Jos polttomoottoria ei olisi keksitty

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tiede -lehden numerossa 02/2011 on Marko Hamilon juttu "7 idioottimaista keksintöä", eli keksintöä joista on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Joukossa mm. asbesti ja tupakka.

Yksi noista keksinnöistä on kuitenkin polttomoottori: "Ensimmäiset autot olivat sähköautoja. Jollei polttomottori olisi lyönyt läpi sata vuotta sitten, päästöttömien sähköautojen tekniikka olisi voinut kehittyä paljon nopeammin."

En yhdy tähän. Ilman polttomoottoria meillä ei ehkä olisi öljynpolton aiheuttamia ympäristöongelmia, mutta sen sijaan meillä olisi akkuteknologian tuomat vastaavat ongelmat sekä raaka-ainepula. Lisäksi:

[list:cvbqy055][*:cvbqy055]Vihreä vallankumous ja tehomaatalous oltaisiin toteutettu höyrykoneilla, todennäköisesti kivihiiltä polttamalla (onko maailmassa ainoatakaan sähkötraktoria?). Tai sitten ei, sillä mistä nitraattilannoitteet oltaisiin otettu?[/*:m:cvbqy055]
[*:cvbqy055]Ilmailu olisi ollut pitkään mahdotonta, sillä sähkö- ja höyrykoneet olivat liian painavia lentokoneisiin. Polttomoottorilla on ylivoimainen teho-painosuhde ja bensiinillä ylivoimainen energiatiheys.[/*:m:cvbqy055]
[*:cvbqy055]Suuret rakennus- ja maansiirto-operaatiot tehtäisiin myös höyrykoneilla (tai kaupungeissa ehkä suurilla sähkönostureilla?). Kehitys olisi todennäköisesti ollut paljon hitaampaa ja hiilipäästöt aivan yhtä pahoja.[/*:m:cvbqy055][/list:u:cvbqy055]

Mitäs muuta tulee mieleen? Olisivatko höyrykoneet kehittyneet kolmanteen potenssiin ja eläisimmekö nyt jotain jännää sähköistä steampunk-kautta jos polttomoottori olisi jäänyt pois kuvioista?

Sivut

Kommentit (31)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Kaippa nuo sähkövermeetkin olisivat ihan eri tasolla jos kaikki paukut olisi pistetty niiden kehittämiseen polttomoottorien sijaan, joten ei pidä vertailla polttomoottoreihin sitä mitä ne nyt on, vaan millaisia ne todennäköisesti olisivat jos polttomoottoria ei olisi keksitty (Ajatuskin tuntuu hullulta).

Ja jostain se energia niille sähkömoottoreillekin pitää tuottaa. Ehkä me oltaisiin sitte vaan poltettu se öljy sähköksi, mikä ei ole yhtään sen parempi vaihtoehto.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
PeterH

Mitäs muuta tulee mieleen? Olisivatko höyrykoneet kehittyneet kolmanteen potenssiin ja eläisimmekö nyt jotain jännää sähköistä steampunk-kautta jos polttomoottori olisi jäänyt pois kuvioista?




Höyrykoneet olisivat vain kehittyneet. Niillä onkin monia etuja polttomoottoriin verrattuna, esim:

- Pienemmät saastepäästöt jatkuvan palamisen ansiosta
- Mahdollisuus käyttää lähes mitä tahansa polttoainetta
- Huomattavasti suurempi vääntömomentti pienillä kierroksilla (ei tarvita vaihdelaatikkoa lainkaan)
- Mahdollisuus ylikuormittaa hetkellisesti moottoria painesäiliön avulla. Tällöin konetta ei tarvitse mitoittaa sen 10 sekunnin huipputehontarpeen mukaan, vaan pärjätään esim autoissa suuruusluokkaa 20-30 hp laitteilla.
jne...

Hyötysuhdetta on vaikea arvioida, kun höyrykonetta ei juuri ole kehitetty viimeisen sadan vuoden aikana, mutta ainakin vielä 70-luvun energiakriisin aikaan ikivanha konseptikin päihitti ottomoottorin hyötysuhteessa.
En myöskään ymmärrä väitteitä bensiinin "ylivoimaisesta energiatiheydestä", koska lähes millä tahansa hiilivedyllä päästään samaan eivätkä biomassatuotteetkaan kauas jää. Tuskin on kohtalonkysymys, kulkeeko mukana 30 vai 40 kg polttoainetta.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5785
Liittynyt3.5.2008

No jengihän kruisailisi silloin tällaisilla:

The Ford Nucleon was a scale model concept car developed by Ford Motor Company in 1958 as a design on how a nuclear-powered car might look like. The design did not include an internal-combustion engine, rather, the vehicle was to be powered by a small nuclear reactor in the rear of the vehicle, based on the assumption that this would one day be possible based on shrinking sizes. The car was to use a steam engine powered by uranium fission similar to how nuclear submarines work
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

Höyrykonetekniikka rulez!

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

tupeltaja
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt4.10.2009

Lisätään listaan Stirling. Kuten aiemmin mainittu, niin normaaliautoilijalle riittäisi 15-20 kW teho. Kiihdytyksissä toki enemmän. Stirling-generaattori-akku-sähkömoottori yhdistelmä ja energialähteenä nestekaasu.

Vierailija

Höyrykoneillahan se nykymaailmakin pyörii. Ydinvoimalat, hiilivoimalat jne. Kaikki ovat vain höyrykoneita. Ainoa mikä on muuttunut, niin vettä ei höyrystetä minkään puupilkkeen avulla.

Vierailija

Unohdatte että akkuteknologia oli käytännössä jumissa siihen asti että päästiin kemiassa ja valmistustekniikassa nanotasolle. 1900 luvun tekniikalla päästiin nikkeli-kadmium akkuun asti ja siinä se pysyi seuraavat 80 vuotta. Mikäli polttomoottoria ei oltaisi keksitty, kyseinen teknologinen hyppäys olisi jäänyt vielä kauemmas tulevaisuuteen, joten paras sähköauto olisi ollut edelleen se Baker Electric, 100 mailia per laaki ja huippunopeus 23 km/h.

Autoja tarvittiin joka tapauksessa, koska ihmisten ja tavaroiden täytyi liikkua. Kaupungeista alkoi tulla liian ahtaita kun väki ei päässyt jalkapelillä juna-asemalta muutamaa kilometriä kauemmas, ja hevosista alkoi tulla riesaa kun paskaa ja kuolleita ruhoja lojui kaduilla joka päivä.

Ilman autoa kehitys olisi pysähtynyt, koska auto ratkaisi ns. viimeisen mailin ongelman, eli kun tavara on tuotu asemalle, millä se saadaan siitä vielä asiakkaalle, kun asiakkaat eivät enää mahdu asumaan kaikki siinä aseman ympärillä. Tai päinvastoin, millä saada keräiltyä resursseja laajemmalta alueelta kuljetuspisteen ympäristöstä.

Vierailija

Ei ollut mitään syytä, miksei polttomoottoria oltaisi keksitty. Jos polttomoottoria ei oltaisi keksitty, niin sitten se olisi keksitty vähän myöhemmin.

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
Dredex
Ei ollut mitään syytä, miksei polttomoottoria oltaisi keksitty. Jos polttomoottoria ei oltaisi keksitty, niin sitten se olisi keksitty vähän myöhemmin.

Tuon teorian mukaan jokainen mahdollinen keksintö keksitään joskus. Ennemmin tai myöhemmin.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Veikko
Ilman autoa kehitys olisi pysähtynyt, koska auto ratkaisi ns. viimeisen mailin ongelman

Oliko polttomoottorin olennaisin ja kehityksen kannalta kriittisin sovelluskohde nimenomaan auto?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
tupeltaja
Lisätään listaan Stirling. Kuten aiemmin mainittu, niin normaaliautoilijalle riittäisi 15-20 kW teho. Kiihdytyksissä toki enemmän. Stirling-generaattori-akku-sähkömoottori yhdistelmä ja energialähteenä nestekaasu.

Tuon etuna olisi kai lähinnä se ettei tarvitsisi kuljettaa mukana vettä (tms painetta synnyttävää kiehuvaa nestettä), sillä Stirlingin kierto on suljettu. Jäähdytys siellä toisessa päässä voi tosin aiheuttaa haasteita.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Artikkelin näkemys polttomoottorista oli kyllä harvinaisen typerä. Oma käsitykseni asiasta on se, että polttomoottori oli tavallaan höyrykoneen seuraava kehitysaskel, jossa tosin menetettiin monia höyrykoneen hyviä ominaisuuksia.

Dieselmoottorihan keksittin sangen kauan ennenkuin sitä alettiin soveltaa ajoneuvoissa. Höyrykoneilla pyöritettiin aluksi ensisijaisesti teollisuuslaitoksia, ja höyrykone oli tehtaan omistajalle monimutkainen ja suuri rahallinen investointi. Samoin höyrykoneesta tuli suuria käyttökustannuksia, joista osa johtui höyrykoneen huonosta hyötysuhteesta. Höyrykoneita valmistavat yritykset pyrkivät omalla tahollaan parantamaan höyrykoneiden hyötysuhdetta käyttökustannusten alentamiseksi, mutta heidän intressinään oli luonnollisesti höyrykoneiden myyminen. Polttomoottoreita kehittävät tahot pyrkivät pääsemään höyrykoneiden kanssa samoille markkinoille ja heillä oli valttikorttinaan halvempi investointi ja alhaisemmat käyttökustannukset. Hyötysuhde parani huomattavasti siirtämällä palaminen tulipesästä sylinteriin. Raha ratkaisi, eikä höyrykone pärjännyt kilpailussa.

Toki höyrykonetta voitaisiin kehittää edelleen, mutta sen edut (esim. täysi vääntömomentti kierrosluvun ollessa 0) saavutetaan nykyään paljon helpommin ja yksinkertaisemmin oikosulkumoottorilla ja taajuusmuuttajalla.

Vierailija
PeterH
Veikko
Ilman autoa kehitys olisi pysähtynyt, koska auto ratkaisi ns. viimeisen mailin ongelman

Oliko polttomoottorin olennaisin ja kehityksen kannalta kriittisin sovelluskohde nimenomaan auto?



Ei, vaan auto on nykyisenkaltaisen yhteiskunnan kehityksen kulmakiviä. Ilman autoa ei olisi esimerkiksi autoteitä, joita ilman ei olisi raskasta maantieliikennettä vaan kaikki liikkuisi raiteilla ja vesitse, joka taas rajoittaisi valtavasti mihin tuotteita ja raaka-aineita, sekä työvoimaa voidaan kuljettaa, ja mistä.

Ilman polttomoottoria auto olisi varsin erilainen kampe kuin nykyisin, ja tuskin pystyisi tekemään työtä yhtä laajalla skaalalla. Auton sovelluksia kun on mm. traktori, rekka, kaivinkone, bussi, ambulanssi, paloauto, kuormuri, panssarivaunu... näissä monissa sähkömoottori olisi ollut täysin avuton, ja höyrykone aivan liian painava ja tehoton.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat