Akateemisuus, mitä se on?

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Toisaalta päädyin tällaiselle sivulle:

http://plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/sink ... -deiteilla

Ja jäin ihmettelemään. Kirjoitelman laatineen poitsun mielestä akateemisen ihmisen kuuluu yleistää. Eikö tuon tuostakin ole keskusteluissa tällä foorumilla teroitettu että ei saa yleistää?

Kyky puhua yleistyksin, esittää näkemyksiä jostain ihmisryhmästä noin yleensä, syntyy korkeakoulussa opiskellessa. Teoreettisempien asioiden opiskelu vaatii juuri yleistämistä ja yhteenvetoja. - Niin että missä vaiheessa tämä sitten muuttui luvalliseksi?

analysoidaan viileästi - Tämä oli aiheuttaa tahollani melkoisen naurunrähäkän.

kokeillaan teorioita ja tehdään ajatusleikkejä, usein mihinkään konkreettiseen päätymättä. - Niinpä, mutta minkä vuoksi sitten toisinaan soimataan siitä että keskustelusta puuttuu selkeä lopputulema?

Ensiksikin, kumpikin puhui omista huonoista puolistaan ja ylipäänsä analysoi omaa käyttäytymistään. Myös huono omatunto kierrättämättä jättämisestä sopii tunteena koulutetulle ihmiselle. Ei-akateeminen olisi voinut ihmetellä, että jos kerran tunnet jotain, niin miksi et tee niin. - Jos itsensä märehtiminen tekee ihmisestä akateemisen niin sitten minäkin lienen sitä.

Mutta olihan kirjoitelmassa klassikkojakin, kuten että mielipiteet pitäisi pystyä perustelemaan. Sen olen itsekin kokenut vaikeaksi että joidenkin ihmisten asenne on että "näin se nyt on koska MINÄ ajattelen näin ja tämä on ainoa oikea näkemys, tästä ei sitten puhuta PISTE!" Ikäänkuin puhuminen sinänsä kenenkään maailmankuvaa olisi välittömästi kaatanut, eli pelkkä puhuminen olisi niin uhkaavaa että on parempi välttää sitä ettei käy ns. hullusti.

Noista kohdista mitä tuolla edempänä ihmettelin voi esittää näkemyksiään jos huvittaa tuollaista useamman vuoden vanhaa kirjoitelmaa tutkiskella.

Joskus on vähän tuntunut kyllä siltä että kun nuoret 20+ akateemiset opiskelijat esiintyvät oikein akateemisina, heillä on sellainen käsitys itsestään että koska olen akateeminen opiskelija olen myös älykäs. Tällöin kaikki mitä sieltä omasta suusta tai näppikseltä pääsee on mukamas automaattisesti nerouden riemuvoitto.

Voi olla älykäs, mutta voi olla olemattakin. Toivottavaa toki olisi että olisi. Tässä ruotimani kirjoitelman laatijan suhteen en asiasta oikein vakuuttunut, valitettavasti.

Kommentit (2)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Akateemisuus on jotain muuta kuin insinööriys. Tunnustan usein olevani kiinnostuneempi naisen kantamista widgeteistä, hänen IP-osoitteestaan, ja toki selostan myös fysiikan lakien totuuksia havaitessani luonnossa e-kantaista logaritmia ja integraaleja. Funktion toinen derivaattakin kannattaa AINA tarkistaa!

Vaikka olen olen 5+ännännen vuoden akateemislusmu, en anna sen näkyä päälle päin Tai... siis näytän kun jokainen fakta tulee aina tarkistaa lähdekirjallisuudesta. Wikipediaan en luota.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Vaikka olenkin akateeminen, itse akateemisuus on perimmiltään pyrkyriyttä. Epäterveellistä sellaista, koulutus ja tutkimukset ovat kaikki kaikessa tai sitten se palkkapussin suuruus.

Kaiken muun kustannuksella.

Uusimmat

Suosituimmat