Polttopisteen keskittäminen?

Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt16.3.2007

Eli Laitan tämän nyt tänne, kun en ihan varmaski tiedä kumpaan tämä kuuluisi, sivuaa vähän sekä ja että.. .

Eli: Voidaanko suurennuslasilla, tai fresnel linssillä saada poltopiste keskitettyä kirkkaan nesteellä( H2O) täyteyn astian sisäpuolelle... vai taittuuko polttopiste jonnekkin ??

kun, mietin voiko vedellä täytetyn muovipullon sisällä olevan veden saada kuumenettua kiehuvaksi sitä ulkopuolelta suurennuslasilla tms. lämmittämällä, ilman että pullo itse sulaa tai muutoin vahingoittuu. Parabolisella peilillä olen nähnyt vettä keitettevän, mutta siinäkin lämmitettiin itse astiaa, ei itse nestettä.....

lämpötehoahan polttopisteessä piisaa, itsekkin suurennuslasin kanssa leikkineenä ja jopa nuotion moisella sytyttäneenä joskus... saakohan tästä selvää, noh, jos joku sai tolkkua mitä ajan takaa, niin laitakaa viksummat vastauksia tai jotain.

Error in Universe.sys - Please reboot.

Heavy Music saves people from Jesus

Kommentit (8)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
A.P
Eli Laitan tämän nyt tänne, kun en ihan varmaski tiedä kumpaan tämä kuuluisi, sivuaa vähän sekä ja että.. .

Eli: Voidaanko suurennuslasilla, tai fresnel linssillä saada poltopiste keskitettyä kirkkaan nesteellä( H2O) täyteyn astian sisäpuolelle... vai taittuuko polttopiste jonnekkin ??

Voidaan helposti. Hommaa suoraseinäinen astia, vaikka akvaario, niin se on hyvin suoraviivainen operaatio.

kun, mietin voiko vedellä täytetyn muovipullon sisällä olevan veden saada kuumenettua kiehuvaksi sitä ulkopuolelta suurennuslasilla tms. lämmittämällä, ilman että pullo itse sulaa tai muutoin vahingoittuu. Parabolisella peilillä olen nähnyt vettä keitettevän, mutta siinäkin lämmitettiin itse astiaa, ei itse nestettä.....

Kuumentamisessa pitäisi saada säteily absorboitumaan kuumennettavaan aineeseen. Vesi on näkyvälle valolle ja lähi-infrapunalle, joita Auringon spektrissä on eniten, varsin läpinäkyvää. Polttopisteessä vesi saattaa korkean intensiteetin takia kuumentua aavistuksen verran, mutta koska se on hyvin juoksevaa, konvektiovirtaukset pitävät veden liikkeessä ja kiehumista ei tapahdu.

Absorptiota voi edistää lisäämällä veteen absorboivaa ainetta tai valitsemalla aallonpituus toisin. Mikroaaltouunissa voi lämmittää sopivaa ainetta olevan vesipullon ilman, että teho absorboituu suoraan pulloon.

lämpötehoahan polttopisteessä piisaa, itsekkin suurennuslasin kanssa leikkineenä ja jopa nuotion moisella sytyttäneenä joskus...

Säteilyn fokusointi ei lisää tehoa, vaan vain intensiteettiä kohdistamalla tehon pienemmälle alueelle. Energiatalouden kannalta on samantekevää, absorboituuko joltain alalta kerätty säteily pienelle vai laajalle alalle nestettä. Auringon säteilyä fokusoimalla ei voi vielä aikaansaada epälineaarisia optisia ilmiöitä, jotka esimerkiksi voivat kasvattaa absorptiota hyvin voimakkailla intensiteeteillä.

Vierailija

Avaajalle tiedoksi: Parasta olisi keskittyä otsikointiin eikä otsikoida aihetta ihmettelyllä, mille alueelle otsikon aihe kuuluisi?

Vaihdoin otsikon. Tämä sopii muutamalle muullekin ketjunaloittajalle.

A.P
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt16.3.2007

No kiitosta vuan noppeesta vastauksesta. Tämä selevitti mukavasti ku ei tarvihe pähkäillä joutavia

Phonylle, tattis vuan ko selvensit asijjoo, vuan ei ollunna ihellekkää ihan selevvee kumppaanka tää olis oikeesti kuulununna, vuan asija selevis.

Error in Universe.sys - Please reboot.

Heavy Music saves people from Jesus

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
A.P
...
lämpötehoahan polttopisteessä piisaa, itsekkin suurennuslasin kanssa leikkineenä ja jopa nuotion moisella sytyttäneenä joskus...

Vika on siinä, että teho ei piisaa. Ihan yhtä nopeasti vesi lämpenee siellä pullossa ilman suurennuslasia. Ellet sitten hanki halkaisijaltaan niin valtavaa suurennuslasia, että se todellakin lämmittää enemmän kuin varjostaa.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
Jorma
A.P
...

Vika on siinä, että teho ei piisaa. Ihan yhtä nopeasti vesi lämpenee siellä pullossa ilman suurennuslasia. Ellet sitten hanki halkaisijaltaan niin valtavaa suurennuslasia, että se todellakin lämmittää enemmän kuin varjostaa.

Juuri näin. Isontava partapeili olisi lämmitykseen paljon parempi. Muutama sellainen lämmittäisi kuin fan. Voisit peilillä koota säteitä niin, että 15 cm:sen peilin kaikki valo heijastuisi pulloosi.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
visti

Juuri näin. Isontava partapeili olisi lämmitykseen paljon parempi. Muutama sellainen lämmittäisi kuin fan. Voisit peilillä koota säteitä niin, että 15 cm:sen peilin kaikki valo heijastuisi pulloosi.

Joskus, jossain olen nähnyt kuvia alumiinifoliosta tehdyistä, sateenvarjon tapaan aukeavista lämmittimistä, jotka keittävät pari litraa vettä muutamassa minuutissa. Voisivat toimia aurinkoisina kesäpäivinä täälläkin.

Vierailija

Koska vesi absorboi huonosti auringon säteilemää tehoa kannattaa mieluummin laittaa se vesi mustaan metalliputkeen ja fokusoida siihen poikkileikkaukseltaan parabelin muotoisella peilikourulla auringon säteily. Peili on suhteellisen helppo taivuttaa kiiltävästä alumiinipellistä. Noin neliömetrin kokoisella peilillä saavuttaa jo lähes kilowatin tehon.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
korant
Koska vesi absorboi huonosti auringon säteilemää tehoa kannattaa mieluummin laittaa se vesi mustaan metalliputkeen ja fokusoida siihen poikkileikkaukseltaan parabelin muotoisella peilikourulla auringon säteily. Peili on suhteellisen helppo taivuttaa kiiltävästä alumiinipellistä. Noin neliömetrin kokoisella peilillä saavuttaa jo lähes kilowatin tehon.

Vanhan satelliittiantennin (eipä taida vanhaa hevin löytyä), kun päällystää leivinpaperilla niin avot. Olen nähnyt sellaisen ja siinä talossa ei totisesti ollut kuumasta vedestä puutetta! Tai no..., mutta toimi hyvin.

Uusimmat

Suosituimmat