Sinkulan välitykset

Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Olin tässä päivittämässä fillarini (sinkula) välityksiä, kun vastaan tuli ongelma, jonka ratkaisuun koulutukseni ei antanut välineitä.

Edessä on nyt 45 piikkinen ratas ja takana on 17 piikkinen ratas. Olen kiristämässä välitystä, joten onko sillä eroa, että vähennänkö yhden piikin takaa tai lisään yhden piikin eteen?

Rattaan kehän muutos on molemmissa tapauksissa sama (eikö?), mutta rattaan suhteellinen muutos on pienemmässä rattaassa luonnollisesti suurempi.

Eli muutoksella eturatas (45) ja takaratas (16) voimalla P saan nopeuden X
saanko muutoksella eturatas (46) takaratas (17) samalla voimalla P saman nopeuden X?

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Sivut

Kommentit (16)

TieKu
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt25.5.2010
Occipitale

Edessä on nyt 45 piikkinen ratas ja takana on 17 piikkinen ratas. Olen kiristämässä välitystä, joten onko sillä eroa, että vähennänkö yhden piikin takaa tai lisään yhden piikin eteen?

Rattaan kehän muutos on molemmissa tapauksissa sama (eikö?), mutta rattaan suhteellinen muutos on pienemmässä rattaassa luonnollisesti suurempi.




Kun muistelin noita neljänkymmenen vuoden takaisia mopon "virityksiä", eli silloin se tehtiin vaihtamalla eturatas hieman isompaan. Siinä pienemmässä eturattaassa yksi hammas vaikutti paljon enemmän kuin vastaava muutos takarattaassa. Sitä en muista paljonko se ero oli.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Välitys on hammaslukujen suhde. Nyt se on 45/17 = 2,647. Isomman rattaan hammasluvun muuttaminen yhdellä vaikuttaa suhteeseen vähemmän. Siitä tulee 46/17 = 2,706. Jos taas panet taakse 16 piikkisen saat 45/16 = 2.813. Suunnilleen samaan pääsemiseksi 17 piikkisellä takarattaalla tarvitset 48 piikkisen eturattaan.

Vierailija
Olen kiristämässä välitystä, joten onko sillä eroa, että vähennänkö yhden piikin takaa tai lisään yhden piikin eteen?
Ei ole käytännön merkitystä.

Vakiorattaita ei saa jokaisella hammasluvulla joten voit käyttää vapaasti mitä tahansa kiekkoja.

Ketjukäytöissä (kuten hammaspyöräkäytöissä...) pätee tietyt lait jotka pitäisi tuntea ennen kuin lähtee välityksiä rakentelemaan mutta tällaisessa DIY-tapauksessa niistä ei kannata välittää.

Jos oikeasti tarvitset mitoitetun systeemin niin kannattaa käyttää laskenta-apua...

Vierailija

Neutroni antoi jo hyvän vastauksen eli lievä ero kyllä syntyy. Itsellä on kanssa fixi ja ajatellut vaihtaa välitystä, mielestäni on helpompaa ja yleisempää vaihtaa eturatasta (irtoaa yleensä kuusiokololla, ei fillarityökaluja tarvita).

Nuo neutronin ilmoittavat suhdeluvut vastaavat siten myös vakio polkunopeudella saavutettavaa nopeutta. Asian voi myös yksinkertaisesti ajatella siten, että rattaan muutosprosentti korreloi nopeusmuutoksen kanssa.

45 -> 46 pieni prosentuaalinen muutos
17 -> 16 suurempi pros. muutos

Jotta päästään kiinni tod. välityssuhteeseen maahan nähden, pitää huomioida renkaan koko.
( etuhampaat / takahampaat ) * (renkaan halkaisija tuumina)

Voit myös lukaista suuren välityskeskustelun:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=71

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Einheri
Neutroni antoi jo hyvän vastauksen eli lievä ero kyllä syntyy.



Ero tuntumassa ei välttämättä ole lievä, varsinkaan urheilullisessa käytössä lähellä omia rajoja. Joskin kaipa sinkulakuskit ovat väkisinkin tottuneet epäoptimaaliseen pyöritysnopeuteen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32778
Liittynyt6.12.2009
Neutroni
Einheri
Neutroni antoi jo hyvän vastauksen eli lievä ero kyllä syntyy.



Ero tuntumassa ei välttämättä ole lievä, varsinkaan urheilullisessa käytössä lähellä omia rajoja. Joskin kaipa sinkulakuskit ovat väkisinkin tottuneet epäoptimaaliseen pyöritysnopeuteen.



Onko muuten "automaattilaatikkoa" kehitetty polkupyoriin

xork
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt6.11.2010

Jos ei sillä pienellä erolla ei ole väliä, lisäisin mieluiten suurempaam rattaaseen. 16 on jo melko pieni hammasluku. Pieni hammasluku heikentää välityksen kulutuskestävyyttä. Hammasluvun aiheuttama heikennys lasketaan kaavasta
(19 / z)^1.085
jossa z on (pienemmän) rattaan hammasluku. Heikennys vaikuttaa suoraan valittavaan ketjuun. Jos käytät samaa ketjua kuin vanhalla välityksellä, tarkoittaisi se sitä että ketjusi saattaa olla alimitoitettu uudelle välitykselle.

Vierailija
jussipussi

Onko muuten "automaattilaatikkoa" kehitetty polkupyoriin



Shimanolta löytyy Cyber nexus tai sinne päin. Se on kai helkaman sähköpyörässä mutta saa myös osasarjana.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
xork
Jos ei sillä pienellä erolla ei ole väliä, lisäisin mieluiten suurempaam rattaaseen. 16 on jo melko pieni hammasluku. Pieni hammasluku heikentää välityksen kulutuskestävyyttä.

Jos käytät samaa ketjua kuin vanhalla välityksellä, tarkoittaisi se sitä että ketjusi saattaa olla alimitoitettu uudelle välitykselle.




Teollisuuden ketjukäyttöjen suhteen tuo on aivan totta, mutta nyt kyse on polkupyörästä. Tuollainen yksivaihteinen välitys on erittäin pitkäikäinen, 100000 km tai jotain sitä luokkaa. Ketjun kulumisen voi kompensoida pidentämällä rattaiden väliä ja rattaiden kulumisella ei ole väliä, koska ratas saa kulua todella pahasti ennen kuin ketju alkaa hyppiä yli. Ketjuvaihteisissa pyörissä kuluminen on kriittisempää, koska vaihteensiirto alkaa takellella paljon ennen kuin ketju hyppäisi kuluneen rattaan yli. Niissäkin käytetään ainakin 11 piikkisiä rattaita, ja silloinkin käsittääkseni stressataan enemmän häviöistä, kun ketju joutuu taipumaan tiukalle mutkalle (silläkään ei ole väliä kuin jossain ratapyöräilyn millisekuntitaisteluissa).

Vierailija
Occipitale
Olin tässä päivittämässä fillarini (sinkula) välityksiä, kun vastaan tuli ongelma, jonka ratkaisuun koulutukseni ei antanut välineitä.

Edessä on nyt 45 piikkinen ratas ja takana on 17 piikkinen ratas. Olen kiristämässä välitystä, joten onko sillä eroa, että vähennänkö yhden piikin takaa tai lisään yhden piikin eteen?


On eroa olennaisesti.
Occipitale
Eli muutoksella eturatas (45) ja takaratas (16) voimalla P saan nopeuden X
saanko muutoksella eturatas (46) takaratas (17) samalla voimalla P saman nopeuden X?
Et saa, molemmissa muutoksissa nopeutesi hidastuu, mutta takaratasta vaihtamalla enemmän.
Kysymyksesi ei kuitenkaan ole järkevä, sillä yleensä polkimeen kohdistamasi voima ei suinkaan pysy samana polkimen kierroksista riippumatta,sillä jos pysyisi, niin kannattaisi laittaa eteen pienin mahdollinen ja taakse suurin mahdollinen ratas, ja antaa poljinkierrosten nousta sinne useampaan tuhanteen minuutissa kuten polttomoottoreillakin saadakseen maksiminopeuden sillä kuvitteellisella vakio poljinvoimalla, jolla nyt saataisiinkin paljon suurempi teho aikaan tällä virheellisellä oletuksella.

Todellisuudessa maksimi tehon pystyt tuottamaan suunnilleen 120 poljinkierroksella minuutissa hetkellisesti, ja jos et ole huippu-urheilija niin pitemmällä aikavälillä maksimitehoon pääset noin 90 kierroksella minuutissa. Välitykset sitten kunnon mukaan niin, että nuo toteutuvat ajon aikana mikäli haluat maksimi nopeudet. Välityksen muutokset tästä optimista hidastavat nopeutta riippumatta siitä kumpaan suuntaan välityksiä muutat.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Kiitos kaikille vastauksista. Erityisesti tuo Neutronin esimerkki valaisi asiaa konkreettisesti.

Päädyin lopulta vaihtamaan taakse 16 piikkisen vaparin, koska kaverillani sattui olemaan yksi sellainen käyttämättömänä.

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija
Neutroni
Tuollainen yksivaihteinen välitys on erittäin pitkäikäinen, 100000 km tai jotain sitä luokkaa. Ketjun kulumisen voi kompensoida pidentämällä rattaiden väliä ja rattaiden kulumisella ei ole väliä, koska ratas saa kulua todella pahasti ennen kuin ketju alkaa hyppiä yli. Ketjuvaihteisissa pyörissä kuluminen on kriittisempää, koska vaihteensiirto alkaa takellella paljon ennen kuin ketju hyppäisi kuluneen rattaan yli. Niissäkin käytetään ainakin 11 piikkisiä rattaita, ja silloinkin käsittääkseni stressataan enemmän häviöistä, kun ketju joutuu taipumaan tiukalle mutkalle (silläkään ei ole väliä kuin jossain ratapyöräilyn millisekuntitaisteluissa).



Kyllä polkupyörän rattaita joutuu vaihtamaan huomattavasti useammin. Tietysti lika nopeuttaa kulumista mutta käytännössä paljon pyöräilevät vaihtavat rattaita jopa useammin kuin kerran vuodessa. Ketjuja täytyy kuitenkin vaihtaa noin kaksi kertaa tiuhempaan.

Monivaihteisen pyörän rattaat kuluvat nopeammin ketjujen vinouden takia. Yksivaihteisen rattaat ovat järeämpää tekoa kuin pakassa ja kestävät siksi pitempään.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Voimansiirron kestävyyden ja hyötysuhteen vuoksi suosittelisin laittamaan isomman eturattaan.

Kun nyt on kyse sinkulasta, voimansiirron optimoinnin hyväksi on tehtävissä asioita.
1) Rattaiden kuluminen kannattaa minimoida. Sinkulassa muuttuvavälityksisen vaihteistomekanismin pois jättämisellä on jo saavutettu suuri painonsäästö. Sinkulan rattaat kannattaa siis valita mieluummin kestävyyden kuin painon perusteella.
2) Ketjulinja suoraksi. Muuttuvavälityksisessä ketjuvaihteessa tämä optimi on saavutettavissa vain joillain vaihteilla, mutta sinkulassa se voi olla kaiken aikaa.
3) Sinkulaharrastajan kannattaa harkita soikioratasta. Tavallinen pyörähdyssymmetrinen eturatas, jossa kaikki piikit ovat yhtä kaukana rattaan keskipisteestä, on erikoistapaus, ja se ei ole ihmisen jalkojen kannalta optimaalinen. Toisaalta se on halpa valmistaa, saatavilla kaikkialla, eikä sitä oikein voi asentaa väärään asentoon. Optimoituja soikiorattaita (ovoid chainrings) on kehitetty ja niillä on saatu hyviä tuloksia.
4) Mieluummin isot rattaat. Parempi hyötysuhde ja hitaampi kuluminen saavutetaan tällä valinnalla.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
Einheri

Tietysti lika nopeuttaa kulumista mutta käytännössä paljon pyöräilevät vaihtavat rattaita jopa useammin kuin kerran vuodessa.

Tässäkin asiassa sinkula on vahvoilla. Ravan roiskuminen etupyörästä eturattaalle kannattaa minimoida. Tavallinen etupyörän lokasuoja ei riitä. Vaihtoehdoksi tulee eturattaan ja ketjun suojaaminen osittain tai mahdollisesti kokonaan peittävällä kotelorakenteella. Täydellistä pölytiiviyttä ei tälläkään rakenteella saavuteta, mutta jo roiskeidenkin torjumisella olisi huomattava merkitys. Sinkulalla tällaisen toteutus vielä onnistuu, kun ei ole roikkuvia vaihtajamekanismeja hankaloittamassa.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija
Onko muuten "automaattilaatikkoa" kehitetty polkupyoriin



Onhan Torpedo Automatic 2-vaihteinen takanapa. Keskipakovoima heittää haitat päälle ja kakkonen on päällä. Hyvä ja luotettava talvikäytössä. Välitysten erot ovat aika suuret. Tekniikka kait 70-luvulta, ei liene kehitetty sittemmin.

Tämä ei tietenkään sovellu aloittajan käyttötarkoituksiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat