Kuinka porata piirilevyä sitä rikkomatta?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

kuinka porata piirilevyä sitä rikkomatta?

Kyseessä siis jakosuodin, joka vaihtaa paikkaansa kotelossa...

Menisköhän, että maalarinteippiä molemmille puolille tai jotain.
Sitten 3mm pora, entäs kierrokset???

Piirilevy, jakosuodin kun on, on aika harva, joten kiinnityskohtia kyllä riittää..

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (22)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hyvällä poralla vaan poraa. Piirilevy on laminoitu rakenne, yleisimmin nykyään lasikuitua. Se kyllä kestää. Huonolla terällä voi periaatteessa kupari jommalta kummalta puolelta rikkoutua, mutta senhän voi tinata uudelleen johtavaksi.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ainakin ne on tähän asti porattu ihan normaalilla poralla, joka vain pystyy muoviin. Kai niitä jotenkin lyömälläkin saa massatuotettua, jos sillä laadulla ei ole niin paljoa väliä.

Jollain pylväsporakoneella vain mieluiten poraa suurilla kierroksilla, niin ei mene terä helposti poikki, käy äkkiä ja menee varmasti suoraan.

Vierailija

Poraa kuparipuolelta, muovi ym. levyjen porauksessa terän leikkauskulma kannattaisi hioa sellaiseksi että se leikkaa vain vähän, eikä rynnistä levyn läpi, mikä voi aiheuttaa levyn halkeamisen. Eipä niitä silti ole koskaan halkeillut, lasikuidun vetolujuus on aika hyvä.

Vierailija

Kovametallipora (piirilevypora jossa oikea teroituskulma valmiina), >20 000 r/min, levy KUNNOLLA pöydässä kiinni. Näin ne porataan.

Missään normi pylväsporassa ei riitä kierrokset. Yleensä näissä max. kierrokset on luokkaa 2000 eli ainoastaan 10% vaaditusta.

Normaali porat ei kunnolla sovellu piirilevyhommiin.

Piirilevyporakoneita (käsikäyttöinen) saa parilla kympillä.

P.S. Piirilevyjä tehdään muustakin kuin lasikuidusta ja epäilen että jakosuotimen levy ei taatusti ole lasikuitua...

Vierailija

Oletteko missään nähneet poranteräsarjaa muovin poraukseen? Minä en vaikka metalliterä käy siihen huonosti tai ei lainkaan. Edes teroitinta oikealle kulmalle en ole nähnyt.
Väärä poraussuunta voi olla hyvä kestomuoviin.

Vierailija
KBolt
Kovametallipora (piirilevypora jossa oikea teroituskulma valmiina), >20 000 r/min, levy KUNNOLLA pöydässä kiinni. Näin ne porataan.



Sopiva kierrosnopeus riippuu terän halkaisijasta, 1 mm terällä riittää erittäin hyvin alle 10.000 rpm, 3 millisellä aika paljon vähemmän.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Kaiuttimen jakosuotimen piirilevy on varmaankin yksipuolinen yksinkertaisella kytkennällä varustettu jonka kyllä voi porata.

Monimutkaisempia monikerrospiirilevyjä en menisi porailemaan, saattaa kytkentä muuttua reikiinnyttämisen myötä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
fenomenologi
KBolt
Kovametallipora (piirilevypora jossa oikea teroituskulma valmiina), >20 000 r/min, levy KUNNOLLA pöydässä kiinni. Näin ne porataan.



Sopiva kierrosnopeus riippuu terän halkaisijasta, 1 mm terällä riittää erittäin hyvin alle 10.000 rpm, 3 millisellä aika paljon vähemmän.

Tiedän varsin hyvin että nopeus riippuu halkaisijasta. Se riippuu myös poran materiaalista ja porattavasta aineesta.
Olen tehnyt softan joka laskee optimikierrokset kaikille poratyypeille (materiaali, teroitusgeometria jne.) halutulle materiaalille. Tätä softaa tai vastaavia taulukoita ei muualta löydy.

1mm kovametalliporalle saa laittaa huoletta 100 000r/min. Alle 10 000 on turhan vähän. Pikateräsporilla kierrokset on paljon pienemmät eli mainitsemasi kierrokset riittää. Ainoa vaan että nämä porat ei kovin kauaa kestä jos lasikuitua poraa.
Kovametallilla saa ajaa tuhansia reikiä, pikateräksellä muutaman kymmenen.

Oletteko missään nähneet poranteräsarjaa muovin poraukseen?
Näitä ei tosiaan kaupoista löydy. Teräkulma muoville on neulamainen eli leikkaavan särmän pituus mahd. suuri.
Teroituskoneilla saa kyllä nämäkin tehtyä. (Kone tosin maksaa minimissään reilut 1000€..)

Kaiuttimen jakosuotimen piirilevy on varmaankin yksipuolinen yksinkertaisella kytkennällä varustettu jonka kyllä voi porata.
materiaalikin on luultavasti muuta kuin lasikuitua.

Vierailija

Tuommosella perus akkuporalla oon porannu käsivaralla 1mm terällä varmaan satoja reikiä piirilevyille. Onnistuu ihan hyvin. Dremelillä en oo viittiny kokeilla kun ei riitä kädet pitämään levyä ja poraa yhtäaikaa tarkasti paikallaam mikä käsiporalla onnistuu helposti ilman telinettä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
KBolt
Kovametallipora (piirilevypora jossa oikea teroituskulma valmiina), >20 000 r/min, levy KUNNOLLA pöydässä kiinni. Näin ne porataan.

Missään normi pylväsporassa ei riitä kierrokset. Yleensä näissä max. kierrokset on luokkaa 2000 eli ainoastaan 10% vaaditusta.

Normaali porat ei kunnolla sovellu piirilevyhommiin.

Piirilevyporakoneita (käsikäyttöinen) saa parilla kympillä.

P.S. Piirilevyjä tehdään muustakin kuin lasikuidusta ja epäilen että jakosuotimen levy ei taatusti ole lasikuitua...


En ole itsekkään törmännyt vielä lasikuitupiirilevyihin näissä jakosuodattimissa, aina ne ovat olleet jotain yksipuolista pahvia eli "pertinaxia"... Tällaseen piirikorttiin saa reiät tehtyä vaikka kynsisaksilla, ei tarvita mitään 20000 rpm poraa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

KBolt jo totesikin, että 10000 rpm on aivan liian vähän milliselle terälle. 100000 on lähempänä oikeaa. 0,4 mm terällä olen käyttänyt 120000 rpm ja tuolla lävistyy 4 x 1 mm nippu FR4 monikerroslevyjä tahtiin 4 reikää/sekunti (tai reikiähän tulee 16 sekunnissa, kun on 4 levyäkin nipussa) , eli syöttökin on syytä olla nopean puoleinen. Lastunpaksuutta en muista. Joitakin mikroneita se oli. 1500 reikää / terä ja sitten terän teroitus. Terät wolframkarbidia, eli ihan viilalla ei teroitella...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat