Ei voi kehua jos ei moiti perään!

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olisikohan ollut naisen (oletettua) seksuaalista valtaa käsitellyt keskusteluketju jossa tuli esille ilmiö että miehen pitää välillä vähän näpäyttää naista ollakseen mukamas mielenkiintoisempi olemalla ärsyttävä. Tälle oli joku tietty nimikin? Vaikea kuitenkaan uskoa että taustalla olisi mikään suurenmoinen neronleimaus että minäpäs tässä hankkiudun mielenkiintoiseksi olemalla poikkeavan kriittinen ja arvosteleva - koska kaikkihan siten käyttäytyvät! Kun kerta kerran jälkeen havaitsee että yksikään mies ei kykene sanomaan yhtään mitään hyvää ilman että haukku perään tai vähintäänkin vesittää kehut jollakin tökkäisyllä, niin eihän siinä mitään "virkistävän erilaista" ole. Eikä miesten kannata ollenkaan kuvitella että jokainen nainen on niin oman ihanuutensa pauloissa että nainen pitäisi jotenkin pyrkiä palauttamaan maan pinnalle sieltä omista korkeuksistaan.

Toki suuria luuloja omasta itsestä löytyy kummankin sukupuolen parista, mutta eiköhän se Suomessa ole pikemminkin harvinaista kuin yleistä!

Se että kehuja ei voi antaa ellei myös moiti pisti tässä silmääni kun taannoin sain ihmeekseni kehuja kasvoistani reilusti yli 30-vuotiaalta mieheltä (netti-ilmoitukseni perusteella tietenkin, minähän en edelleenkään ole hakenut seuraa live-elämässä). Yleensä kasvojani kehuvat vain 17-vuotiaat jotka kehun perään alkavat parkumaan poikuuttaan. Kehuissa on siten selvä pyrkimys tiettyyn asiaan. Mutta katsoisin että jos jo keski-ikää lähestyvä mies kehuu, niin sillä on enemmän merkitystä, voisihan hän lähestyä jotakuta toistakin naista, kun sen ikäisillä miehillä on kaiken ikäiset naiset ulottuvillaan. Mutta ei tietenkään voinut jättää asiaa sille tolalle että olisi vaan kehunut - kehun perään sain moitteita siitä että minulla ei ole pitkiä kynsiä, jotka minulla kuulema tulisi olla koska olen nainen.

Tämä oli jo niin epätoivoisen keksimällä keksitty "kritiikki" että väkisinkin tulee mieleen että siellä on oikein hiki hatussa mietitty että mistähän tuonkin haukkuisi ettei se nyt vaan kuvittele mitään itsestään kun sitä vähän kehaisin.

Omaan pieneen mieleeni ei ole tullut face to face -tilanteissa, olkootkin vain virtuaalisia, alkaa esittämään ihan oikealle ihmiselle johon olen yhteydessä kaikenlaisia happamia huomautuksia siitä mikä hänen ulkoisessa olemuksessaan tai esiintymisessän on vialla tai puutteellista. Omasta mielestäni on täydellisen eri asia moittia yleisellä tasolla suomalaisia esim. läskeksi kuin mennä möläyttämään jollekulle yhdelle ihmiselle siitä henk.koht.! Mutta kun tämä kynsimies ei missään nimessä ole ollut ainoa joka minulle on ilmoittanut mikä minussa on vialla, niin alkaa inhalla tavalla hiipiä mieleen että mitäs jos alkaisi käyttäytyä samoin. Tuon kyseisen yksilön kohdalla olisin voinut heti huomauttaa että itse olisit varmasti kohtuullisen hyvän näköinen JOS et olisi kuvassasi niin vihaisen näköinen että muistutat lähinnä murhamiestä.

MUTTA- ja JOS-sanojahan tulee näemmä viljellä kun ollaan suomalaisena suomalaisten kanssa tekemisissä. Tuossa edellä esimerkissäni liikuttiin miesten ja naisten välisessä kanssakäymisessä, mutta noinkohan se vain siihen jää että kehuja ei voi sitten kirveelläkään jättää ainoaksi kommentiksi, vaan perään on pakko määkäistä jotain typeryyksiä joista kuulijan/lukijan pitäisi tajuta se oma arvonsa että et sää nyt niin kummoinen kumminkaan ole.

Koska normaalin eli ns. oikean elämän elämäni on kohdallani aika ohkoisissa kantimissa, niin voihan se olla että pääasiassa ihmiset kuitenkin suhtautuvat toisiinsa vähän myönteisemmin kuin miltä minusta on alkanut vaikuttaa vuosikymmenen netissä asuttuani. Suoraan sanottuna pelkään että jos hakisin kumppania livenä niin sitten minua vasta sattuisikin kun ilta illan jälkeen joutuisin kuuntelemaan loukkauksia miehiltä jotka olettavat että koska olen nainen, niin kuvittelen liikaa itsestäni ja sen vuoksi pitää aina seuraavaksi haukkua pystyyn jos erehtyy välillä vähän kehumaan. Itku kurkussa ei olisi kiva tulla keskiyöllä kotiin.

Onko suomalaiset tosiaan tällaisia vai tuntuuko minusta vaan tällä hetkellä tältä? Lapsuudessa en muista saaneeni kehuja ikinä, ja onhan sitä muiltakin tullut kuultua jopa live-elämässä että eipä niitä kehuja ole mitenkään kummoisesti sadellut. Ei mikään ihme jos suomalaiset eivät edes usko mitään hyviä asioita jos niitä heille kerrotaan, koska niihin ei osaa suhtautua mitenkään.

En millään jaksa uskoa että kellekään mitenkään liikaakaan lirkutellaan tässä maassa. Eikö sitä hemmetin "kritiikkiä" voisi vähän vähentää kun sitä jakelemalla ei mitenkään erotu kenestäkään eikä todellakaan vaikuta älyköltä enää kenenkään silmissä, koska kaikkihan haukkua osaavat.

Tämä nyt oli taas tällainen henk.koht. mietelmä mutta saa ihan vapaasti ajatella omaltakin kohdaltaan, ei kai tämä nyt niin harvinainen kokemus tämäkään ole että tässä maassa ei vahingossakaan haluta jättää kellekään hyvää mieltä.

Kommentit (13)

Vierailija

Viesti kuvastaa enemmän henkilökohtaisia ongelmiasi/kokemuksia- huonoa itsetuntoa, vääristynyttä todellisuuskuvaa tai joku vastaava psykologinen liirum-laarum määritelmä.

Uskoisin että asia on ihmiskohtaista vaikkakin lienee jokseenkin yleistä että ihmisillä on tapana palauttaa pilvissä leijailevat maan pinnalle, kenties he muuten tuntisivat itsensä huonommiksi ihmisiksi ja näin tuo on niitten tiedostomaton defenssikeino suojella omaa itsetuntoaan? Kenties ennemistön miesten tapa toimia on erilainen naisiin nähden ja miesten on vaikea tajuta naisen ajatustoimintaa, minkä he myös ilmaisevat ääneen? Kenties mies pilailee ja luulee että nainen tykkää vaan kun kiusoittelee/arvostelee? Who knows...

Noh toivottavasti löydät jonkun kivan miehen joka ei loukkaa sinua

Vierailija
Rousseau
...

Jos olet niin hyvännäköinen, että miehet pelkäävät sinun ylpistyvän liikaa, jos kehuvat ilman haukkuja? Että tarvitsee vähän tiputella alaspäin. Varuiksi.
En osaa sanoa, kovin paljoa en ole itse kehuja kuullut. Omalle miehelle olen joutunut sanomaan, että pitää turpansa kiinni jos ei ole mitään hyvää sanottavana

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Carum carvi
Rousseau
...

Jos olet niin hyvännäköinen, että miehet pelkäävät sinun ylpistyvän liikaa, jos kehuvat ilman haukkuja? Että tarvitsee vähän tiputella alaspäin. Varuiksi.
En osaa sanoa, kovin paljoa en ole itse kehuja kuullut. Omalle miehelle olen joutunut sanomaan, että pitää turpansa kiinni jos ei ole mitään hyvää sanottavana

Heh, ei juu, ei tässä lärvissä ole mitään poikkeuksellisen hohdokasta. Ihan tavallinen pallinaama, sivulta katsottuna (omasta mielestäni) jopa karmea petolinnun p...se. Eksä lähinnä kehuskeli persettä ja sääriä, ja itsekin olen niitä kohtia eniten arvostanut.

Omasta mielestäni huono itsetunto - mitä edelleenkin pidän höhlänä sanaparina koska voihan itsensä tuntea läpikotaisin eikä lopputulos välttämättä ole kehuttava realistisestikaan ajateltuna, saati sitten inhorealistisesti! - on niin yleistä Suomessa että luulisi olevan itsestäänselvää ettei kenellekään kannata mennä möläyttelemään mitään hänen ulkonäöstään tms. koska tapaus saattaa itsekin pitää itseään jo lähtökohtaisesti aivan paskana ihmisyksilönä. En minä ainakaan haluaisi olla vastuussa siitä että joku kietaisee itsensä kiikkuun koska menen ilmoittamaan hänelle että sinussa on se ja se vika. Tietty tuollainen kynsistä mussuttaminen oli vähän huono esimerkki, koska eihän kenenkään elämä siihen kaadu ettei kelpaa jollekulle koska ei ole pitkiä kynsiä... haha... Painosta "voisi" siinä mielessä huomautella että siihenhän voi vaikuttaa, ja tässä mielessä vähän ihmettelen että kun olen yleisellä tasolla sanonut etten pidä yleisesti ottaen lihavista miehistä, niin siitä on alkanut kauhea itku ja parku, huuto, viha ja hammastenkiristys. MUTTA en suurin surminkaan menisi sanomaan oikealle, yksittäiselle ihmiselle (miehelle) että olet läski, laihduta. Tai että "muuten ok mutta vyötärö pönköttää liikaa".

Sensijaan olen parille ominpäin minulle ilmoittautuneelle bodaajalle sanonut että pidän hippiäis-tyyppisistä miehistä (olen siis yrittänyt käyttää huumoria ja vähätellä omaa mieltymystäni) ja tämän jälkeen olen saanut kuulla kunniani itse. Olen mm. vanha harppu joka ei miestä saisikaan, ilmoitti eräs muskelismies. Noh, minähän en siis todellakaan halua kenenkään miehen henkisen tai fyysisen pahoinpitelyn kohteeksi ja noilla steroiditaaveilla kuulema se mieliala heittelehtii pahemmin kuin PMS-vaiheessa tai raskaana olevalla naisella... että se siitä.

Mutta voisihan tuota hemmetin miesasiaa tietysti vähän vähemmänkin miettiä. Toivon minäkin että jonkun löydän, mutta ei tämä pelkässä toivossa eläminen... tuota muuta kuin tätä mussutusta.

Että yleisempään päin sitten... Mikä hemmetti siinä on niin vaikeaa että ihmiset sanoisivat toisilleen hyviä asioita ja jättäisivät jutun siihen? Jotenkin kuvittelisin että esim. amerikkalaiset eivät jatkuvasti tölvi ja piikittele toisiaan, sillä isossa maassa isossa porukassa on tietysti tajuttu että paremmin pärjää kun on myötäsukainen kaikille ihmisille joita vastaan paukahtaa - ettei sitten löydä itseään käräjiltä tai luodinreikää otsaläskistä... Siinä maassa yksi ongelma on tietty se että ihmiset identifioituvat niin voimakkaasti työhönsä että jos työ menee alta, niin sitten laitetaan joukkomurhahappening päälle. Mutta muuten tuntuisi että kaikessa pyritään tosiaankin mieluummin kohteliaisuuteen ja myötämielisyyteen kuin "virkistävään rehellisyyteen" mikä täällä Suomessa on vallalla, ja tarkoittaa sitä että saa koska tahansa missä tahansa heittää jotain 5-vuotiaan tasoa ilmaisevia ajatuksiaan päin näköä kelle tahansa. Omituisinta se on silloin kun kyseessä on ihminen jonka kanssa saattaa joutua tekemisiin, tai pitäisi jokatapauksessa pystyä pärjäämään. Ehkä sen takia kaihdan juottoloita ja sen sellaisia paikkoja koska siellähän se "rehellisyys" oikein rehottaa, kun ei ole enää mitään estoja jäljellä.

Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka ulkomailla oleskeltuaan kokevat ettei ole oikein järkeä palata tänne. Siitäkin huolimatta että itse olen aina ollut Suomeen lääpälläni (luontoon lähinnä tietysti, taiteeseen ja kulttuuriin). Alkaa tässä vähän usko horjua kun tulee kaikenlaista kerettiläistä mieleen kun yrittää tutustua ihmisiin - edes virtuaalisella tasolla.

Vierailija

Toisaalta voi ajatella, kuten vapaatyyli asiaa jo muotoili, että vastapuolella nyt vain sattuu olemaan huono itsetunto.
Kehun päälle pieni loukkaus tekee kehujen kohteesta kuitenkin tavallisemman ihmisen, johon kehujalla olisi vielä mahdollisuuksia. Että jos miehen mielestä ei painitakaan ihan samassa sarjassa, niin sinut voi uskotella alemmalle tasolle pienillä huomautuksilla 'epätäydellisyydestäsi', esim. niistä kynsistä.
Tai, kun sinulle kerrotaan, että jotain ei ole kohdillaan, niin kiitollisena miehen antamasta huomiosta ylipäätään pysyt uskollisesti hänen rinnallaan etkä edes ajattele vilkuilua muihin suuntiin - kukapa sinua huolisi, lyhytkyntistä.
Kenties.

Ja onhan sitten niitä, ja paljon, jotka eivät vain ajattele/ymmärrä/osaa yhtään peilata muiden tunteita.

Vierailija

Jos avataressa on kuvasi, en ihmettele yhtään, ettei kasvojasi kehuta. Tai miksi et saa miehiä. Todellinen petolinnun perse.

Mutta oikeasti.
Laita tänne vaikka yv:nä nettideitti-ilmoituksesi, niin katsotaan onko siinä mitään vikaa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Näin neuvoi kaveri toista kaveriaan kouluaikoina: Kirja-arvostelussa ei saa vain kehua tai haukkua. Pitää ensin kehua ja sitte vähän haukkua kans, niin saa hyvän numeron.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

kyllä rousseau on kiusallisen oikeassa.
Hän lähti ehkä ajattelemaan tätä naisten ja miesten välisten suhteitten kautta ja siksi päätyi tuohon miesten täytyy aina kehun perään...
Mutta minä näkisin tämän ihan suomalaiskansallisena sukupuolesta riippumattomana ilmiönä.
Kurjuutta ylipäätään korostetaan,pellot on ollut kivisiä ja talvet kylmiä.Eihän siihen mielenkuvaan estoton kehuminen ja hyvän mielen jättäminen yksinkertaisesti käy.

Pitäiskö mun huumorin varjolla kehua ketjua,mielenkiintoista huomiota ja sanoa lopuksi,että tietysti tässä ketjussa on se vikana että.........

Vierailija

Kehumisen idea tässä tapauksessa on pehmentää tulevaa kritiikkiä, ettei vastaanottaja vedä herneitä nenään etc.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Mies sanoo vilpittömästi että kylläpä olet tänään nätti ja nainen miettii välittömästi että aijaa enkö sitten yleensä miellytä silmää.

Mars ja Venus.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
rantapanda
Kehumisen idea tässä tapauksessa on pehmentää tulevaa kritiikkiä, ettei vastaanottaja vedä herneitä nenään etc.

Mutta jos ajatellaan nimenomaan sitä tilannetta että muukalaiset kohtaavat yössä ja kehu olisi eräänlainen täky luoda yhteys kahden ihmisen välillä, niin minkä IHMEEN takia perään pitää henkisesti räkäistä joku arvostelu?

Ihmisten kohtaaminen on muuttunut ihmeelliseksi tosi-tv:ksi, kaiketi Idols-kisaksi (jota en tosin ole seurannut, mutta päättelen nyt näin kuulemani perusteella) jossa kenet tahansa saa arvostella (=haukkua) miksi tahansa jos vaan jonkun lärvi jossakin esillä on. Jos tämä on jo joskus aiemminkin ollut tällaista - minullahan ei ole mitään vuosikymmenien tauotonta kokemusta siitä miten ihmiset toisiinsa tapaavat tutustua - niin ei mikään ihme että tosi-tv on Suomessakin niin suosittua koska meillä (onko???) on aina ollut hinku haukkua toisemme pystyyn.

Itse en vaan kertakaikkiaan käsitä että jos kohtaan jonkun ihmisen, halusin sitten kontaktia tai en, niin miksi ihmeessä minun pitäisi lohkaista joku naseva moite siitä mikä hänessä on mukamas pielessä? Eihän näkemykseni kuitenkaan mikään autenttinen arvio olisi, vaan pelkkä mielipide. Mutta sellaisesta voi kuitenkin mennä päivä pilalle.

Vastaavasti ehkä itse saatan olla varsin ilkeä ns. yleisellä tasolla, eli kyllä minä sen ymmärrän että vuosien varrella netissäkin on tullut sanottua kaikenlaista juopoista, lihavista 50+ miehistä yms. josta varmasti joku on voinut pahoittaa mielensä. Yleinen taso on kuitenkin mielestäni aina yleinen taso eikä face to face ja kohdistettu. Jotkut ihmiset eivät kuitenkaan erottele näitä kahta millään tavalla, ja sitä minä en taas(kaan) ymmärrä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
kabus
Jos avataressa on kuvasi, en ihmettele yhtään, ettei kasvojasi kehuta. Tai miksi et saa miehiä. Todellinen petolinnun perse.

Mutta oikeasti.
Laita tänne vaikka yv:nä nettideitti-ilmoituksesi, niin katsotaan onko siinä mitään vikaa.

Höps, en laita. Ihan tavallinen ilmo se vaan on, käy läpi kiinnostuksenkohteitani, mutta ei niinkään luonnettani koska mielestäni luonneraporteilla voi pyyhkiä ahterinsa. Ihmisestä on niin moneen junaan että turha alkaa joka vaunua tilastoimaan.

Käytän mielelläni avatareja joissa yhdistyy feminiinisyys ja maskuliinisuus, koska henkisellä tasolla koen olevani molemmat sukupuolet. Todelliset kasvoni ovat ikäiselleni ilmeisesti vankkaa keskitasoa, sen perusteella mitä olen viimeaikoina "kilpailijoihini" tutustunut ja itseni täten tavikseksi mieltänyt. Jos on itsetunnoltaan paska niin ei oikein tohdi paljon katsella ihmisten kasvoja ja jää helposti mielikuva ja oletus että "muut ovat kauniimpia". Eivätkä ole, jos tajuaa verrata oikeaan viiteryhmään eikä joihinkin taikinanaamateineihin.

Uusimmat

Suosituimmat