Maito ja insuliini

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Pakko tehdä uusi säie, kun Neo kertoi, ainakin mulle yllättävän uutisen, että maidolla on insuliiniherkkyyteen vaikutus ja ymmärtääkseni tässä ei ole kyse laktoosisokerista (joka ei mulle sovi ja juon siksi usein laktoositonta).

Itse olen aina ollut (maanviljelijän poika) maidon juoja ja vielä paljon, koska nykyään maitotuotteitakin syön runsaasti.

Menin (jälleen kerran) sekaisin kun maidon sanotaan nukuttavan hyvin niin
tähänkö insuliiniherkkyyteen se perustuukin, kun luulin että se kalsium (kalkki) olisi nukuttava aineosas?!

Itse olen nyt leikkinyt mm sokerin kanssa parillakin tempulla
- syödä illalla hiilareita niin kyllähän nukuttaa (=väsyttää) hetken kun insuliini pomppaa
- toinen on tää trypto-serotoniin-melatoniini -prosessiketju jota iltaisin
tryptofaani + sokeri -annoksella yritin käynnistää, kuin myös ZMA:ta

Teenkin sanotaan nukuttavan(=rauhoittavan) l-teaniinin takia.

Alla vielä kummajainen joka täälläkin ollut esillä että teehen EI saisi laittaa
maitoa kun sen teen hyvät ominaisuudet ei enää imeydy, mutta erityisesti se että kun tee on hyvä insuliini herkistäjä niin maito pilaa senkin?

Siis maito on siis uusi "pahis" ja kun se vie vielä yöunetkin, siis joilla insuliiniresitenssiä?

Jos siis on insuliiniresinstenssi, kuten mulla sokeri pikkasen koholla (olen jo vanha pieru), niin onko niin ettei minun ainakaan illalla pidä juoda maitoa (jos enää muutenkaan kun en enää ole vauvaiässä ) että saisin unenpäästä kiinni ja että nukkuisin ylimalkaan paremmin?

Olikohan tässä yo. tarinassani mitään, koska tunnustan että etsin syytä, motiivia lopettaa maidon käytön....

"Kun teehen lisättiin maitoa, insuliinin toimintaa tehostava vaikutus heikentyi. Yksi teelusikallinen (noin 5 grammaa) maitoa heikensi vaikutusta 33 prosentilla. 50 grammaa maitoa heikensi vaikutusta yli 90 prosentilla. Sekä täysmaidolla että rasvattomalla maidolla oli sama negatiivinen vaikutus, kuten myös soijamaidolla ja muilla vastaavilla maidon korvikkeilla. Sen sijaan sitruunamehu ei heikentänyt teen vaikutusta.

Tutkijat mainitsevat, että muut tutkimukset ovat osoittaneet, että teen katekiinien nauttiminen ennen tärkkelystä vähentää insuliinin kohoamista ihmisissä. Miten tee voi siis sekä tehostaa insuliinin vaikutusta että vähentää insuliinin määrää veressä? Tutkijoiden mukaan syynä voi olla se, että koska tee nostaa insuliiniaktiviteettia, veren glykoosin laskemiseen tarvitaan vähemmän insuliinia. Teen vaikutuksesta haima tuottaisi täten siis vähemmän mutta tehokkaampaa insuliinia."

Don't give up!

Kommentit (1)

Vierailija
Alla vielä kummajainen joka täälläkin ollut esillä että teehen EI saisi laittaa
maitoa kun sen teen hyvät ominaisuudet ei enää imeydy, mutta erityisesti se että kun tee on hyvä insuliini herkistäjä niin maito pilaa senkin?

Vain rasvaton maito haittaa imeytymistä. Rasvainen ei.

Maidon pitäisi nimenomaan edistää nukahtamista.

Tee laskee verensokeria, luultavasti siksi insuliinia tarvitaan vähemmän.

Uusimmat

Suosituimmat