Hävittäjä ja lentotukialus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun hävittäjä nousee tai (ja erityisesti) laskeutuu lentotukialuselta/lle, niin voidaanko se (=liikemäärän muutos) havaita ihmisaistein aluksen sisällä kahvihuoneessa? Heilahtaako kahvin pinta mukissa?

Kuinka paljon olisi asiasta kannattanut lyödä vetoa?

Kommentit (4)

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5298
Liittynyt9.1.2011

Ei voida havaita. Varsinkaan lähteissä, mutta kuminauhallakin laskeuduttaessa muutos on olematon. Suihkari hidastuu enintään 10 geen kiihtyvyydellä, joten lentotukialus kokee saman voiman. Koska F=ma, niin laivan kiihtyvyys suhteutuu suihkarin massa jaettuna laivan massalla. Joka on paljon alle 10 milli-g mikä nyt onkaan massojen suhde.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Puuhevonen
Ei voida havaita. Varsinkaan lähteissä, mutta kuminauhallakin laskeuduttaessa muutos on olematon. Suihkari hidastuu enintään 10 geen kiihtyvyydellä, joten lentotukialus kokee saman voiman. Koska F=ma, niin laivan kiihtyvyys suhteutuu suihkarin massa jaettuna laivan massalla. Joka on paljon alle 10 milli-g mikä nyt onkaan massojen suhde.

Lentotukialuksen massa on luokkaa 100.000 tonnia ja hävittäjälentokoneen maksimilentolähtömassa hieman yli 20 tonnia. Kun hävittäjän laskeutumisnopeus on luokkaa 300 km/h, niin paikallaan pysyvä tukialus saa lentokoneen pysähtyessä nopeuden 2 cm/s, jos nyt oikein laskin. Jos hidastuvuusaika olisi luokkaa alle sekunti, niin ei se kovin kummia kiihtyvyyksiä saa laivassa aikaan.

Vanha jäärä

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Vanha jäärä
Puuhevonen
Ei voida havaita. Varsinkaan lähteissä, mutta kuminauhallakin laskeuduttaessa muutos on olematon. Suihkari hidastuu enintään 10 geen kiihtyvyydellä, joten lentotukialus kokee saman voiman. Koska F=ma, niin laivan kiihtyvyys suhteutuu suihkarin massa jaettuna laivan massalla. Joka on paljon alle 10 milli-g mikä nyt onkaan massojen suhde.

Lentotukialuksen massa on luokkaa 100.000 tonnia ja hävittäjälentokoneen maksimilentolähtömassa hieman yli 20 tonnia. Kun hävittäjän laskeutumisnopeus on luokkaa 300 km/h, niin paikallaan pysyvä tukialus saa lentokoneen pysähtyessä nopeuden 2 cm/s, jos nyt oikein laskin. Jos hidastuvuusaika olisi luokkaa alle sekunti, niin ei se kovin kummia kiihtyvyyksiä saa laivassa aikaan.



Nuo nopeudet ovat vähän pielessä eli höyrykatapultti antaa suihkarille 240- 265 km/h lentoonlähtönopeuden (vaihtelee eri konetyypeillä). Laskeutumisnopeudet pysäytysvaijereihin ovat 220-250 km/h luokkaa. Pysäytys kestää 2 sekuntia.

Tuskin noita voimia huomaa Nimitz-luokan aluksissa:
While in college, one of my classes visited an aircraft carrier in port where we received a tour of the Aviation Intermediate Maintenance Department (AIMD) that includes the jet shop. One of the other students asked the obvious question, "How fast does one of these jet engines make the ship go?" The crewman we spoke to said every group that visits asks the same thing. He went on to explain that even the most powerful engine they worked on, the General Electric F110 used on the F-14 Tomcat, couldn't come close to affecting the ship's speed. It would take 36 of these engines operating at maximum afterburner to nudge the ship just enough to break the force of friction!
http://www.aerospaceweb.org/question/dy ... 0304.shtml

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija
Phony
Kun hävittäjä nousee tai (ja erityisesti) laskeutuu lentotukialuselta/lle, niin voidaanko se (=liikemäärän muutos) havaita ihmisaistein aluksen sisällä kahvihuoneessa?



Liikemäärän muutosta ei taida kyetä huomaamaan, mutta vehkehen sisällä käyneet kaverit ovat kertoneet, että koneen laskeutumisen kuulee koko laiva.

Uusimmat

Suosituimmat