Olenko ylimielinen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensin vähän taustatietoja itsestäni. Olen melko normaali koulua käyvä mies, mutta tunnen itseni erittäin yksinäiseksi. Kaikki alkoi joskus yläasteajoilta, kun parhaat kaverini hankkivat itselleen enduromalliset kivat mopot. Fiksuna poikana kuitenkin tiesin, että mopo on melko turha rahareikä, josta ei olisi itselleni melkein mitään hyötyä. Kun kesä loma alkoi näin kaverini muutamana ensimmäisenä päivänä ja he kulkivat mopoillaan mukavasti ja minä joudun polkemaan pyörällä perässä. Itsestään selvästi paikasta toiseen liikkuminen aiheutti jonkin verran vaikeuksia. Sen jälkeen minulle alettiin soittamaan harvemmin ja harvemmin kunnes tajusin olevani sellainen kolmas pyörä, jota ei vain kehdattu suoraan potkia ulos kaveriporukasta. Minulla oli kuitenkin sen verran ylpeyttä, että itse periaatteessa katkaisin yhteydet näihin ystäviin. Olen aina ollut erittäin lojaali ihminen ja arvostan sitä eniten myös muissa ihmisissä. Erityisesti tämän ominaisuuteni vuoksi ystävieni hylkääminen satutti minua erittäin pahasti.

Seuraavat muutamat vuodet kuluivat leppoisasti melko unettomasti joka öisen ahdistuksen ja masennuksen takia, mutta sitä ei onneksi enää esiinny. Minusta jäi jäljelle enää ihmiskuori, joka koki väliaikaista iloa karkkipussin avatessaan ja joka koki helvetillistä raivoa kun en onnistunut jossain mikä ei ollut loppujen lopuksi kovin tärkeää.

Kun hylkäsin vanhat ystäväni yläasteella, en voinut olla aivan yksin joten kaveripiirini vaihtuivat. Ennen olin kavereideni kanssa koulun "suosituimmat" tyypit eli olimme sosiaalisia ja hyviä tyyppejä. Olin myös lievä kiusaaja, jota en kadu. Kiusaaminen on toki kamalaa kiusattuja kohtaan, mutta heitä kiusataan yleensä siitä syystä, että he käyttäytyvät sosiaalisissa tilanteissa kiusallisesti ja "väärin". No kuitenkin ystäväpiirini vaihtui ja kavereikseni tulivat ne henkilöt, joita olin ennen kiusoitellut. Aivan naurettava tilanne enkä voi vieläkään uskoa että niin kävi, mutta opin siitä kuitenkin uusia asioita, joita arvostan. Asioita, joita opin oli että ihmisen typeryys on rajaton ja ymmärsin että olen melko ainutlaatuinen, joka on masentavaa, koska en ikinä ole keskustellut ihmisen kanssa, jota olen pitänyt samalla tasolla itseni kanssa.

Tällä hetkellä minulla on muutama vanha "kaveri", joiden kanssa olen sinnitellyt kaikki nämä vuodet, koska muuten olisin täysin yksin. En pidä heitä oikeina ystävinä, koska he eivät ole lojaaleja, jonka huomasin hassusti samankaltaisesta mopodraamasta. He eivät ole älykkäitä. Jos heidän älykkyysosamäärä mitattaisiin testeillä, saataisiin kaikille varmaankin ÄÖ:ksi yli 100 eli keskivertoa korkeampi tulos, mutta kun kerran tuli puheenaiheeksi pakkoruotsi, jota en kannata, niin kaverini puolusti pakkoruotsia sillä perusteella, että on myös pakkobiologiaa ja pakkoliikuntaa. Pidättelin itseäni lyömästä ystävääni kasvoihin, mutta asia on pyörinyt päässäni jo monen viikon ajan ja tehnyt tunteettomasta minustani taas masentuneen joka on edelleen raivostuttavaa.

Olen tullut tilanteeseen, jossa en tiedä enää mitä haluan. Millään ei ole mitään merkitystä. Videopelien kärkitulokset eivät merkitse paskaakaan missään eivätkä yleensä tarjoa älyllistä haastetta jne. Ympärilläni koulussa huomaan paljon sosiaalisia ihmisiä jotka tulevat toimeen toinen toisiensa kanssa ihmeellisen hyvin. Itse olen koulussa kuin eräänlainen sivustakatsoja, jota ei ikinä huomata ja jonka nimeä ei muisteta. Kadehdin heitä, koska olin itse joskus heidän kaltainen, mutta en kykene siihen enää. Kun katselen muita ihmisiä, se on uskomatonta miten nopeasti tunnistan heidän luonteenpiirteensä, motiivinsa ja ongelmanratkaisukyvyn. Tunnistan ihmisen ja huomaan heissä jonkin piirteen, josta en pidä ja siitä syystä en voi ystävystyä hänen kanssaan oikeasti. He näkevät vain kulissin, jota pidän yllä. Minusta on tullut jonkin asteinen sosiopaatti, mutta ei vielä kokonainen, koska ilmiselvästi tunnen vielä huonoja tunteita yksinäisyydestä. Haluan ystävän joka on älyllisesti kohtalaisen lahjakas eli hänellä ei ole naurettavan paskoja mielipiteitä ja joka on lojaali. Luulen että sellaisen ihmisen löytäminen on niinkin vaikeaa, että saatan istua yksin tietokoneeni ääressä joka ikinen ilta unohdettuna.

Vielä loppuun saattaisin mainita että koen olevani jonkin asteinen autisti vaikka se ei minusta ilmennyt kuin lapsena tavaroiden järjestelynä ja kaikella piti olla jokin looginen järjestys leikeissä. En tiedä onko tarpeen mainita vielä jotain muuta, mutta siinä on elämäni pähkinänkuoressa ja toivottavasti se herättää jonkinlaista keskustelua.

Sivut

Kommentit (105)

Vierailija

No, vastaanpa nyt ajankulukseni Näin keittiöpsykologina toteaisin, että sinulla on lievä narsistinen persoonallisuushäiriö. Tämä näkyy siinä, että kun sinä poikkeat sosiaalisista normeista etkä osta mopoa, olet fiksu. Kun joku toinen poikkeaa normeista, häntä tulee hieman kiusata. Sinulla on jonkinlainen oikeus erikoiskohteluun fiksuutesi tähden, mikä ei pidä paikkaansa. Olet tietenkin ylimielinen, sillä sinulla on suuruuskuvitelmia itsestäsi, etkä hyväksy sitä, että sinun pitää ottaa muut huomioon ja asettua heidän asemaansa. Se että tuntee empatiaa toisia kohtaan ei tarkoita, että olisi tyhmä. Vaikka kuinka pitäisi itseään älykkäänä, ei voi automaattisesti odottaa saavansa ihailua muilta. Todellisuus ja ideaali kun poikkeavat aina toisistaan ja tekevät kompromisseja. Veikkaan että sinun tasoisiasi ja kokoisiasi ihmisiä on maailma täynnä ja kaikki ajattelevat olevansa jotenkin erityisiä. Sinun pitäisi vain ohittaa varhaislapsuuden aikainen kehitysvaiheesi ja kasvaa aikuiseksi.

Vierailija

Jos älykkyys riittää, niin mee mensaan. Mullakaan ei menny yläasteen jälkeen niin hyvin, mut sä ajattelet eri lail ku mä, ni ei voi oikein auttaa. Harrastus vois kyllä tietty toimii. Ehkä joku turpaan veto homma. Eihän se haittaa, jos rikkinäiseen päähän tulee osuma eiks jeh? Ja vaikkei treeneis niin paljon puhuttais, niin jossain leireis ja potku.net miiteis tai jotain. Ei oo tosin kokemusta tältä saralta. Ja videopelien sijaan vaikka go.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011
TopRange
Vielä loppuun saattaisin mainita että koen olevani jonkin asteinen autisti vaikka se ei minusta ilmennyt kuin lapsena tavaroiden järjestelynä ja kaikella piti olla jokin looginen järjestys leikeissä.

Enemmän kuin autismia, niin minusta sinun oireesi muistuttaa jotain skitsofrenian esimuotoa tai sen sukuisesti oirelevaa häiriötä. Voisin arvata että jokin psykoottisen depression lievä muoto. Psykiatria sinun tuskin kannattaa vaivata, mutta hanki harrastus itsellesi josta nautit. Mieluiten sellainen joka edellyttää jonkinasteista sosiaalista vuorovaikutusta. Koiraat tykkäävät yleensä kilpailemisesta joten kannattaa hankkia sellainen harrastus jossa voit aidosti pärjätä omalla taidollasi suhteessa kanssaharrastajiin.

Et ehkä ole ylimielinen, mutta naïvi kyllä olet! Mutta se ei tietenkään ole pahasta. Lukeminen kannattaa aina. Tässä tapauksessa psykologiaa kannattaa lukea.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vierailija
Puuhevonen
TopRange
Vielä loppuun saattaisin mainita että koen olevani jonkin asteinen autisti vaikka se ei minusta ilmennyt kuin lapsena tavaroiden järjestelynä ja kaikella piti olla jokin looginen järjestys leikeissä.

Enemmän kuin autismia, niin minusta sinun oireesi muistuttaa jotain skitsofrenian esimuotoa tai sen sukuisesti oirelevaa häiriötä.

Psykiatria ei taida olla ominta alaasi.

Omalla lapsellani on jonkin verran juuri aloittajan mainitsemia piirteitä ja ne todellakin tulkitaan lievästi autistisiksi, ei skitsofrenisiksi piirteiksi.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011
Carloz
Omalla lapsellani on jonkin verran juuri aloittajan mainitsemia piirteitä ja ne todellakin tulkitaan lievästi autistisiksi, ei skitsofrenisiksi piirteiksi.

Voi siua Carloz, et sinä suotta ole ignoressa, mutta ei tässä ole kyse mistään lapsesta, vaan aikuisesta koululaisesta, joka oli lapsena hyvin sosiaalinen. Luultavasti kuitenkin alle 24-vuotiaasta tai jopa lukiolaisesta päätellen yleisestä kirjoitustaidosta.

Diagnosoitu autismi tarkoittaa lievässäkin tapauksessa vakavaa henkistä kehitysvammaa eikä tässä tapauksessa ole kehitysvammaisuudesta kyse eikä edes mielenterveyshäiriöstä vaan persoonallisuudesta. Niin valitettavaa kuin se onkin, niin autismista kärsivät eivät paljon kirjoittele pitkiä vuodatuksia omista ongelmistaan.

Tuo taipumus järjestellä asioita on diagnoosin kannalta suunnilleen yhtä mielenkiintoinen kuin väittää kaikkia niitä lapsia autisteiksi jotka ovat lapsena harrastaneet postimerkkien tai koppakuoriaisten keräämistä ja luokittelemista. Tosiasiassa luokittelu ja järjestelytaipumus sopii myös useimpien kuuluisien luonnontieteilijöiden lapsuuteen, joista paras esimerkki on tietenkin luonnontieteilijöistä kaikkein suurin eli Charles Darwin.

Diagnoosi viittaa tosiaankin enemmän skitsofreeniseen persoonallisuustyyppiin, mikä oireilee erityisesti siten että kyseisen henkilön mielestä maailma on rikki. Kuvaavaa on juuri tuo mopo-esimerkki, joka viittaisi siihen että kyseinen henkilö ei välitä siitä mitä muut tekee, vaan pyrkii muodostamaan itsenäisiä perusteluja ympäröivän maailman tapahtumille, jotka ovat riippumattomia muiden käsityksistä.

Normaalisti ihmiset eivät lainkaan perustele asioita, vaan he vain seuraavat muita. Tähän kykyyn omaksua asioita ilman kunnollisia perusteluja vain seuraamalla muiden tekemisiä, perustuu esimerkiksi uskonnot ja tämän vuoksi tämän diagnoosin kannalta melko varma ennustus, on se että TopRange on ateisti tai agnostikko, jos sitä termiä haluaa käyttää. (noin 90-97% väestöstä ei ole ateisteja, joten ennusteen merkitsevyys on melko korkea)

Skitsofreniasta sairautena en tässä puhu tietenkään, koska siihen puolestaan liittyy harhaisuus ja se että omat äärimmäisen omaperäiset käsitykset ovat pahasti irrallaan todellisuudesta. Tämä tekee kyseisestä henkilöstä käytännössä toimintakyvyttömän yhteiskunnassa, mikäli ei pysty käsittelemään ja ymmärtämään harhojaan (jotkut pystyy tähänkin!).

Hoidon kannalta, niin lääkkeitä ei missään tapauksessa kannata syödä, ei vaikka psykiatri niitä määräisi, koska ne vain todennäköisesti pahentaa oireita, kun ne on tarkoitettu sairaille. Psykoaktiivista huumeista erityisesti kannattaa pysyä erossa.

Tästä väärästä diagnoosista ja väärästä lääkityksestä on monta dokumentoitua tapausta, jossa psykiatrin vastaanotolla käyneitä on diagnosoitu väärin ja ne on syönyt ihan vääriä ja epäsopivia lääkkeitä. Tämän vuoksi vähin mitä psykiatrilta voisi luotettavan diagnoosin suhteen vaatia olisi aivokuvaus, mutta valitettavasti se maksaa, mutta mutudiagnoosit ovat lähinnä nopan heittämistä, koska perus mielenterveyshäiriöön mahtuu monta monta syytä, aina aivovauriosta, ADHD:een, maanisdepressiivyyteen, psykoosiin ja skitsofreeniaan sekä aspergerin syndroomaan saakka sekä tietenkin se ettei mitään häiriötä ole, vaikka siltä tuntuu! Eikä niitä voida luotettavasti kyselemällä selvittää. Mutta aivokuvantamisella voitaisiin esimerkiksi aivovaurio diagnosoida luotettavasti.

Sen sijaan hyvä ruokavalio on tärkeää ja tietenkin paljon paljon kalaa tai kalaöljyä. Paleodiettiä kannattaa kanssa harkita ja jos on mielenkiintoa perehtyä ravitsemukseen, niin lisäravinteiden ihmemaassakin (iHerb) kannattaa vierailla ja lukea aiheesta kirjallisuutta.

Ainiin, oletko TopRange lyönyt jossainvaiheessa lapsena pään, siten että se on johtanut tajunnanmenetykseen tai muutoin isku on ollut raju? Esimerkiksi auto-onnettomuus?

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vierailija
Puuhevonen

Diagnosoitu autismi tarkoittaa lievässäkin tapauksessa vakavaa henkistä kehitysvammaa

Suomen kieli ei sekään taida olla vahvimpia puoliasi? Diagnosoitu autismi on eri asia kuin autististen piirteiden esiintyminen. Jos hakemalla hakee, meistä kaikista löytyy joitain tuollaisia piirteitä.

Huomaa, että olet hyvin nuori ihminen, joka luulee tietävänsä kaiken kaikesta. Psykiatrian saralla vaikutat kyllä kallekotipsykiatritasoiselta asiantuntijalta, anteeksi vaan.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011

Voi sinua Carloz, sinä olet kirjoittanut tänne lähes 1600 one-lineriä, joissa yhdessäkään viestissä ei ole yhtään mitään asiaa. Parhaimmillaan niissä on esitetty vain jokin poliittinen mielipide joissa ei ole yhtään mitään asiasisältöä. Pahimmillaan vain ne on henkilökohtaisuuksiin menevää epäsuoraa solvaamista. Useimmiten tämä tahaton tai tahallinen solvaaminen on kaikkein tyypillisin sisältö viesteissäsi. Voisitko siis ikuisiksi ajoiksi kadota silmistäni, koska sinulla ei ole mitään muuta sisältöä tuotettavanasi kuin omien poliittisten mielipiteiden esille tuominen poliittisina mielipiteinäsi.

Menet kokoajan henkilökohtaisuuksiin sekä sinun takiasi osaltaan Hox sai bännit tänne, koska sinä vain ärsytät täällä ihmisiä jokaisella solullasi ja Hox nyt oli vähän herkempi trollaajien ja ärsyttäjien kanssa, joten lähti mukaan siihen sinun typerään jankkaamiseesi, mitä harrastat täällä koko ajan. No en katso enää sinun viestejäsi jatkossa.

===

Jos et ole tyytyväinen psykoanalyysiini, niin esittäkää toki parempi, mutta tosiasia on ettei tälllä foorumilla ole yhtään alan asiantuntijaa.

Vierailija
Puuhevonen
...

Kyllä tuo sinunkin diagnoosi aika heppoisin perustein tuli. Pienen teksinpätkän jälkeen päättelit henkilön kuuluvan skitsofreeniseen persoonallisuustyyppiin (mitä tuokin sitten pitää sisällään) ja suositat 'hoitomuodoksi' kalaöljyä ja lisäravinteita?
Ja kiellät lääkkeiden syönnin, vaikka psykiatri ne määräisi?
Mitä ******?

Lueskelin ihan huvikseni wikistä autismin kirjosta.
Enkä menisi sen enempiä itse diagnosoimaan ketjun aloittajaa.

Vierailija
Puuhevonen

Jos et ole tyytyväinen psykoanalyysiini, niin esittäkää toki parempi, mutta tosiasia on ettei tälllä foorumilla ole yhtään alan asiantuntijaa.

Alan asiantuntijat tuskin tulevat foorumille tekemään analyysejä kirjoittajista.

Vierailija

Puuhevonen, keskitytään mieluummin asiasta puhumiseen. Missasit nimittäin täysin ensimmäisen viestini pointin.

Jakelet kevyellä kädellä pyskiatrisia diagnooseja ihmisille, joita et ole koskaan henkilökohtaisesti tavannut. Lisäksi analyysisi menee täysin metsään. Kannattaisi varmaan diagnoosien antaminen jättää ammattilaisille eikä leikkiä kotipsykiatria. Joku onneton voi vielä ottaa "diagnoosisi" tosissaa

P.S.: Itsekään en ole alan ammattilainen, mutta en voi katsoa ilmiselvää puoskarointiakaan vierestä.

Vierailija
Puuhevonen

Menet kokoajan henkilökohtaisuuksiin sekä sinun takiasi osaltaan Hox sai bännit tänne, koska sinä vain ärsytät täällä ihmisiä jokaisella solullasi ja Hox nyt oli vähän herkempi trollaajien ja ärsyttäjien kanssa, joten lähti mukaan siihen sinun typerään jankkaamiseesi, mitä harrastat täällä koko ajan. No en katso enää sinun viestejäsi jatkossa.

Tuo nyt johtuu vain siitä, että sinulla ei ole tosiasiassa haluja keskustella asioista. Haluaisit ainoastaan, että kaikki vain hymistelisivät olevansa samaa mieltä asioista kanssasi. Tuokin kyllä menee nuoruuden piikkiin.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011
Carum carvi
Enkä menisi sen enempiä itse diagnosoimaan ketjun aloittajaa.

Tästähän tässä ketjussa on nimenomaisesti kyse. Eli avaajan taustojen selvittämisestä. Se ettet voi esittää arviotasi siitä mistä siinä on kyse kertoo vain sen ettet tiedä mistä siinä on kyse. Kyllä tuossa avausviestissä tuli aivan tarpeeksi tietoa tärkeimmistä asioista mitä tulee ottaa huomioon eli selittää miksi avaaja tuntee olevansa hankaluuksissa luoda ihmissuhteita tässä maailmassa.

Keskustelusta ei ole kyse siitä, että tuo on vähän erilainen joten sen täytyy olla vähän päästään pipi, vaan selittää oma perustelu näkemys, miksi esitetty näkökulma on virheellinen. Tämä onkin vaikeampaa.

PS. kukaan ei ole täällä esiintynyt asiantuntijana, vaan kaikki esitetyt asiat ovat tarkoitettu kesteltavaksi. Keskustelufoorumilla vain ei ole tapana esittää wikipeedialinkkiä wikipeedialinkin perään, vaan keskustella siitä mitä ihmiset eivät tiedä. Jokainen osaa lukea wikipeediaa, ja se on taustaoletus kun lähdetään keskustelemaan, mutta keskustelussa olisi tarkoitus selvittää sitä mitä ei voi lukea wikipeediasta. Siitä tässä on kyse.

Vierailija

Oireet kyllä sopivat aspergeriin hyvin. Aloitus kirjoituksesta kuitenkin mahdoton vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

Aspergereilta puuttuu valtaväestön keskuudessa yleinen taipumus havainnoida ja jäljitellä saman tai korkeamman sosiaalisen statuksen omaavien ihmisten mieltymyksiä, kiinnostuksen kohteita ja elintapoja.
Monet aspergerit ajautuvat muuta väestöä herkemmin sosiaalisiin konflikteihin. Ilmiön johtunee osin voimakkaasta taipumuksesta suorapuheisuuteen sekä vaikeudesta värittää totuutta esimerkiksi kohteliaisuussyistä.

AS-henkilöllä on usein ulkopuolisen näkökulma sosiaalisiin tilanteisiin. Hän tuntee usein kokevansa asiat hyvin objektiivisesti,

Ihmiset saavat AS-henkilöistä usein itsekeskeisen tai/ja kylmän kuvan. Tosiasiassa Asperger-henkilön tunnereaktiot ovat yhtä vahvat tai jopa vahvemmat kuin neurologisesti tyypillisten (NT) ihmisten, heillä on vain enemmän vaikeuksia tuoda tunteitaan esillelähde?. Se, ettei AS-henkilö vaikuta tunteelliselta ja sympaattiselta, ei tarkoita sitä, etteikö hän sitä olisi.

On olemassa paljon AS-henkilöitä, joilla ei käytännössä ole työn tai koulun lisäksi mitään muuta sosiaalista elämää. Hyvin monet heistä ovatkin erakkoluonteisia ja viihtyvät yksin. Kuitenkin löytyy myös joukko enemmän muiden ihmisten seurassa viihtyviä AS-henkilöitä, joilla saattaa olla tosiystäviäkin.

Suuntaa antava testi:
http://www.asperger.fi/testi.htm

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat