Valo saa aivastamaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luin aiheesta jostain suomalaisesta tiedelehdestä jotain vuosia sitten, aurinkoon tuijottaminen saa aivastamaan.
Ostin uuden näytön, normaali littana, minä ja muut aivastellaan tämän edessä, muualla kämpässä ei aivastele kukaan.
Olisko jollain tarjota syytä valosta johtuvaan aivasteluun, .?

Kommentit (8)

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Uudesta näytöstä haihtuu formaldehydiä ynnä muita kemikaaleja jotka saavat aivastamaan. Jos myös tietokonetuoli on uusittu diagnoosi on varma. Tuolit ovat pahimpia sisäilman pilaajia nykyisin kun kaikki tupakoitsijat on häädetty parvekkeille ja porttikongeihin.

Vierailija

Jep en tiedä miksi mutta yleensä jos olen pitkään sisällä ja sitten menen ulos jossa aurinko paistaa kirkkaana niin aivastan pari kertaa oli talvi tai kesä, olen kieltämättä välillä hieman ihmetellyt asiaa kun muuten olo 100% mutta silti saattaa aivastaa jopa 3-4x kun menee ulos.

Vierailija
vapaatyyli
Jep en tiedä miksi mutta yleensä jos olen pitkään sisällä ja sitten menen ulos jossa aurinko paistaa kirkkaana niin aivastan pari kertaa oli talvi tai kesä, olen kieltämättä välillä hieman ihmetellyt asiaa kun muuten olo 100% mutta silti saattaa aivastaa jopa 3-4x kun menee ulos.

Johtuisiko kuitenkin ihan ulkoilman epäpuhtauksista - sekalaisesta yhdistelmästä pakokaasuja, tupakansavua ja pienhiukkasia, joita ei välttämättä tiedostavalla tasolla edes huomaa? Tai ehkäpä auringonvalo haihduttaa ympäröivistä rakenteista tai maaperästä joitakin kemikaaleja?

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Fëanor
vapaatyyli

Johtuisiko kuitenkin ihan ulkoilman epäpuhtauksista - sekalaisesta yhdistelmästä pakokaasuja, tupakansavua ja pienhiukkasia, joita ei välttämättä tiedostavalla tasolla edes huomaa? Tai ehkäpä auringonvalo haihduttaa ympäröivistä rakenteista tai maaperästä joitakin kemikaaleja?
Mulla sama homma. Varsinkin, jos on tummia vaatteita päällä, mutta ulkoilma ei ole vielä kuitenkaan kovin lämmennyt, niin kummasti alkaa aivastuttaa. Yleensä tätä tapahtuu keväällä ja jo useana vuonna olen pannut merkille, että nimenomaan silloin lähtee rykimään, kun auringon valo lankeaa päälle ja hetken päästä on ihan ok olo.. Perinteisiä allergioita minulla ei ole. Jonnekin 14 ikävuoteen asti puhkesi keväisin tasaisesti ihottuma auringovalon lisääntyessä, mutta sekin on jäänyt taakse.

Edit: Olen myös ilmeisen herkkä auringonvalolle. Päänsärky esimerkiksi tänään olisi taattu, jos lähtisin ulos ilman aurinkolaseja. Kesällä tuo ei ole niin suuri ongelma.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Täällä sama "kirkas valo ja aivastus-oireyhtymä". Ollut noin 35 vuotta... Jotain selityksiäkin tuohon joskus lukenut, mutta enpä jaksa muistaa syytä.

Vierailija

Tuo on ihan vanha tosiasia, että kirkas valo saa aivastamaan. En jaksa etsiä nyt siihen mitään selitystä.

Uusimmat

Suosituimmat