Miten maan vetovoima keksittiin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yleisen kirjallisuuden mukaan maan vetovoiman keksi Newton.

Mutta itse olen sitä mieltä että sen päättelivät jo muinaiset etruskit katsellessaan jokien virtausliikkeitä. Joethan virtasivat jo muinoin aina ylhäältä alaspäin. Edes etruskit eivät mytologisten uskontojensa sokeuttaminakaan ajatelleet vesien virtaavan päivänvastaiseen suuntaan.

Eetu Etruski saattoi tallustaa maailmaa ja havaita ilmiön toistuvan kaikkialla.
Maan kaareutuminen myös oli havaittavissa paljalla silmällä ja maapallon pallomaisuus.
Jos siis maa oli pallo ja vesi virtaa kaikkialla ylhäältä alas, mistä vesi tietää kumpi suunta on oikea?

Eetu ainakin päätteli ettei mistään, vaan joku voima vetää pallon keskeltä. Siinä on selitys vetovoiman keksimiseen, jonka Stephen Hawking sitten käänsi kaikella painoarvollaan painovoimaksi.

Kommentit (4)

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010
Earl of Trollheimen
Mutta itse olen sitä mieltä että sen päättelivät jo muinaiset etruskit katsellessaan jokien virtausliikkeitä. Joethan virtasivat jo muinoin aina ylhäältä alaspäin. Edes etruskit eivät mytologisten uskontojensa sokeuttaminakaan ajatelleet vesien virtaavan päivänvastaiseen suuntaan.

Eetu Etruski saattoi tallustaa maailmaa ja havaita ilmiön toistuvan kaikkialla.
Maan kaareutuminen myös oli havaittavissa paljalla silmällä ja maapallon pallomaisuus.
Jos siis maa oli pallo ja vesi virtaa kaikkialla ylhäältä alas, mistä vesi tietää kumpi suunta on oikea?

Eetu ainakin päätteli ettei mistään, vaan joku voima vetää pallon keskeltä. Siinä on selitys vetovoiman keksimiseen.

Painovoiman olemassaolon päättely jokien virtaussuunnasta vaatii hyvin pitkän ja abstraktin ajatuskuvion, jota Etruskilla ei kyllä taatusti ollut.

Voiman käsitettä ei fysikaalisessa mielessaä edes ollut ennen Galileita ja vasta Newton formuloi sen matemaattisen täsmällisesti.

Kyllä painovoiman havaitsi jo Aatu Apina pudotessaan Johenneksenleipäpuun oksalta.

Miten muuten havaitset maan pallonmuotoisuuden pelkällä silmällä katsomalla?

-myl

Vierailija

300-luvulla eaa elänyt Aristoteles antoi oman selityksensä maan vetovoimalle. Hänen mukaansa universumi koostui neljästä elementistä maa, vesi, ilma ja tuli. Jokaiselle elementille oli universumissa oma luonnollinen paikkansa ja luonnollinen liikkeensä sitä kohti. Tämän luonnollisen liikkeen vuoksi raskaimmasta elementistä maasta koostuvat asiat pyrkivät liikkumaan kohti maapallon (ja samalla universumin) keskustaa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Earl of Trollheimen
---snip--
Joethan virtasivat jo muinoin aina ylhäältä alaspäin.
--snip--

Uskalias väite.

Mahdatko tietää viitteitä tutkimuksiin, jotka ovat tämän varmentaneet tai pystytkö itse tuon todistamaan.

Uusimmat

Suosituimmat