Hiekkatien hienous

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Pikkuteitä kulkien on rakennettu tämäkin maa. Eli vaatimattomia tiepahasia voitaisiin kunnioittaa hieman ja keksiä niiden ylläpitoon jotain uutta.

Aina ajellessani kunnostusta vaativia hiekkateitä tulee mieleen prosessikone. Laitos, joka jyrsii tien sisäänsä ja palauttaa peräpäästään rakennekerroksiin lajiteltua tietä. Laitos voisi olla vieläpä yli ajettava.

Hiekkatien etu on, että siinä on kaikki tarpeellinen useimmiten. Eli vuosisadan ajan on siihen ajettu kiveä ja hiekkaa. Rakennekerrokset vain ovat sekaisin.

Tuollainen laitos voisi kulkea kymmeniä metrejä tunnissa tai jos on oikein tehokas niin vaikka sata metriä tunnissa. Vuorokauden aikana uudistuisi pari kilometriä romanttista tietä. Uskoisin tuollaisen pyörivän parilla hengellä eli työpalkkoihin menisi 1700 euroa kilometrille. Paljonko menisi koneen rahoitus- ja ylläpitokuluun. Mihin tuollaista konetta voisi verrata? Kunnollisen perusparannuksen jälkeen tie voi hyvin kymmeniä vuosia. Varsinkin, jos johonkin väliin asennettaisiin suodatinkangas, joka olisi ainoa lisättävä asia.

Asia on ajankohtainen kurjistuvassa maassamme. Tuskin kukaan haluaa tiestömme alkavan muistuttaa itärajan takaisia rapateitä. Tosin näistä teistä on jo esimerkkejä maassamme.

Hyvin toimivilla prosessikoneilla voitaisiin luopua kalliisti ylläpidettävistä päällysteistä osittain. Päällysteen purkuahan käytetään jonkin verran jo nykyään perusparannuksena.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (61)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoinen ajatus, onhan rautateilläkin raiteita vaihtava juna. Ihan ensimmäisenä tulee kuitenkin heti mieleen kysymys, miten prosessikone toimisi esim. siltarumpujen ja sivuteiden risteyksien kohdalla.

Vierailija

Ei jumalauta että tämä maa (ja koko maailma) olisi psykedeelinen paikka, jos päätösvallan asioista antaisi tiedeforumille.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Paul M
Asia on ajankohtainen kurjistuvassa maassamme. Tuskin kukaan haluaa tiestömme alkavan muistuttaa itärajan takaisia rapateitä. Tosin näistä teistä on jo esimerkkejä maassamme.

Saitko ajatuksen esitykseesi esim. tuollaisista netissä kiertävistä kuvasarjoista isoveli venäläisen teistä: Russian Highway from Hell ?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Venäjän tiet on sillä tasolla millä jenkkilän tiet oli vuosisata sitten tai tietysti pahemmat pohjoiseen mentäessä, ilmaston vuoksi. Asukas ja autotiheys taas ratkaisee onko tielle panna pinnoite. NL tuhlasi pinnoitteet muualle jos yleensä sai tehtyä sitä.

Kevät ja kesäkurainen ja roudan rikkoma tie ei ole romanttisimpia asioita, vaikka lehmipolun päälle olisi tehtykin, tai kunnan porhon tontin kulmia kiertämään.

Tuon konehirviön torppaa savi ja lieju, jotka tukkii seulat. Sen painokin olisi liikaa osalle tiepohjista.

Vierailija

Tuo ketjun aloittajan kirjoitus on kylläkin ihan tien kaunistusta, sillä tieongelmat ovat tuolla metrin parin syvyydessä. Ei aikoinaan hiekkateitten ollut tarkoituskaan kantaa kymmenien tonnien tukkirekkoja. Tehtiin tai muodostuivat vain itekseen kulkioitten mukaan. Kylätiet muodostuivat siis talosta taloon, pellot kiertäen.

Itse ajelen hiekkateitä pitkin mökille, ja näin routa-aikana tietää jo etukäteen, missä savi kuohuu. Kesällä ja talvella tiet ovat hyvässä kunnossa. On oikein ilo cruisailla takavetoisella autolla noita mutkaisia, tuttuja hiekkateitä.

Eli jos hiekkatiet halutaan pitää kunnossa, niin suurin osa niistä tarvitsee peruskorjauksen. Pintasiloitus on vain väliaikaista "maisemointia". Kallista on, sillä iso osa hiekkateistä ovat yksityisten kunnossapidettäviä, eli tiehoitokuntien. Valtiolta ei heru juurikaan tuohon apua. Siksi itsekin maksan tiehoitokunnalle tiemaksuja omasta pussistani.

Tässä taitais olla sopiva maailman suurimpiin kuuluva liikkuva kone. Ihan sopiva vaikkapa puutarhajyrsimeksi.

Kuvalähde täältä: http://klauskristianberg.blogspot.com/2 ... nkone.html

Vierailija
Synninlukko
Tässä taitais olla sopiva maailman suurimpiin kuuluva liikkuva kone. Ihan sopiva vaikkapa puutarhajyrsimeksi.



Tuo jyrsitty materiaali voitaisiin sitten kasata tieksi vaikka tällä Talvivaaran pikkuisella mobiililla kuljettimella:

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Synninlukko

Eli jos hiekkatiet halutaan pitää kunnossa, niin suurin osa niistä tarvitsee peruskorjauksen. Pintasiloitus on vain väliaikaista "maisemointia". Kallista on, sillä iso osa hiekkateistä ovat yksityisten kunnossapidettäviä, eli tiehoitokuntien.



Ei tarvitse peruskorjausta, jos tien pitää kuivana (kallistuksen kunnossa, ojat kunnossa ja riittävän syvät). Savipatja joka ei ui vedessä, kantaa käytännössä mitä vain. Toisaalta taas jos sen päästää tulvimaan, pääsee tien läpi monta metriä alaspäin pelkästään kengällä potkimalla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

sehän pitäisi lähteä liikkeelle siittä että kutakin materiaalia pitäisi olla vähintään kolme kertainen määrä versus raekoko. eli jos on 120mm kivestä niin sitten siihen tulisi olla 390mm paksuisesti ko. materiaalia. mutta kun aletaan laskemaan paljon tämä oikeaoppinen tekeminen maksaa koska tavaraa menee aivan helv. mutta tien kunnostukseen taas tulevaisuudessa ei mene kuin pelkkä tiekarhun kulut pari kertaa vuodessa.

toisen polven pilkkuvirhe

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
tietää
Venäjän tiet on sillä tasolla millä jenkkilän tiet oli vuosisata sitten tai tietysti pahemmat pohjoiseen mentäessä, ilmaston vuoksi. Asukas ja autotiheys taas ratkaisee onko tielle panna pinnoite. NL tuhlasi pinnoitteet muualle jos yleensä sai tehtyä sitä.

Kevät ja kesäkurainen ja roudan rikkoma tie ei ole romanttisimpia asioita, vaikka lehmipolun päälle olisi tehtykin, tai kunnan porhon tontin kulmia kiertämään.

Tuon konehirviön torppaa savi ja lieju, jotka tukkii seulat. Sen painokin olisi liikaa osalle tiepohjista.




Ei sitte. Tulevaisuus on tällainen. Otin kuvan aiemmasta viestistä:

Mutta jos kuitenkin. Kyllä kuvitelmissani on lillingin poisto pesurilla. Jyrsinpää olisi tietenkin rumpujen ja kaapelien takia eri syvyyksiin toimiva. Systeemissä myös murskain isommille kiville. Mielikuvitus rajoina. Mikä painava vehje tuo on, jos on telat ja pituutta? Sitäpaitsi peräpäässä varsinkin saa olla painoa. Rakennekerrokset pitää juntata niin kovalla painolla ettei vastaavaa tule siihen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Mielenkiintoinen ajatus, onhan rautateilläkin raiteita vaihtava juna. Ihan ensimmäisenä tulee kuitenkin heti mieleen kysymys, miten prosessikone toimisi esim. siltarumpujen ja sivuteiden risteyksien kohdalla.



Tietenkin operaattori petaisi erinomaisilla varusteilla rummut paikoilleen uudestaan. Ja tekisi risteyksiin hienot luiskat ja muodot. Mikä ongelma tuo olisi?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Bushmaster
Ei jumalauta että tämä maa (ja koko maailma) olisi psykedeelinen paikka, jos päätösvallan asioista antaisi tiedeforumille.



No antiteesitehtailijoitahan on suurin osa. Eli ei voi onnistua. Maksaa liikaa eikä voi korjata ilman työkaluja. Vanha liturgia. Minusta tuo valokuvan tulevaisuudenkuva on pahimmasta psykedeelisestä unesta. Ja se taitaa olla totta. Tällä hetkellä infra on hajoamassa kiihtyvällä vauhdilla. Verorahat syydetään kuumiin maihin. Kai noilla veronikkareilla on oma lehmä hankittuna vähillä rahoillamme jostain Kreikan maaseudulta. Muuttavat sinne kun ovat lypsäneet tämän maan paskaksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Noitten liejuteitten kunnostamiseen todella voisi tehdä koneen: Tien vieressä kulkeva, maata seulova ja pesevä ja karkea rupuli tien pohjiksi ja muta saostualtaisiin mistä pesuvesi. Ikirouta estää touhun, mutta onhan etelämpiäkin loputtoman paljon.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
iMuke
Aivan niin. Tai sitten ne hiekkatiet voisi vaikka asfaltoida, jolloin niitä pitkin olisi pajon mukavampi ajella.



Nimenomaan ei voi päällystää. Hiekkatien etu on sen joustavuus routiessa. Se palaa kymmeniä kertoja ennalleen roudan jäljiltä, jos rakennekerrokset ovat kunnossa. Mitätön lanaus ja pieni kulutuskerroksen lisääminen vuosittain riittää. Rakennekerrokset vain eivät ole kunnossa eikä vanhoilla kyläteillä ole mitään suodatinkangasta estämässä saven kulkua.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
tietää
Noitten liejuteitten kunnostamiseen todella voisi tehdä koneen: Tien vieressä kulkeva, maata seulova ja pesevä ja karkea rupuli tien pohjiksi ja muta saostualtaisiin mistä pesuvesi. Ikirouta estää touhun, mutta onhan etelämpiäkin loputtoman paljon.



Aivan. Vesi kierrättämällä mahdollisimman paljon. Ja ojista. Tankkiautoilla. Kilometrien mittaisilla letkuilla. Tuhansien järvien maassa sentään riittää vettä. Eikä kaikkea liejua tarvitse poistaa. Ja piankos tuollainen helvetinkone kauhoo kaivon kosteikkoon omiksi tarpeiksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat