termodynamiikan tehtävä

Seuraa 
Viestejä51
Liittynyt6.2.2011

Moi,

Tämä voi nyt kuulostaa vähän kotiläksyjen teettämiseltä täällä, mutta ei ole. Olen ratkaissut näitä tehtäviä pari vuotta sitten vaikka kuinka paljon, mutta nyt en vaan muista, enkä löydä netistäkään ratkaisua. Joitain ratkaisuja olen tälle saanut, mutta minulla ei ole oikeaa vastausta saatavilla, joten en tiedä ovatko vastaukseni oikein.

Tehtävä:
Kalorimetri sisältää 2,00kg +15c lämpöistä vettä. Veteen laitetaan 0,100 kg:n painoinen jääpala jonka lämpötila on 0c. Mikä on systeemin loppulämpötila?

Miten tämä pitäisi lähteä ratkaisemaan? Kalorimetrin lämpökapasiteettia ei tarvitse huomioida.
Lämpömäärähän säilyy, sen tiedän. Mutta miten saan lämpötilan muutoksen selville?

KIITOS tuhannesti.

Kommentit (7)

PPo
Seuraa 
Viestejä11613
Liittynyt10.12.2008
anama
Moi,

Tämä voi nyt kuulostaa vähän kotiläksyjen teettämiseltä täällä, mutta ei ole. Olen ratkaissut näitä tehtäviä pari vuotta sitten vaikka kuinka paljon, mutta nyt en vaan muista, enkä löydä netistäkään ratkaisua. Joitain ratkaisuja olen tälle saanut, mutta minulla ei ole oikeaa vastausta saatavilla, joten en tiedä ovatko vastaukseni oikein.

Tehtävä:
Kalorimetri sisältää 2,00kg +15c lämpöistä vettä. Veteen laitetaan 0,100 kg:n painoinen jääpala jonka lämpötila on 0c. Mikä on systeemin loppulämpötila?

Miten tämä pitäisi lähteä ratkaisemaan? Kalorimetrin lämpökapasiteettia ei tarvitse huomioida.
Lämpömäärähän säilyy, sen tiedän. Mutta miten saan lämpötilan muutoksen selville?

KIITOS tuhannesti.

Kokeile seuraavaa.
Tee valistunut arvaus, että loppulämpötila on noin +10c ja laske, paljonko lämmin vesi luovuttaa lämpöä (kaavan kai tiedät?) ja paljonko jää sulaessaan ja sen jälkeen vetenä lämmitessään vastaanottaa lämpöä. Havaitset, että luovutettu ja vastaanotettu lämpö ovat suurin piirtein yhtä suuret.
Sen jälkeen korvaat +10c x:llä ja teet samat laskut, niin eiköhän se siitä...

anama
Seuraa 
Viestejä51
Liittynyt6.2.2011
PPo
anama
Moi,

Tehtävä:

KIITOS tuhannesti.

Kokeile seuraavaa.
Tee valistunut arvaus, että loppulämpötila on noin +10c ja laske, paljonko lämmin vesi luovuttaa lämpöä (kaavan kai tiedät?) ja paljonko jää sulaessaan ja sen jälkeen vetenä lämmitessään vastaanottaa lämpöä. Havaitset, että luovutettu ja vastaanotettu lämpö ovat suurin piirtein yhtä suuret.
Sen jälkeen korvaat +10c x:llä ja teet samat laskut, niin eiköhän se siitä...

Laitoin vahingossa väärät arvot tuohon alkutehtävään, olivatkin veden lämpötila 15c ja määrä 1kg, jään lämpötila 0c ja määrä 0,050kg. Sain loppulämpötilaksi 15c-4,17c= 11,83c, joka olisi loppulämpötila.
Tulikohan oikein?

PPo
Seuraa 
Viestejä11613
Liittynyt10.12.2008
anama

Laitoin vahingossa väärät arvot tuohon alkutehtävään, olivatkin veden lämpötila 15c ja määrä 1kg, jään lämpötila 0c ja määrä 0,050kg. Sain loppulämpötilaksi 15c-4,17c= 11,83c, joka olisi loppulämpötila.
Tulikohan oikein?

Minä sain 10,50119.... joten pyöristettynä 11c

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Loppulämpö < +15 astetta

Missäänhän ei ole sanottu kuinka tarkasti lopputulos tulisi ilmoittaa.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

anama
Seuraa 
Viestejä51
Liittynyt6.2.2011

Hmm, nyt epäilyttää.
Laskin näin.
Sm(jää)+cm(jää)t=cm(vesi)t

Tuosta sain ratkaistua
(sm(jää))/(cm(vesi)-cm(jää))=t

Mikä tossa on väärin?

tuo vastaus t on siis delta t, eli 15 - tuo vastaus niin saan 11,83C.

Vierailija
anama
Hmm, nyt epäilyttää.
Laskin näin.

Tuosta sain ratkaistua

Mikä tossa on väärin?

cm(vesi)t pitää olla cm(vesi)(15-t), ja nyt t on se lopullinen lämpötila

anama
Seuraa 
Viestejä51
Liittynyt6.2.2011
mölkhö
anama
Hmm, nyt epäilyttää.
Laskin näin.

Tuosta sain ratkaistua

Mikä tossa on väärin?

cm(vesi)t pitää olla cm(vesi)(15-t), ja nyt t on se lopullinen lämpötila

Kiitoksia! nyt sain tehtyä tämän oikein! olinkin jo laskenut tämän kertaalleen ihan eri tavalla oikein. Mutta en ollut varma tuosta vastauksesta.

10,5012 saan tuosta nyt myös itse.

Noniin, nyt varmaan muistaa tämänkin jatkossa.

Uusimmat

Suosituimmat