Rullakebabin terveellisyys?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikäs tuosta rulliksesta tekee muka niin epäterveellisen? Ainakin sellaisen mielikuvan se heti heittää vaikka siinä on pääosin terveellistä salaattia ja lihaa käärittynä leipään? Ei tunnu tästä nenän edessä olevasta rasvatkaan tihkuvan, joten voisiko olla jopa "terveellistä" normi ruokaan verrattavaa?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Liittyisikö mitenkään kebabin kotimaiden hygieniakulttuuriin? Ei se huoneenlämmössä vartaassa roikkuva liha kyllä kovin suojatulta näytä.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Liittyy varmaan siihen 1900-luvun lopun 'mitä vähemmän ravinteita, niin sitä terveellisempää'-mentaliteettiin ravintosuosituksissa. Itse ainakin mieluummin syön rullakebabin kuin jonkun laitosruoan tai vastaavan "terveysruoan".

Simplex
Seuraa 
Viestejä2708
Liittynyt26.1.2010

Rullakebabista voisi saada hieman terveellisemmän jättämällä sen jauhokuoren pois, jossa ei ole oikein mitään ravintoarvoa, ainoastaan turhia hiilihydraatteja. Tosin silloinhan se ei olisi enää rullakebab.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mä syön kebabini mieluummin lautaselta.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Tuohon lihan säilyttämiseen ulkomailla en puutu, mutta tietääkseni suomessa kebabbilat ei saa edes tehdä omaa kebabia, vaan niiden pitää tilata se erikseen joltain toimittajalta. En ole 100 % varma tästä mutta näin olen kuullut. ..pointtina oli siis se, että tuleekohan se jossain pikku paketeissa vai leikkaako ne edellen sen sen jostain isosta tangosta, joka voi hyvinkin olla lämpimässä paikassa pitkään?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ratz
Tuohon lihan säilyttämiseen ulkomailla en puutu, mutta tietääkseni suomessa kebabbilat ei saa edes tehdä omaa kebabia, vaan niiden pitää tilata se erikseen joltain toimittajalta. En ole 100 % varma tästä mutta näin olen kuullut. ..pointtina oli siis se, että tuleekohan se jossain pikku paketeissa vai leikkaako ne edellen sen sen jostain isosta tangosta, joka voi hyvinkin olla lämpimässä paikassa pitkään?

Kyllä ne saa tehdä, mutta halvemmalla ne saa tukusta pakasteena. Eihän ne silloin hyviä ole. Joskus tuli tehtyä itse kebabbia ja eipä siinä kebab-paikoilla olis jakoa ollut. Tosin hintaakin sitten tuli.

Vierailija

Joo, kyllä parhaat kebabravintolat tekee kebunsa itse. Suurin osa toki ostaa tukusta valmiita jäisiä 7 kilon könttejä, joita sitten paistellaan siinä grillissä. Niinpä se liha onkin useimmissa paikoissa ihan samanlaista geneeristä massaa.

Eihän kebabissa ole mitään vikaa terveellisyyttä ajatellen. Lihaa, salaattia, tärkkelystä jossain muodossa ja kohtuullisen vähärasvaista kastiketta. Suurin osa suomalaisista kotiruuista on tehty
ihan samoista aineksista. Aivan kuten hampurilainenkin.

Vierailija

Mä olen tainnut jäädä jostain paitsi, mutta meilläpäin ei kebabvartaassa pyöri salaattia. Sen joutuu tilaamaan ihan erikseen, kuten muutkin sen lihan kaverina lautaselle tulevat lisukkeet, kuten riisit tai vaikkapa valkkaripotut. Tämä siis kaikille terveysintoilijoille tiedoksi.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
FLC
Mä olen tainnut jäädä jostain paitsi, mutta meilläpäin ei kebabvartaassa pyöri salaattia. Sen joutuu tilaamaan ihan erikseen, kuten muutkin sen lihan kaverina lautaselle tulevat lisukkeet, kuten riisit tai vaikkapa valkkaripotut. Tämä siis kaikille terveysintoilijoille tiedoksi.

Jos menet tiskille ja sanot vain: "Kebab" lyöden kympin pöytään saat todennäköisimmin kebabin ranskalaisilla ja salaatilla. Ehkä myös vaihtorahaa. Toinen yleinen annos on kebab pitaleivällä. Tämä leipätasku on nopein valmistaa ja näin saadaan kenties päihtynyt asiakas nopeasti ulos liiketiloista.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Mitä kunnon ravinteita siinä riisissä, 200 asteessa käristetyissä ranskalaisissa tai vehnäleivässä on? Itse ainakin tilaan aina kebabin salaatilla, jos se vain on mahdollista. Jos haluaa jotain muuta "terveellisempää", niin sitten saa tilata nimenomaan juuri sellaista kuin itse haluaa. Vastaavaa mahdollisuutta ei löydy vaikkapa McDonald's:sta. Kai sieltä terveysintoilijoilija saa vaikka perunat riisillä, läjän pitaleipää ja rasvatonta maitoa tai vettä.

Vierailija

Ranksalaiset perunat eivät kebabiin kuulu. Joko talon itse paistama leipä tai riisi ovat perinteisiä. Itse tilaan nk. salaattikebabin, johon riisin tilalle tulee kasvipuolta runsaammin.

Mutta jo riisikebabissa on sekä lihaa että kasviksia paljon runsaammin ja monipuolisemmin kuin hampurilaisessa. Lisäksi jos saa aitoa jugurttikastiketta, saa myös hyviä probioottibakteereita toisin kuin hampurilaisista.

Myös kotiruoka tahtoo monilla jäädä kebabista jälkeen juuri lihan ja kasvisten määrässä.

Vierailija
EOM
Joo, kyllä parhaat kebabravintolat tekee kebunsa itse. Suurin osa toki ostaa tukusta valmiita jäisiä 7 kilon könttejä, joita sitten paistellaan siinä grillissä. Niinpä se liha onkin useimmissa paikoissa ihan samanlaista geneeristä massaa.

Juu. Ja se liha on naudanlihaa+ muuta sotkua, ei lammasta kuten alkuperäisessä kebabissa pitäisi olla. Lisäksi siinä on täysin vedelle maistuvaa jäävuorisalaattia ja pari viipaletta raakaa puun kuorelta maistuvaa tomaatinsiivua. Sen "pullan" jätän syömättä siitä ympäriltä eli otan kebabin salaatilla, silloin kun syön kebabbia. Mutta harvoin syön. Yleensä kesäisin syön, koska rehut ovat silloin parempia.

Pizza on paljon parempaa ja terveellisempää.

Saksassa ja Puolassa ne laittaa broilerin rintapaloja läjään vartaaseen ja paistavat kuten kebablihaa. Lautaselle tulee runsaasti hyvälle maistuvaa salaattia ja todella paljon sitä ihanaa rapeaa ja rasvaista lihaa ja kruununa päälle kermaviilikastiketta, joka on itse maustettu. Voi vitsi, että se on ihan sairaan hyvää.

Täältä tuppumaasta ei sellaista herkkua edes saa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat