Fotoni

Seuraa 
Viestejä1068
Liittynyt2.3.2009

Paljon puhutaan fotoneista mutta mikä / millainen on yksi fotoni? Koko?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Fotoni on malli kuvata sähkömagneettista säteilyä. Tarkemmin sanottuna se on sm-säteilyn välittäjä"hiukkanen". Fotoneista puhutaan niin kauan kunnes joku keksii tarkemman ja toimivamman mallin.

Stratonovich
Seuraa 
Viestejä358
Liittynyt14.6.2009
Shan
Fotoni on malli kuvata sähkömagneettista säteilyä. Tarkemmin sanottuna se on sm-säteilyn välittäjä"hiukkanen". Fotoneista puhutaan niin kauan kunnes joku keksii tarkemman ja toimivamman mallin.

Kyllähän tuo tarkempi malli on jo: Maxwellin yhtälöt. Ja fotoni on vähän niin kuin D'Alembertin ratkaisu näihin yhtälöihin kun se herätteen muoto on Diracin delta-distribuutio. Näin siis ei-kvanttimekaanisesti ajatellen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Shan

Minun kouluaikanani valo oli sähkömagneettista pitkittäistä aaltoliikettä enkä näe mitään syytä hylätä k.o. mallia. Uskokoon fotoniin ken tahtoo.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Missä vaiheessa siitä on tullut pitkittäistä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Ertsu
Shan

Minun kouluaikanani valo oli sähkömagneettista pitkittäistä aaltoliikettä enkä näe mitään syytä hylätä k.o. mallia. Uskokoon fotoniin ken tahtoo.

Voi olla että muistan ihan väärin, mutta eikös Richard Feynman sanonut, että valon nk. aaltoluonne voidaan unohtaa, koska kaikki ilmiöt interferenssistä osittaisheijastukseen jne. voidaan kuitenkin selittää fotonin avulla? Tähän muistaakseni liittyi se, että Feynman (ja moni muu) lähti siitä oletuksesta, että fotoni etenee yhtäaikaa kaikkia mahdollisia reittejä pitkin, oli reitit miten epätodennäköisiä tahansa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

amandrai
Seuraa 
Viestejä205
Liittynyt26.4.2010
Ertsu

Kävitkö koulusi 1800-luvulla? Miten selität valosähköisen ilmiön?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko joku joskus nähnyt tai jotenkin havainnut yksittäisen fotonin? Luulen että valo on jotakin energiaa sellaisessa muodossa ettei ihminen pysty sitä koskaan täysin hahmottamaan järjellään. Niinkuin elektronitkin kun välillä näyttäisi siltä että ovat hiukkasia ja välillä taas aaltoja. Kai ne on jotain muuta sitten kuin aaltoja tai hiukkasia, kenttää jonka ominaisuudet riippuvat asioista. Emt. En kuitenkaan usko että on oikeasti jotain valohiukkasia..

くそっ!

Vierailija
Astronomy
Ertsu
Shan

Voi olla että muistan ihan väärin, mutta eikös Richard Feynman sanonut, että valon nk. aaltoluonne voidaan unohtaa, koska kaikki ilmiöt interferenssistä osittaisheijastukseen jne. voidaan kuitenkin selittää fotonin avulla? Tähän muistaakseni liittyi se, että Feynman (ja moni muu) lähti siitä oletuksesta, että fotoni etenee yhtäaikaa kaikkia mahdollisia reittejä pitkin, oli reitit miten epätodennäköisiä tahansa.

Tuskimpa Feynman on tuollaista sanonut? Älä lausu väärää todistusta.

Sensijaan hän on kyllä sanonut, ettei kukaan ymmärrä kvanttimaailman lainalaisuuksia, en minäkään.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
fata morgana
Astronomy

Sensijaan hän on kyllä sanonut, ettei kukaan ymmärrä kvanttimaailman lainalaisuuksia, en minäkään.

Voi tosiaan olla että puhun nyt palturia kun muistelen Feynmanin sanomisia, koetan ottaa selvää tästä.
"Jos joku väittää ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, tarkoittaa se sitä, että hän ei ymmärrä siitä yhtään mitään".

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ronron
Onko joku joskus nähnyt tai jotenkin havainnut yksittäisen fotonin? Luulen että valo on jotakin energiaa sellaisessa muodossa ettei ihminen pysty sitä koskaan täysin hahmottamaan järjellään. Niinkuin elektronitkin kun välillä näyttäisi siltä että ovat hiukkasia ja välillä taas aaltoja. Kai ne on jotain muuta sitten kuin aaltoja tai hiukkasia, kenttää jonka ominaisuudet riippuvat asioista. Emt. En kuitenkaan usko että on oikeasti jotain valohiukkasia..

Googlaa "photon counter".

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Seppo_Pietikainen
Ronron

Googlaa "photon counter".

Hyvä! Itse olen joskus suunnitellut elektroniikan mikä vahvistaa valomonistinputken signaalin. Tässäkin kävi täysin ilmeiseksi että yksittäiset fotonit saavat aikaan monistumisen ja sen jälkeisen detektoinnin. Pitää olla aika varovainen ja taitava jos samassa lauseessa rinnastaa hiukkaset ja fotonit, mielestäni.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Astronomy
fata morgana
Astronomy

Voi tosiaan olla että puhun nyt palturia kun muistelen Feynmanin sanomisia, koetan ottaa selvää tästä.
"Jos joku väittää ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, tarkoittaa se sitä, että hän ei ymmärrä siitä yhtään mitään".

Joo tuo oli varmaan se oikea muoto, koska niitä lainalaisuuksia tosiaan voidaan jonkun verran tuntea.

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010
Onko joku joskus nähnyt tai jotenkin havainnut yksittäisen fotonin?

Valomonistinputkellahan noita nähdään joka päivä. Digikamerakin tekee samaa, mutta ei kerro lukumäärää suoraan käyttäjälle. Geiger-putki lienee suurelle yleisölle tutuin fotonilaskuri.

Valon käyttäytymistä kuvataan Maxwellin yhtälöillä. Eräissä tilanteissa on otettava kvanttimekaniikka huomioon ja silloin käy niin että sähkömagneettinen kenttä kvantittuu. Kahden kvanttitilan eroa kutsutaan fotoniksi.

Fotonien käyttäytyminen tunnetaan erinomaisen hyvin. Kvanttifysiikan mystifioiminen on typerää ja hyödytöntä.

-myl

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat