Milloin huomasit olevasi olemassa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Milloin huomasit olevasi olemassa?

Itse tiedostin itseni irralliseksi olennoksi 4-5 vuotiaana. Kokemus oli mullistava enkä voinut mitenkään käsittää että nuo muut ympärillä olevat ihmiset voisivat tuntea samoin. Tuntui yliluonnolliselta tiedostaa oma tietoisuus ja pidin sen salaisuutena kertomatta sitä noille roboteille. Sitten se muuttui tavalliseksi ja nykyisin oletan heilläkin olleen tietoisuuden.

Sivut

Kommentit (25)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ennen kuin täytin kolme vuotta. Toisessa muistossa olemme lähdössä äidin kanssa ulos kun isä katsoo telkkaa, toisessa muistossa naapurin täti muovailee minulle jotain muovailuvahasta ja minulla on pieni essu päälläni.

Vierailija

Oikeastaan sekoitin tuon siihen, miten tarkastelin itseäni peilin edessä tietoisuus 'irrallaan'. Oli hassua tutkia ruumista, jonka sisällä olin.

Vierailija

Ensimmäist huomioni maailmasta olivat kun käänsin radion "voluumi nappulaa" väärään suuntaan ja rikoin sen".
Huono alku elämälle, mutta se on "ensimmäinen havaintoni itsestäni"?
Tässä varmaan tarkoitetaan muuta olemassaoloa.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Omat kuviot ovat aina olleet itselle tärkeitä.
Taisin epäillä kaiken olemassa oloa siinä 5-6 vuotiaana. Tyylin, onko tämä elämäni jotain törkeää pilaa tai edes miten sekään olisi mahdollista. Siinäpä on minulle pähkinää edelleen purtavaksi. Öööh...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

En muista. En oo vissiin koskaan silleen aatellu. Pitäis ensin muistaa että mitä muistan.

Tosin sen kyllä muistan kun olin äiten kaverin tyttären kanssa samassa kylpyammeessa noin jokseenkin reilusti alle kouluikäsenä. Ehkä mä silloin huomasin olevani mies.

Vierailija

Minulla on muistikuvia arviolta n. 2 vuoden iästä. Aikajärjestyksestä en osaa sanoa, mutta joka tapauksessa ne ovat varmasti ajalta ennen sisareni syntymää; kyseinen tapahtuma ajoittui hassusti päivää ennen 3-vuotissyntymäpäivääni.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Fëanor
Minulla on muistikuvia arviolta n. 2 vuoden iästä. Aikajärjestyksestä en osaa sanoa, mutta joka tapauksessa ne ovat varmasti ajalta ennen sisareni syntymää; kyseinen tapahtuma ajoittui hassusti päivää ennen 3-vuotissyntymäpäivääni.

Kerro ihmeessä lisää.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006
Wazzaa
Yläasteella.

Siinäpäs meni pitkään ja samalla koko ihana ala-aste hukkaan.

Omasta tietoisuuteen heräämisestäni en osaa sanoa tarkempaa ajankohtaa, mutta kait siihen liittyi jotakin ihmettelyä, että minulla on käsi. Pystyn liikuttamaan sitä yms. + Olen tässä ja en ole enää ulkona, jossa olin hetki sitten. Minä olen tässä, minä olen tässä, minä olen tässä, minä olen tässä.

Hyvin polkee.

Vierailija

Vaikuttaa aika jälkeenjääneeltä, jos vasta 5 vuoden iässä tiedostaa itsensä. Eikös se yleensä tapahdu jo parin vuoden ikäisenä.

En myöskään usko, että kukaan voi muistaa tapahtumia jostain kahden vuoden iästä. Jälkeenpäin luotuja muistikuvia muiden kertoman perusteella tai muuten vain keksittyjä.

Vierailija

Tarkoitin siis nimen omaan tiedostamisen hetkeä, en varhaisinta muistikuvaa. (Vai onko nämä kenties jollekin sama tapahtuma?)

Muistan toki filmiä ennen 4-5 vuoden ikääni, mutta en muista että olisin sitä tietoisesti katsellut irrallisena oliona (mihin äidin tissi loppuu ja oma suu alkaa).

Joku tuossa (edit: ai katos se oli tuo nimim. homo heti tuossa yllä) sanoi että tuntuu jälkeenjääneeltä jos vasta 5 vuotiaana tiedostaa oman olemassaolonsa. Tätä olen itsekin pähkäillyt. Onko kokemukseni sen takia voimakas, koska havahduin siihen vasta tuossa iässä jolloin ihmisaivot oli jo kumminkin ehtinyt kasvaa fyysisesti suureksi ja pystyi järkeilemään että tässä ei ole järkeä.

Vierailija

Kun lähin seikkailemaan vapaasti. Kun tiedostin elämääni liittyviä riskejä, esimerkiksi sen seikkailun päättymisen tai vapauden kadottamisen. Varmaan sanan seikkailu voisi korvata sanalla flow. Yhdistää sanaan työ - ja vapauden voisi heittää kokonaan sikolättiin ja käärmeille, ja käyttää sen sijaan sanoja keskittyminen, ääretön älykkyys ja oikea.

muok. Teetkö sinä oikeaa työtä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat