Lomaflunssa

Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Miksis flunssa tuntuu iskevän aina lomalla? Ei voi olla sattumaa, taas tuli talviloma ja upeat kelit, no eikös pukkaa heti kuumetta. Onko kyseessä vain sattumaa, vai joku ylistressaantuneen kehon takapotku?

Hetkittäin pelkään, että näinköhän sittenkin vitutukseen voi kuolla. Miksi helvetissä flunssa ei voi tulla siloin, kun on ihan normaalisti töissä?

Kommentit (11)

Vierailija

Syy flunssan vuodenaikaisvaihteluun on yksinkertaisesti sää: virus tarttuu paremmin kylmässä ja kuivassa kuin lämpimässä ja kosteassa ilmassa.

Mount Sinai School of Medicinen tutkimussarjassa laitettiin flunssaa potevien marsujen häkit terveiden marsujen häkkien viereen ja katsottiin, missä olosuhteissa virus leviää nopeimmin. Kussakin kokeessa ainoat muuttujat olivat suhteellinen ilmankosteus ja lämpötila.

Kun suhteellinen ilmankosteus laski 25-35 prosenttiin, suurin osa marsuista sai tartunnan. Ilmankosteuden noustessa 50 prosenttiin, tartunnan leviäminen laski dramaattisesti – vain yksi marsu sai tartunnan. Vastaavasti kaikki marsut sairastuivat, kun lämpötila laski viiteen asteeseen. Sen sijaan kaikki säästyivät flunssalta 30 asteessa.

Tutkimusta johtaneen Peter Palesen mukaan syy flunssan vuodenaikaisvaihteluun ei siis ole ainoastaan immuunijärjestelmämme heikkouksissa, vaan flunssavirus itse on tietyissä sääolosuhteissa vakaampi ja kykenee infektoimaan helpommin.
http://www.tiede.fi/uutiset/3044/talvif ... selityksen

Vielä suurempi syy flunssaan ym. on varmaankin elämäntavat, jotkut esimerkiksi vievät bakteerit ja virukset suoraan limakalvoille nenää kaivelemalla tai eivät pese käsiään ennen kun ryhtyvät syömään.
Itselläni oli flunssa viimeksi 1988

Vierailija
Miksis flunssa tuntuu iskevän aina lomalla?
Kuten ketjun toinen kirjoittaja kertoi : Siksi että "stressi" helpottaa.
Jotkut oirehtii mm. oksentamalla ja kovalla migreenillä.

Vierailija
Heksu
Miksi helvetissä flunssa ei voi tulla siloin, kun on ihan normaalisti töissä?

Koska tunnolliset ja talon etua ajattelevat työntekijät eivät haaskaa firman tulosta sairaslomarahoihin vaan sairastavat - kuten kuuluukin - lomalla.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Carum carvi
Heksu

Koska tunnolliset ja talon etua ajattelevat työntekijät eivät haaskaa firman tulosta sairaslomarahoihin vaan sairastavat - kuten kuuluukin - lomalla.

Tämähän on aivan itsestäänselvä asia, mutta nyt kun olemme tiedepalstalla, olisin kiinnostunut tietämään tarkemmin, millä mekanismilla flunssan ilmiömäinen ajoitus toimii.

Vierailija
fenomenologi

Vielä suurempi syy flunssaan ym. on varmaankin elämäntavat, jotkut esimerkiksi vievät bakteerit ja virukset suoraan limakalvoille nenää kaivelemalla tai eivät pese käsiään ennen kun ryhtyvät syömään.

Mä olen pienestä pitäen kaivanut nenää. Onkohan mulle siksi kehittynyt niin hyvä vastustuskyky? No ehkä kuitenkin elämäntavoista liikunnan määrä ja ruokavalio vaikuttaa asiaan enemmän kuin nenänkaivuu.

Vierailija
fenomenologi

Yksi kesä söin kaikki evääni aina kädet mullassa ja erinäisissä (luomu)lannotteissa. En sairastellut silloin yhtään.
Kaivan myös paljon nenääni.

Vierailija
Heksu
Carum carvi
Heksu

Tämähän on aivan itsestäänselvä asia, mutta nyt kun olemme tiedepalstalla, olisin kiinnostunut tietämään tarkemmin, millä mekanismilla flunssan ilmiömäinen ajoitus toimii.

No johan se on kahteen otteeseen kerrottu...perkele....

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
KBolt

Okei, eli lomaflunssani iski, koska minulla alkoi loma, aurinkoinen +0.5C sää on kylmä ja kuiva ja lisäksi kaivan aina ennen lomaa nenääni. Toki selitys on ihan validi, mutten tullut yhtään viisaammaksi.

Vierailija
Heksu
KBolt

Okei, eli lomaflunssani iski, koska minulla alkoi loma, aurinkoinen +0.5C sää on kylmä ja kuiva ja lisäksi kaivan aina ennen lomaa nenääni. Toki selitys on ihan validi, mutten tullut yhtään viisaammaksi.

Psykosomaattiselle mekanismille on harvoin yksinkertaista selitystä. Ilmiö on aika yleinen, mutta epäilen ettei yleispätevää selitystä edes ole.

Uusimmat

Suosituimmat