Seuraa 
Viestejä2517

Tämän viestin voi poistaa jos se ei ole tarpeellinen.

Ilmainen avast - virustorjuntaohjelma antoi minuutti sitten toistuvasti varoituksia Tiede - lehden sivua (tämä Tekniikka ja energia foorumi) ladattaessa Firefoxilla. En tiedä onko varoitus aiheellinen vai väärä hälytys.

Infection: URL: mal

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan turhaa panikointia. Mainostajat sekä koko tiede-lehden ylläpidolla on hommat hanskassa.
Nuo ongelmailmoitukset ovat tyypillisiä noille liikaa panikoituville virustorjunta-ohjelmille.
Olen itse vaihtanut niin monelle suosittelemani Avastin AVG juttuun. Helkatin paljon nuo turhat tausta-ohjelmat vievät vievät laskentatehoa itse kokonaisuudelta.

Sitä paitsi kysehän nykyään haitta- ja vakoiluohjelmista. Sanonnaltaan "virustorjunta-ohjelmat" on jo vanhanaikaista.

Itse en ole käyttänyt virustorjuntaa vuosikausiin, vain Sygaten palomuuria.

Eihän viruksia voi "itsesään" tulla, ellei lataa mitään?

Muutaman kertaa olen ajanut F-securen online-scannerin eikä se ole löytänyt mitään.

Toki firefoxissa on kaikki Ab-blockit sun muut päällä.

Vierailija

Firefox + adblock + AVG Free = priceless

(Paitsi jos joku homonaama menee tekee flashejä. Sit mun zenit kyl katoo ihan peruuttamattomasti.)

Vierailija

Avastissa mua ärsyttää jo se konsoli. Siihen päälle ne pop-upit ja keissi on selvä. Jos kone tökkii (no mä joudun hakata mun kovoon eloa nyrkillä tuon tuosta) käytän on-line skannereita päälle.

On muuten muutenkin hauska kone. Tän meinaa pitää antaa lämmetä ennen käyttöä. Hiiri vetää kylmiltään miten sattuu ja kovo raksuttaa paikoillaan. Näyttis potee reumaa ja ajuritki pitää kikkailla, mutta näillä mennään.

Sahrah
Itse en ole käyttänyt virustorjuntaa vuosikausiin, vain Sygaten palomuuria.

Eihän viruksia voi "itsesään" tulla, ellei lataa mitään?

Muutaman kertaa olen ajanut F-securen online-scannerin eikä se ole löytänyt mitään.

Toki firefoxissa on kaikki Ab-blockit sun muut päällä.

Sinähän lataat jatkuvasti webbisivuja... Kyllä niistä voi tulla viruksia. Lisäksi virukset eivät pidä itsestään meteliä. On viruksia, jotka tarkkailevat vaikkapa näppäinpainalluksia ja jotka lähettelevät roskapostia. Tai osallistuvat palvelunestohyökkäykseen sitten kun hyökkääjä käynnistää verkon.

raakeli
Seuraa 
Viestejä64

Lähemmäs viisi vuotta tullut win konette käytettyä ilman minkäänlaista lisäturvaa, ainoastaan winukan oma palomuuri sekä modeemin rautamuuri. Sanoisin olevani aktiivikäyttäjä mutta ainut saastuminen tapahtui työpaikalla saastuneesta usb tikkusesta.
Mielenrauha on parantunu huomattavasti tietoturvan suhteen, kun ei tarvitse vainoharhaisuuksia kuunnella.

Vierailija
Dredex
Sinähän lataat jatkuvasti webbisivuja... Kyllä niistä voi tulla viruksia.

Sen takia selaimet ja muut verkon kanssa tekemisissä olevat sovellukset pidetään päivitettyinä.

ilaiho
Sen takia selaimet ja muut verkon kanssa tekemisissä olevat sovellukset pidetään päivitettyinä.

Niinhän sitä on tarkoitus. Mutta jos ehdoin tahdoin haluaa viruksen koneeseensa, niin kyllä niitä myös saa, surffailemalla ties missä hämärissä sivustoissa. Pääsääntö kuuluu, että kannattaa pysyä selvemmillä vesillä.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
iMuke
kfa, kokeile hakea vaikkapa googlen kuvahaulla ihan mitä tahansa kuvia ja kerro sitten mitä tapahtui.

Ei virheilmoitusta muista kuvista eikä myöskään Tiede - lehden sivuista myöhemmin illalla. Troijalaisia ja viruksia levittävien sivustojen mainostaminen maksettujen mainosbännereiden kautta ei valitettavasti ole mitenkään ainutkertainen kokemus. Yleensä bännerimainoksia välittävät firmat reagoivat noihin nopeasti ja niin näytti tapahtuvan myös nyt.
raakeli
Lähemmäs viisi vuotta tullut win konette käytettyä ilman minkäänlaista lisäturvaa, ainoastaan winukan oma palomuuri sekä modeemin rautamuuri. Sanoisin olevani aktiivikäyttäjä mutta ainut saastuminen tapahtui työpaikalla saastuneesta usb tikkusesta.
Mielenrauha on parantunu huomattavasti tietoturvan suhteen, kun ei tarvitse vainoharhaisuuksia kuunnella.

Olen "surffaillut" internetissä (tcp/ip) 80- luvun lopulta asti (sitä ennen taisi työkaluna olla EARN/ARPANET + listserverit) ja törmännyt viruksiin aina silloin tällöin. Virustorjuntaohjelma estää koneessani ehkä kerran vuodessa saastuneen tiedoston ajamisen, Vaikka joku Avast syökin hieman koneen tehoa niin ehdottomasti suosittelen virustorjuntaohjelman käyttämistä. Tähän mennessä yksikään oma tai sukulaisteni kone ei ole saastunut ja syynä on ollut päivitysten pitäminen aina ajan tasalla ja virustorjuntaohjelmistojen käyttö. Havaitsemani infektioyritykset koneilleni ovat tulleet läpi sekä wintoosan softapalomuurista että dd-wrt pohjaisesta rautapalomuurista.

Ehdottomasti suosittelen vähintäänkin virustorjuntaohjelmiston ja softapalomuurin käyttöä. Niiden varoitustaso kannattaa säätää sellaiseksi, että varoituksia ei tule tavanomaisesta porttien skannailusta yms. taustakohinasta. Bännerimainosten virukset eivät ole tavanomaista taustakohinaa ja siksi mainitsin tapahtuneesta.

raakeli
Seuraa 
Viestejä64

Juu olet oikeassa, en minäkään suosittele olemaan käyttämättä virustorjuntaa, mutta lähes kaikki pöpöt mitä olen tavannut tuttavapiirissä ja työpaikalla ovat ihmisten itse laataamia tai usbin kautta tulleita. Autorun pois päältä, järjen käyttö netissä sekä selaimen että käyttöjärjestelmän ajantasalla pitäminen riittävät erittäin pitkälle tietoturvassa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat