Miksi ongelmat saavat enemmän huomiota kuin mahdollisuudet?

Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Mulle kerrottiin sellaista, että nykyään melkein jokaisella ala-asteen luokalla on jotain ongelma lapsia jotka tarvitsevat oman avustajan, kun eivät muuten selviä. Ongelma tapauksen kouluttamiseen käytetään siis suunnattomia summia henkkoht opetukseen.

Entä sitten lahjakas henkilö saako hän samanlaisia mahdollisuuksia? Käsittääkseni ei. Miksi näin on? Eikö voisi olettaa, että erikoisavustaja lahjakkaalla oppilaalla tuottaisi paljon enemmän, kun siitä voisi kasvaa nero joka kohentaisi taloutta? Miksi ongelma lapsia ja lahjakkaita ei eroteta omiin luokkiinsa/kouluihin? Olisi varmasti helpompi opettaa saman tasoisia ryhmiä?

Tämä tuntuisi kuitenkin ihan yleiseltä suomalaiselta mentaliteetiltä, että huomioidaan vain ongelmia, eikä mitään hyvää. Niin kuin tässä itsekin teen.. joten miten voisimme kehittää kannustavamman ja kehittävämmän ilmapiirin?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Tulee lisätä suuntautumista ammattiin jo ala-asteelta alkaen. Kuitenkin niin, että mitään ei lyödä kovin vahvasti lukkoon. Mutta halukkaiden tulisi voida keskittyä siihen mihin haluavat. Eihän koulussa edes opeteta käytännön maailmasta paljon mitään, ei ihme että oppilaat kyllästyvät ja saavat seiskoja ja huonompiakin arvosanoja.

tsarbombastic
Seuraa 
Viestejä132
Liittynyt12.3.2011

A) Potentiaalisia tapauksia vaikeampi huomata kuin vaikeita
Tarkkailuluokkalainen ei ole neron vastakohta. Tällä hetkellä Suomessa on tarkkailuluokilla monta sinua "potentiaalisempaa" kaveria.
Toiseksi koulutusjärjestelmä ei voi tuottaa eikä huomata neroja. Einsteinkin jäi luokalle.

B)Miksei kaikkia oppilaita kohdella maksimipotentiaalilla?
Kannatan omavalintaisuuden lisäämistä, sillä nerous ei ole yksisuuntainen skaalalla iso-pieni, vaan se suppean tai suppeiden aihepiirien tuntemusta. Käytännössähän erikoisluokassa on pienempiä ja opettajia enemmän. Olen sitä mieltä että erikoisluokan kaltainen ympäristö, jossa oppilaihin suhtaudutaan yksilöllisemmin ja suuremmalla huomiolla, tulisi levittää kattamaan kaikki oppilaat. Tällöin jokaisen "potentiaali" saataisiin paremmin realisoitumaan.

Luokkakoot pienemmiksi, ei eliittiluokkia. Ihmisten jaottelu tuntemattomien ihmisten toimesta kokonaisuutena huonompiin ja parempiin ei muutenkaan ole erityisen toivottavaa.

Pohdintaa mm. sivilisaatioista, talousjärjestelmästä, historiasta, päihdepolitiikasta ja kansallisuudesta http://www.tsarbombastic.wordpress.com

Vierailija

Myös toiminnan järkevyys voisi tulla kyseenalaiseksi tuossa mallissa. Onko järkeä palkata henkilökohtainen valmentaja luokan priimukselle ja todeta että kaikki hyöty mitä sitä saatiin 9 vuoden aikana oli se että kyseinen valmennettava suoritti peruskoulun 2 vuotta nopeammin?

ID10T
Seuraa 
Viestejä1674
Liittynyt3.10.2007

Peruskoulun ideana on käsittääkseni tarjota oppilailleen peruskoulutus, eli ei sen enempää eikä vähempää. Erikoistuminen suuntaan tai toiseen olisi tämän periaatteen vastaista. Koska peruskoulun oppimäärän hyväksyttävä suorittaminen on pakollista, niin heikompilahjaisia on autettava tavoitteen saavuttamisessa. Eliittioppilaita varten esim. Steinerkoulu lienee parempi vaihtoehto?

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
o
Entä sitten lahjakas henkilö saako hän samanlaisia mahdollisuuksia? Käsittääkseni ei. Miksi näin on? Eikö voisi olettaa, että erikoisavustaja lahjakkaalla oppilaalla tuottaisi paljon enemmän, kun siitä voisi kasvaa nero joka kohentaisi taloutta? Miksi ongelma lapsia ja lahjakkaita ei eroteta omiin luokkiinsa/kouluihin? Olisi varmasti helpompi opettaa saman tasoisia ryhmiä?



Tuommoinen eristäisi heidät omaan ryhmäänsä. Lahjakkaalle ja fiksulle lapsellekkin on tärkeää saada normaali lapsuus. Lapsesta ei pidä tehdä neroa jo lapsena. Ongelmalapsen erityisavustaja voi auttaa selviämään läpi peruskoulusta, mutta en usko että lahjakkaalle lapselle avustajasta olisi mitään hyötyä. Itse hän joutuu kuitenkin taitonsa hankkimaan, ei niitä kukaan hänen kurkustaan alas kaada.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005
o
Ongelma tapauksen kouluttamiseen käytetään siis suunnattomia summia henkkoht opetukseen.

Entä sitten lahjakas henkilö saako hän samanlaisia mahdollisuuksia? Käsittääkseni ei. Miksi näin on? Eikö voisi olettaa, että erikoisavustaja lahjakkaalla oppilaalla tuottaisi paljon enemmän, kun siitä voisi kasvaa nero joka kohentaisi taloutta?




Mikä olisi se hyöty, jonka lahjakas saisi avustajasta? Yleensä sanotaan, että lahjakkaille ei ole (koulutasolla) niin väliä opetuksen laadulla, koska he opiskelevat asiat itse ennen kuin ne opetetaan. Hieman nopeampi valmistuminenkin olisi varsin kyseenalaista, koska esimerkiksi muutamaa vuotta nuoremman olisi hyvin vaikea osallistua yliopisto-opiskelijan sosiaalisiin rientoihin (esimerkiksi jos ei pääse iän takia baariin). Superlahjakkaat erakot eivät puolestan yleensä ole yhteiskunnallisesti tuottavia. Heillä on vaikeuksia ylipäätään työllistyä.

Ongelmalapsen avustamisen hyöty on paljon helpompi osoittaa. Jos se antaa lapselle mahdollisuuden oppia pärjäämään itsenäisesti ja saada jopa ammatti sen sijaan, että ajautuu päihdeongelmaiseksi taparikolliseksi, säästö on mittava.

Miksi ongelma lapsia ja lahjakkaita ei eroteta omiin luokkiinsa/kouluihin? Olisi varmasti helpompi opettaa saman tasoisia ryhmiä?



Varmaan olisi, mutta yksi peruskoulun tärkeimmistä opeista on se, että osaa tulla toimeen yhteiskunnassa olevien ihmisten kanssa. Eliittikoulusta valmistuneelle todellisuudesta täysin vieraantuneelle ei ole kovin paljoa sopivia töitä. Johan se kansanedustuslaitoksessa nähdään, mitä siitä seuraa kun johtajina on pääasiassa rikkaista tai ainakin ylimmän keskiluokan perheistä olevia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista näppituntumaa siitä, millaisessa maailmassa 95 % ihmisistä elää.

Tämä tuntuisi kuitenkin ihan yleiseltä suomalaiselta mentaliteetiltä, että huomioidaan vain ongelmia, eikä mitään hyvää. Niin kuin tässä itsekin teen.. joten miten voisimme kehittää kannustavamman ja kehittävämmän ilmapiirin?



Hyvä niin, koska yleensä kaikenlaisella erityishuomioinnilla on tapana muuttaa hyvin tehokkaasti hyvät asiat suuriksi ongelmiksi.

Vierailija

Näin maajussin näkökulmasta voisin sanoa, että on perusteltua kasvatuksen näkökulmasta keskittyä heikkouksiin ja antaa vahvuuksien kehittyä itsenäisesti kunnes niistä on tullut heikkouksia.
Toimii ainakin kasvien kasvatuksessa

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Hain ilmeisesti näitä, mikäli nyt tajuan tämän oikein..

Wasonin testi http://www.rotman.utoronto.ca/~evans/evol/altmeth.htm
Vahvistusilluusio http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusilluusio

Meillä on siis luontainen taipumus osata huomioida enempi ongelmia, koska huijarin havainnointi on ollut evoluutiossa hyödyllisempää kuin altruismin havaitseminen. Siksi meillä on keppiä, eikä porkkanaa kulttuuri.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija
o
Hain ilmeisesti näitä, mikäli nyt tajuan tämän oikein..

Wasonin testi http://www.rotman.utoronto.ca/~evans/evol/altmeth.htm
Vahvistusilluusio http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusilluusio

Meillä on siis luontainen taipumus osata huomioida enempi ongelmia, koska huijarin havainnointi on ollut evoluutiossa hyödyllisempää kuin altruismin havaitseminen. Siksi meillä on keppiä, eikä porkkanaa kulttuuri.





En kyllä evoluution vastuulle tälläistä vierittäisi. Maan meid evolution.

Vierailija
pizze
Lapsesta ei pidä tehdä neroa jo lapsena.



Miksei? Lapsille tulee juurikin tarjota erilaisia mahdollisuuksia ja erikoistumisnäköpiirejä, jotta koulunkäynti tuntuu mielekkäältä ja motivoivalta. On ihan turha haaskata lasten aikaa siihen, että jätetään kaikki mielenkiintoiset jutut kertomatta, kun sitten lasten motivaatio on alamaissa.

ID10T
Peruskoulun ideana on käsittääkseni tarjota oppilailleen peruskoulutus, eli ei sen enempää eikä vähempää. - -



Joo, mutta tätä ideaa muutetaan. Motivaatio on saatava nousuun.

Vierailija
Dredex
pizze
Lapsesta ei pidä tehdä neroa jo lapsena.



Miksei? Lapsille tulee juurikin tarjota erilaisia mahdollisuuksia ja erikoistumisnäköpiirejä, jotta koulunkäynti tuntuu mielekkäältä ja motivoivalta. On ihan turha haaskata lasten aikaa siihen, että jätetään kaikki mielenkiintoiset jutut kertomatta, kun sitten lasten motivaatio on alamaissa.



Sellaiselle lapselle, josta ollaan tekemässä neroa, ei nimenomaan tarjota erilaisia mahdollisuuksia, vaan ainoastaan se yksi mahdollisuus, jonka tuohon nerouteen sitten pitäisi johtaa.

Vierailija
Feminine
Sellaiselle lapselle, josta ollaan tekemässä neroa, ei nimenomaan tarjota erilaisia mahdollisuuksia, vaan ainoastaan se yksi mahdollisuus, jonka tuohon nerouteen sitten pitäisi johtaa.



Niin väärin kuin voi vaan olla. Lapselle tulee tietenkin tarjota useita mahdollisuuksia, joista hän sitten valitsee yhden.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Feminine
Sellaiselle lapselle, josta ollaan tekemässä neroa, ei nimenomaan tarjota erilaisia mahdollisuuksia, vaan ainoastaan se yksi mahdollisuus, jonka tuohon nerouteen sitten pitäisi johtaa.



Niin väärin kuin voi vaan olla. Lapselle tulee tietenkin tarjota useita mahdollisuuksia, joista hän sitten valitsee yhden.



Normaali lapsi ei valitse yhtä alaa, jolla tavoittelee neroutta, vaan kokeilee kaikenlaista. KYllästyy vanhoihin asioihin ja innostuu uusista. Enkä itse pitäisi painostamista valitsemaan joku asia ja panostamaan kaikki siihen mitenkään toivottavanakaan. Äärimmäiset yhden asian huippunerot kovin harvoin pystyvät hyödyntämään sitä omaa spesiaaliosaamistaan muiden taitojen puutteessa.

Vierailija
Neutroni
Normaali lapsi ei valitse yhtä alaa, jolla tavoittelee neroutta, vaan kokeilee kaikenlaista. KYllästyy vanhoihin asioihin ja innostuu uusista. Enkä itse pitäisi painostamista valitsemaan joku asia ja panostamaan kaikki siihen mitenkään toivottavanakaan. Äärimmäiset yhden asian huippunerot kovin harvoin pystyvät hyödyntämään sitä omaa spesiaaliosaamistaan muiden taitojen puutteessa.



Toki toki, mutta kun ei peruskoulussa pääse oikein kokeilemaankaan mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat