Termospullo ja maitotuotteet

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kemiaa käsittelevä kysymys.

Ostin Airam-termospullon, ja harmikseni löysin kotoa sen sisällä olleesta ohjelapusta tiedon että "ei saa käyttää maitotuotteiden säilyttämiseen". Tarkoitukseni oli tunkea pulloon kaakaota jossa on 30 - 100 % maitoa.

Jos raijaan tunnin pari tätä termospulloa mukanani niin onko kyseessä "säilyttäminen" eli ehtiikö tapahtua jokin terveydelle vaarallinen kemiallinen reaktio jonka johdosta saan myrkytyksen maitokaakaosta?

Jos näin on, niin mikä tässä täsmälleen on kyseessä eli mistä tämä johtuu?

Olisikohan pitänyt ostaa terästermos, perkele.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Maito säilyy huonosti lampimässä, mitään muuta syytä ei tietysti ole miksi ei voisi laittaa maitoa lasiseen/läpinäkymättömään astiaan.

Vierailija

Ei muuten auttaisi teräspullo asiaa.
Airamin terästermarin pakkauksessa lukee:"
Huom! Älä käytä pulloa hiilihappo- ja maitopitoisten juomien säilyttämiseen."

Epäilen johtuvan pelosta, että maito voi alkaa käydä ja tuottaa hiilihappoa ja painetta, jolloin pullosta tulee pommi.

Vierailija

Suomessa kuskailtiin eväsmaitoja parisataa vuotta lasipulloissa eikä jengi kuollut. Termari, jos kermat pakkaa kylminä, on parempi sitä.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Jos laitat termariin maitokaakaota, se kannattaa ainakin keittää. Joskus laitoin tyhmyyksissäni kaakaota niin etä keitin kaakoaojauheen vedessä, ja sitten vain lisäsin n. puolet maitoa ja annoin sen lämmetä vähän aikaa ja kaasin termariin. Muutaman tunnin kuluttua kun avasin termospullon, kaakao oli selvästi alkanut hapantua. Tuskin se vielä myrkyllistä oli, mutta hyvälle ei enää maistunut.

Keitettyä kaakaota olen kyllä termarissa kuljettanut. Ei sekään yhtä kauan säily kuin vaikka kahvi, maito on niin erinomainen bakteerien kasvualusta.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vaikea uskoa että maito alkaisi käydä ja aiheuttaisi kaasua...

Minulla oli 80-luvun lopulla kaakaota termospullossa mukana kun menin töihin, mutta en muista että joinko sitä työpaikalla ensimmäistäkään kertaa. Muistan ainoastaan että kun minulla oli se termospullo kassissa ja seisoin bussipysäkillä lähellä pysäkin korokkeen reunaa, bussi tönäisi minut takaapäin nurin ja kaaduin, jolloin se termospullo meni tietenkin rikki maahan kassin mukana osuessaan. Jos tämä oli eka kerta kun oli kaakaota mukana, niin jäipä sitten kokematta että oliko muuttunut karvaaksi. Siitä eteenpäinhän minulla ei tietenkään ollut kun se termari meni rikki ja uutta en ostanut vuosiin.

(Bussikuskia ei kiinnostanut yhtikäs mikään ja itselläni ei ollut siihen aikaan kanttia karjaista autoon astuessani että tulitpas sitten päälle autosi kanssa. Olisi varmaan jättänyt sinne pysäkille makaamaan jos olisi vähän kovempaa mojauttanut niin etten olisi enää ylös päässyt.)

Olisikohan se maitotuotteiden säilytyskielto sitten nimenomaan bakteereita ajatellen annettu. Noinkohan niitä ehtisi kertyä jos kävelee korkeintaan tunnin jäällä ennen kuin pysähtyy kittaamaan kaakaota.

Mutta hyvä jos siitä termarista ei sentään liukene maitoon myrkkyjä, jota minä pelkäsin kun asiaa ihmettelin.

Voisihan sitä tietysti yrittää juoda täysin maidotontakin kaakaota.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Kaipa tuo on tosiaan hapantumisen varalta. Se on tyypillinen nykyaikainen tyhjänvaroitus, joka on vain siksi, että muuten typerät ihmiset alkavat itkeä termospullon valmistajalle siitä, että pullo olisi muka jollain tapaa viallinen, vaikka ainoa vika löytyy käyttäjän korvien välistä.

Kokeile itse, kuinka kauan ja millä reunaehdoilla se säilyy, mutta varaudu henkisesti siihen, että se maito hapantuu ja pullo alkaa haista, jos liikaa odotat. Perstuntumalta veikkaisin, että tunti ei ole ongelma. Maidon hapantuminen tapahtuu maitohappobakteerien toimesta, jotka eivät yleensä ole vaarallisia, ainakaan sellaisina pitoisuuksina, että hapantumista ei maista tai haista.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Hyi hyi, enpä päästä pulloa haisemaan. Ohjeiden mukaan sitä ei saa edes upottaa veteen, joten puhtaaksi saaminen voisi olla työn ja tuskan takana.

Pidänpä siis siitä kiinni että öpauttia tunnin parin päästä kaakaot kitusiin. Eihän tässä kotinurkilla pyöriessä minnekään pippurinkasvupaikkaan asti pääsekään että kestäisi jumalattomat ajat ennen kuin on perillä.

Vierailija

onpa rajoitteinen termari. Onneks oon ostanut omani kirpparilta ni ei tullut varotuksia mukana.
Mut toihan tietty ratkee helposti myös sillä, että tekee kaakaon kasvimaitoon. Valmiitakin kaakaojuomia löytyy sellaisia.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
edcarneval
onpa rajoitteinen termari. Onneks oon ostanut omani kirpparilta ni ei tullut varotuksia mukana.
Mut toihan tietty ratkee helposti myös sillä, että tekee kaakaon kasvimaitoon. Valmiitakin kaakaojuomia löytyy sellaisia.

Indeed. Onhan näitä soija- ja kaura- ja mitä lie juomia. Pitää vain tarkistaa että ne sietävät kuumentamisen.

Vierailija

Oliko juoma tarkoitus juoda lämpimänä? Hapattuminen tuskin on ongelma jos laitat sen kaakaon termariin jääkaappin lämpöisenä.

Vierailija
Rousseau
edcarneval

Indeed. Onhan näitä soija- ja kaura- ja mitä lie juomia. Pitää vain tarkistaa että ne sietävät kuumentamisen.

Kyllä toki sietää, oon moneen otteeseen sellaset kuumentanu. Siis sekä sellaset valmiit kaakaojuomat ja sit vanhat kunnon van houtenit johonki taviskasvimaitoon.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Halaki maaliman sivu oon maitokaakaota ja maitokahvia termarissa kuskannu ja mittään ei oo koskaan käyny. Maun puolesta menee vielä päivä jälkeen. Olen elossa ja todistamassa kokemaani.

Hämmentää.

pee
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt27.1.2006

[quote="Rousseau"

Olisikohan pitänyt ostaa terästermos, perkele. [/quote]

Mulla kyllä käynyt ohraisesti Airamin terästermoksenkin kanssa, maitokahvi unohtunut "hieman" liian pitkäksi aikaa pari kertaa....pullo itsessään ei kärsinyt mutta siihen pikakorkiin tarttuu maut näemmä aikas helposti....sittenkun yritin pestä sitä rankemmilla kamoilla kun perusfairi ei enää auttanut niin niidenkin maku jäi ja meni korkki uusiksi....

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
barbababa
Oliko juoma tarkoitus juoda lämpimänä? Hapattuminen tuskin on ongelma jos laitat sen kaakaon termariin jääkaappin lämpöisenä.

Oli tarkoitus juoda lämpimänä, eli ei voi jääkaappiin tunkea.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat