Pitääkö uskonnollisuudesta parantua?

Seuraa 
Viestejä1316
Liittynyt12.11.2010

Kuten kaikki rationaaliset ihmiset tietävät, uskonnollisuus on mielenhäiriö, joka voi heikentää potilaan elämänlaatua merkittävästikin.

Miten voisimme tukea uskovaisten parantumisprosessia parhaiten? Luonnollisestikaan rukoilu ei auta, mutta varmasti voimme postuloida 12 askeleen ohjelman, joka johtaa vapautumiseen taikauskon ikeestä.

homoseksuaali.fi
Uskovaisuus: Akuutti ja helposti kroonistuva mielenterveyden häiriö, joka vaihtelee lievästä vaikeaan. Tyypillisesti uskovaiselta puuttuu sairauden tunne.

Potilaat uskovat näkymättömiin uskomusolentoihin, jotka hänen mukaansa joko auttavat tai vainoavat häntä. Potilailla on usein patologinen tarve keksiä tai uskoa sepitteitä, joiden mukaan maailma on helposti ymmärrettävä ja oikeudenmukainen, sekä joko korostunut syyllisyydentunto (ns. synnintunto) tai yli-ihmismäisiä ajatuksia (ns. Jumalan valitut). Usein potilaat kärsivät voimakkaasta isäkompleksista.

Uskonnollisuus voi aiheuttaa suuria henkisiä kärsimyksiä (esim. tulella kidutettavaksi joutumisen pelko) ja sosiaalisia ongelmia (mm. avioeroja) ja voi pahimmillaan johtaa ennenaikaiseen kuolemaan (ns. marttyyrikuolemat).

Uskonnollisuuden syistä on useita teorioita. Jotkut tutkijat pitävät sitä behavioristisena (l. opittuna) käyttäytymismallina. Kognitiivis-sosiaalisten tutkijoiden mukaan syytä on haettava etäisestä tai puuttuvasta isäsuhteesta, jota potilas pyrkii kompensoimaan ajatuksella ”taivaallisesta isästä”.

Nykyisin on yleisesti hyväksytty ajatus, että uskovaista ei pidä pakottaa muuttamaan käyttäytymistään, jos hän ei käyttäydy itsetuhoisesti, harhaisesti tai väkivaltaisesti.




Samalla voimme pohtia insestin ja pedofilian sekä uskovaisuuden välistä valitettavaa yhteyttä.

Ilta=Sanomat
Vanhoillislestadiolaiset myöntävät laajan pedofilian liikkeessä.

Keskusjärjestö SRK:n mukaan 80-luvulta alkaen tietoon on tullut jopa 100 tapausta, kertoo STT.

Aiemmin Kaleva kertoi tänään, että vanhoillislestadiolaisessa uskonyhteisössä ilmi tulleiden seksuaalirikosten määrä on suuri ja pelkästään tekijöitä on paljastunut kymmeniä.

Tylyt lukemat paljastuvat Tampereen yliopistolla tutkimusta tekevän Johanna Hurtigin hyväksikäyttötapausten kartoituksesta

- Viime kesään mennessä, jolloin lopetin tutkimustani taustoittavien tapaustietojen keräämisen, tietooni oli tullut 80 tekijää. Mutta myös sen jälkeen olen kuullut uusista tapauksista ja tekijöistä, joiden tekemiä rikoksia on viety esitutkintaan. Uhreja on luonnollisesti moninkertainen määrä, kertoo tutkija Johanna Hurtig lehdelle.

Suosikkiurheilulajini on nojatuolisarkasmi.

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija

Harvemmin ihminen "parantuu", jos ei edes ymmärrä olevansa harhainen ja sairas.

Uskonto tuo monelle turvaa ja on harmitonta, joten voi joillekin olla ihan hyödyllinenkin "sairaus". Harvemmin jonkun henkilökohtainen ja "hiljainen" usko on mitään ongelmia aiheuttanut. Tosin monesti tällaisten usko poikkeaa voimakkaastikin varsinkin noitten lahkolaisten ajatusmaailmasta ja tulkinnasta. Ongelman muodostavat nuo hullut lahkolaiset.

Mielenkiintoista olisi se, että jos tämä hypoteettinen jeesus olento eläisi nykypäivänä, niin hengailisiko hän homojen, syrjäytyneiden ja muiden ongelmatapausten kanssa? Mitenkähän hän toimi omana aikanaan? Aivan varmasti nuo hullut lahkolaiset olisivat ensimmäisiä, jotka olisivat jeesusta rienaamassa ja ristiinnaulitsemassa. Hän ei kuuluisi millään "parempiin" ihmisiin, jollaisena tuo lahkolaisporukka itseään pitää... No joku muistaa onneksi korottaa itsensä jumalan asemaan ja tuomitsemaan huonompiaan, niinhän raamatussakin käsketään tekemään...

Vierailija

Samoilla linjoilla. Uskonnollisuutta on tervettä ja sairasta. Uskonnollisuudesta "parantaminen" olisi vastaavaa henkistä väkivaltaa kuin homoseksuaalisuudesta "parantaminen". Niin uskonnollista käyttäytymistä kuin seksuaalista käyttäytymistä on hyvä pohtia ja pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkilöä itseään tai tämän ympäristöä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8919
Liittynyt18.8.2008

Vuosien mittaan tuttavapiiriin on osunut useita immeisiä, joille uskonto on ollut pelastus. Muut mahdollisuudet ovat sitten olleet juoppous tai hulluus tai molemmat.

Ensin yleensä ovat olleet uskossaan ihan vaahtosuisia, mutta rauhoittuneet vähitellen suht. tasapainoisisiksi normaali ihmisiksi. Tavallaan siis parantuneet pahimmasta vouhouskonnollisuudesta.

Siihen kirjoon mahtuvat sitten muutkin "uskot". Ufot, luonnonuskonnot, jonkinlainen sekateosofia, paranormaali oleminen, jne, kaikki mahdolliset herätysliikkeet mukaan lukien.

Varmuuden vuoksi. En ole uskovainen, korkeintaan paskamainen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32861
Liittynyt6.12.2009
Mimei
Samoilla linjoilla. Uskonnollisuutta on tervettä ja sairasta. Uskonnollisuudesta "parantaminen" olisi vastaavaa henkistä väkivaltaa kuin homoseksuaalisuudesta "parantaminen". Niin uskonnollista käyttäytymistä kuin seksuaalista käyttäytymistä on hyvä pohtia ja pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkilöä itseään tai tämän ympäristöä.



No eiko me uskalleta ottaa myos "Tiede" tähän sakkiin eli sitäkin pitää pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkiloä itseään eikä ympäristoä?

Rienaankohan minä nyt tiedejumalaa tässä?

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005
Jyri T.
Kuten kaikki rationaaliset ihmiset tietävät, uskonnollisuus on mielenhäiriö, joka voi heikentää potilaan elämänlaatua merkittävästikin.

Miten voisimme tukea uskovaisten parantumisprosessia parhaiten?




Eikai potilaan itsensä elämänlaatu kovasti kärsi, ainakaan hänen itsensä mielestä. Enempi sosiaalinen ympäristö tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä kärsii. Parhaiten uskontoon varmaankin auttaisi luonnontieteiden ja filosofian opiskelu,

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija
jussipussi
Mimei
Samoilla linjoilla. Uskonnollisuutta on tervettä ja sairasta. Uskonnollisuudesta "parantaminen" olisi vastaavaa henkistä väkivaltaa kuin homoseksuaalisuudesta "parantaminen". Niin uskonnollista käyttäytymistä kuin seksuaalista käyttäytymistä on hyvä pohtia ja pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkilöä itseään tai tämän ympäristöä.



No eiko me uskalleta ottaa myos "Tiede" tähän sakkiin eli sitäkin pitää pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkiloä itseään eikä ympäristoä?

Rienaankohan minä nyt tiedejumalaa tässä?




Et rienaa. Mikä on "tiedejumala"? Tässä on sellainen pikku ero, että tiede ei ole "uskomista". Tieteeseen ei tarvita pikku-ukkoja pilvenreunalla jms.

Kyllähän "tieteen nimissä" on hirmuisia tehty, mutta ei se silti uskoa ole. Ikäväähän se on jos tieteentekeminen vahingoittaa jotakuta tai ympäristöä (esim. eläinkokeet), mutta en minä siitä kyllä "uskontoa" saa aikaiseksi millään.

Vierailija
jussipussi

No eiko me uskalleta ottaa myos "Tiede" tähän sakkiin eli sitäkin pitää pyrkiä ohjaamaan terveisiin muotoihin, jotka eivät vahingoita henkiloä itseään eikä ympäristoä?

Rienaankohan minä nyt tiedejumalaa tässä?


Aivan, tiede- ja teknologiauskostakin voisi koittaa pahimmat tärähtäneet parantaa. Suomi-ilmiöksikin tuota kai voisi kutsua

Vaikka Harrisburgissa täytyy ikkunat sulkea
Voi Suomessa aina huoletta kulkea
Harrisburg on jossain toisella planeetalla
Ei sellaista voi sattua
Koivun ja tähden alla

Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa
Totta toki muunmuassa Olkiluodossa
Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri
On täydellisiä
Joka nippeli ja rööri

Uraani halkeaa
Ja tuottaa lamppuun valkeaa
Mutta millään muilla mailla
Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla

Vierailija
Parhaiten uskontoon varmaankin auttaisi luonnontieteiden ja filosofian opiskelu



Ehei, ei auta. Kyseisillä aloilla esiintyy uskonnollisuutta aivan yhtä paljon kuin muillakin. Pahimmat uskonkriisit aiheuttaa teologian opiskelu. Kaikki mihin kuvittelit uskoneesi analysoidaan pirstaleiksi. Kaikkien psyyke ei sitä kestäkään, mutta mikä ei tapa, tässä tapauksessa vahvistaa.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009
Mimei
Parhaiten uskontoon varmaankin auttaisi luonnontieteiden ja filosofian opiskelu



Ehei, ei auta. Kyseisillä aloilla esiintyy uskonnollisuutta aivan yhtä paljon kuin muillakin.

Ei niillä itse asiassa esiinny. Kyllä tieteilijät ovat selvästi vähemmän uskonnollisia kuin väestö keskimäärin. Tiede tuskin kuitenkaan on kovinkaan monesta ateistia tehnyt. Ennemminkin on niin, että tiede vetoaa ihmisiin, joilla on jo valmiiksi rationaalinen maailmankuva. Samasta syystä tiede tuskin voi kovinkaan tehokkaasti uskonnolta pelastaa - ellei "interventio" sitten tapahdu tarpeeksi nuorena.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Kyllä pitäisi. Tuon joukkopsykoosin pois kitkeminen tekisi maailmasta yksinkertaisesti paljon oikeudenmukaisemman, tasa-arvoisemman ja paremman paikan elää ja olla.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Jos henkilö on muuten onnellinen, eikä hänelle tai muille aiheudu tilasta haittaa, niin ei tarvitse hänen muuttua.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat