AD/HD ja verenkierto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen lähes koko ikäni kärsinyt AD/HD tyyppisistä ongelmista, ja minulla kävi tässä muutama päivä taakseppäin niin ihmeellinen juttu, että pakko jakaa tämä muiden kanssa ja kysyä muiden mielipidettä.

Oireeni alkoi joskus kuuden ikävuoden tienoilla tic-oireilla, jonka vanhempani kyllä huomasivat, mutta eivät sen kummemmin reagoineet tai tutkineet asiaa. Koulunkäynti on ollut koko ikäni erittäin vaikeaa keskittymisvaikeuksien, lukihäiriön ja ylivilkkauden takia. Olin jäädä luokalle monta kertaa näiden takia, mutta päsin aina rimaa hipoen kuitenkin läpi. Ammattikoulut, armeijat, yms. sellaset on jo käyty, mutta kaikessa on aiheutunut ongelmia juuri keskitymisvaikeuksien ja impulsiivisuuden takia. Asiat eivät jaksa kiinnostaa muutamia hetkiä pidempään, ja ajatukset karkailee kokoajan niin, että ajatustyöstä ei tule mitään. Sormet naputtavat pöytään kokoajan - ja jos pysäytän sormet, niin jalat tai kieli lähtee pyörimään. Päässä on ollut viimeset vuodet aika kaaosta ja olen kärsinyt masennuksesta, panikkihäiriöistä, univaikeuksista ja ajatukset ja elämä muutenkin ollut yhtä sumua. Oireita on paljon paljon muitakin, mutta en niitä kaikkia jaksa tähän luetella..

Menin lääkärin juttusille vasta nyt 23-vuotiaana, ja sain lähetteen jonnekin AD/HD tutkimuksiin, jossa en ole vielä käynyt. Samalla lääkärikäynnillä puhuin lääkärin kanssa myös toisesta ongelmastani, eli kylmäsormisuudesta(Reynard-syndrooma), joka minulla on ollut myös lähes niin kauan kun muistan - ja erittäin voimakkaana ilmiönä. Lääkäri määräsi minulle tähän vaivaan Adalat(10mg) nimistä verenkiertoa parantavaa lääkettä. Annostus oli 1-2 tablettia päivässä, mutta lääkäri sanoi, että isokokoisena kaverina voin ottaa kaksikin kerralla, jos yksi tabletti ei vaikuta. En viitsinyt ottaa kahta kerralla, mutta päätin ottaa pillerin 6-tunnin välein, jolloin annostus on 4-vuorokaudessa.

Jo kahden pillerin jälkeen huomasin jotain outoa. Istuin illalla sohvalla täysin paikallani, joka oli minulle jotain aivan uutta! Ei ollut pakottavaa tarvetta naputella sormia, liikuttaa jalkoja, nykiä silmiä(tic-oireet)... Olin todellä hämilläni tilanteesta, ja päätin kokeilla lukea pienen pätkän kirjaa - ei mitään ongelmia! Pystyin lukemaan useita sivuja putkeen rasittumatta, ja niistä sivuista jäi jotain jopa ihan mieleenkin, kun ennestään jo muutaman lauseen lukeminen on tuottanut hankaluuksia, ja muistamisvaikeuksia!

Seuraavana aamuna, oli kun olisi herännyt jostain koomasta. Ajatukset olivat paljon selkeempiä, ei semosta järjetöntä kaaosta päässä ja masennuksesta ei tietoakaan! Myös edellisen iltana uni tuli paljon paremmin kuin aikasemmin. Aikasemmin en vaan saanut unta, kun aivoni eivät "sammuneet" ollenkaan. Ajatuksia vilisi kuin nopeutetussa filmissä vaikka olin kuinka väsynyt.

Olen nyt kolme päivää näitä verenkiertoa parantavia lääkkeittä syönyt, ja kokoajan varmepi siitä, että oireet mistä olen kärsinyt lähes koko ikäni, ovat takanapäin. Itsetuntoni on aivan tapissa ja elämä näyttää erilaiselta. Kiva olla, kun ajatukset kirkaita ja selkeitä. Pillerin vaikutushetkestä noin 4-5 tuntia eteenpäin huomaan tic-oireiden lievästi palautuvan, mutta lähtevät taas kokonaan pois uuden pillerin otettuani ja vaikutettua.

Luin joskus jostain, että AD/HD:lla saattaa olla yhteys aivojen hapenpuutteeseen, joten voisiko olla, että minulla on esimerkiksi jotkut verisuonet - joiden tehtävä olisi "ruokkia" aivoja - liian ahtaat tai tukkoiset, ja näiden lääkkeiden ansiosta pääkoppaan virtaisi enemmän verta?

En näistä lääketieteen jutuista paljoakaan tiedä - kovasti olen nyt kiinnostunut tutkimaan - mutta kuinka tämä minun yhtälö voi olla mahdollista, ja onkohan tämän kaltaisia kokemuksia entuudestaan olemassa?

Ajattelin tästä huolimatta mennä sinne AD/HD tutkimuksiin - kuhan kutsu tulee postilaatikkoon - ja kertoa heillä tämän tarinan, jos tästä olisi heille vaikka jotakin hyötyä.

Sivut

Kommentit (38)

Simplex
Seuraa 
Viestejä2709
Liittynyt26.1.2010

Mielenkiintoinen havainto. Googletin hakusanoilla "nifedipine adhd", mutta mitään tutkimuksia tai vastaavia en löytänyt näin äkkiseltään. Olisi sinun kannaltasi erinomaisen hienoa, jos tuo lääkitys auttaisi sinua noinkin merkittävästi. Ja ehkä moni muukin AD/HD-oireista kärsivä henkilö saattaisi hyötyä tuosta sinun havainnostasi. Olisi mukava kuulla, kuinka oireet ovat pysyneet loitolla viikon ja kuukauden käytön jälkeen. Tsemppiä!

Vierailija
Jonipe

Jo kahden pillerin jälkeen huomasin jotain outoa. Istuin illalla sohvalla täysin paikallani, joka oli minulle jotain aivan uutta! Ei ollut pakottavaa tarvetta naputella sormia, liikuttaa jalkoja, nykiä silmiä(tic-oireet)... Olin todellä hämilläni tilanteesta, ja päätin kokeilla lukea pienen pätkän kirjaa - ei mitään ongelmia! Pystyin lukemaan useita sivuja putkeen rasittumatta, ja niistä sivuista jäi jotain jopa ihan mieleenkin, kun ennestään jo muutaman lauseen lukeminen on tuottanut hankaluuksia, ja muistamisvaikeuksia!

Seuraavana aamuna, oli kun olisi herännyt jostain koomasta. Ajatukset olivat paljon selkeempiä, ei semosta järjetöntä kaaosta päässä ja masennuksesta ei tietoakaan!

Aiheesta ei löytynyt nopeahkolla etsimisellä tutkimusta, joten olet ilmeisesti keksinyt uuden käyttötarkoituksen nifedipiinille. Asiasta olisi hyvä kertoa hoitavalle lääkärille.
Lääke vaikuttaa varmaankin seuraavalla tavalla:

Dihydropyridiinit, jollainen nifedipiinikin on, aiheuttavat verisuonien laajenemisen salpaamalla kalsiumkanavia.
Verisuonien laajeneminen aktivoi adrenergisen heijasteen, jonka takia vapautuu adrenaliinia lisämunuaisesta.
Adrenaliini ei läpäise veri-aivoestettä, vaan stimuloi ilmeisesti vagus-hermon kautta noradrenergistä tumaketta jonka seurauksena vapautuu amygdalassa noradrenaliinia.
Amfetamiini, jota käytetään erittäin pieninä annoksina ADHD:n hoitoon on välillisesti toimiva lääke, se vapauttaa myös mm. noradrenaliinia.

Noradrenaliinilla on suuri osuus muistijälkien synnyssä, ehkä aivosi ryhtyivät nyt toimimaan normaalisti.

Kerro jossain vaiheessa kuinka lääke on auttanut, kyseessä saattaa olla (vain/lisäksi) stressin poistuminen kun olet käynyt keskustelemassa lääkärin kanssa.

Vierailija

Useimmat Adalatin haittavaikutuksista liittyvät lääkkeen verisuonia laajentavaan vaikutukseen. Niitä esiintyy yleisimmin hoidon alussa, mutta usein ne häviävät tai lievittyvät hoidon jatkuessa.

Yleiset (esiintyy yli 1 potilaalla 100:sta):
Päänsärky, turvotus, verisuonien laajeneminen, ummetus, pahanolon tunne.

Melko harvinaiset (esiintyy 1 - 10 potilaalla 1000:sta):
Allerginen reaktio, allerginen ödeema/angioödeema (turvotus), ahdistuneisuus, unihäiriöt, kiertohuimaus, migreeni, huimaus, vapina, näköhäiriöt, sydämen tiheälyöntisyys, sydämentykytys, alhainen verenpaine, pyörtyminen, nenäverenvuoto, nenän verentungos, maha-suolikanavan kipu, vatsakipu, pahoinvointi, ruuansulatushäiriöt, ilmavaivat, suun kuivuminen, maksaentsyymien määrän nousu (tilapäinen), punoitus, lihaskrampit, nivelten turvotus, tihentynyt virtsaamistarve, virtsavaikeudet, erektiohäiriö, määrittelemätön kipu, vilunväristykset.

Haittavaikutuksina esiintyvä huimaus ja lievät ohimenevät näköhäiriöt korostuvat lähinnä hoidon alussa, lääkitystä muutettaessa ja alkoholin käytön yhteydessä.

Harvinaiset (esiintyy 1 - 10 potilaalla 10 000:sta):
Kutina, nokkosihottuma, ihottuma, tuntohäiriöt/tuntoharhat, ienmuutokset (ikenien liikakasvu).

Tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin):
Jyvässolukato (veren granulosyyttien puutos), veren valkosolujen niukkuus, anafylaktinen reaktio, hyperglykemia (veren liikasokerisuus), puutuminen, uneliaisuus, silmäkipu, rintakipu (Angina pectoris), hengenahdistus, oksentelu, ruokatorven sulkijalihaksen vajaatoiminta, keltatauti, toksinen epidermaalinen nekrolyysi (orvaskeden irtoaminen), valoherkkyys, allerginen reaktio, ihon punatäpläisyys (palpoitava purppura), nivelsärky, lihaskipu.
Greippiä tai greippimehua ei tule käyttää samanaikaisesti Adalatin kanssa.
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m ... RMA_ADALAT

Greipissä oleva luonnonaine, naringetiini, voi aiheuttaa yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Naringetiini vaikuttaa maksan entsyymitoimintaan ja voi saada aikaan joko lääkeaineiden pitoisuuksien nousua tai laskua.

Verisuonien laajentumisen takia nestettä kertyy kudoksiin, jalat voi siksi turvota lääkettä käytettäessä.
Kannattaa kokeilla mahdollisimman pientä toimivaa annosta 2-3x vuorokaudessa, jalkoja voi myös pitää kohotettuna jos/kun ottaa rennosti.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

voiko tuota verenkiertoa parantaa luonnollisin menetelmin jollakin tapaa? kiinnostaisi ainakin itseäni kokeilla olisiko siitä apua keskittymisessä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Tuo on kyllä äärimmäisen mielenkiintoinen havainto.
Minulla itselläni todettiin lievä hapenpuute kun synnyin, mutta ei mitään niin erikoista, että se olisi vaatinut mitään toimenpiteitä.
Olen myös koko ikäni kärsinyt juuri samoista oireista kuin keskustelun aloittajalla.
Lääkityksiä ollut vaikka mitä ja tämänhetkinen lääkitykseni, Dexedrine, on kyllä oireisiin auttanut, mutta olisihan se ihan uskomattoman hienoa, jos tämä johtuisi jostain verenkiertohäiriöstä, eikä joutuisi mitään apteekkipiriä vetämään.
Suoraansanottuna v*tuttaa, ettei tuollaisia asioita tutkita tarpeeksi. Onhan se nyt ihan sairasta, että tuollaisia reseptejä tungetaan neljän tunnin testin perusteella. Ja vielä lapsillekin.

Vierailija

Kyllä mä aion tämän havainnon viedä kunnolla eteenpäin. Voihan se olla, että esim. yksi näistä Adalatin haittavaikutuksista kääntyi minun kohdalla hyödylliseksi asiaksi ja vaikutus lievenee ajan myötä, mutta ainakin tästä on hyötyä tulevissa tutkimuksissa jos tälläistä ei ole ennen havaittu - ja ehkä sitä kautta pystytään kehittämään pysyvä hoitokeino kyseiseen sairautteen.

Olen nyt viime perjantaista asti syönyt annostuksella 4kpl 10mg/vrk 6-tunnin välein, ja vaikutus pysyy edelleen. 5-tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen huomaan edelleen oireiden hieman palaavan, mutta uusi pilleri 6-tunnin kohdalla rupeaa vaikuttamaan noin 20min lääkkeen oton jälkeen.

Aamulla vaikutuksen alkaminen kestää hieman pidempään mielestäni, mutta johtunee siitä, että yöllä lääkkeiden ottamisen välille kertyy yleensä vähän enemmän kuin 6-tuntia.

Vierailija
jees
En ihan ymmärrä miksi nostat annostusta jos koet lääkkeen auttavan jopa enemmän kuin oli tarkoitettu. Kliinisistä kokeista kun nyt ei ole kyse, eikä 'työlläsi' ole havaintoa suurempaa merkitystä.

Toisekseen sinulla ei ole diagnoosia.

Kyseisellä henkilöllä lääke auttaa ad/hd:n oireisiin ja se on pääasia. Ihan sama onko asiasta tehty tutkimuksia vai ei. Ja tuo lääke oli tarkoitettu toiseen vaivaan kuin keskittymishäiriöön.

Vierailija
jees
En ihan ymmärrä miksi nostat annostusta jos koet lääkkeen auttavan jopa enemmän kuin oli tarkoitettu. Kliinisistä kokeista kun nyt ei ole kyse, eikä 'työlläsi' ole havaintoa suurempaa merkitystä.

Missä kohtaa olen nostanut annostusta? Missä kohtaa koen lääkkeen auttavan jopa enemmän kuin oli tarkoitettu? Lääke vei pois kylmäsormisuuden, ja toi mukanaan vain pienen positiivisen sivuvaikutuksen. Kirjoitin ehkä edellisessä viestissä annostuksen hieman epäselvästi:

Eli olen alusta asti pitänyt annostuksen samana. Neljä 10mg tablettia vuorokaudessa, ja otan niitä 6-tunnin välein - en kaikkia kerralla.

AD/HD:ta ei ole vielä diagnosoitu - jos tämä jotakin häiritsee, ei ole pakko lukea tätä ketjua. Lääkäri joka antoi minulle lähetteen tutkimuksiin, sanoi että oireet viittaisivat todennäköisesti ad/hd tyyppiseen sairauteen. Lähetteen sain vasta viime perjantaina, ja tutkimuksiin aion kyllä mennä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Arvasin reaktion, joten päätin olla kaukaa raketava.

Tässä olen minä rakentavana:

Ja tässä työni tulokset:
http://dl.dropbox.com/u/3618034/rakentava.png

Disclaimer:
Oho. Joukkoon eksyi kirjoitusvirhe :/ Toivottavasti se ei jäävää tutkimustuloksia jos päädyt käyttämään taulukkoani.
Joka tapauksessa jos maanantaina on maanantaifiilis, on se ihan normaalia aivan kuten jos sunnuntaina on sunnuntaifiilis. Perjantaifiilis ei ole normaalia. Se osoittaa henkistä rappeumaa ja huonoa itsekuria.

[size=50:3tgpbk5u]Vinkkinä. Olen jo käynyt koko dialogin, eikä sinulla ole itsesi puolustamisen lisäksi lisättävää ainakaan minulle tässä ketjussa. Toki voin rustaa muutaman kuvan lisää, jos se jotain kiihottaa.[/size:3tgpbk5u]

Vierailija
jees
Vinkkinä. Olen jo käynyt koko dialogin, eikä sinulla ole itsesi puolustamisen lisäksi lisättävää ainakaan minulle tässä ketjussa. Toki voin rustaa muutaman kuvan lisää, jos se jotain kiihottaa.

En tiedä mikä sun pointtis koko hommassa on, mutta sen verran ymmärrän, että mun ei tarvitse kenellekkään ruveta itteäni puolustelemaan täällä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Jonipe
En tiedä mikä sun pointtis koko hommassa on, mutta sen verran ymmärrän, että mun ei tarvitse kenellekkään ruveta itteäni puolustelemaan täällä.

En mäkään kuule ymmärrä mikä sun pointtis on (ymmärrän, en kerro. Kerro sinä!)

En näistä lääketieteen jutuista paljoakaan tiedä - kovasti olen nyt kiinnostunut tutkimaan - mutta kuinka tämä minun yhtälö voi olla mahdollista, ja onkohan tämän kaltaisia kokemuksia entuudestaan olemassa?
->
mutta ainakin tästä on hyötyä tulevissa tutkimuksissa jos tälläistä ei ole ennen havaittu - ja ehkä sitä kautta pystytään kehittämään pysyvä hoitokeino kyseiseen sairautteen.
->
Kyllä mä aion tämän havainnon viedä kunnolla eteenpäin.

->
Profit?

Havaintosi saattaa olla arvokas. Thats it.

Äh, en ehkä ollut sinulle tarpeeksi selväsanainen.
Mitä olet tässä välissä oppinut, joka on varmistanut havaintosi ainutlaatuisuuden, tai merkittävyyden?
Olet selvästi havainnoinut jotain, joka saa subjektiivisen kokemusesi tuntumaan empiirisesti merkittävältä? Oletko löytänyt esimerkiksi jotain linkkejä jotka havainnollistaisivat meillekin AD/HD:n mekanismeja?
Miten lisäät informaatiota postaamalla i feel good juttuja?

Vai kohdistatko nyt kaiken palautteen vain itseesi, olkoot se miten triviaalia tahansa?

Simplex
Seuraa 
Viestejä2709
Liittynyt26.1.2010
jees

Jos lääke auttaa kyseisellä henkilöllä ADHD-oireisiin, joita hän kuvaa varsin hyvin, niin en oikein ymmärrä sitä miksi tulet tänne asiasta vouhkaamaan, vaikka hänellä ei olekaan virallista diagnoosia.

Eikä olisi ensimmäinen kerta kun jokin lääke auttaa aivan johonkin toiseen oireeseen kuin mihin lääke on alunperin tarkoitettu.

Mielestäni alkuperäisen ketjun aloittajan kokemus on merkittävä, ja on ollut mielenkiintoista seurata hänen kokemuksiaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat