Mukavat "kylmät" väreet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä miettinyt, mistä nämä kylmien väreiden tuntuiset, koko kehoa ravisuttavat kokemukset tulevat ja johtuvat? Yleensä niitä ilmaantuu liikuttumisen aikana.
(Esim. täysin upea, minun kohdallani uuden klassinen biisi.) Tuntemus etenee koko yläkropan läpi aaltomaisesti (istuessa ja saattaa mennä myös jalkojen läpi.) ja tuntuu hyvältä. Miten voisin edes auttaa tämän tapahtuman lisääntymistä?

En tiedä onko aiheesta aikaisemmin kirjoitettu, jos on, niin heittäkäähän linkkiä, niin pääsen lukemaan! : )

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Melkein muttei kuitenkaan. Olen tuon ko. threadin ja vielä threadiin liittyvän viestiketjun selannut läpi ja totesin, että ei ole ko. asia.

Kiitos kumminkin! : )

Vierailija

Itse ainakin pystyn tuottamaan kylmänväreen aikalailla tahdonalaisesti, tosin sitä joutuu joskun hakemaan vähän samaan tapaan kuin aivastusta, jos ymmärrät mitä sillä tarkoitan. Tapahtuu jotakuinkin taivuttamalla päätä taaksepäin ja sitten "aktivoimalla" väreen. Jos tuntemusta voi jotenkin kuvailla niin se lähtee korvien seudulta ja etenee aaltona alaspäin. Jos tämän tekee toistuvasti niin se synnyttää silminnähtävän fysiologisen vasteen ja esim. käsivarret menevät niin sanotusti kananlihalle eli karvat nousevat pystyyn.

Meneekö tämä kyky luokkaan erikoistaito vai pystyvätkö muutkin tuottamaan saman ilmiön?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Aina kun mä soitan hyvää musaa homokaverieni kanssa mä saan kylmiä väreitä. Touhu on niin hianoo jos piisi on retee. Täysin ulkopuoliset nautinnot ei oo sellasia mistä kylmiä väreitä tulis. Ainakaan nykyään ku oon paskakyynikko.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Juu eri asia kuin "aivo-orgasmi". Näitä kylmiä väreitä minäkin saan jostain huippubiiseistä ja elokuvien kohtauksista. Aivo-orgasmien suhteen olen valitettavasti frigidi. Niitähän saadaan lähinnä keskityttäessä tarkasti vaikkapa ventovieraan antamiin ajo-ohjeisiin tai kun joku piirtää käteesi.

Vierailija

Tuo linkattu LoTR pätkä kyllä sai aikaan lieviä ko. tuntemuksia.
Siellä niitä kutsuttiin sanoilla "goose bumps".

En tiedä, usein ko. tuntemus tulee liikuttumisen, muistojen ja eeppisyyden sekä täytyy lähes aina olla eeppistä musaa mukana.

Vierailija

Musiikki voi aiheuttaa aivoissa samanlaisen dopamiiniryöpsähdyksen kuin seksi tai huumeet. Tuore tutkimus yhdistää myös musiikin aiheuttamat kylmät väreet dopamiinin vapautumiseen.

Tutkijoiden mukaan tulokset ovat yllättäviä, sillä tähän asti dopamiini on yhdistetty lähinnä ihmisen selviytymisen kannalta olennaisiin asioihin, kuten ruokaan ja seksiin.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun dopamiinin on havaittu säätelevän abstraktiin tai esteettiseen kokemukseen liittyvää mielihyvää.

Kanadalaisessa tutkimuksessa oli mukana kahdeksan vapaaehtoista, jotka ilmoittivat saavansa säännönmukaisesti kylmiä väreitä kuunnellessaan lempimusiikkiaan.

Ensimmäisessä tutkimuksessa koehenkilöt kuuntelivat lempimusiikkiaan PET-kuvauksessa. Kuunneltuaan musiikkia viisitoista minuuttia, tutkijat ruiskuttivat heihin radioaktiivista ainetta, joka sitoutuu aivojen dopamiinireseptoreihin.

Jos koehenkilöiden vereen oli ehtinyt erittyä tässä ajassa dopamiinia, se ennättäisi sitoutua dopamiinireseptoreihin ennen radioaktiivista ainetta. Tällöin radioaktiivinen aine jäisi "ilman paikkaa", mikä näkyisi PET-kuvauksessa.

Tulokset osoittivat, että koehenkilöiden reseptorit aktivoituvat dopamiinista, mikä tarkoittaa, että lempimusiikin kuuntelu oli aiheuttanut dopamiinin vapautumisen.

Kun koehenkilöt kuuntelivat toisessa kokeessa satunnaisesti valittua musiikkia, dopamiinin eritystä ei tapahtunut, ja reseptorit aktivoituivat radioaktiivisesta aineesta.

Koehenkilöt myös painoivat nappia samalla hetkellä kun he saivat kylmät väreet, minkä perusteella tutkijat kykenivät yhdistämään ne luotettavasti dopamiiniryöpsähdykseen.

Toisessa kokeessa koehenkilöt kuuntelivat lempimusiikkiaan magneettikuvauksessa. Tämän kokeen tulokset osoittivat, että dopamiinin eritys lisääntyi hieman ennen tiettyä lempikohtaa kappaleessa, esimerkiksi kitarasooloa, ja samalla hetkellä, kun lempikohta alkoi, mutta näitä tapahtumia sääteli kaksi eri aivoaluetta.

Suurin osa koehenkilöistä oli klassisen musiikin ystäviä, mutta yksi kuunteli jazzia ja toinen rokkia.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tut ... 5262980198

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750
Liittynyt1.7.2007

Minullekin tulee mieluisesta musiikista tuollaisia koko kehon läpi kulkevia voimakkaita väreitä. Tuntuu vähän samalta kuin rakastumisen ensihuuma. Musiikki vaikuttaa muutenkin hurjasti ja siitä saa samanlaista mielihyvää kuin hyvästä ruoasta ja petipuuhista. Jos joskus katson muksujen kanssa itselleni tuttuja vanhoja lastenleffoja voin yhtäkkiä tuntea vastaavaa ja itkeäkin.

Vierailija

Juu, jotkin harvat musiikit on aiheuttaneet usein kylmiä väreitä, yksi niistä harvoista on mulle How Blue Can You Get by B.B.King

Elokuvista en muista koskaan väreitä saaneeni, mutta yksi syy saattaa olla, että edes kahdesti näkemiäni filmejä on vain ehkä tusinan verran - sillä luulen, että kylmät väreet liittyy ennakkotietoon siitä mitä tuleman pitää. Tutun kappaleenhan tuntee lähes läpikotaisin, jo niin, että ensimmäiset kaksi tahtia luo odotuksen tulevista väreistä.

Toki jotkin elokuvat ovat hyvinkin tuttuja, mutta visuaalisen ynnä auditiivisen värinä-ärsykkeen saaminen saattaa olla jonkin verran vaikeampaa kuin vain kuuloaistiin perustuvalta pohjalta. Tietty, elokuvien tiivistyvät jännitys-efektit ovat oma, mutta mielestäni eri lukunsa ...

Vierailija

Nämä väreet, ainakin itselläni syntyvät mys kun elokuvan kliimaksi lähestyy eeppisen musiikin saatteleman. Fiilis on erittäin hieno, jälleen kerran. : )

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itselleni näitä tulee paatuneena nettiaddiktina usein silloin kun odotan jollekin sivustolle pyrkiessäni että tulen näkemään siellä jotain mielenkiintoista tai mieltä kiihottavaa. Ei välttämättä aina myönteisessä mielessä, vaan joskus kun pelkään että joku jäkätin on aukonut päätään johonkin keskusteluketjuun jossa olen lörpötellyt, niin voi tulla näitä koko kroppaa värisyttäviä tuntemuksia.

Päässäkin voi käydä eräänlainen humaus, ihan kuin menisi tuuli läpi pään tai poistuisi osittain kehostaan, vaikea kuvailla.

Lieneeköhän näissä kyse jostain hermostollisesta tekijästä. Joskushan voi vaikka ihokarvatkin nousta pystyyn kun on oikein jännittynyt.

Vierailija

Ketjun aloitaessani tarkoitin vain positiivisessa mielessä näitä "kylmiä" väreitä.
Vaikka kylmät väreet itsessään ovat myös mielenkiintoinen aihe, haluaisin kuitenkin mielelläni kuulla positiivista "kylmistä" (Nehän ainakin mulla on täysin erilaisia kuin "oikeat" kylmät väreet.) "kylmistä" väreistä. : )

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat