Hyvä aamupala ?

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Millaista aamupalaa syötte?

Kaipaisin kokemuksen rintaääntä että millainen olisi hyvä aamupala,
että se
- ravitsisi terveellisesti pitkälle päivään
- sopisi (fyysisesti kevyttä) henkistä työtä tekevälle
- ei synnyttäisi "brain-fogia" eli kirkas ajatuskulku
- jaksaisi lounaalle tai pidemmällekin
- ettei lihottaisi (VHH?)
- piristäisi aamu-unista

Nykyään juon kahvia 1-2 kupillista ja töissä heti lisääkin
Pari ruispalaa voimariinilla
Makkaraa
Juustoa
Kanamunan tms lihaa, proteiinia

Eikös onnistunut aamupala ole tae onnistuneelle päivälle?

Don't give up!

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:
- Turkkilaista jogurttia ("Partista") reilusti,
- sekaan sopiva määrä (2-3 rkl) rouhittuja kaakaopapuja eli nibsejä,
- pienehkö määrä mansikkajogurttia rikkomaan kaakaon "kova" aromi.

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Carloz
Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:
- Turkkilaista jogurttia ("Partista") reilusti,
- sekaan sopiva määrä (2-3 rkl) rouhittuja kaakaopapuja eli nibsejä,
- pienehkö määrä mansikkajogurttia rikkomaan kaakaon "kova" aromi.

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.




Kiitos Carloz!

Aivan, unohdin itse mainita nää ravintolisät mutta kun niistä jos keskusteltu
täällä erikseenkin niin jos tässä säikeessä syvennyttäisiin ainoastaan ns perinteiseen ruokaan mitä syö aamupalaksi, toki voi mainita ravintolisätkin jos kokee että ne ovat aamupalan "pääravintoa"?

Niin ja sitten vieno toive että myös perustelu MIKSI syö mitäkin.

Parin leipäsiivun kuvittelen antavan hiilaria jotta aivot starttaisi paremin käyntiin?
Lihan/kananmukan proteiinin toivon antavan tasaista jaksamista ja kahvin "buustaavan" elimistön "verenkiertoon" vauhtia.-)

Don't give up!

Vierailija
Carloz
Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:
- Turkkilaista jogurttia ("Partista") reilusti,
- sekaan sopiva määrä (2-3 rkl) rouhittuja kaakaopapuja eli nibsejä,
- pienehkö määrä mansikkajogurttia rikkomaan kaakaon "kova" aromi.

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.




Miksi syön näin?

Kaakaosta saa positiivista piristystä aamuun ilman kahvia (kahvi juodaan vasta töissä). Turkkilaisessa jogurtissa on sopivasti rasvaa suhteessa hilareihin. Mansikkajogurtista voisin luopua, koska siinä on turhaa sokeria aika paljon, mutta tällöin kaakaon maku tulisi turhan tymäkkänä läpi.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5297
Liittynyt9.1.2011

Löysin parikuukautta sitten kaurapuuron uudestaan ja siihen olen ihastunut!

Ihan ensimmäiseksi kuitenkin avaan päivän tuossa toisessa ketjussa mainitsemallani tuplaespresso-maitokaakaolla, joka on makeutettu rypälesokerilla (glukoosia 4 rkl. Sakkaroosi ei kelpaa, koska aiheuttaa nopean verensokeripitoisuuksien laskun)

Syön puuron sitten parin tunnin päästä kun kaakaon energia alkaa ehtymään. Samalla otan myös vitamiinit. Mm. deeku on hyvä ottaa aaumupäivästä.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kolme runsaassa voissa paistettua (ei liian pitkään) luomukananmunaa. Niiden kanssa jotain kasvista, esim. paprikaa tai tomaattia tai höyrytettyä juuresta tai kukkakaalia jos ehtii tehdä. Rasvaista juustoa voi raastaa mukaan ja lisätä tarpeen mukaan suolaa, pippuria ja muita mausteita, esim. oreganoa.

Ehkä turkkilaista jogurttia hiukan, jos mieli tekee. Siihen voi lisätä pähkinöitä tai kaakaonibsejä.

Siinä on proteiinit, rasvat ja vitamiinit.

Lisäksi kermakahvia ja iso lasillinen vettä.

Sitten voi usein töissä päättää tilanteen mukaan, syökö kunnon lounaan vai syökö vasta kotona. Minulle ei tule päivän aikana pakottavaa nälkää tuollaisella aamiaisella.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Vähän yli 60-kiloisena minulle riittää kaksi kananmunaa, yleensä munakkaana, jolloin saan helposti lisättyä kookosrasvaa tai voita. Keitettynäkin joskus. Lisään jotain hiilihydraattia, mutta yleensä aika vähän, esimerkiksi vähän paprikaa. Kahvi kulutusmaidolla.

Sitten luonaalla syön kunnolla ja syön sen melko pian, noin 3 tunnin päästä.

Mikäli lähden päiväksi "ulos", niin syön aamulla lisäksi pähkinöitä ja kenties omenan.

(VHH)

Olen kyllä huomannut, että pelkkä kananmunan ja rasvan nauttiminen aamulla voi aiheuttaa päänsärkyä päivällä, mikäli en syö lounasta ja saa hiilihydraatteja.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Usein kuulee sanottavan että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta olen eri mieltä. En usko siihen. Minusta aamiainen on päivän turhin ateria. En ymmärrä miksi sitä pitäisi tarvita, usein aamulla on vähän tönkkö olo muutenkin eikä tee mieli edes syödä, no ainakin minulla. Kaippa se on tää länsimainen viljahiilarimättökulttuuri joka saa ihmiset kaatumaan tajuttomina maahan jos ei saa kahteen tuntiin syötävää.

くそっ!

Vierailija

Puolikas verigreippi on minun aamupalani.

En juo nykyään edes kahvia (närästyttää).

Aamupalan hyvyydestä en osaa sanoa mitään, mutta minä pärjään sillä lounaalle asti näkemättä nälkää.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Joskus aiemmin minulla oli etova olo aamuisin ja huomasin sen johtuvan siitä, että nopeat hiilihydraatit eivät kantaneet aamuun asti ja verensokeri oli liian alhaalla. Mutta silti mahassa oli "paksu" ja turvonnut olo, ei tehnyt mieli syödä. Iltapalalla vähän enemmän rasvaa ja ongelma poissa!

Jos illalla on tankannut oikein kunnolla, ei aamiaista vielä tarvitse! Kroppa kertoo yllättävän paljon, mutta sitä pitää osata myös tulkita. Paskaruoka saa olon tukkoiseksi eikä kehon kuunteleminen enää onnistu, vaan hiilihydraattikoukku vain takoo päähän, että lisää namia: suolaista ja makeaa, suolaista ja makeaa...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32833
Liittynyt6.12.2009

Päivän ensimmäinen ateria

Nudan sisäfile, voissa paistettu, valurauta, valkosipulia, tuoretta chiliä, limeä,mustapippuria ev oliivioljy, merisuola

Siihen perään sitten musta kahvi tummalla suklaalla

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ennen aamupalaa suosittelen parin kilometrin lenkkiä, niin safka alkaa maistua. Omalla kohdallani hyvän sään aamulenkki on noin 4 kilsaa. Keho ja vatsa erityisesti ehtii siinä hyvin heräillä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
tootired
Millaista aamupalaa syötte?

Kaipaisin kokemuksen rintaääntä että millainen olisi hyvä aamupala,
että se
- ravitsisi terveellisesti pitkälle päivään
- sopisi (fyysisesti kevyttä) henkistä työtä tekevälle
- ei synnyttäisi "brain-fogia" eli kirkas ajatuskulku
- jaksaisi lounaalle tai pidemmällekin
- ettei lihottaisi (VHH?)
- piristäisi aamu-unista

Nykyään juon kahvia 1-2 kupillista ja töissä heti lisääkin
Pari ruispalaa voimariinilla
Makkaraa
Juustoa
Kanamunan tms lihaa, proteiinia

Eikös onnistunut aamupala ole tae onnistuneelle päivälle?





Eikös tuo ole hyvä aamupala? Aamupala ei saa olla liian raskas, koska silloin elimistö keskittyy ruoansulatukseen ja parasympaattinen hermosto on hallitsevana. Se perinteinen aamupuuro on parasta. Jos vedät lihaa mahan täyteen heti aamulla, niin en ihmettele, että on jumiolo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat