Don Johnson ;P , eli ihan nuorimmasta päästä en enää minäkään ole.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Dejavu

Tuli mieleen tapaus kun peesin värisellä lommosella combi-Ladalla ajeltiin kaupungilla vuonna papu ja kirves ja kaikilla viidellä joko tiiliskivikänny tai orkesteripelin luuri korvalla. Ihmiset jäi monttu auki perään katsomaan. Itsellä oli Philips NMT 450 kantovarustuksella. Painoi kai sen 5 kiloa mutta lähetysteho oli 25W jos oikein muistan.

7" pikkuläppärin näyttö, kun se on näppiksen alareunan varassa rinnalla tuossa 1,5 vaaksaa nenänpäästä, vastaa yli 100" 3.sta metristä, noin suurin piirtein. Sillai just tätäkin näpytän. Mm. reissunpäällä tulee pikkuläppäriä hyödynnettyä. Isoa läppäriä ei pysty pitämään hyvin kun röhnöttää sohvalla tai sängyssä. Testaa ihmeessä. Opin tavan niillä kannettavilla 7" dvd-soittimilla joskus.

Tykki on toki olohuoneessa ja plasmatöllö lisänäyttönä makkarissa.

Pitää kai joskus tuohon tv-lähetyksen tallennukseen itsekin hiukan paneutua. Ehkä.

- Ubi bene, ibi patria -

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Ei millään pahalla, mutta avin käyttäjät (ei koske häviöttömästi pakkaamatonta videota) tulisi laittaa mielentilatutkimuksiin. Tarkistin juuri, että elämme vuotta 2011.

H.264 pistää xvidin/divxin/muut mpeg4-asp -pakkaukset halki, poikki ja pinoon. Käyttäkää x264, toistan käyttäkää x264. Se on jopa nopeampi (okei minulla on 6-ydinprossu ja nuo asp-pakkaajat eivät yleisesti ottaen siihen skaalaudu)! Sen äänen ja videon voi sitten ängetä matroskaan (mkv) tai mp4.

Jos komentorivikikkailu x264:lla ja mkvmergellä kiinnosta, niin Handbrake tekee asian puolestasi. http://handbrake.fr/downloads.php

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
idiotus
Ei millään pahalla, mutta avin käyttäjät (ei koske häviöttömästi pakkaamatonta videota) tulisi laittaa mielentilatutkimuksiin. Tarkistin juuri, että elämme vuotta 2011

Ei millään pahalla, mutta boikotoin x264
Samaan kastiin menee kaikki staffi missä lukee blue ray.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
Pacanus Rusticanus
XviD on sorsakoodia mutta H.264 on ITU/ISO/IEC/MPEG.n lisenssi.

x264 on aivan samat kuviot (GPL), mutta sen lisenssin voi myös ostaa, jos aikoo alkaa pyörittelemään uutta youtubea.
Siis: Formaattiin on satavilla referenssipakkaaja ja - purkaja yms kamaa sorsana. Tämän pakkaajan ja purkajan koodaaminen on siis vapaata, mutta ei saisi (riippuu maiden patenttilaeista) levittää muuna kuin sorsana ilman lisenssiä (pientä kappalemäärää kuitenkin saa), vaikka ei olisi yhtään referenssikoodia mukana, koska menetelmät on patentoitu. Tämä siis mpeg-perheen formaateille. xvid, x264 ovat siis lisensoimattomina binääreinä mahdollisesti laitonta kamaa (edelleen ne levitetyt kappalemäärät, laki yms. kertovat asian todellisen laidan). Mutta kodallani ei kaiketi ole hätää, sillä minä kääntelen x264:n uusimman koodin aina kuin tarvitsen.

Jos haluaa jokseenkin kunnollisen aidosti avoimen videopakkaajan, niin suosittelen VP8 (kääreformaatti on webm eli riisuttu matroska). Se on vain perhanan hidas. Pesee kyllä xvidit, mutta ei x264.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Jepjep. Puutaheinää olen tässä ketjuun kirjoitellut, kun ei alkup. kysymys auennut koskaan. .TS tiedostopäätteen alla kun voi olla aika monta yhdistelmää kuva, teksti ja ääniformaatteja. Teettää välillä työtä, kun joku koodekki puuttuu, on väärää versiota tai sukupolvea. Siinä sitten aikaa palaa kun asiaa setvii, että mistä ja miten sen sen saa pelaamaan yhteen kaluston ja softan kanssa.

TV on minulle vieras sinänsä, koska en käytä kyseistä hyödykettä käytännössä ollenkaan, Olohuoneen wanha putkitöllö pöllöpurkki saattaa olla vuoden mittaan auki pari tuntia kaikkiaan. Jos joka vuosi sitäkään.

Helpoin ja nopein tapa vilkaista tiedoston koodekit on käynnistää media vaikka VLC.llä ja vilkaista mitä se tiedosto on syönyt. Tämä yleensä riittää eteenpäin asiassa pääsemiseksi.
Itse teen näitä näpräyksiä XP.n kanssa, sillä sille valikoimat ovat suurimmat softapuolella MS-maailmassa jota ymmärrän yhä paremmin kuin Linux-puolta. Edistyneemmät tietysti käyttävät Linux-softaa, mutta minulta tuo ei oikein suju, kun olen puhdas graafisen liittymän orja, joka on unohtanut jo käytännössä DOS peruskomennotkin, eikä aio enää uusia opetella.

Toki käytän viihdelaitteina Linux-koneita pääasiassa, mutta juuri nuo konvertoinnit, ocr-luvut, dekoodaukset, tahdistukset, jne XP.llä.

Ostin minä pojalle joululahjaksi tallentavan tv-boxin sillä taka-ajatuksella, että tallentaisi minulle jos jotain sen arvoista tulee. Vielä ei ole tarvinnut vaivata.

Koodekkiongelmaan on tosiaan ratkaisu: VLC Player. En ole vieläkään löytänyt yhtäkään video/ääni tai edes tekstitysformaattia, jota se ei tue. Ja katselen sentään paljon erilaisia kakkendaaleja formaatista riippumatta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat