Graafinen laskin pitkän matikkaan ja fysiikkaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkos teillä kokemusia mikä laskin kannattaisi hankkia noihin tarkoituksiin mitä otsikossa lukee? Eli tarvis olla ehdottomasti sellainen laskin, että soveltuisi yo-kokeisiin.

Oisko tämä paras vaihtoehto? http://www.laskimet.net/naytatuote.php? ... lus+Silver

Sivut

Kommentit (35)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005

Jos et kaipaa teknistä lelua, unohda tuollaiset. Ei niistä ole lukiossa mitään todellista hyötyä. Jos taas ostat leluksi, osta suosiolla sellainen jolla tekee jotain ja hoida koulun kokeet tavallisella funktiolaskimella.

En tiedä vieläkö HP:n malleissa on se käänteinen puolalainen logiikka. Se on pienen totuttautumisen jälkeen ylivoimainen. Kokeisiin tuollaisilla ei ainkaan wanhaan aikaan ollut asiaa, mutta toisaalta koulujen kokeissa ei ole tehtäviä, joissa tarvittaisiin raskaampaa laskentaa.

Vierailija

Jos ostat, niin kannattaa harkita sellaista joka näyttää murtoluvut, potenssit, ym. kuten ne kirjoitetaan. Ainoa graafisten laskimien sellainen erikoisempi erikoisominaisuus (tavallisten kuvaajien jne lisäksi), jonka itse olen kokenut jossain määrin hyödylliseksi. Yhtälöt, derivaatat, integraalit, ym kaikki pitää kuitenkin tehdä (käytännössä) käsin yo-kokeissa, ja laskin on silloin lähinnä tarkistusväline.

//EDIT: Vaikka toisaalta tarkistusväline voi olla hyödyllinen, totta kai...

Ohjelmointiin tai muistiinpanojen tekemiseen kukaan täysjärkinen ei laskinta käytä.

Vahvasti suosittelen ottamaan sellaisen mitä koulun opettajat suosittavat (jos ylipäätään suosittavat). Samaten kimppatilauksia tjsp. saattaa koululla järjestyä jolloin hintakin voi tulla halvemmaksi.

Periaatteessa kyllä aika turha reliikki koko graafinen laskin. Itse iskisin jokaiselle oppilaalle tabletin käteen ja tabletille softat (tai linkin WolframAlphaan)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itseään siinä vain huijaa, jos joutuu tarkistamaan laskimesta, mihin suuntaan paraabeli aukenee. Muuta käyttöä en ylppäreissä keksi graafisuudelle.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Graafisissa laskimissa on yleensä paljon ominaisuuksia, joita ei lukiossa tarvita, eli ei varmaankaan kaikkein kalleinta tarvitse ostaa. Symbolisia laskimia ei YO:ssa saa käyttää, joten graafista laskinta voi käyttää lähinnä omien ratkaisujen tarkistamiseen. Mielestäni tärkeimmät ominaisuudet, joista lukiossa voisi olla hyötyä ovat:

- Natural Textbook näyttö !!!
- Funktioiden piirtäminen
- Polynomiyhtälöiden ratkaisu
- Yhtälöryhmien ratkaisu
- Määrätyt integraalit (harvemmin)

Ohjelmoitavuudesta ei ainakaan omalla kohdalla ollut mitään hyötyä, koska en usko, että kukaan oikeasta jaksaa alkaa laskimelle ohjelmia vääntämään. Kaikki lukiotehtävät kyllä ratkeavat hyvän funktiolaskimenkin avulla, mutta kyllä itse koin graafisen laskimen hyödylliseksi tehtävien tarkistamisessa. Kotona on tietenkin nopeampa tarkistaa esim. WolframAlphalla, mutta kokeessa eri juttu.

Henkilökohtaisesti pidän Casion laskimista enemmän kuin TI:n vastaavista. Mielestäni Casion laskimet ovat helppokäyttöisiä ja kaikki toiminnot löytyvät muutamalla napilla valikoista. Siitä on kyllä muutama vuosi, kun olen viimeksi TI:n laskinta kokeillut.

Mielestäni kaikkein hyödyllisin ominaisuus laskimessa on "Natural Textbook" -ominaisuus eli laskin näyttää tehtävän samassa muodossa kuin se on vihkossa (neliöjuuret, murtoluvut ym. näkyvät oikein). Tämä vähentää virheiden määrää, kun ei tarvitse sulkujen kanssa temppuilla läheskään yhtä paljon kuin tavallisilla laskimilla.

Vierailija
Neutroni
En tiedä vieläkö HP:n malleissa on se käänteinen puolalainen logiikka. Se on pienen totuttautumisen jälkeen ylivoimainen.

Mulla on HP 15C vuodelta 82 jota käytän edelleen. On erinomainen juuri tuon käänteisen puolalaisen logiikan (RPN) ansiosta. Pari kolme kertaa on tarvinnut paristot vaihtaa. Painikkeet ovat edelleen kuin uudet. Jossain HP:n nyky halpis näppiksessä kirjaimet kuluivat jo 2 kk käytön jälkeen vaikeasti luettaviksi.

Vierailija

Saakos niitä laskimet muistiinpanot toimintoa käyttää kokeissa ja ylppäreissä kun laskimeet on mahdollista kirjottaa esim. kaavoja tai muuta tekstiä?

Vierailija

Joo, mutta muisti pitää ensin tyhjentää, siis laskimesta. Näin ainakin ennen melko hyvään aikaan, nyhkymenosta en ole niin varma.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Älä hyvä mies rahojasi tuollaisiin "laskimiin" tuhlaa. Osata tällainan http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =164719758 Tätä "hienompaa" laskinta et tule koskaan tarvitsemaan. Vielä viime vuonna et olisi tuota laskinta saanut käyttää kirjoituksissa, mutta sinun onneksesi ylioppilastutkintolautakunta poisti vihdoin typerän "symbolisen" neliöjuuren kiellon. Jos olet innostunut matematiikasta, hanki sopivia ohjelmia tietokoneellesi ja leiki niillä vapaa-aikanasi.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Joo, tavallisella funktiolaskimellakin pärjää. (tai ainakin silloin kun minä olin lukiossa) Mutta kyllä kokeissa graafinen laskin toi varmuutta. Kokeessakin laskuihin helposti lipsahtaa virheitä, ja graafisella laskimella on helppo tarkistella monia asioita. Itse hankin graafisen laskimen vasta toisena vuotena, joten ero oli helppo todeta. En tiedä onko sillä todellista merkitystä mikä laskin se sitten on, jos yleisimmät perustoiminnot löytyy.

Täytyy myöntää, että minulla ehkä suurin etu laskimen vaihdossa lopulta oli se, että lauseke oli uuden laskimen näytössä näkyvillä kokonaisuudessaan. Vanhassa lauseke ei näkynyt, ja riski virheisiin sulkeiden käytössä jne. oli suurempi. Funktiolaskin, jossa lauseke näkyy, helpottaa myös elämää.

Eikä se laskin ole hukkaan mennyt lukion jälkeenkään. Sama laskin on edelleen käytössä. Minusta kuvaajien hahmottelu ja numeeriset ratkaisut kuvaajista eivät vieläkään ole turhia toimintoja.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Ainut mitä toivoisi omaan TI-89:n olisi että kirjoittaessa lauseketta se näkyisi monella rivillä. Enterin painalluksen jälkeen toki näkyy, tai sitten lukee vain "missing )" ja sitten kiroillaan kun saa selata yhtälöä edestakaisin nuolilla

Vierailija
Tietonet
Onkos teillä kokemusia mikä laskin kannattaisi hankkia noihin tarkoituksiin mitä otsikossa lukee? Eli tarvis olla ehdottomasti sellainen laskin, että soveltuisi yo-kokeisiin.

Oisko tämä paras vaihtoehto? http://www.laskimet.net/naytatuote.php? ... lus+Silver

Kun tuossa hintaluokassa mennään, niin harkitsisin sellaisen ostoa jossa tulee mukana CAS.
Esim http://www.laskimet.net/naytatuote.php?tuoteid=54 tai

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32622
Liittynyt6.12.2009
korant
Neutroni
En tiedä vieläkö HP:n malleissa on se käänteinen puolalainen logiikka. Se on pienen totuttautumisen jälkeen ylivoimainen.

Mulla on HP 15C vuodelta 82 jota käytän edelleen. On erinomainen juuri tuon käänteisen puolalaisen logiikan (RPN) ansiosta. Pari kolme kertaa on tarvinnut paristot vaihtaa. Painikkeet ovat edelleen kuin uudet. Jossain HP:n nyky halpis näppiksessä kirjaimet kuluivat jo 2 kk käytön jälkeen vaikeasti luettaviksi.

HP rules, puolalainen logiikka ja tosiaan näppis on erinomainen, tunnokas ja kestävä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat