Customit ovat huonoja moottoripyöriä.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikkiin eri ajo-olosuhteisiin, joita moottoripyöräilyssä on olemassa, on niihin tarkoitetut pyörät. Kilpa-ajoon asfaltilla on tarkoitettu kyykyt. Pitkien maantiematkojen ajamiseen on tarkoitettu matkapyörät. Tavalliseen katuajoon on tarkoitettu streetfighterit. Maastossa ajamiseen on tarkoitettu endurot. Kaupungilla ja myös maastossa ajamiseen on tarkoitettu supermotot. Sekalaiseen maantie-ajoon ja maastossa ajamiseen on tarkoitettu allroadit. Ei ole olemassa mitään sellaista ajo-olosuhdetta jossa customit olisivat hyviä.

Customit ovat todella huonoja moottoripyöriä. Sen lisäksi että ne eivät ole hyviä missään ajo-olosuhteissa, ne ovat naurettavan tehottomia ja hitaita verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, ja niissä on onnettomat ajo-ominaisuudet: ne kääntyvät huonosti, eikä niitä voi kallistella kunnolla ajettaessa mutkiin.

Verrataan suorituskyvyltään eri moottoripyöriä:

Pyörän nimi: Harley-Davidson Fat Boy (custom)
Iskutilavuus: 1584 cc
Huipputeho: 56 kW
Paino ajokunnossa: 330 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 6 sec.

Pyörän nimi: Husqvarna 610 supermoto (supermoto)
Iskutilavuus: 576 cc
Huipputeho: 38.7 kW
Kuivapaino: 142 kg
Huippunopeus: noin 170 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.

Pyörän nimi: Kawasaki Z750 (streetfighter)
Iskutilavuus: 748 cc
Huipputeho: 77.7 kW
Paino ajokunnossa: 226 kg
Huippunopeus: noin 220 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: alle 4 sec.

Pyörän nimi: Suzuki V-Storm 650A (allroad)
Iskutilavuus: 645 cc
Huipputeho: 49 kW
Kuivapaino: 190 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.

Pyörän nimi: Yamaha YZF-R6 (kyykky)
Iskutilavuus: 599 cc
Huipputeho: 91 kW
Paino ajokunnossa: 189 kg
Huippunopeus: noin 240 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 3.5 sec.

Pyörän nimi: KTM 690 Enduro (enduro)
Kuutiotilavuus: 654 cc
Huipputeho: 46,3 kW
Kuivapaino: 138,5 kg
Huippunopeus: noin 180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.

Pyörän nimi: BMW R 1200 RT (matkapyörä)
Kuutiotilavuus: 1170 cc
Huipputeho: 81 kW
Paino ajokunnossa: 259 kg
Huippunopeus: yli 200 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.

Kuten edellisestä vertailusta huomasi, niin custom oli omaan kuutiotilavuuteensa verrattuna valtavasti hitaampi kuin mikään muista vertailussa mukana olleista moottoripyöristä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa. Custom on hitain mahdollinen moottoripyörä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, mikä on hyvin yksinkertaista: Customissa on matalaviritteinen moottori ja custom on painava.

Ostakaa ihmiset hyviä moottoripyöriä älkääkä customeita. Ostakaa sellainen moottoripyörä joka on hyvä niissä ajo-olosuhteissa joissa aiotte moottoripyöräilyä harrastaa. Customit eivät todellakaan ole matka-ajoon parhaita moottoripyöriä. Matkapyörä on paras moottoripyörä matka-ajoon. Matkapyörissä on paremmat ajo-ominaisuudet kuin customeissa, ja ovat siten turvallisempia ajettavia. Matkapyörät ovat myös suorituskykyisempiä, mistä on hyötyä tehdessä ohituksia.

Sivut

Kommentit (19)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Mulla on piiitkäkeulainen lätkytin ja tykkään ajella sillä.
Tulis vaan kesä ja kärpäset, niin pääsis lätkytteleen.

Pitäis vaihtaa jakoketjun kiristäjä ja akku jossain vaiheessa.

- Ubi bene, ibi patria -

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Olisiko ehkä mahdollista, että customharrastajat tavoittelisivat pyöriensä rakentelulla jotain muita kuin teknisiä päämääriä. Jotkut näkevät arvoa sellaisillakin asioilla, joita ei voi objektiivisesti teknisesti mitata.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kyllä noissa "pappamalleissa" on ihan hyviäkin puolia, kun ajattelee asiaa cruisailun kannalta.
Kyllä minullakin katupyörä on erikseen, vaikkakin museopeli ja vähän vaiheessa. Jos monikäyttöpelin haluaa, niin BMW.lläkin on ollut kivoja katuenduroita. Sellaisella voi ajella tav.kynäniskakin, jos kyykky ei natsaa.

- Ubi bene, ibi patria -

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009

En tiedä onko se niin sitten enään custom. Mutta olen jo pidempään miettinyt josko tilaisin OCC:n Splitback tuotantomallin:

Nyt kävi näin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Tapahtuma kesältä

http://www.youtube.com/watch?v=iZuf-vYwRNk

Mulla on tollanen mummofillari hankinnan alla.

http://www.youtube.com/watch?v=YKYEY3bG ... re=related

Tuommonen katupyörä mulla, muuten, mutta vuotta nuorempi.

http://www.youtube.com/watch?v=LPL430Tn ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=6FIyTkWR ... re=related

Pari tuttua pellelee hossbosseilla. Ei siis kuvan heebot.

http://www.youtube.com/watch?v=WIHQ_w7n ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=FSMUDkG_ ... re=related

Tuplabosshoss
http://www.youtube.com/watch?v=rPF2yhfk ... re=related

Olis kuviakin, murta ei ole gimp koneelle asennettu ja ovat isoja tiedostoja. Otin juuri viikko sitten Jawasta kuvia.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Ensinnäkään Harrikka ei ole custom vaan omistajan itsensä rakentamana tai parantelemana modified bike, cafe racer, rat bike tai chopper - esimerkiksi.

Nykyaikana kaikki pitäisi saada ostaa valmiina kaupasta - customoitukin. Ääliömäistä, sillä alunperin custom tarkoitti yksilöllisesti tehtyä eli ainutkertaista tuotetta.

Japanin tai Korean tehdascustom voi olla ajoltaan siedettävä, suorituskyvyltään kohtalainen, kestävä ja kauniskin joskus, mutta sellaisen nähdessäni tulee analogiana mieleen Pirkka guacamoledippi jossa on guacamolea 0,7% ja loput jotain muuta.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

On käsittämätöntä että täällä tiede-lehden keskustelu-palstalla monet tykkäävät customeista. Ymmärtäisi kyllä että niistä tykättäisiin jossakin saatananpalvonta- tai uusnatsi-palstalla tai missä tahansa vastaavalla typerällä palstalla, jolla ei ole järjellisyydestä mitään tietoakaan ja ainoa tarkoitus on leikkiä "kovaa" ja saada huomiota ihmisiltä. Mutta se on käsittämätöntä että niistä tykkää monet täällä tiede-lehden keskustelu-palstalla. Täällä olettaisi olevan tieteellisesti ja rationaalisesti ajattelevia ihmisiä. Jos ajattelee järjellisesti niin tajuaa että customit ovat huonoja moottoripyöriä. Ne ovat huonoja moottoripyöriä tekniikaltaan ja rakenteeltaan.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Hallitseva mielipide on kyllä EVVK.

Itse en ole edes mopolla koskaan ajanut.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Moottoripyöräuskovainen ajaa customilla ja ateisti vetoaa, että ei mitään järkeä, koska parempiakin olisi tarjolla.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Linja-auto on liikkumista varten. Kaikki muu siihen lisäksi on mukavuudenhalua tai fiilistelyä, joten kukin fiilistelköön tyylillään. Vastasin kiusalla toisiksi alimman Ehkäpä se rennon letkeä fiilistely joskus voittaa perse kireällä painamisen.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joo eipä siinä. Minun kotikylälläkin linjuri kulki kahdesti päivässä. Se menee siihen mukavuudenhalun piikkiin, ettei halua tunteja aikasemmin lähteä kinokseen tarpomaan susien syöttinä pakkasessa kohden pysäkkiä. Sitten asioinnin jälkeen vartoa iltavuoroa aikaa sitten kiinni menneen bussiaseman edessä, josko sieltä joku suvaitsisi kyytiin noukkia. Lumituisku vasten kellervää valonheitintä ainoana viihteenä... Koettu on

edit. sehän siinä oli vähän niinkuin se vitsi.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
***
On käsittämätöntä että täällä tiede-lehden keskustelu-palstalla monet tykkäävät customeista. Ymmärtäisi kyllä että niistä tykättäisiin jossakin saatananpalvonta- tai uusnatsi-palstalla tai missä tahansa vastaavalla typerällä palstalla, jolla ei ole järjellisyydestä mitään tietoakaan ja ainoa tarkoitus on leikkiä "kovaa" ja saada huomiota ihmisiltä. Mutta se on käsittämätöntä että niistä tykkää monet täällä tiede-lehden keskustelu-palstalla. Täällä olettaisi olevan tieteellisesti ja rationaalisesti ajattelevia ihmisiä. Jos ajattelee järjellisesti niin tajuaa että customit ovat huonoja moottoripyöriä. Ne ovat huonoja moottoripyöriä tekniikaltaan ja rakenteeltaan.



No, olen tainnut törmätä aivopieruusi myös suoli24:ssä, spämmäät näköjään tännekin. Omiin harrastuksiin kuuluu Rocket III, taitaa kuulua tarkoittamaasi custom-kategoriaan. Moottoripyörät on mahtava harrastus, eipä ole hienompaa fiilistä kuin kesällä jytkyttää menemään rypsipeltojen halki kohti Saimaata tai ympäri Päijännettä. Kotimaan matkailua parhaimmillaan, johon kannattaa liittää ehdottomasti kotimaisten luontokohteiden ja historialllisten nähtävyyksiin tutustuminen. Oma suosikkini rautakautiset linnavuoret, kalliomaalaukset yms.

Taisi tulla turhankin asiallinen kommentti aloittajan riidanhaastamiseen, laitetaan nyt loppuun vielä ihan kansankynttilän ärsyttämiseksi mahtavaa kesäfiilistä partasetien malliin

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Customit voi olla huonoja moottoripyöriä.

Jotkut haluaa huonon mutta kauniin moottoripyörän.

Kauneus on katsojan silmässä.

くそっ!

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Jotkut haluaa huonon mutta kauniin moottoripyörän.

Kauneus on katsojan silmässä.


Juu, on.

Tästä vois pienoismallin kirjahyllyyn tuupata, mutta sen enempi ei oikein kyllä kiinnosta kakspyörääset, vaikka taitaa tuolla vaatehuoneessa yks vanha potta vielä pölyä kerätä.

Swordfish al'a Alexander Kotlyarevsky

Kaverilla on aika hyvää näkemystä muotokielelle.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat