Kansakunta on jo voittanut eduskuntavaalit!

Seuraa 
Viestejä7179
Liittynyt9.9.2005

[size=85:3s06e4mf](Media kohisee, että persut sitä ja tätä - Soini niin ja näin. Melonit, lakritsat ja banaait vilisevät sirkushuveina ennen vakavaa iskua, minkä kansa tekee anarkistisesti - ilman systemaattista ohjausta tai päätöstä - vaalikopissa. Saamme vuosikausiin korkeimman äänestysprosentin)[/size:3s06e4mf]

[ ... "mitä puoluetta äänestäisit", kysyy kallupoija puhelimessa tai perheen kotisohvalta. Ruksattavissa vaihtoehdoissa ei ole aina edes kaikkia puolueita. "Laita ruksi persujen kohtaan - niitä minä äänestäisin" ... tosin vaalikopissa sitten äänestän ihmistä, en puoluetta - tuumaa hän itselleen äänettömästi. Kansalainen pohtii, mitä oli sanonut ja ajatteli: "Näin varoitan omiani tekemään muutoksen, ugh ... olen ruksauttanut ... ]

On menossa historiallinen tapahtumasarja, jossa kansakunta opettaa omia poliitikkojaan herran ja kansan nuhteeseen. Mitta täyttyi ja nyt tehdään se kerran neljässä vuodessa kansalaisvaikute - minä ja me (hyvä Me!) päätämme. "Kallupilla on suuri esivaikutus", tuumaa kansalainen ja myhäilee tyytyväisenä, kun sanoma on kaikissa puolueissa otettu vastaan.

Perinteelliset puolueet hiihtävät sopuleina perässä, kun Timo Soini töräyttää torveen - "Me myös", huutavat perinteelliset. Väylät rakennetaan eläkekertymistä - Keskusta rp. huutaa: "Soini tuli meidän linjoille", tai oikeastaan kiskoille. Persuvasallit huutavat kuorossa vuorostaan hallelujaa, kun Kalevala on nyt in ja Gallen-Kallela rock. Muuta taidetta ei sitten juuri olekkaan.

Kansakunta seuraa aikaansaannoksiaan

Kallupit ovat koko kansan kaveri, sillä ne valjastettiin ajamaan kansalaisvaroitusta. Tutkimuslaitokset ja kassakoneet hyrisevät tyytyväisyyttään, kun MTV:kin innostui mittauttamaan jopa Suomen suurimman vaalipiirin - maalasi läpimenijät, ja siitäkös persut Putkisen johdolla jo jakamaan ministerisalkkuja ja ottamaan Karjalaa takaisin.

Voidaan osuvasti sanoa, että kansakunta on nyt kaappinsa päällä. Kansan päästessä vaikuttamisen makuun, voi olla vaikeaa estää heiltä myöhemmin suorat kansanäänestykset - tikkaria ei niin vain viedäkkään innostuneelta kansalta. Kuka estää tikkarin nuolaisun myöhemmin, syntyy siitä paha poika, joka kalluppiboikotoidaan ensi tilassa.

Mutta nythän kaikki on hyvin ja kuningas elää. Kansa saa kuninkaansa, äänikuninkaansa. Yllätys voi olla siinä, kun kalluppilomakkeeessa olevan puolueruksin sijasta piirretään ehdokasnumero siihen varsinaiseen kalluppiin eli äänestyskuponkiin. Kansa tulee kiittämään muutoksen työjuhtaa, joka käänsi poliittisen lehden.

Kansakunta voi olla varannut uskomattoman finaalin - sillä nyt kaikki on kansalaisten käsissä. Tekikö anarkiassaan maan mainio kansa kieli poskessa jullikan, joka tuntuu vielä rehottavana ja melonin kokoisena finninä sylttytehtaan viimeisissäkin vaali- ja avustusrahatilikirjoissa? Lopulta on helppo ennustaa, että kovimman muutostyön tekijä saa vaalivoiton!

Ilkka Luoma
http://www.facebook.com/first.ilkka

[size=85:3s06e4mf]Sent:
Cc: antti.pesonen@ipu.fi ; paivi.rasanen@kd.fi ; mari.kiviniemi@vnk.fi ; mikael.jungner@sdp.fi ; jutta.urpilainen@sdp.fi ; paavo.arhinmaki@vasemmisto.fi ; jyrki.katainen@vm.fi ; anni.sinnemaki@tem.fi ; timo.soini@europarl.europa.eu
Sent: Wednesday, March 09, 2011 5:51 PM
Subject: KANSAKUNNAN JULLIKKA - Anarkiassaan kansa lataa yllättävän vaalifinaalin![/size:3s06e4mf]...

[size=50:3s06e4mf][6915/415447] [/size:3s06e4mf]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kommentit (1)

Vierailija

Tekemästäni dokumentista seuraava osio koskien kansanäänestyksiä:

http://www.sendspace.com/file/z5yh2g

2.3.2. Kansalaisten äänestäminen

Kansalaisten äänestäminen tapahtuu verkossa (tai jollain muulla tavoin) siten, että jokainen voi haluttaessaan äänestää päivittäin asioista, jotka ovat tulossa eduskunnan käsittelyyn. Tässä roolissa ollessaan jokainen toimii kansalaisedustajana.

Tämän voi toteuttaa esimerkiksi siten että jokainen kansalainen anoo itselleen henkilötunnustaan vastaan yhden anonyymin, ja uniikin, tunnuksen, jonka kautta äänestys tapahtuu. Tunnuksen voisi vaikkapa noutaa eduskuntatalosta (postista?) ja valita sen itse usean anonyymin tunnuksen joukosta, esimerkiksi nostaa tunnuksen tynnyristä joka on täynnä näitä tunnuksia. Näin vaalisalaisuus säilyisi, mutta turvattaisiin se, ettei kellään ole yhtä tunnusta enempää. Olennaista olisi siis kehittää järjestelmä sellaiseksi, että jokaisen ääni voidaan varmistaa ilman, että äänestäjää tulee tunnistetuksi.

Kansalaisedustaja voi tunnuksen kautta halutessaan tarkastaa oman äänensä, tai julkistaa sen, mikäli haluaa. Tällöin voi jokainen kansalainen valvoa omaa ääntään, ja lisäksi on mahdollisuus antaa muidenkin todentaa oma ääni. Vapaaehtoinen avoin äänestäminen olisi mahdollistettava, jotta voitaisiin alkaa ajaa avoimempaa äänestyskulttuuria. Toki äänen salaaminen täytyy olla aina mahdollista. Systeemi vaatii keinon estää rukatut vaalitulokset. Seuraava kappale sisältää keinon palauttaa järjestelmä nykyisen tasolle ongelmatilanteissa, eli jos vallalla on epäilys äänestystuloksen oikeellisuudesta.

2.3.3. Äänestystuloksen kyseenalaistaminen

Kansanedustajat voivat kyseenalaistaa kansalaisedustajien äänestystuloksen, mikäli epäilevät sen todenmukaisuutta. Tähän vaaditaan kansanedustajistoenemmistön hyväksyntä. Tällöin järjestetään äänestettävästä aiheesta uusi kansanäänestys tavanomaisella paperimenetelmällä. Täytyy olla keino kyseenalaistaa vähäinen äänimäärä kansalaisedustajien toimesta. Esim. riippumaton taho, joka rekisteröi annetut äänet. Äänestystapa vaatii vielä kehittämistä ollakseen 100% demokraattinen ja luotettava. Joka tapauksessa se on nähdäkseni toteutettavissa lähitulevaisuudessa, kunhan varoja siirretään esim. 1% aseteollisuuden budjetista järjestelmän aikaansaamiseksi.
2.3.4. Esimerkki 1: NATO-jäsenyys

1) Tietty ryhmittymä kansanedustajista näkee NATO-jäsenyyden Suomen eduksi, ja tekee asiasta äänestysehdotuksen muille kansanedustajille.
2) Ehdotusta tuetaan riittävästi (30%?) eduskunnan taholta, joten asia menee eteenpäin kansalaisedustajille. Kansalaisedustajista >5 % (yli 10 000 ihmistä) äänestää asiasta, joten äänestystuloksesta tulee sitova.
3) Äänestystuloksen perusteella päätetään mahdollisista jatkotoimenpiteistä, joita hallitus ja kansanedustajat tekevät. Suomi joko liittyy tai ei liity, kansan mielipiteen mukaisesti.

2.3.5. Esimerkki 2: Uusi lakiehdotus maataloustukien jakamisesta

1) Kansanedustaja X tekee ehdotuksen uudesta laista, jolla taataan maataloustukien tasapuolisempi jakaminen.
2) Eduskunta katsoo uudistuksen olevan tarpeellinen.
3) Päätös lain voimaansaattamisesta delegoidaan kansalaisedustajille, jotka eivät kuitenkaan äänestä juuri lainkaan asiasta. (<5%)
4) Asia siirtyy eduskunnan päätettäväksi, ja äänestystuloksen perusteella laki joko otetaan käyttöön tai ei.

2.3.6. Esimerkki 3: Kansanedustaja X esittää nykyisen hallituksen ja eduskunnan vaihtamista korruptioepäilyn vuoksi perustuen X:n esittämiin dokumentteihin

1) Kansanedustaja X:n esityksen perusteella kansa äänestää eduskunnan ja hallituksen luottamuksesta.
2) Päätös siirretään siiis kansalaisedustajille. Äänestystulos on erittäin tasainen, 49% puolesta ja 51% vastaan. 15% kansasta äänestää asiasta. Tulos osoittaa selkeästi kansan kykenemättömyyden yksimieliseen päätökseen asiasta, jolloin päätöksenteko siirtyy eduskunnan ja hallituksen jääviyden takia kolmannelle osapuolelle, esim. YK:lle.
3) YK:n lausuman perusteella päätetään jatkotoimenpiteistä.

Yllä olevien esimerkkien perusteella on siis nähtävissä se, että kansalla on se lopullinen, akuutti valta, päättää sitä koskevista asioista, mikäli kansa siihen kykenee. Epäselvissä tapauksissa, etenkin kun kyseessä on hallituksen ja eduskunnan luottamus, tulisi päätösvalta delegoida kolmannelle osapuolelle, jonka täytyy olla jäävi päätettävän asian suhteen.

Ja samaa asiaa ja suunnitelma miten nykyjärjestelmä voitaisiin haastaa:

6. Varjoeduskunta

Varjoeduskunta on internet-sivusto, jolle jokainen voi rekisteröityä anonyymilla äänestystunnuksella. Tämä voidaan toteuttaa antamalla yksilöllinen anonyymi rekisteröintitunnus henkilötunnusta vastaan. Eli on olemassa astiallinen tunnuksia, joista jokainen voi kerran valita ja ottaa yhden tunnuksen henkilötunnusta vastaan, ja sitten rekisteröityä sillä äänestäjäksi. Esimerkiksi Jukka marssii varjoeduskunnan toimistoon ja esittää henkilötodistuksena. Tämän jälkeen tarkistetaan, ettei Jukalla ole jo tunnusta. Mikäli näin on, voi Jukka nostaa astiasta itselleen tunnuksen, jolla voi rekisteröityä kotoaan varjoeduskunnan kansalaisedustajaksi. Tämän jälkeen merkitään Jukan henkilötunnus ylös, eikä Jukka saa vastaisuudessa enää uutta tunnusta, ellei vanhaa tunnusta deaktivoida.

Näin vaalisalaisuus säilyy, mutta usean nimimerkin häiriköt tulevat poissuljetuiksi.

Kun Jukka on rekisteröitynyt varjoeduskunnan jäseneksi, voi hän varjoeduskunnan sivuilta käydä joka ilta tarkistamassa seuraavan päivän äänestettävät aiheet. Mikäli Jukka löytää sieltä jotakin aiheita, joiden päätöksentekoon katsoo haluavansa osallistua, äänestää Jukka näistä asioista. Äänestettävät asiat esitetään selkokielisesti ja tiivistettynä, sekä tarjotaan lähdeviitteet varsinaiseen materiaaliin, joka kansanedustajillakin on käytössä. Tähän voidaan ottaa mallia Sveitsistä, jossa vastaava järjestelmä on käytössä. Kansanedustajat voivat lisäksi perustella tällä sivulla mistä syystä ovat päättäneet äänestää Jaa tai Ei. Nykyäänhän peruste on vain ja ainoastaan puoluekuri.

Tällä tavoin voidaan saada kerättyä huomattavasti luotettavammin kansan tahtoa heijastava äänestystulos. Oletetaan vaikkapa että jokin aihe kerää 100 000 ääntä. Se on tilastollisesti paljon demokraattisempi kuin muutaman sadan neljän vuoden välein valittavan puoluekurillisen instanssin edustajan tuottama äänestystulos.

Joku saattaa kysyä, että kuka jaksaa joka ilta käyttää vartin aiheiden läpi kahlaamiseen? Kysyn vastaan, että kuka jaksaa roikkua Facebookissa tuntitolkulla tekemässä tyhjänpäiväisiä visoja, sen sijaan että päättäisi asioista joilla on todellista merkitystä tämän henkilön elämään?

Ja pitää muistaa, että mikäli varjoeduskunta ei kerää ääniä tarpeeksi suurta määrää, kertoo se siitä, että vastuu annetaan eduskunnalle ja hallitukselle näiden asioiden suhteen. Toisin sanoen, se on merkki siitä että kansa ei ymmärrä tai sitä ei kiinnosta. 95% äänestysaiheista saattavat olla tällaisia. Mutta väliin mahtuu ne 5% aiheista, joihin kansalaiset haluaisivat antaa äänensä, mutta eivät nykyään voi näin tehdä.

Tärkeintä on, että kansalla on mahdollisuus tarttua vallan kahvaan aina niin halutessaan. Se on todellisen demokratian erityispiirre, jota nykyisin ei ole.

7. Siirtymävaihe

Ensimmäinen vaihe on luoda Internetiin ”varjoeduskunta”, jossa testataan kansalaisedustajien, eli poliittisesti aktiivisten kansalaisten toimesta systeemiä. Tämä ei ole aluksi mikään virallinen äänestys, eikä sillä ole muuta merkitystä kuin toimia indikaattorina kuinka paljon eduskunnan ja kansan päätökset poikkeavat toisistaan.

Tärkein vaikutus on mahdollistaa sen näkeminen, ovatko kansalaisaktiivit samaa mieltä poliittisen johdon kanssa. Jatkuva ristiriita varjoäänestystuloksen ja todellisen äänestystuloksen välillä merkitsisi sitä, että kansalaisaktiivit ovat eri mieltä puoluejohdon kanssa. Kansanedustajathan joutuvat noudattamaan puoluekuria, joten heidän omalla mielipiteellä ei ole merkitystä kun kyseessä on varsinainen äänestystilanne. Sisäisesti toki edustajilla voi olla keino ilmaista oma mielipiteensä. Eri asia on, onko sillä juurikaan merkitystä, jos puoluejohtoa on jo aiemmin painostettu markkinapoliittisen eliitin toimesta äänestämään tietyllä tavalla.

Kansalaisedustajat, henkilöt, jotka aktiivisesti seuraavat ja haluavat vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon, ovat tällä hetkellä päätöksenteon ulkopuolella, vaikka heidän pitäisi olla se kansan poliittinen älymystö, joka ohjaa yhteiskuntaa kaikille paremmaksi paikaksi elää ja olla. Tämä johtuu siitä että kansalaisaktiiveja on vähemmän kuin muita kansalaisia, josta seuraa nykysysteemillä se, että kansalaisaktiivien tukemat edustajat puuttuvat eduskunnasta. Niiden tilalla on rahvaan ääniä keränneitä populisteja, joita on helppo lahjoa ahneiden liikemiesten toimesta. Tämä heikentää yhteiskuntarakennetta, ja pikku hiljaa näivettää Suomen itsenäisyyden olemattomuuksiin korvaten sen korruptoituneella globaalisti hyväksikäytetyllä järjestelmällä, jonka uhreiksi tavallinen kansa joutuu.

Vaaleissa valituksi tulevat populistit, jotka ovat taitavia äänenkerääjiä, mutta eivät osoita millään tavoin pätevyyttään hoitaa yhteiskunnan asioita siten, että niistä valtaosa hyötyisi.

Ne, jotka eivät itseään markkinoi oksetuspisteeseen asti, eivät yleensä tule valituksi, ja muodostavat siten yhdessä joukon, joka on yksinään saanut liian vähän ääniä, mutta kaikki yhdessä enemmistön äänistä. Toisin sanoen, populismin turvin eduskuntaan ja kunnallisvaltuustoon pääsee pyrkyreitä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää ja johdattelevat kansan yksinkertaisimman vähemmistön heitä äänestämään. He saavat tähän rahoituksen suurilta puolueilta, joiden johto on ainoastaan tyytyväinen, kun valituksi tulee asiasta mitään ymmärtämättömiä henkilöitä, jotka ilomielin mitään kyseenalaistamatta noudattavat puoluekuria ja äänestävät kuten puoluejohto on yhdessä markkinaeliitin kanssa päättänyt. Tällaisen toiminnan tulisi olla rikollista, ei käytäntö.

Kun huomataan, että kansan poliittinen elin, eli kansalaisaktiivit, jotka todella haaveilevat paremmasta yhteiskunnasta ja ovat valmiita käyttämään hivenen aikaa joka päivä sen eteen, ovat eri mieltä kansanedustajien ja hallituksen kanssa, on suurten rakennemuutosten aika.

Ehkäpä jonain päivänä tämänkaltainen järjestelmä on hajautettu paikalliseksi, globaalisti. Päätösvallan tulisi olla aina kaikilla niillä joihin päätös todellisuudessa vaikuttaa, jotka siitä ymmärtävät tarpeeksi ja jotka yhteisen edun nimissä haluavat päätökseen vaikuttaa:

Yksilötasolla yksilöllä,
Yhteisötasolla yhteisöllä,
Kylätasolla kyläläisillä,
Kaupunkitasolla kaupunkilaisilla,
Kuntatasolla kuntalaisilla,
Valtiotasolla kansalaisilla,
Mannertasolla valtioliitoilla,
Globaalilla tasolla kaikilla.

Uusimmat

Suosituimmat