Suomalaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pitkään pohtinut ehkä typerääkin ajatusmallia, mitä on Suomalaisuus, kun eräs professori kirjoitti HS:n mielipidepalstalla asiasta ajattelinpa kirjoittaa vastineen tänne, ehkä myös HS:ään

Minulle Suomalaisuus merkitsee:

Huolimatta maassamme vallitsevista geneettisistä eroista, sanoisin että katsokaamme USA:ta, sen kiemuraisempaa geneettistä perimää ja sen suurempaa isänmaallisuutta tuskin tältä pallolta löytää, ja hienoa minun mielestäni. Muistaakseni siinä 12 isoäitiä kaikille Eurooppalaisille löytyi jonkun tutkimuksen mukaan, kaikki taidamme olla toistemme jonkunnäköisiä sukulaisia, mikä hyvä tyhmille rasisteille, eli hemmettiin tämmöiset ajatelmat

-mukavia ihmisiä ympäri maan – mitä enemmän olen kiertänyt maatamme sitä enemmän olen tavannut loistavia ihmisiä ja ihastunut meikäläisiin, kiehtovaa nähdä myös muidenkin kuin itsensä kahlaavan rännässä lähikauppaan ja kuulla aina ystävällisiä kommentteja myyjältä
-luottamusta siihen että kulttuuristamme johtuen asiat hoituvat asiallisesti, meinaan tällä oikeudenmukaisuutta, jonkun asteista rehellisyyttä myös
-semmoista maata ja kansaa joka kokosi yhtenäisyytensä silloin kun tilanne oli pahin (meinaan tällä siis viimeisiä sotia ) siihen aikaan köyhän ja rikkaan ero oli pienempi, kuin nyt. Nyt voisi olla hyvä aika tehdä sama uudestaan
-suvaitsevuutta niin vähemmistöihin, kuin myös kielivähemmistöihin, vaikka en Ruotsinkielen nykyistä asemaa kannatakkaan
-suvaitsevaisuutta myös sananvapauden osalta, minäkin voin mölistä lähes mitä haluan
-puhtautta ja luontoa joka on ainutkertaista maailmassa, eräs hienompia kokemuksia koko elämässä on lähteä kävelylle Suomalaiseen metsään, syvälle sinne, nähdä ja kuulla luonnon puhuvan

Kun nykyään luen kommentteja joissa nuoria haukutaan ties miksi hermostun automaattisesti, nuoret ovat ympäröivän yhteiskunnan tuote kuten itsekin olin aikanani, nuorissa on tietenkin tämän maan tulevaisuus ja näen sen erittäin hyvänä

Juurikaan tämän hienompaa maata, varsinkaan ihmisiä, ei tällä pallolla ole tai tule joten meidän ei pidä myöskään antaa huonompien tuhota tätä, mielestäni Suomalaisuus on hieno asia ja olen hemmetin ylpeä ollessani Suomalainen

Kertokaahan mitä olette mieltä

Sivut

Kommentit (465)

Vierailija

Suomi on hyvä maa suomalaiselle, ruotsalainen voi olla toista mieltä omalta kannaltaan katsoen.

Suomalaisuus elää ja muuttuu. Joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan mutta useimmiten se on aikansa kuva.

Vierailija

Maailmalla melkoisen monta vuotta pyörineenä ja asuneena voin sanoa että on hyvä asua Suomessa. Jossakin vaiheessa (nuorempana) ajattelin että täälltä on pääsätävä pois, mutta ikä ajaa possun takaisin. Täällä on kuitenkin rauhallista ja turvallista verrattuna moneen läpeen tällä pallolla.
Minun mielestäni suomalaiset eivät vain arvosta maata tarpeeksi paljon - en tällä tarkoita mitään hirveää yltiöisänmaallisuutta kuten jenkkilässä, vaan normaalia ylpeyttä olla suomalainen. Ei ole täydellinen paikka mutta eiköhän tämä voi kehittyä vielä. Ei meidän tarvitse mennä jatkuvasti kysymään enää keltään "mitä mieltä sinä olet suomalaisita?" - eiköhän tilastot (vaikka jotkut eivät kerrokaan totuutta) kerro olennaisimman. Vähän korruptiota, korkea koultus ja sivistystaso, hyvä toimeentulo, jne..

Vierailija

Kiitoksia vastanneille! Sen verran kaljassa olen etten käy nyt kikkailemaan mutta elämäähän tämä on ja vieläkin sama mieltä, huono itsetunto helvettiin, hymyä ja huumoria kehiin ja siinähän mennään ja parempaa seuraa. Toki voimme jäädä paikalleen jurottamaankin mutta ei kannata...Cheers

Vierailija

Vaalit on käyty ja kansa äänestänyt, nyt olen vielä enemmän ylpeä ollessani Suomalainen näiden vaalien jälkeen.
Suurta Suomalaisuutta joka tapauksessa on ystävällisyys, suuri sydän, se että meillä on ollut munaa vastustaa pahuutta silloin kun sen aika on tullut ja ollut edelleenkin munaa olla omanlaisensa maa, suomalaiset eivät ole rasisteja, ja tietenkin autamme ihmisiä jotka apua tarvitsevat, aina välistä ei itsekään niin suuri ihmiskunnan ystävä ole, sitä häpeän myös

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Hmm...

Sen vain voin sanoa että olen todella kiitollinen Suomalaiselle kulttuurille ja yhteiskunnalle kun pitävät huolta yhdestä vähäisimmästä, minusta.

Jenkkilässä olisin kadulla tai vanhempien luona mikä on sula mahdottomuus ja vääryys koska mulla on monta sisarta.. Löytyy ties mitä vaivaa, vaikka oonkin näinkin nuori..

-

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
emmak
Maailmalla melkoisen monta vuotta pyörineenä ja asuneena voin sanoa että on hyvä asua Suomessa. Jossakin vaiheessa (nuorempana) ajattelin että täälltä on pääsätävä pois, mutta ikä ajaa possun takaisin. Täällä on kuitenkin rauhallista ja turvallista verrattuna moneen läpeen tällä pallolla.
Minun mielestäni suomalaiset eivät vain arvosta maata tarpeeksi paljon - en tällä tarkoita mitään hirveää yltiöisänmaallisuutta kuten jenkkilässä, vaan normaalia ylpeyttä olla suomalainen. Ei ole täydellinen paikka mutta eiköhän tämä voi kehittyä vielä. Ei meidän tarvitse mennä jatkuvasti kysymään enää keltään "mitä mieltä sinä olet suomalaisita?" - eiköhän tilastot (vaikka jotkut eivät kerrokaan totuutta) kerro olennaisimman. Vähän korruptiota, korkea koultus ja sivistystaso, hyvä toimeentulo, jne..

Olen myös matkustanut aika paljon. Ehkä noin 40-50 maassa työn puolesta ja tutustunut siinä yhteydessä maiden oloihin ja ihmisiin.

Kiitokset emmakille kirjoituksesta, jossa ei ole sanan sanaa, johon en voisi itse yhtyä.

-

Vierailija
Jotuni
emmak

Olen myös matkustanut aika paljon. Ehkä noin 40-50 maassa työn puolesta ja tutustunut siinä yhteydessä maiden oloihin ja ihmisiin.

Kiitokset emmakille kirjoituksesta, jossa ei ole sanan sanaa, johon en voisi itse yhtyä.

-

Ja kuitenkin aina valitat, ettei Suomessa ole demokratiaa ja että Suomessa ollaan rasistisia suomalaisia kohtaan. Myöntäisit nyt reilusti, etteivät ne pakkoruotsi ja RKP niin isoja ongelmia loppujen lopuksi ole. Muualla on isompia ongelmia.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Moses Leone
Jotuni
emmak

-

Ja kuitenkin aina valitat, ettei Suomessa ole demokratiaa ja että Suomessa ollaan rasistisia suomalaisia kohtaan. Myöntäisit nyt reilusti, etteivät ne pakkoruotsi ja RKP niin isoja ongelmia loppujen lopuksi ole. Muualla on isompia ongelmia.

Myönnät siis että RKP ja pakkoruotsi ovat ongelmia?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

penni
Seuraa 
Viestejä4547
Liittynyt15.4.2011

-[/quote]
Ja kuitenkin aina valitat, ettei Suomessa ole demokratiaa ja että Suomessa ollaan rasistisia suomalaisia kohtaan. Myöntäisit nyt reilusti, etteivät ne pakkoruotsi ja RKP niin isoja ongelmia loppujen lopuksi ole. Muualla on isompia ongelmia.[/quote]

Myönnät siis että RKP ja pakkoruotsi ovat ongelmia?[/quote]
Onkin mielenkiintoinen topicci, täytyy oikeen laittaa mietintään. Sen ainakin tiedän että pikkumaista raukkamaisuutta täällä on vitutukseen asti, minkä edellinen ilkkuja todistaa.

Vierailija
installer

En, mutta tiedän, että Jotunin mielestä ne ovat ongelmia. Jotuni voisi myöntää, että ne eivät ole niin isoja ongelmia, kuin hän haluaa uskotella niiden olevan.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5788
Liittynyt3.5.2008

Kansanedustaja, hv pj Halla-ahon ensimmäinen bloggaus asiaa sivuten:

[size=150:5vcfqd89]Kollektiivista itsekkyyttä[/size:5vcfqd89]
....
Yksi suvaitsevais-monikultturistisen maailmankuvan keskeisistä pilareista on se, että "kansa" (merkityksessä "kansakunta") ei ole mikään luonnollinen viiteryhmä tai yksikkö vaan parisataa vuotta vanha, ties keiden perkeleiden pahat mielessään kehittämä keinotekoinen konstruktio. Suvaitsevainen korostaa mielellään, että hänellä ei välttämättä ole yhtään enempää yhteistä toisen "suomalaisen" kuin vaikkapa afrikkalaisen ja eteläamerikkalaisen kanssa.
....
Jos maailma koostuisi suvaitsevaiston mielestä vain yksilöistä, helsinkiläisen kodittoman auttaminen olisi aivan yhtä laupeaa ja epäitsekästä kuin riodejaneirolaisen kodittoman auttaminen. Jos maailma todella koostuisi suvaitsevaiston mielestä vain yksilöistä, helsinkiläisen kodittoman auttaminen olisi paitsi yhtä laupeaa ja epäitsekästä myös subsidiariteettiperiaatteen nojalla järkevämpää ja kustannustehokkaampaa.

Suvaitsevaista ihmistä ei erota nuivasta ihmisestä kysymys kansakuntien olemassaolosta, vaan tapa, jolla hän suhtautuu omiinsa suhteessa muihin. Nuiva rakastaa omaa kansaansa enemmän kuin muita. Suvaitsevainen rakastaa omaa kansaansa vähemmän kuin muita. Kuitenkin kumpikin jakaa yhteisen näkemyksen siitä, missä kulkee oman kansan ja muiden raja.

http://halla-aho.com/scripta/kollektiiv ... yytta.html

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

penni
Seuraa 
Viestejä4547
Liittynyt15.4.2011

Suomen historia josta olen ylpeä alkoi joskus 1500-luvulla ja tietty puolustussodan tiimoilta. Sitte tuli 30v sota ja suomipoika joutu maksamaan kruunulle veroja lähettämällä 2 sukupolvea parhaita miehiä Eurooppaan teuraaksi kruunun älyttömiin sotiin. Ensimmäinen taistelu minne suomipoika laitettiin oli Puolan 300v voittamatonta ratsuväkeä vastaan, omissa vaatteissa. Kruunu ei sotureitaan sodan alussa halunnut uhrata, niinpä ajatteli uhrata juntit. No, aikansa taisteltuaan Euroopan suurin ja kaunein voittamaton ratsuväki nilkutti karkuun.
Jotenkin näin haluaisin aloittaa kertomukseni suomalaisuudesta...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Joukko-osastoni laulu.

Veljeslaulu

Me kaikki poiat Suomen,
me oomme veljekset,
min meille tuokin huomen,
kuin meitä kutsunet,
me poiat Hämeen, Karjalan
kaikk’ yhtä kansaa ollahan,
Läns’-Suomen, Savon, Uudenmaan
ja poiat Pohjanmaan.

Yks meill’ on mielenlaatu,
me mistä ollaankin,
meill’ äidiltämme saatu
on sama uskokin,
ja äiti tää on Suomenmaa,
nyt, Suomen poiat, antakaa
te toisillenne kättä vaan
kuin lapset laulun maan.

Periltä Pohjan harmaan
ain’ Hankoniemehen
talot näät maan tän armaan
punassa pakkasen,
me niissä oomme syntyneet
ja pohjatuulta kuunnelleet
ja tulleet ensin tuntemaan
suloisen Suomenmaan.

Siis siinä meillä loihtu
maan eestä rakkahan,
on leimaus ja soihtu
myös eestä Euroopan;
ja suojaks maamme mainehen
me teemme terässeppelen,
mi loistaa polviin nouseviin
ja kausiin kaukaisiin.

Nyt, veikot, eestä Suomen,
maan yksimielisen,
hurraa, sen raikuu huomen,
nous aamu vapauden!
Päin, urhot, päiviin uusihin,
töin, toimin, hengin, hurmehin,
ain’ eespäin vaivaan, kunniaan
vuoks armaan synnyinmaan.

- Ubi bene, ibi patria -

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
installer
Moses Leone

Vain Suomessa pakkoruotsi ja rkp ovat ongelmia, ja suomalaisena tietenkin ratkaisen meidän ongelmia ensisijaisesti

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat