Miksi modeemi kuumenee?

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Meidän taloyhtiössä siirryttiin helmikuun alussa Soneran verkkoon. Sonera toimitti kaikille uuden modeemin, joka kuumenee vasemmasta takakulmastaan, ikäänkuin sisällä olisi hehkulamppu. Kädellä koitettuna sitä voi sanoa kuumaksi ennemmin kuin lämpimäksi. Kuumuus on siis siinä kulmassa, mistä virtakaapeli menee sisään, mutta muuntaja on kuitenkin pistorasiassa. Edellinen modeemini ei lämmennyt juuri nimeksikään. Tämä nykyinen modeemi on merkiltään ZyXel. Voisi kuvitella, että se haukkaa kauheasti sähköä. Missä vika, miksi modeemi kuumenee?

Sivut

Kommentit (34)

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Ertsu
Meidän taloyhtiössä siirryttiin helmikuun alussa Soneran verkkoon. Sonera toimitti kaikille uuden modeemin, joka kuumenee vasemmasta takakulmastaan, ikäänkuin sisällä olisi hehkulamppu. Kädellä koitettuna sitä voi sanoa kuumaksi ennemmin kuin lämpimäksi. Kuumuus on siis siinä kulmassa, mistä virtakaapeli menee sisään, mutta muuntaja on kuitenkin pistorasiassa. Edellinen modeemini ei lämmennyt juuri nimeksikään. Tämä nykyinen modeemi on merkiltään ZyXel. Voisi kuvitella, että se haukkaa kauheasti sähköä. Missä vika, miksi modeemi kuumenee?

Mikä Zyxelin malli? Jos googlaat mallinimellä niin netistä löydät yleensä kommentteja ao. mallista. Jos muutkin valittavat kuumenemisesta niin kyseessä on ns. ominaisuus. Jos eivät niin sitten voi olla jotain vikaa.

Yleensä noissa vehkeissä ei ole yli 40 asteen lämpötiloja.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Kyllä tää on reilusti yli 40 asteen. Sormiin tuntuu kuumalta. Toisaalta siellä takana lukee, että 12 V=, 1 A, joten teho ei voi olla yli 12 watin. Myös muuntajasta lähtee vain 1 amppeeri. Muuntajakin lämpenee vähän, mutta ei ole yhtä kuuma kuin modeemi.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

En usko että siinä on vikaa. Kaapelimodeemit mitä ole kosketellut, ovat olleet huomattavan kuumia. Samoin oma reitittimeni. Suurin osahan tehonkulutuksesta synnyttää lämpöä, toki 10 watilla saa pitemmän päälle hyvinkin lämpöä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Ertsu
Kyllä tää on reilusti yli 40 asteen. Sormiin tuntuu kuumalta. Toisaalta siellä takana lukee, että 12 V=, 1 A, joten teho ei voi olla yli 12 watin. Myös muuntajasta lähtee vain 1 amppeeri. Muuntajakin lämpenee vähän, mutta ei ole yhtä kuuma kuin modeemi.
Kyllähän tuo kertomasi viittaa sähköiseen vikaan. Joku löysä liitos, tai komponenttivika.
Ei ADSL-modeemien pidä lämmitä. Led-lamput vain vilkkuvat, eikä ne juurikaan lämmitä mitään. Taitaa mennä vaihtoon se sun laite. Kokeilin just omaa A-Link modeemia, niin ihan huoneenlämpöinen se on.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Soneran Siemens ja tulikuuma takaosasta. Olen miettiny miksi ei ole pienen pientä tuuletinta, lisäis varmaan kestävyyttäkin. Noitahan poksahtelee aika paljon ilman ukkostakin.

Vierailija

Todennäköisesti tuo varmaankin on ominaisuus eikä vika jos modeemi kuitenkin toimii.
Tuleehan tuo lämpö toisaalta kuitenkin lämmityksen hyväksi, ei siis kokonaan mene hukkaan.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Minkälaisissa paikoissa teillä modeemit on? Pääseekö ne tuulettumaan?

Käyttö myös vaikuttaa laitteen lämpötilaan. Suuria datamääriä siirtäessä usean koneen välillä, verkkolaite luonnollisesti kuumenee odottelutilaa enemmän.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

Minulla on tuo A-Link RR84AP malli josta mittasin juuri pintalämmön uudella infrapuna lämpömittarillani näytti 43.1 kuumimmasta nurkastaan ja kylmin kohta oli 30.8.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Mulla se on pöytäkoneen päällä ja alusta on kylmä. Käyttö tavallista surffailua. Pitää olla näkyvillä, että vilkkuuko aktivityvalo, ku joskus lataukset keskeytyvät vaikka näytössä ympyrä pyörii.

Vierailija
VPeltonen
Minulla on tuo A-Link RR84AP malli josta mittasin juuri pintalämmön uudella infrapuna lämpömittarillani näytti 43.1 kuumimmasta nurkastaan ja kylmin kohta oli 30.8.

Selvennykseksi vielä, että huoneen lämpö on 22 ja modeemi roikkuu seinällä vapaassa tilassa modeemi pystyasennossa seinää vasten ja ollut päällä aam usta alkaen.

Vierailija
VPeltonen
Liian lämpöisenä toimii. Mulla on tuon A-Link RR24 perässä kaksi www-palvelintakin (24/7), eikä laite ole huoneen lämpötilaa korkeampi. Eikä kuulu ollakkaan. Ei bittien kulku sitä laitteen lämpötilaa havaittavasti nosta. Kyllä se on laitevika. Kohta kärähtää se sun laittees.

Vierailija

Laitteesi varmasti on huoneenlämpöinen mikäli se ei ole päällä eikä siten sähköä kuluta. Jos se esim. 10W kuluttaa, niin väkisinkin lämpiää ympäristöään kuumemmaksi. Mittauksia kehiin eikä mutuilua.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010
JiiPeeKoo
VPeltonen
Liian lämpöisenä toimii. Mulla on tuon A-Link RR24 perässä kaksi www-palvelintakin (24/7), eikä laite ole huoneen lämpötilaa korkeampi. Eikä kuulu ollakkaan. Ei bittien kulku sitä laitteen lämpötilaa havaittavasti nosta. Kyllä se on laitevika. Kohta kärähtää se sun laittees.

Niissä on sellasia kuoren läpimeneviä hahloja joista ilma läpivirtaa, vaan se ei tunnu riittävän. Mulla ollu kolme ja kaikki kuumuu ja yleensä päällä ympäri vuorokauden. Tää Siemenssi ainaki starttailee itteään niin pitkään (vaihtelevia aikoja, 2-10min) ennenku toimii. Ei viitti sammutella.

Vierailija
Hege
Laitteesi varmasti on huoneenlämpöinen mikäli se ei ole päällä eikä siten sähköä kuluta. Jos se esim. 10W kuluttaa, niin väkisinkin lämpiää ympäristöään kuumemmaksi. Mittauksia kehiin eikä mutuilua.
Minulla vai? No kuule. Kyllä mun järjestelmät on 24 h /vrk päällä, eikä varmasti lämpiä. Liikennettä on koko ajan tuon purkin läpi kahdelle palvelimille. Mikä siellä edes lämpiäis? Ei Led valot mitään lämmitä.

Tuossa purkin muuntajassa on arvot sisään 230 V/65 mA ja ulos 9V/1 A. Siis max arvo. Eikä edes muuntaja lämpiä. On teillä kummalliset laitteet, jos lämmittimenä tuollaista pitää.

Lisäys: Muistankin nyt, että kerran vuosia sitten mulla oli Zyxell, ja se kuumeni. Siitä tuli sitten entinen. Telewell 501 kävi myös kuumana, että kait noissa on sitten merkkikohtaisia eroja. A-Link RR24 ei ainakaan kuumene.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat