VHS ---> DVD

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi

Nyt olisi ajankohtaista minulle tämä. Miten helpoimalla tavalla saisin siirettyä vanhoja omia ottamiani VHS-filmejä tietokoneelle ja siitä sitten DVD:lle. Ei saisi maksaa paljoakaan. Olen kyllä selvitellyt asiaa Googlen kautta, mutta tulisi mulle liian kalliiksi niillä ohjeilla.

Sitten olis muutama sata vanhoja 60- ja 70 luvun LP levyvyjä, ja nekin pitäisi jollain konstilla saada talteen. En vaan ole kovinkaan näppärä noissa hommissa.

Sen kyllä ymmärrän, että nuo klassikko LP levysarjat ovat jonkin hintaisia, mutta niitä ei myydä. Löytyy muuten Zeppelinit, Hurriganes, Uriap Hiipit jne täyssarjat

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mulla on kaverilla studio, jossa voidaan tehdä mitä vaan.
Me hoidetaan sulle tää ilmaseksi , ihan näin kun ollaan hyviä jätkiä.

Me EI rahaa oteta, mutta nuo sun vinyylisarjat otetaan.
Et tee niillä enää mitään, kun voit kuunnella bittimuodossa.

Vierailija

Jossain kirjastoissa on alettu tarjoomaan sellasta palvelua et voi digitoida vanhoi vhs:ssiä. Kannattaa kysellä.

Vierailija

No, asiallisesti, tuon saa kyllä tehtyä.
Webistä voi ostaa USB levarin viidellä kympillä.

Mutta ei se enää ole sama kuunnella.

Siinä on ihan oma rituaali, kun laitetaan levy lautaselle.
Neula alas ja menoks..

Nuo VHS jutut on eriasia.
Mikä tahansa studio tekee ton varmasti suoraan DVD:lle.
Ei ole kovin kallistakaan.
Tietenkin, jos itse haluaa värkätä..joku muu neuvoo.

PS. niin ja ainakin Lahden Kärkkäisellä, tavaratalo, on tuo palvelu.
Kai se on muuallakin.

Vierailija
Moelane
Mulla on kaverilla studio, jossa voidaan tehdä mitä vaan.
Me hoidetaan sulle tää ilmaseksi , ihan näin kun ollaan hyviä jätkiä.

Me EI rahaa oteta, mutta nuo sun vinyylisarjat otetaan.Et tee niillä enää mitään, kun voit kuunnella bittimuodossa.

Ette muuten ota On vanha neulasoitinkin. Pitäis vaan kehitellä jostain vanha putkiradio.
Oikeastaan onkin Blaupunk tai onkohan Philips tai Salora. Joku putki siitä on pimahtanut. Helkatin hyvä ääni siinä ainakin oli.

Nyt muuten harmittaa, kun isäni joskus 60-luvulla antoi mulle savikiekko äänilevyjä ilmakkoharjoituksiin. Niitä ei tietenkään enää ole yhtään tallella. Harmi.

Mutta asiaan. Tosiaan. Nyt on ajankohtaista saada talteen noita vanhoja juttuja. Onko sitten tuo DVD:kään kovin säilyvää? Jostain luin, että ei olisi, ja samalla valmistajalla laatukin vaihtelee. Onko teillä tietoa tuosta tallennusjutusta?

Lisäys:

edcarneval
Jossain kirjastoissa on alettu tarjoomaan sellasta palvelua et voi digitoida vanhoi vhs:ssiä. Kannattaa kysellä.

Kiitos vinkistä. Pitääpä huomenna maanantaina soitellakin. Tosin haluan kylläkin samalla editoida noita arkistojen aarteita. Leikkailla ja laitella tekstiä.

Vierailija

DVD on vähän niin ja näin.
Jos on halpa levy ja vielä halpa tallennin..ei välttämättä

Tietokoneen kovo on melkeen parempi.
Tai nykyään ulkoinen FLASH muisti, tähän tallentaisin ja vielä varmistus johonkin.

Vierailija
Moelane
DVD on vähän niin ja näin.
Jos on halpa levy ja vielä halpa tallennin..ei välttämättä

Tietokoneen kovo on melkeen parempi.
Tai nykyään ulkoinen FLASH muisti, tähän tallentaisin ja vielä varmistus johonkin.

Pitäis alkaa kaivertaan savitaululle. Siinähän menis sitten juttua isältä pojalle ja pojanpojalle. Tosiaan. En oikein luota mihinkään sähköiseen (digitaaliseen) tallennusmuotoon.
Onkohan edes Pioner-luotaimen mukana oleva kultalaattakaan enää lukukunnossa. Molemmat ovat jo kait vaienneet aurinkokunnan rajoilla. En tiedä tarkemmin.

Pakkohan nuo on johonkin arkistoida talteen, koska muutto on edessä, ja ei viittis enää raahata kaikkea kamaa mukana.

Kiintolevyjä on tuolla vielä kymmenkunta purkamatta. Risoja kaikki. Olen siis sellainen vanhankansan keräilijätyyppi. Mistään en ihan helposti luovu suvun ulkopuolelle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Osta laadukkaita DVD-levyjä, kattoppa muuten jostain arkistoohjeesta, niin niissä on eritelty ne pinnoitteet mitkä toimii tai siis säilyy. Siinä materiaalissa kun on eroja kuin yöllä ja päivällä.

sellanen kullan värinen levy, on kestävin. Jos jossain levypaketin kyljessä luvataan jopa 100 vuotta kestävyyttä, niin ainakin 20 vuotta kestää vaivatta.

Vierailija
Terkkula

edcarneval

Kiitos vinkistä. Pitääpä huomenna maanantaina soitellakin. Tosin haluan kylläkin samalla editoida noita arkistojen aarteita. Leikkailla ja laitella tekstiä.

Jep, kannattaa ehdottomasti digitoida koko hommeli ja editoida sitä sitten.
Data alkaa vissiin korruptoitumaan levyillä jo parin vuoden säilytyksen jälkeen. Riippuu tosi paljon säilytyksestä ja käytöstä sun muusta. Parhaimmat olosuhteet on jossain viileessä ja kuivassa paikassa, johon ei pääse auringonvaloa. Paperiset "kotelot" saattaa olla parempia kuin jotkut muoviset, kun niissä se keskiö on usein liian tiukka. Tietenkin naarmuuntumista pitää välttää ja pudottelua sun muuta. Hyviä levyjen hoito-ohjeita löytyy varmaan jostain netistä.

Ite suosittelisin säilyttämään arvokasta dataa monilla eri tavoilla (esim. kovalevyllä kuten Moelanekin tossa jo ehdotti + vaikka levyllä. Noi levyt on kyl aika herkkiä.) ja välillä päivittämään tallennuksia, jos vaikka entisen formaatin tuki alkaa käydä vähiin yms. Mut noi on sit taas ongelmia vuosikymmenten säteellä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ite sekotin kerran mukulana Temperamaalia, eli vanhalla aidolla ohjeella.

heitin kananmunaa sinne ja paprikajauhetta väriksi. vetäsin hakaristin kesämökillä keskelle pihakiveä niin on siinä vieläkin vaikka on 20 vuotta kohta ollutkin.

Kananmuna kun jämähtää siihen, niin se on niin kuin joku muovipinnoite.

TEMPERAMAALI
Temperamaalilla saadaan aikaan ohuita ja läpikuultavia pintoja. Sitä on öljymaalin ohella käytetty sisämaalauksessa oviin, paneeleihin, listoihin ja huonekaluihin. Temperamaali kuivuu hitaasti, mutta se on kuivuttuaan pinnaltaan hyvin kestävä. Maalipinnat voidaan kiillottaa pehmeällä kankaalla.
Temperamaalin pohjustus ei saa olla vuorokautta vanhempi. Se voidaan pohjustaa myös ohuesti öljy- tai alkydipohjamaalilla.
1 tilavuusosa kananmunaa
(valkuainen ja keltuainen)
1 pellavaöljyvernissaa
1 vettä
Muna ja öljy vispataan kulhossa hyvin sekaisin. Vesi lisätään vähitellen. Sekoittamisen on oltava hyvin voimakasta, on hyvä käyttää esimerkiksi porakoneeseen kiinnitettyä maalivispilää. Tarvittaessa aikaansaatu seos suodatetaan tiheän verkon läpi toiseen astiaan.
Lisättävät pigmentit sekoitetaan ensin huolellisesti vähäiseen määrään munaöljyseosta tasalaatuiseksi, löysäksi massaksi. Lopulta seokseen lisätään loput seoksesta.
Temperamaali sävytetään kuivapigmenteillä, valkoiseksi käy titaani- tai sinkkivalkoinen. Myös temperamaali säilytetään viileässä, ja se säilyy käyttökelpoisena muutaman päivän

Tämä oli siis vastaus siihen savitauluihin kirjoittamiseen.

Vierailija

Stereoitten ulostulosta kun yhdistää johdon äänikortin sisääntuloon niin saattaa onnistua levyjen tallennus.
Jos näytönohjainkortissa on s-video in, siihen voi liittää s-videot, normaali video voi näkyä mustavalkoisena.
Helpoiten taitaa onnistua välijohdolla, joka liitetään videoihin ja tietokoneen usb-liitäntään.
Googleta vaikka Easy Cap USB Video adapteri, hinta alle pari kymppiä.

Vierailija
fenomenologi
Stereoitten ulostulosta kun yhdistää johdon äänikortin sisääntuloon niin saattaa onnistua levyjen tallennus.
Jos näytönohjainkortissa on s-video in, siihen voi liittää s-videot, normaali video voi näkyä mustavalkoisena.
Helpoiten taitaa onnistua välijohdolla, joka liitetään videoihin ja tietokoneen usb-liitäntään.
Googleta vaikka Easy Cap USB Video adapteri, hinta alle pari kymppiä.
Muuten. Kiitän ja kumarran. Täytyy olla yhteydessä 21 v. poikaani. Hän hallitsee nämä asiat paremmin. Noilla VHS-videoilla on hänekin kuvaa vuodelta 1990
Sitten tietenkin haluan poikani kuuntelevan enemmän sitä oikeaa melodista musiikkia 60-70 luvulta. Pois tuosta räppikaudesta, ja monotoonisesta syntetisaattoreilla tehdystä musiikista. Itse kuuntelen mieluimmin klassista.

Yritetään pitää nämä arkistojen aarteet nyt jotenkin tallessa. Tulevat sukupolvet vielä tulevat kiittämään meitä, kun olemme nähneet vaivaa. Pitääkin olla yhteydessä maakunta-arkistoon, sillä siellä on pappani 18 milliselle kuvaamia elokuvia. Nekin pitäisi saada talteen.

Mikäs paniikki minuun nyt iski

Vierailija

Nuo sun vinyylikokoelmat on kiehtovia.
Onko sulla esim Zeppeliinin neljä ekaa alkuperäispainoksina?
Nehän on helvetin arvokkaita niinku rahallisestikin.
Itse se arvohan on kuten taide.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011
Terkkula
Sitten olis muutama sata vanhoja 60- ja 70 luvun LP levyvyjä, ja nekin pitäisi jollain konstilla saada talteen. En vaan ole kovinkaan näppärä noissa hommissa.

LP:t saat helpoiten talteen kun lataat ne MP3-tiedostoina esimerkiksi piratebaysta. Ole kuitenkin tarkkana että lataat vain sellaisia levyjä joihin sinulla on oikeudet eli ne mitkä olet ostanut LP-levyinä. Jos LP-soittimesi on vanha ja rikkinäinen, niin sitten voit ostaa uuden USB-liitännällä varustetun LP-soittimen.

VHS:lle on sama tapa, eli voit ladata vain valmiit DVD-imaget piratebaysta, niille elokuville jotka haluat kopioida digitaaliseen muotoon. Muutoin joudut enkoodaamaan ne itse ja tämä vaatinee kehittyneempää videoiden editointitaitoa. Kotivideot tietenkin joudut itse enkoodaamaan joka tapauksessa. Onnistuu kyllä ilmaisilla/lähes ilmaisilla ohjelmilla.

Kyse on tekijäinoikeuksien näkökulmasta täsmälleen samasta asiasta lataatko valmiiksi enkoodatut levyt netistä, vai enkoodaatko ne itse. Eli kummassakaan tapauksessa et syyllisty minkään Suomen lain rikkomiseen, koska omaan käyttöön rippaaminen / kopioiminen on sallittua.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vierailija
Moelane
Nuo sun vinyylikokoelmat on kiehtovia.
Onko sulla esim Zeppeliinin neljä ekaa alkuperäispainoksina?
Nehän on helvetin arvokkaita niinku rahallisestikin.
Itse se arvohan on kuten taide.
Löytynee vinyylinä. Löytyy muuten Uriah Heepikin ja muita 60-70 luvun klassikoita. Kummallista muuten, että ei ole yhtään Beatlesien LP-levyä.

Teen luettelon, kunhan ehdin. Mutta kuten aikaisemmin kerroin, en myy niitä. On mulle kuin sitä nostalgiaa. Menkööt sukuperintönä lapsilleni. Ja juuri tuon vuoksi haluankin taltioida noita johonkin säilyvään tallennusmuotoon.
Tsekkasin. Löytyy muuten Herman's Hermits - No Milk Today http://www.youtube.com/watch?v=ClQepFF-Sr0&NR=1
Alkaa jo tanssijalka vipattamaan

Voi meitä nuoria silloin aikoinaan
Kaippa tuo tekijänoikusjuttu ei koske omatallenteita, ja jos perintönä annan lapsilleni tuon kokoelman

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat