Dynaaminen kaarreajon hallinta

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Uuteen Ford Focukseen tulee dynaaminen kaarreajo vakiona. Mutta onko siitä mitään hyötyä tienopeuksilla? Jos ajatellaan että keskiverto tommimäkinen uskaltaa ajaa maksimissaan 150 km/h kaarteeseen. Eli tuo siis meinaa sitä että rattapyörät pyörii eri nopeuksilla. Onko mitään järkeä vai onko vaan hieno juttu jolla myydään Focuksia tommimäkisille?

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (23)

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kuulin ensimmäistä kertaa asiasta. Normaaleissa tilanteissa tuskin mitään hyötyä. Yhtä turha vempele siis kuin apsit espit ynnä muut. Niistä voi toki olla jotain hyötyä niissä tilanteissa, joissa tilanne olisi jo menetetty tai on menetetty. Kunhan eivät joidenkin kuskien kohdalla vielä lisäisi virheitä, kun "auto hoitaa kaiken"

Everything you know, is about to change.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kyllä ne renkaat normaalissakin autossa on aina pyöriny eri nopeutta. Ei se Fordin keksintö varmaankaan mikään välttämättömyys ole, jonkinlainen ajonvakaustusjärjestelmän laajennus. Kai se on taas uusi kikka myydä autoja. Luultavasti suurin hyöty tulee kaupunkiajossa esille.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Vatkain
Uuteen Ford Focukseen tulee dynaaminen kaarreajo vakiona. Mutta onko siitä mitään hyötyä tienopeuksilla? Jos ajatellaan että keskiverto tommimäkinen uskaltaa ajaa maksimissaan 150 km/h kaarteeseen. Eli tuo siis meinaa sitä että rattapyörät pyörii eri nopeuksilla. Onko mitään järkeä vai onko vaan hieno juttu jolla myydään Focuksia tommimäkisille?

Laita jotain linkkiä.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Mikähän systeemi lie Tojotassa, mut sillä ei pysty tekemään edes käsijarrukäännöstä. Heti puuttuu joku *n espgrsfd peliin ja auto jääkin sitten keskelle tietä poikittain. Tuo voi tulla oikeassa hätätilanteessa ihan samanlaisena yllätyksenä kuin esim se että Saabissa käkkäri ottaakin etupyöriin. Yksi kaveri luisutti aikoinaan sämpylänsä 90-mutkassa suoraan ojaan, kun ei vielä tiennyt sitä käsijarruhommaa.

X

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

http://www.ford.fi/Henkiloautot/UusiFocus/Suorituskyky

Dynaaminen kaarreajon hallinta mahdollistaa ylivertaisen pidon ja tarkan ohjauksen tasapainottamalla etupyörille välittyvää moottorin vääntömomenttia tien pinnan ja olosuhteiden mukaan. Tämä kehittynyt järjestelmä toimii 100 kertaa sekunnissa – 33 kertaa nopeammin kuin silmänräpäys



Eli siis tuolla korjataan suunnittelun periaatteellista virhettä, jossa etupyöriä käytetään sekä vetoon, että ohjaukseen.

Mukavaa tietenkin on, että järjestelmä toimii edes ajoittain, jopa 100 kertaa sekunnissa - jotenkin olisi kivempi, jos järjestelmä toimisi jatkuvasti. Kovin on pitkät silmäräpäyksetkin fordin ajajilla ollut.

Vierailija

Kyseessä lienee sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, mikä mahdollisesti on yhdistetty ajonvakautukseen.

Toisin sanoen ei mitään uutta auringon alla. Mainosmiehet taas keksineet raflaavan nimen.

Mielestäni ihan mekaanisiakin lukkoja olisi pitänyt laittaa joka vehkeeseen jo aikojen alusta, mutta pitäähän kalliimmista autoista jollain rahastaa. Tuskin jonkun torsenin valmistus on paljoa perustasauspyörästöä kalliimpaa. Ainakin kun sen suhteuttaa koko auton hintaan.

EDIT: Ja on hyötyä normiajossakin. Varsinkin talvella. Toinen tarina on sitten kuinka hyvin se lie toteutettu, mutta onhan noita sähköisiä systeemejäkin sen aikaa tehty, että kaipa se toimii.

Vierailija
Volitans
Mukavaa tietenkin on, että järjestelmä toimii edes ajoittain, jopa 100 kertaa sekunnissa - jotenkin olisi kivempi, jos järjestelmä toimisi jatkuvasti. Kovin on pitkät silmäräpäyksetkin fordin ajajilla ollut.



Kaipa tuo ihan jatkuvasti toimii. Mitään kummallistahan ei tuossa 100 kertaa sekunnissa toki ole. Jonkun taskulaskimen prosessoriteho on varmaankin tuossa käytössä, mikä riittänee kyseiseen hommaan. Mainosmiesten hehkutusta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Devil
Mikähän systeemi lie Tojotassa, mut sillä ei pysty tekemään edes käsijarrukäännöstä. Heti puuttuu joku *n espgrsfd peliin ja auto jääkin sitten keskelle tietä poikittain. Tuo voi tulla oikeassa hätätilanteessa ihan samanlaisena yllätyksenä kuin esim se että Saabissa käkkäri ottaakin etupyöriin. Yksi kaveri luisutti aikoinaan sämpylänsä 90-mutkassa suoraan ojaan, kun ei vielä tiennyt sitä käsijarruhommaa.



Totta. Käsijarru on oleellinen osa auton hallintaa. Kerran on tullut ihan liikenteessäkin tilanne, että auto on meinannut lähteä käsistä, josta käsijarrulla saanut sen kuitenkin 360 asteen jälkeen takaisin haltuun. Näitähän pitää kuitenkin ensin harjoitella, että ne menevät "selkäytimeen".

Vierailija
Volitans
Devil
Mikähän systeemi lie Tojotassa, mut sillä ei pysty tekemään edes käsijarrukäännöstä. Heti puuttuu joku *n espgrsfd peliin ja auto jääkin sitten keskelle tietä poikittain. Tuo voi tulla oikeassa hätätilanteessa ihan samanlaisena yllätyksenä kuin esim se että Saabissa käkkäri ottaakin etupyöriin. Yksi kaveri luisutti aikoinaan sämpylänsä 90-mutkassa suoraan ojaan, kun ei vielä tiennyt sitä käsijarruhommaa.



Totta. Käsijarru on oleellinen osa auton hallintaa. Kerran on tullut ihan liikenteessäkin tilanne, että auto on meinannut lähteä käsistä, josta käsijarrulla saanut sen kuitenkin 360 asteen jälkeen takaisin haltuun. Näitähän pitää kuitenkin ensin harjoitella, että ne menevät "selkäytimeen".



Jos auto pyörii 360-astetta, niin voisin väittää, ettei auto ole ollut hallinnassa vähään aikaan. Millaisessa tilanteessa normaaliliikenteessä auton pyöriminen täyden piruetin on kyse auton hallinnasta, vaikka kuinka olisi harjoitellut ja olisi "selkäytimessä"? Kikkailut sitten erikseen.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Teekkari
Kuulin ensimmäistä kertaa asiasta. Normaaleissa tilanteissa tuskin mitään hyötyä. Yhtä turha vempele siis kuin apsit espit ynnä muut. Niistä voi toki olla jotain hyötyä niissä tilanteissa, joissa tilanne olisi jo menetetty tai on menetetty. Kunhan eivät joidenkin kuskien kohdalla vielä lisäisi virheitä, kun "auto hoitaa kaiken"

No ei silti mikään uutuus ole.

Entisissä Ifa:ssa se oli vakiona.

Niissä oli uutena innovaationa rattilukko (ei ollut muissa). Se oli siitä kätevä, että sen sai päälle ajossakin. Senkun väänsi virta-avainta eli jos väänsi vahingossa yhden pykälän liikaa, muuttui kaarreajo hyvin dynaamiseksi.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10360
Liittynyt8.3.2010

Aivan turhia kapistuksia kaikki, kuskin pitää hallita auto, ei vampaimien.
Vanhaan hyvään aikaan escortilla sladissa kaikki kurvit, kaasulla säädeltiin luistokulmaa, mikä nautinto ajaa. Nykyvehkeillä kun yrittää, narinaa sillä ja täällä, mitään ei tapahdu.

Tuossa teille dynaamista kaarreajoa.

http://www.youtube.com/watch?v=5ZV_Uw_UnNg

Minun mielestä noin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat