Mikrotetun ruuan "molekyylirakenne"

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Minulla on eräs tuttu joka sanoi ettei hän suostu enää syömään mikrossa lämmitettyä ruokaa, sillä se hänen mukaansa muuttuu sellaiseksi ettei se sula hänen vatsassaan ollenkaan vaan menee vaan suoraan läpi. Väittää että mikro jotenkin "muuttaa ruuan molekyylirakennetta".

Onko tälle olemassa minkäänlaisia luonnontieteellisiä perusteluja?

Tietääkseni mikro vain värisyttää vesimolekyylejä saaden aikaan lämpöliikettä. Onko mitään mahdollisuutta että mikroaallot vaikuttaisivat muihinkin polaarisiin molekyyleihin, ehkä muuttaen niiden rakennetta jotenkin? Voisiko esim. proteiineissa (isoja monimutkaisia molekyylejä) olla polaarisia osia joita mikroaallot saattaisivat hieman heilutella ja aiheuttaa jotain proteiinien denaturaatiota, jolloin ruuansulatusentsyymit eivät enää pilko sidoksia oikein? Vai onko koko hänen ounastelunsa silkkaa huuhaata?

Kommentit (14)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

toverisi voi hyvinkin olla oikeassa. itse heivasimme mikron pois, koska alkoi tuntua siltä, että sairastelimme sen vuoksi, että lämmitimme ruokamme 4pv viikosta mikrossa. energiatasomme olivat tosi matalalla. syksyllä voin informoida lisää, kun märkyys ja pimeys tulee. ruokavaliomme ei tänä aikana ole kokenut mitään muutosta, siirryimme vain lämmittämään ruokamme hellalla.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Kaikki kypsentäminen muuttaa ruoan molekyylirakennetta; mieti vaikka paistettua/keitettyä kananmunaa. Mikro ei tee siinä suhteessa mitään erikoista, eli on kyse huuhaasta, jota ruokkii tietämättömyys mikron toimintaperiaatteesta. Onhan se vähän mystistä, että ruoka kuumenee, vaikka uunissa on edelleen huoneenlämpöistä! Noin vaikeiden asioiden pohtiminen voi saattaa herkkäuskoisempien energiatasot ihan sekaisin.

Vierailija

Olisiko niin, että mikron runsas käyttö kielii kiireestä, ja se taas näkyisi voinnissa?

Asiaahan on tutkittu varsin paljon. Sekä vitamiininit että fenoliset yhdisteet säilyvät mikrossa varsin hyvin. Ketujussa Liian vanha mikroaaltouuni? on linkki sivulle, johon on koottu paljon tutkimusta mikron vaikutuksista ravinteiden säilymiseen.

Lyhyesti: Kaikista kypsennysmuodosita lyhyt vokkaaminen kiinalaisittain on paras. Kakkosena tulee mikro. Eli ravinnehävikki näyttää korreloivan melkoisen suoraan kypsennysaikaan. Kun kiinalainen vokki syntyy jopa 27 sekunnissa, ylivoimaisuuden ymmärtää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Sori kun nyt pistän ihan vitsiksi tuon aloituksen, mutta: vali vali vali. Ei ole mikään hyvä. Jos kerrankin jollakulla on mahdollisuus syödä lihomatta, niin ei ole sekään hyvä...! On ihmisiä jotka antaisivat mitä tahansa saadakseen pöperön tulemaan suoraan läpi ilman että se on mitenkään tarttunut vyötäisille...

Asiaan. Kun aikoinaan 80-luvulla tutustuin mikron käyttöön, niin koin että maksalaatikon maku ei ollut mikrotettuna yhtä hyvä kuin uunissa lämmitettynä. Eivätkä mikropöperötkään jotka on varta vasten valmistettu mikrolämmitystä ajatellen ole mielestäni mikään kulinarismin huippu. Useammin kuin näitä valmisruokia mikroon minulla päätyykin itse valmistetun ruoan tähteet jotka pitää lämmittää. Alapa jotain sössöä kattilassa lämmittämään niin sehän jämähtää pohjaan kiinni. Ja säästyy valtavat määrät sähköäkin kun uunia ei lämmitetä että saisi jotain lämpöiseksi, vaan päräytetään mikrossa pari minuuttia.

Taannoin olin tekemisissä ihmisen kanssa joka uskoo saavansa päänsärkyä ja muuta oireilua sähkökentistä, ja pahimpia ovat hänen mielestään mikrouuni ja mokkula. Jostain syystä blu-ray kuulema säteilee enemmän kuin dvd-soitin ja taulu-tv enemmän kuin putki-tv. Vaikeahan minun on tietää onko näin vai ei, kun en itse sähkön takia oireile. Eksäni väitti saavansa päänsärkyä taivaalla kulkevien voimalinjojen alta (tai mitä ne johdot nyt ovatkaan), mutta itse en ikinä tuntenut yhtään mitään kun asiaa testattiin.

Jos uskoo kaikenlaiseen vouhotukseen niin sitten voi uskoa yksintein myös avaruusaluksilla päästeleviin humanoideihin, ja ties mitä tekniikkaa heillä onkaan käytössään eivätkä silti ole kuolleet sukupuuttoon. Olettaisi että jos jokin asia on hyvin pitkään käytössä/riesana niin syntyy pikkuhiljaa ihmisiä jotka kykenevät asian kanssa elämään ja ovat siis sille immuuneja. Erittäin sähkö- tai säteilyherkät ihmiset voivat toki siivota säteilynlähteet pois elämästään, mutta eiväthän kaikki epäherkät voi alkaa elämään "vaikeaa" elämää näiden yliherkkien ehdoilla. Jos ei suoranaisesta elämälle vaarallisesta myrkystä sentään ole kyse, joka kerrostuisi sukupolvi sukupolvelta kehoon tms. Ydinvoimalan posahduksen kestäviä ihmisiä tuskin koskaan kehittyy, mutta jos nyt edes mikrouunin kestäviä niin hyvä vain mikäli jatkossakin saamme elää elämää helpottavan teknologian parissa.

Vierailija

Sähkölle voi olla allerginen. Siitä on tullut TV:ssä jopa ohjelma.

Itse vältän mikroa, koska siinä kaikki ruoka tulee sellaiseksi kosteaksi ja jotenkin äklöksi. Mkään rapea ei tietenkään pysy rapeana. Joten vältän ruokien tekoa, joita joutuu lämmittelemään.

Tuskin siinä ravinteet katoaa, koska lähes kaikki lämmittävät pikkulastensa pilttiruuat siinä aina. Ja lapset kasvavat ihan normaalisti.

Ihanaa torilta saa jo kotorehuja. Nyt alkaa kunnon rehukausi taasen ja kalaakin on tarjolla runsaammin.

Pursuaa jo nämä juurekset korvista ulos, kun on syöny niitä monta kk.

Vierailija
Rousseau
Kun aikoinaan 80-luvulla tutustuin mikron käyttöön, niin koin että maksalaatikon maku ei ollut mikrotettuna yhtä hyvä kuin uunissa lämmitettynä.

Tuskinpa johtuu mikrosta. Maksalaatikko on yksi niistä asioista, jotka saavat paatuneimmankin ateistin ja teknokraatin pohtimaan saatanan olemassaolon mahdollisuutta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
MsHorton
Sähkölle voi olla allerginen. Siitä on tullut TV:ssä jopa ohjelma.

Ehkäpä näinkin, mutta kyseinen allergikko oli tehnyt asiasta itselleen uskonnon ja oli sitä mieltä että hänellä oli oikeus vaatia muita elämään hänen tavallaan "oman terveytensä vuoksi". Hermothan siinä sitten meni sitä manipulointia ja fanaattisuutta vastustaessa. Omassa kodissani elän tavallani.

Vierailija
Fëanor
Rousseau
Kun aikoinaan 80-luvulla tutustuin mikron käyttöön, niin koin että maksalaatikon maku ei ollut mikrotettuna yhtä hyvä kuin uunissa lämmitettynä.

Tuskinpa johtuu mikrosta. Maksalaatikko on yksi niistä asioista, jotka saavat paatuneimmankin ateistin ja teknokraatin pohtimaan saatanan olemassaolon mahdollisuutta.

Minä kanssa olen huomannut maun kärsivän mikrossa jotenkin. Se tosin voisi liittyä semmoiseen, että uudelleen lämmitetty on aina mauttomampaa, mutta pannulla tai uunissa lämmitetty kuivuu enemmän kasaan, joten makuhävikki näin kompensoituu vesipitoisuuden alenemisella.

Mutta kunnon maksalaatikkoa ei voita mikään. Siis MIKÄÄN. Siinä pitää olla rusinoita ja vähän siirappia, ja se pitää syödä HIEMAN RUSKISTUNEEN voisulan kanssa. Ei mitään kitkeriä puolukkahilloja peittämään ainutlaatuista toffeearomia , joka pesee kaikki karkkitoffeet mennen tullen.

Ja tämä asia on sitten fakta.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kyllä noihin mikrolla valmistettuihin aterioihin vaikuttaa sekin, että minkälaisella ja -tehoisella vehkeellä ollaan sitä ruokaa laittamassa ja käytetäänkö mikroaaltouunia varten suunniteltuja keittovälineitä, kuten myöskin sekin, että onko resepti itsessään mikroa varten tehty. Halvalla vehkeellä ei pysty varsinaisia kulinaristisia nautintoja pahemmin luomaan ja tehojen puuttumisen vuoksikin on reseptivalikoima varsin suppea. Parhaimmissa malleissa pystyy lämmittämään friteeratut aineksetkin etenkin mikroa varten suunnitelluissa keittovälineissä niin, että tulos vastaa vastavalmistettua tuotetta rapeudeltaan ja maultaan. Ei ole myöskään koneen syy, jos käyttäjä ei viitsi tutustua paremmin sen käyttöominaisuuksiin tai noudata esim. ko. vehkeen mukana tulevien oppaiden yms. ohjeita sen käytön suhteen.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
CE-hyväksytty
Minä en millään gammasäteilijällä ruokaani kontaminoi.

Gammasäteily itse asiassa aiheuttaa aivan päinvastaista, eli tappaa varmasti kaikki pöpöt ja bakteerit ruoasta. Mikro tosin ei käytä mitään kummempaa säteilyä, ihan tavallinen sähkökenttä se siellä pyörii edestakaisin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikroaaltouuni

Mikroaaltojen ruokaa lämmittävä vaikutus perustuu ruoassa olevien poolisten molekyylien (esimerkiksi vesimolekyyli) liikutteluun. Poolisen molekyylin toinen pää on varautunut positiivisesti ja toinen negatiivisesti, jolloin muuttuvassa sähkökentässä molekyylit alkavat liikkua sähkökentän mukaan. Molekyylien liike aiheuttaa ruoan lämpenemisen.

Uusimmat

Suosituimmat