Yksi filosofinen kysymys vaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Äänestyksessä näkyy kysymys. Kenellekään ei kerrotttaisi kumman olisit valinnut.. Vaikuttaisiko valintaasi, jos olisi tehokkaat ja tarkat muistin unohduspillerit?

Sivut

Kommentit (23)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32682
Liittynyt6.12.2009
Wazzaa
Äänestyksessä näkyy kysymys. Kenellekään ei kerrotttaisi kumman olisit valinnut.. Vaikuttaisiko valintaasi, jos olisi tehokkaat ja tarkat muistin unohduspillerit?

Yhden kuolema

jesper
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt4.3.2009

Olisi mielenkiintoista tietää aloittajan tausta tälle kysymykselle.
Tuossahan suomalaisten paikalla voisi olla mikä tahansa ryhmä, johon ihminen kokee identifioituvansa.

Tarkoittaako kysyjä kenties tällaista tilannetta?
"Suomalaisten" hullu johtaja suunnittelee kaikkien "ei-suomalaisten" tappamista. Jos tavallinen "suomalainen" ei tuohon suunnitelmaan suostu, häntä ei enää pidetä "suomalaisena", ja näin ollen kohtalo on selvä. Mitä tekee tavallinen "suomalainen"?

Itse olen kyllä ihan tavallinen suomalainen ilman lainausmerkkejä, mutta samalla koko maailman kansalainen, enkä voisi tuollaisen kuvioon suostua, joten kuolemaan saakka taistellaan, kaikkien "ulkomaalaisten" ja myös "suomalaisten" puolesta.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Ikävä kyllä suomalaiset saivat lähteä, minä olen tärkempi. En tosin tiedä kauanko pystyisin elämään tämä tieto mielessäni, luultavasti turruttaisin ajatukseni viinalla, alkoholisoituisin ja kuolisin sitten pois. Ellen sitten tulisi uskoon tai menettäisi muuten järkeäni.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5294
Liittynyt9.1.2011
jesper
Olisi mielenkiintoista tietää aloittajan tausta tälle kysymykselle.
Tuossahan suomalaisten paikalla voisi olla mikä tahansa ryhmä, johon ihminen kokee identifioituvansa.

Ei aloittaja tarkoittanut mitään nimenomaan suomalaisuutta, vaan ylipäänsä ihmisiä. Eli onko oma elämäsi arvokkaampi kuin monen ihmisen elämä.

Tästä teemasta on tehty monta elokuvaa ja noin tuhat kirjaa, mutta käytännön esimerkki tällaisesta tilanteesta että joku paha ihminen on virittänyt ajastimen Helsinkiin piilotettuun likaiseen pommiin, joka on räjähdysvoimaltaan niin suuri että koko Helsinki muuttuu asuinkelvottomaksi ja tuhannet ihmiset kuolevat säteilyn vaikutuksesta sekä pitkäaikaisvaikutuksia ei kukaan osaa arvioida.

Ajastimessa on 5 minuuttia aikaa, joten tiedät että sinun pitäisi se purkaa koska kukaan muu ei ehdi ja tiedät kuinka pommi puretaan, mutta purkaessasi saat ainakin 10-20 sievertin annoksen säteilyä eli kuolet varmuudella viikon tai kahden viikon päästä. Sen sijaan voisit hypätä odottavaan Helikopteriin ja poistua paikalta turvallisesti.

Eli puratko pommin vai pakenetko?

Ei tässä haeta mitään kansallistunnetta vaan ylipäänsä uhrautuisitko muiden edestä.

Toinen, vieläkin realistisempi esimerkki olisi että olet ydininsinööri ja Fukušimassa kakkosreaktori räjähtäisi ja päästäisi paljon säteilyä ympäristöön, eli alueella olisi säteilyä 10 sieverttiä tunnissa. Lähtisitkö tekemään alueelle tarvittavat huollot, jotta voidaan estää muiden reaktorien karkaaminen käsistä. Säilyt työkykyisenä 8-12 tuntia mutta koet varmuudella erittäin tuskallisen kuoleman seuraavan viikon aikana kun kaikki solusi kuolee yksi kerrallaan. Lähtisitkö tekemään tämän työn?

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

jesper
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt4.3.2009
Puuhevonen

Ei tässä haeta mitään kansallistunnetta vaan ylipäänsä uhrautuisitko muiden edestä.

En väitä tietäväni aloittajan ajatuksia, mutta kannatta lukea tuo kysymys huolella. Kysymyksessähän "houkutuksena" on nimenomaan oman ryhmän eli suomalaisten eloonjäänti.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

.

Riippuu tilanteesta.
Vähän sama kuin kysyisi naiselta, että haluatko seksiä miehen kanssa.
Riippuu.

Ei ratkaisua voi irrottaa muusta kontekstista.
Tämä on tarkoituksenmukaista.
Seksiä ei välttämättä heru, tai sitten kyllä.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

En ole sankari. Jos minun pitää valita, kuoleeko joku muu vai minä, niin ilman muuta joku muu kuolkoon. Toivon toki saavani valita, että tuo joku muu olisi ikivanha, laitoksessa viimeisiä henkäyksiään vetävä pahasti dementoitunut henkilö.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32682
Liittynyt6.12.2009
Kauko
Tämä filoSophien valinta on mahdoton vastattavaksi. Se kuuluu kysymysluokkaan 'olisitko urhea sodassa'.

Ihan muistinpäältä, väitetään että osalla ihmisistä olisi jonkinlainen "sankarillisuusominaisuus"/"geeni" jota ei välttämättä tiedä omaavansa vasta kun joutuu "tiukkaan tilanteeseen". Osa porukasta jähmettyy paikalleen pelon vallassa ja osa alkaa toimia erittäin määrätietoisesti ja urheasti "extra energialla" pelastaen muita, vasta jälkeenpäin todella tiedostaen mitä on tehnyt.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kysymys on siitäkin kinkkinen ainakin minulle, että oikeastaan toivoisin ihmiskunnan kuolevan. Minusta ihminen on tuhonnut maapalloa jo ihan tarpeeksi. Ihminen on maapallon syöpäkasvain tai virus. Jos pelkästään suomalaiset jäisivät niin maapallo saisi hetken ajan hengähtää ennen kuin ihmisiä olisi taas yhtä paljon. Se olisi ihan jees. Mutta en pystyisi itse aiheuttamaan muiden ihmisten kuolemaa, en voisi tehdä sitä. Suurin osa ihmisistä on itsessään suht viattomia ja vain sattumoisin siinä tilanteessa että aiheuttaa elämisellään maapallon saastumista tahattomasti, ei se ole kenenkään yksittäisen ihmisen vika vaan ihmiskunnan kokonaisuutena. Luultavasti siis ottaisin tuossa kysymyksen tilanteessa sen oman kuoleman. Ehkä vähän ristiriitaista jotenkin mutta näin nyt tällä kertaa.

くそっ!

Vierailija
Piru Naiseksi
En ole sankari. Jos minun pitää valita, kuoleeko joku muu vai minä, niin ilman muuta joku muu kuolkoon. Toivon toki saavani valita, että tuo joku muu olisi ikivanha, laitoksessa viimeisiä henkäyksiään vetävä pahasti dementoitunut henkilö.

Entä jos vaihtoehtona ovat vanhempiesi, sisarustesi tai lastesi, lastenlastesi henget?

Vierailija
Ulmas
Entä jos vaihtoehtona ovat vanhempiesi, sisarustesi tai lastesi, lastenlastesi henget?

No eikös aika monen suomalaisen kohdalla kaikki nuo juuri sisälly siihen muiden suomalaisten joukkoon?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat