Voiko ilmalämpöpumpun hyötysuhde mennä "miinuksen" puolelle?

Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Tuli vaan tossa mieleen kun 30 astetta parhaimmillaan ollut pakkasta, että voiko kone ottaa energiaa enemmän kuin lämpönä antaa? Eli hyötysuhde olisi alle 1.

Ulkona oli -27 c ja sisäyksikkö puhalsi 40 asteista ilmaa.
Jotkut asiantuntijat sanovat että kannattaa sammuttaa alta 20 pakkas asteen, minä olen antanut koneen käydä kun kerran käy.

Sivut

Kommentit (38)

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010
mika 69
Tuli vaan tossa mieleen kun 30 astetta parhaimmillaan ollut pakkasta, että voiko kone ottaa energiaa enemmän kuin lämpönä antaa? Eli hyötysuhde olisi alle 1.

Jotkut asiantuntijat sanovat että kannattaa sammuttaa alta 20 pakkas asteen, minä olen antanut koneen käydä kun kerran käy.

Minulla ei ole käytännön kokemusta näistä laitteista joten kertokaa jos olen väärässä. Olen käsittänyt että COP < 1 on mahdollista, jos kylmäaine ei kaasuunnu kylmälle puolelle mennessään eli paisuntaventtiili falskaa. Kaasuuntumiseen vaaditaan riittävän pieni paine ja alipaine saadaan aikaan kompuralla. Kylmä puoli on eristetty paisuntaventtiilillä jolla paine-eroa ylläpidetään. Käsittääkseni paisuntaventtiilit voivat olla automaattisesti säätyviä ja menevät kiinni jos paine-eroa ei pystytä ylläpitämään mutta tästä en ole varma. Miten tämä sitten liittyy lämpötilaan? No, kylmäaineen faasimuutos tapahtuu riippuen lämpötilasta ja paineesta ja mitä pienempi lämpötila, sitä pienempi pitää olla paineen. Eli jos kompurasi saa aikaan riittävän alipaineen ja paisuntaventtiili kykenee myös pitämään suurta paine-eroa, niin voit käyttää kylmälläkin. Riippuu siis laitteesta ja sen kylmäaineesta. Eri kylmäaineet kaasuuntuvat eri paineissa (tietenkin riippuu myös lämpötilasta mutta sitähän tässä tarkastellaan).
Jos näin siis käy, niin lämmität ulkoilmaa sähköllä. Jos laite taas ei falskaa, niin se toimii käytännössä katsoen lämpövastuksena mutta kompuran pyöriessä maksimipaine-erolla se saattaa rasittua tavallista enemmän eikä näin ollen kannata antaa laitteen pyöriä. Tietyllä lämpötila-alueella laite siis toimii mainiosti ja johtopäätöksenä noudattaisin laitteen myyjän suositusta

Vierailija

Kompuran ottoteho laskee paine-eron suurentuessa, eli pakkasilla. Se kun ei joudu tekemään työtä niin paljoa, kun ei saa ainetta. Koitappa vaikka paineilmakompuralla tai pölynimurilla: imupuoli tukkoon, niin kierrokset kasvaa, koska pyörii helpommin = ottoteho laskee = vähemmän tehtyä työtä.

Voitelun kannalta pumppua ei kannata pysäyttä kovallakaan pakkasella, koska niissä ei ole kompuran lämmitintä. Käynnistetäessä saattaa tulla vaurioita.

Hyötysuhde ei oikein voi mennä alle 1:n. Varsinkin jos kylmäputket ovat eristetty asialisesti.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
mika 69

Ilmalämpöpumpussa lämmityskäytössä pyritään siihen, että ulkoilmasta saatu lämpöenergia ja kompressorin moottoriin syydetty sähköteho lopulta päätyisi sisätiloja lämmittämään.

Koska moottori ja kompressori on ilmeisesti aina melun takia ulkoyksikössä, silloin ainakin moottorin häviöiden hukkalämpö menetetään (muutama prosentti). Jos kovilla pakkasilla lämpöpumpun "tuotto" on pienempi kuin ulkoilmaan menetetty häviöteho, silloinhan hyötysuhde jäisi alle yhden.

Moottorin yms. häviöiden talteen saamiseksi ilma/maa/pohjavesilämpöpumppu pitäisi sijoittaa talon lämpöeristeiden sisäpuolelle (esim. laitehuoneeseen).

Toisaalta kesäistä jäähdytystä ajatellen, lämpöpumpun moottorin pitäisi sijaita talon ulkopuolella, jotta moottorin hukkatehoa ei tarvitse ajaa lämpöpumpun lävitse.

Idealitapaus olisi silloin erillinen laitehuone, joka olisi talvella yhteydessä sisätiloihin, mutta kesän jäähdytystrapeen aikana yhteydessä ulkoilmaan.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Penttinen

Hyötysuhde ei oikein voi mennä alle 1:n. Varsinkin jos kylmäputket ovat eristetty asialisesti.

Kun vetää ulkoyksikön kunnolla jäähän, saa sitä sulatella pakkasilla viikonkin ilman, että lämpöä tulee sisään lainkaan. Hyötysuhde tasaisen kaunis ja pyöreä nolla.

Vierailija

Niin, no tietenkin hyötysuhde on nolla, jos koneet ei ole käytössä ollenkaan, tai jos niissä on vikaa/niistä ei pidetä huolta.

Vierailija

Jos laskee kompuran lisäksi sisä-ja ulkoyksikön puhaltimet ja sulatusvastuksen niin luultavasti mennään miinuksen puolelle.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
simppa
Jos laskee kompuran lisäksi sisä-ja ulkoyksikön puhaltimet ja sulatusvastuksen niin luultavasti mennään miinuksen puolelle.

eli laite kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä se verkosta ottaa... johan nyt...

toisen polven pilkkuvirhe

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Sen laitteen tarkoitus on lämmittää huoneilmaa, jonka suhdetta verrataan otettuun sähköenergiaan ja siitä lasketaan hyötysuhde. En tiedä kuinka oikein se on, mutta käytännössä sitä sillä hyötysuhteella tarkoitetaan.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Tuppu L 2.0
Sen laitteen tarkoitus on lämmittää huoneilmaa, jonka suhdetta verrataan otettuun sähköenergiaan ja siitä lasketaan hyötysuhde. En tiedä kuinka oikein se on, mutta käytännössä sitä sillä hyötysuhteella tarkoitetaan.

niin että mitä?

kyllä tähän mennessä hyötysuhde on ollut se että kuinka hyvällä prosentilla laite käyttää täyttämänsä energian hyväkseen. ei siis siirtämänsä energian.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Tuppu L 2.0
Riippuu hyötysuhteen määritelmästä.

no ei riipu!

siirrettävä energia ei mitenkään vaikuta laitteen hyötysuhteeseen.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Juuri minä määrittelin sen haluamallani tavalla, et sinä voi sitä minulta estää. Samaa määritelmää on käyttänyt moni muukin tässä ketjussa. Asia on tietysti toinen, jos voit todistaa, ettei 'hyötysuhde'-sana kuvasta siirrettyä energiaa suhteessa käytettyyn energiaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat