Sivut

Kommentit (80)

halusin lueskella maitopurkin tuoteselostetta ja sattuikin purkki olemaan väärän päin pöydässä. Oli kätevää, kun sain luettua ne silti.

Aamun paras. Kiitos tästä!

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
sakvaka
Devil
..., jag förstår inte. Jag talar inte svenska, i Finland vi talar bara finska.

Três bon, mutta muistathan, että paikan määreen jälkeen tulee käänteinen sanajärjestys. Hence: I Finland har vi två officiella språk, svenska och tvångsfinska.

Noni, siinä sen nyt näkee, parisenkymmentä vuotta viimeisistä ruotsin pakko-opinnoista ja heti alkaa asiat unohtua, kun ei niitä missään tarvitse.

e: Piti tuohon edelliseen kirjoitukseeni vielä kommentoida, että kohta joku einstein keksii, vai lieneekö jo keksinyt, perustella asiaa sillä, että onhan tuossa Ruotsin lisäksi vielä Norja, Tanska ja Islanti missä tarvitsee ruotsia, mutta kun ei tarvitse. Ovatten sen verran erilaisia kieliä kuitenkin ja saa todellakin olla melkoinen fakiiri, että pelkällä pakkoruotsilla noissa maissa pärjäisi, kun ei Ruotsin eri murteitakaan välttämättä kuullunymmärrä. Jååådeaadeirtsskitsååö... Va??? Islannilla ja Norjalla on käsittääkseni ihan oma versionsa "ruotsista" ja veikkaan että Tanskassakin pärjäisi todennäköisesti paremmin esimerkiksi saksalla. Eli tästä nyt jää sitten ns käteen Suomen rannikkoseudut ja ruotsinlaivat ja satamat missä sitä pakkoruotsia voisi ehkä tarvita ja vielä pärjätäkin sillä.
Tuossa esim toivotellaan hyvää joulua islanniksi ja luonnollisestihan kaikki pakkoruotsia lukeneet ymmärtävät tämän. Við óskum ykkur gleðilegra jóla og farsældar á komandi ári. M. og fjölskylda.

X

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koulutus on mennyt aika pieleen, jos tietämisessä ja osaamisessa kaikkein tärkeimpänä kriteerinä on aina opista saatava välitön hyöty. Kaikkein viheliäisintä onkin opiskella vain, jotta siitä voisi hyötyä jatkossa. Kaikkein antoisinta opiskelu on silloin, kun itse aihe on niin kiinnostava ja oppiminen niin palkitsevaa, että se on jo hyöty sinänsä. Monesti kyllä ne hyödytkin paljastuvat ennemmin tai myöhemmin, mutta se on tse opsikelutilanteen kannalta toissijaista.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Feminine
Koulutus on mennyt aika pieleen, jos tietämisessä ja osaamisessa kaikkein tärkeimpänä kriteerinä on aina opista saatava välitön hyöty. Kaikkein viheliäisintä onkin opiskella vain, jotta siitä voisi hyötyä jatkossa. Kaikkein antoisinta opiskelu on silloin, kun itse aihe on niin kiinnostava ja oppiminen niin palkitsevaa, että se on jo hyöty sinänsä. Monesti kyllä ne hyödytkin paljastuvat ennemmin tai myöhemmin, mutta se on tse opsikelutilanteen kannalta toissijaista.
En taatusti opiskelisi pätkääkään ellen uskoisi saavuttavani sillä suurta hyötyä yhteisölle tai itselle. Omaa hyötyähän ammattiin opiskelu ei opiskelun hetkellä anna pätkääkään, vaan vie ajan kaikelta sellaiselta, jota jo osaisit tehdä ja siten edesauttaa ihmiskunnan eloa. Pitäisikin optimoida opiskelun pituus suhteessa siitä saatavaan hyötyyn.

Sanovat, että oppi ei mene hukkaan - mutta kyllä se menee, jos ei saa muuta aikaiseksi.

Ja tämän ruotsin kohdalla tilanne on se, että ainoa hyöty, jota siitä on repäisty tähän mennessä, on se, että virkamiesruotsi meni mukavasti läpi aiemmilla opinnoilla. Saa nähdä tuleeko tilanteita, joissa ainoa selviytymiskeino on ruotsinkielen taitaminen.

Everything you know, is about to change.

Teekkari
]En taatusti opiskelisi pätkääkään ellen uskoisi saavuttavani sillä suurta hyötyä yhteisölle tai itselle. Omaa hyötyähän ammattiin opiskelu ei opiskelun hetkellä anna pätkääkään, vaan vie ajan kaikelta sellaiselta, jota jo osaisit tehdä ja siten edesauttaa ihmiskunnan eloa. Pitäisikin optimoida opiskelun pituus suhteessa siitä saatavaan hyötyyn.

Paitsi, jos nauttii itse opiskelusta. Jos jo opiskelu on tervanjuontia, mitenkäs mahtaa maistua kokonainen vuosikymmenten mittainen työura saman aiheen parissa? No ainahan voi kyllästyttyään - opiskella jotain muuta.

Moses Leone
Kalle.Koskinen
En ole eläissäni kertaakaan joutunut tilanteeseen jossa minun pitäisi puhua ruattia vaikka olen käynyt Ruotsissa 10+ kertaa... Onneksi ruotsalaiset ovat sivistyskansaa ja puhuvat englantia. Eipä sillä että osaisinkaan ruattia puhua, opiskelun alusta asti poimin (tässä aineessa) vain ne asiat joilla tiesin selviäväni kokeista ja lukiossa en koskenut oppikirjoihin lainkaan mutta silti pääsin läpi, taisi maikat tosin antaa säälivitosia joistakin kursseista. Good days.

Eikö sinulle ole Ruotsissa käydessäsi ollut hyötyä edes luetunymmärtämisestä? Ei kai Ruotsissakaan kaikki sentään ole englanniksi kirjoitettu?

Ei kyllä tule mieleen ainuttakaan kertaa. Ainoa asia mitä Ruotsissa on oikeastaan pakolla pitänyt lukea on katujen nimet ja niiden merkityksellä ei ole niinkään väliä, kunhan vain pääsee perille.

Vääpeli
Moses Leone
Vääpeli
Töissä en ole koskaan puhunut ruotsia enkä puhu.

Kuuntelemisesta ja lukemisestakin voi olla hyötyä. Ei sitä aina tarvitse puhua.

Ei minulle. En kuuntele enkä myöskään lue ruotsia työkseni.(Enkä edes ymmärtäisi sitä vaikka kuuntelisin ja lukisin.)

Jos joku tulee sönköttään minulle ruotsia sanon että tuossa on viisi hirttä poikki. Sulje ovi perässäsi.

Nykyään on valloilla tyhmyyden ylistys. Tämä ilmiö, jossa ollaan ylpeitä siitä ettei osata jotain on kyllä jonkunlainen typeryyden riemuvoitto. Kai oppimattomuus on sitten joissain piireissä hyve. Anna kun arvaan: kannatat perussuomalaisia?

Nykyään on valloilla tyhmyyden ylistys. Tämä ilmiö, jossa ollaan ylpeitä siitä ettei osata jotain on kyllä jonkunlainen typeryyden riemuvoitto. Kai oppimattomuus on sitten joissain piireissä hyve. Anna kun arvaan: kannatat perussuomalaisia?

Kyllä minä enemmänkin itken verisiä kyyneleitä koska olisin turhan kielen epä-opiskeluun käyttämäni ajan voinut opiskella jotain muuta. Jos kävi tuuri istumapaikan suhteen niin pystyi sentään kertaamaan aikaisempien tuntien aiheita.

En mitään. En yhtään mitään. Tai no jos tarkemmin ajatellaan, niin senverran, että pystynyt kuittaamaan takaisin silloin, kun ruotsinkieliset opiskelu/työkaverit ovat ruotsiksi kuittailleet.

Pikemminkin ruotsinkieli on aina aiheuttanut itkua ja hammastenkiristystä. Joka helevetin koulussa sitä vaaditaan. Kandinpapereitakaan et saa ulos ennenkuin ruotsinkieli on suoritettu, vaikka et sitten tulisi koskaan ikinä missään ruotsia tarvimaan. Unettomia öitä ja panikointia, varsinkin kun opettaja nyt sattui olemaan "hieman" asenteellinen ja kaikkihan on Suomessa tehtävä niin helvetin pilkulleen... Tasa-arvo ei edes toteudu tuossa. Kokeilepa tehdä virkamiesruotsi vaikka Turussa ja mene sitten Ouluun. Oulussa hoituu olankohautuksella ja Turussa sinua kiusataan vaikka vuosikaudet, että varmasti osaa sitten tarpeeksi sitä käyttää, kun et tule ikinä kuitenkaan menemään valtion hommiin ja työkieli on yleismaailmallisesti englanti. No pystyypä ainakin tilaamaan kaljan ruotsiksi ja ihan saatanan saletisti menee kielioppia ja ääntämistä myöten ainakin lähelle oikein. Ja kaikenlisäksi, kun se ei edes ole "ruotsia" vaan se on jotakin ruotsin murretta mitä Suomessa siellä täällä joku käyttää (tosin sinne väliin kokoajan suomenkieltä sotkien, mutta sellainenhan ei toki käy jos sitä tentit, vaan joka helevetin hattefattens-sana pitäisi osata)...

Paloi vähän hihat tuossa... Sanotaan nyt kuitenkin, että en minä ruotsinkielen täydellistä hylkäämistä kouluissa kuitenkaan kannata. Jotain järkeä pitäisi kuitenkin asioissa olla ja esimerkiksi tuo "virkamiesruotsin" vaatimus on aivan järjetön. Tuon voisi muuttaa esim. niin, että joillakin aloilla joilla nyt et sitä ruotsia tarvi, niin riittäisi esim se, että ruotsinkielistä alasi kirjallisuutta pystyt tarpeellisen määrän hyväksi käyttämään ja ymmärtämään (silloin hyvin harvoin, jos koskaan sellaista tilannetta tulisi). Ruotsinkielen perusteilla pitäisi selvitä kaikista kouluista läpi, jokaisella koulutusportaalla lukuunottamatta tietty ruotsinkääntäjiä.

Niin joo ja joku sanoi, että "kuuntelemisesta ja lukemisesta" voi olla hyötyä. Tämä on totta, mutta onko siitä niinpaljon hyötyä, että tässäkin maassa on esim iso läjä lähes valmiita kandeja ja maistereita, joita tuolla ruotsinkielellä vuosikaudet kiusataan. Ja mikään ihan kevyt "kuuntelemisen ja lukemisen" ymmärtäminen ei riitä todellakaan. Sitä on osattava opettajasta/tentaattorista riippuen jonkinkin verran enemmän. Lisäksi tietty suullinen osuus ja jos paska olet puhumaan tai taipuvainen esim. panikoimaan, niin viduiksi menee ja ensivuonna tai joskus uudestaan... Ja sitten kun vuosikaudet on peloiteltu ja kursseilla opettajienkin toimesta ahdisteltu tuon asian kanssa niin varmaa se on, että suullinen ei läpi mene, tai sitten sinne pitäisi mennä 2 promillen kännissä ja kännissähän sitä ei sitten suoriteta, koska humalainen heitetään kielikeskukselta kyllä pihalle. Ei mitään järkevää mahdollisuutta osoittaa osaamisensa (se vähä, jota sitäkään ei tule koskaan tarvitsemaan) esimerkiksi omatoimisilla tehtävillä/referaateilla/aineilla jne. Ja nyt muuten puhuu asiantuntija eli turha kitistä, aikanani minulla oli umpiruotsinkielinen päiväkahvikaveri ja kerran, kun en taaskaan ties kuinka monen yrittämisen jälkeen saanut referaattiin muutamaa lausetta täysin oikein, pyysin häneltä apua. Tyttö kirjoitti puolenkymmentä lausetta. Palautin referaatin tarkastajalle ja sain koko paskan punakynällä sotkettuna takaisin. Menin sanomaan luennoijalle, että "nämä lauseet ovat kyllä äidinkieleltään ruotsinkielisen minulle sanelemia, joten ne TUSKIN ovat väärin, vaikka kaikki muu olisikin". Vastaus tuohon oli, että " onsse nin kauhhea, kun nykyissin ei ihmisset osa edes oma äidinkieli"! Yritä siinä sitten perkele...

En voinut vastata, koska en osaa ruottia
Halu olisi kova, mutta pää ei anna myöte
Iltalukiossa olen opiskellut 25 vuotta sitten
Sain ruottin kuuntelusta täydet, mutta muuten meni penkin alle
Kirjoitusten jälkeen en ole lainkaan opiskellut ruottia
Nyt olen yrittänyt, mutta päästä on kaikki hävinny

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Eihän tuossa sitäpaitsi edes kysytä ruotsinkielen taitoa, vaan että onko siitä ollut hyötyä. Hyötyä ei ole ollut koskaan yhtään. Haittaa on ollut. Osaan kuitenkin kuunnella suurinpiirtein jotakin, mutta en hyödy siitä taidosta.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

SakkeTNT
Moses Leone
En minä noin sanonut. Äänestyksen mukaan ainakin 62%, eli enemmistö, on oppinut ruotsia vähintään sen verran, että siitä on ollut ainakin jotain hyötyä heille.

Ihanan positiivinen asenne sinulla. Mutta tiedoksi, että tuon äänestyksen tuloksen voi lukea myös niin, että vain 17 %:n mielestä pakkoruotsin käyminen oli sen arvoista.

Valitettavan negatiivinen asenne muilla.

Joku ruotsin opettaja jos alkaisi myymään virkamiesruotsin tutkintoa "hieman" helpotettuna versiona (esim. esseekysymykset etukäteen tms) ja lupaisi vielä tarkastuksen vasemmalla kädellä, niin äkkiä tienaisi aika mukavat rahat. Tiedän äkkiä miettienkin ainakin kymmenen ihmistä, jotka maksaisivat/olisivat maksaneet vaikka 1000e tuon saatanallisen virkamiestuotsin läpäisemisestä ilman hirvittävää stressiä ja kiusaamista... Varmaankin ainakin 10-15% yliopisto opiskelijoista olisi valmis maksamaan tuon tonnin tai ylikin... Pakko-virkamiesruotsi on monelle suuri saatana, koko yliopisto opintojen vittumaisin, vaikein, ahdistavin ja stressaavin kurssi...

Peksu
. Ja nyt muuten puhuu asiantuntija eli turha kitistä, aikanani minulla oli umpiruotsinkielinen päiväkahvikaveri ja kerran, kun en taaskaan ties kuinka monen yrittämisen jälkeen saanut referaattiin muutamaa lausetta täysin oikein, pyysin häneltä apua.

Eikös siitä ruotsista sitten ollut apua tuon umpiruotsinkielisen päiväkahvikaverin kanssa?

Peksu
Joku ruotsin opettaja jos alkaisi myymään virkamiesruotsin tutkintoa "hieman" helpotettuna versiona (esim. esseekysymykset etukäteen tms) ja lupaisi vielä tarkastuksen vasemmalla kädellä, niin äkkiä tienaisi aika mukavat rahat. Tiedän äkkiä miettienkin ainakin kymmenen ihmistä, jotka maksaisivat/olisivat maksaneet vaikka 1000e tuon saatanallisen virkamiestuotsin läpäisemisestä ilman hirvittävää stressiä ja kiusaamista... Varmaankin ainakin 10-15% yliopisto opiskelijoista olisi valmis maksamaan tuon tonnin tai ylikin... Pakko-virkamiesruotsi on monelle suuri saatana, koko yliopisto opintojen vittumaisin, vaikein, ahdistavin ja stressaavin kurssi...

Itsellänikin tuo virkamiesruotsi oli -suuri saatana- jota miettiessä tuli vietettyä jokunen uneton kesäyö kun oli jälleen aika nousta seuraavalle portaalle. Turhaan sitä toisaalta tuli mietittyä, tasovaatimus oli suorastaan vitsi ja ei opettajaakaan kiinnostanut alkaa hiillostamaan. Tuntui että tärkeintä oli pitää liukuhihnatuotanto käynnissä, tavaran laadulla ei niinkään ollut väliä.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161

Meille tuli joskus aikoinaan sijainen opettamaan ruotsia kun oli orggis sairas tms. Jostain syystä minä jouduin sitten lukemaan jonkun pätkän kirjasta koko luokalle. Noh rupesin länkyttään... Mongerran ja mongerran, opettaja istuu silmät selässään tuolilla. Kohta keskeyttää ja saa jo suutaankin auki hieman: Onko sulla joku lukihäiriö vai mikä on? hahahaa luokka repeää
Ei ollut kuulemma tajunnut mitään, vaikka ihan oikeasti yritin.

Osaan jotain kuitenkin. Kan jag knulla dej mej? (tjsp.) Muut voi miettiä onko tuosta hyötyä sitten ollut.
Motivaatiostahan se oppiminen on kiinni ja mikään PAKKO ei taida ainakaan parantaa motivaatiota.

Kalle.Koskinen

Itsellänikin tuo virkamiesruotsi oli -suuri saatana- jota miettiessä tuli vietettyä jokunen uneton kesäyö kun oli jälleen aika nousta seuraavalle portaalle. Turhaan sitä toisaalta tuli mietittyä, tasovaatimus oli suorastaan vitsi ja ei opettajaakaan kiinnostanut alkaa hiillostamaan. Tuntui että tärkeintä oli pitää liukuhihnatuotanto käynnissä, tavaran laadulla ei niinkään ollut väliä.

No nyt kun yliopistoilla ja ammattikorkeilla on tulosvastuu ja valmistuneita pitää tulla, jos ruotsi vedettäisiisn liian tiukalle opiskeluaajat venyisivät pitkiksi ja valmistuneita ei tulisi tarpeeksi --> oppilaitokset eivät saisi tarpeeksi rahaa. Eli täysin turhaa koko pakkoruotsi.

Moses Leone
Peksu
. Ja nyt muuten puhuu asiantuntija eli turha kitistä, aikanani minulla oli umpiruotsinkielinen päiväkahvikaveri ja kerran, kun en taaskaan ties kuinka monen yrittämisen jälkeen saanut referaattiin muutamaa lausetta täysin oikein, pyysin häneltä apua.

Eikös siitä ruotsista sitten ollut apua tuon umpiruotsinkielisen päiväkahvikaverin kanssa?

Ei. Englanniksi meni.

Mukavahan tuota ruotsia olisi osata hyvin ja kovasti olen tehnyt töitä, että osaisin yhtään... Mutta, mutta, onko siitä minulle ollut hyötyä? Pikemminkin oppimispakosta on ollut aina haittaa ja on aiheuttanut minulle suurta stressiä ja ahdistusta... Tuon vuoksi en tule hyväksymään sitä ikinä, että kaikilla aloilla vaaditaan tuo pakollinen virkamiesruotsi. Peruskoulu opetuksesta en ottaisi ruotsia kokonaan pois. Kyllä jokainen voi sitä vähintään parivuotta opiskella jo ihan yleissivistyksen ja historian vuoksi. Toisaalta sitten opetuksen on syytä olla tasokasta, sitä se ei esim kotiseudullani ollut. Kaikki hälläväliä meiningillä myös opettajien puolelta...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat