Keinot auton jäähdytykseen

Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011

Jos nyt ei lähdetä heti liikkeelle siltä linjalta että - osta ilmastoitu auto!

Pitäisi siis saada viileämmäksi kaksi-/kolmepaikkainen pakettiauton kabiini. Tila ei siis ole suuren suuri.

Olen googlannut ja googlannut, mutta en löydä mistään pientä ilmastointilaitetta joka toimisi 12V järjestelmässä. Semmoista ei ilmeisesti ole? 230V laitekaan ei olisi huono vaihtoehto invertterin perässä, mutta jäähdytysteho olisi syytä olla niinkin pieni kuin 0,5kW. Uskoisin että tuo voisi riittää tuommoiseen tilaan?

Mitenkäs sitten voisi toimia joku todella erikoinen taktiikka, kuten tämmöinen laite
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =158413504
Siirtäisi kuumaa kabiinista kontin puolelle. Noita voisi laittaa esim. yksi tai kaksi invertterin perään. Mitenkäs jos kontissa on helteellä 60 astetta niin "huoliiko" se enää lisää? Ja mitenkä tuo laitteen speckseissä ilmoitettu korkein lämpötilä 40C tulisi ymmärtää? Autossahan herkästi helteellä on tuon yli.

Auton arvo lienee tonnin luokkaa, joten viilennyksestä en mielellään edes puolta siitä maksaisi. Itselläni on inverttereitä nurkissa, joten siihen ei menisi lisäkulua.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Hae kaatopaikalta tai kirpparilta iso pakastin(tai kaksi) ja halpa generaattori. Pura kennosto ja kompura, laita rojut takakonttiin ,jäähdytyskennostot auton sisätilaan. Ota virta takakontissa olevasta bensakäyttöisestä generaattorista. Kas näin sinulla on helposti totutettu pakastettu auto kesähelteellä.
Hyvää matkaa.

Talvella voit sitten kytkeä generaattoriin pienen kiukaan ja ah sitä saunomisen nautintoa ajellessa talvipakkasilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Jupazuba
Jos nyt ei lähdetä heti liikkeelle siltä linjalta että - osta ilmastoitu auto!

Pitäisi siis saada viileämmäksi kaksi-/kolmepaikkainen pakettiauton kabiini. Tila ei siis ole suuren suuri.

Olen googlannut ja googlannut, mutta en löydä mistään pientä ilmastointilaitetta joka toimisi 12V järjestelmässä. Semmoista ei ilmeisesti ole? 230V laitekaan ei olisi huono vaihtoehto invertterin perässä, mutta jäähdytysteho olisi syytä olla niinkin pieni kuin 0,5kW. Uskoisin että tuo voisi riittää tuommoiseen tilaan?




Ei tosiaankaan riitä, vaan tarvitset parin kW:n tehon. Siksi edullisia 12 V laitteitakaan ei ole.

Mitenkäs sitten voisi toimia joku todella erikoinen taktiikka, kuten tämmöinen laite
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =158413504
Siirtäisi kuumaa kabiinista kontin puolelle.



Tuo on vain ilmapuhallin. Niitä saa kyllä 12 V:lle, ja autoon on kiinteästikin asennettu yksi. Mutta se ei jäähdytä mitään.

Ja mitenkä tuo laitteen speckseissä ilmoitettu korkein lämpötilä 40C tulisi ymmärtää? Autossahan herkästi helteellä on tuon yli.



Se tulee ymmärtää siten, että tuo puhallin ei sovellu autokäyttöön. Mutta sopivia on maailma täynnä.

Auton arvo lienee tonnin luokkaa, joten viilennyksestä en mielellään edes puolta siitä maksaisi. Itselläni on inverttereitä nurkissa, joten siihen ei menisi lisäkulua.



Halpaa ja hyvää ei ole tässäkään asiassa. Varmaan jokin sopivasti viritetty 12 V laitetuuletin on vähiten huono ratkaisu. Kannattaa sitten hieman miettiä törmäysturvallisuutta ja katsastusmiehen mielipidettä, kun tuollaisia virittelee ohjaamoon.

Jupazuba
Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt19.4.2011
sinnipirtti



Myönnän että sorruin etsimään vain kotimaisella kielellä. Itseasiassa tuo viimeisin linkki kävi itselläkin jossain välissä, mutta vaikuttivat sen verran tyyriille aparaateille että en tiedä maksaako vaivaa tiedustella sen enempiä.

sinnipirtti
riittääkö?



Jees eiköhän tällä päästä alkuun, kiitos!
Myös muille vastaajille kiitokset, myös sille ekalle vittuilijalle

Vierailija

No hei minun ratkaisuni on selvästi halvin ,alle 200. Nuo muut maksavat monta kertaa autosi hinnan.
Generaattorilla tarkoitin luonnollisesti aggregaattia..

Vierailija

Joskus tällaisen aloittaneena muistin aiemmat keskustelut:

tekniikka-ja-energia-f1/auton-viilennys-ilman-ilmastointia-t8187.html

Paras neuvo taisi lopulta olla kattoluukun sorvaaminen ja ihan auton pitäminen varjossa parkissa jos mahdollista. En jaksanut selata aihetta kokonaan läpi..
Yhden uudenkin keksin: Tee 1x1x1m muotti, täytä se vedellä ja pistä pakkaseen. Sen jäädyttyä otat sen taikavoimilla pakkasesta ja asetat apukuskin penkille. viilentää ja on halpaa (helppoa?)

Tässä vielä yksi:

Jack Bauer
Laita ekaks villapaita päälle, ikkunat kiiinni ja tuuletus pois päältä. Sitten otat villapaidan pois päältä, avaat ikkunat ja laita tuuletus päälle. Voi poka tuntuu viileältä!!
SamBody
Seuraa 
Viestejä5783
Liittynyt3.5.2008

Kompuroissa (eli jäähdytyslaitteiden moottoreissa) tapaa olla sellainen ikävä ominaisuus että ne vaativat/aiheuttavat oikosulkumoottoreineen melkoisen virtapiikin käynnistyessään, tyypillisesti n 7 * nimellistehon verran. Siten esim 0.5 kW 230 V kompura vaatii invertterin jossa piikkiteho on min 3.5 kW.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Nyt silmät tötterölle kun setä kertoo.

Pakastimen tai jääkaapin kylmäkalut. Radiaattori sijoitetaan tuuleen. Kompura kamoineen konehuoneeseen tai sikaosastoon.

Asennetaan jääkaappien kylmäelementtejä, alias vaihtimia toppatakin vuoreen ja yhdistetään toisiinsa/ kylmäkoneikkoon hydrauliletkuilla.

Koneikkoa käytetään invertillä.

Eräs vaihtoehto on nahka/ kumihaalarit, joiden sisään johdetaan em. laitteeseen sovelletusta lämmönvaihtimesta
letkulla jäähdytettyä ilmaa.

- Ubi bene, ibi patria -

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Rakenna laite, jossa tuloilmaputki kulkee alipaineisen kammion läpi. Alipaine, sekä sitä jäähdyttävä ilmavirta kammioon tuotetaan venturiputkella ajoviimasta. Jos tuokaan ei riitä, ruiki kammioon vettä ohuena sumuna ylimääräisellä pissapojalla.
Itse asiassa pelkkä märkä rätti ajoviimassa olevan tuloputken ympärillä voisi riittää.

tupeltaja
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt4.10.2009
Denzil Dexter
Rakenna laite, jossa tuloilmaputki kulkee alipaineisen kammion läpi. Alipaine, sekä sitä jäähdyttävä ilmavirta kammioon tuotetaan venturiputkella ajoviimasta. Jos tuokaan ei riitä, ruiki kammioon vettä ohuena sumuna ylimääräisellä pissapojalla.
Itse asiassa pelkkä märkä rätti ajoviimassa olevan tuloputken ympärillä voisi riittää.

Tuosta muistui mieleen vortex-putki.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat