Minkälaista on unelmaduuni? ( pohjustuksena Taloussanomat)

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Jos paskaduuni on tällaista että:http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/01/tallaista-on-pask... työtahti on kova yhdessä epävarman palkanmaksun ja työn jatkuvuuden kanssa niin minkälaista on sitten heidän työnsä jotka työskentelevät unelmaduuneissa?

Nyt olen sellaisessa elämänvaiheessa ettei ainakaan vuoteen tarvitse huolitella toimeentulosta. Määräaikainen työkyvyttömyyseläkkeeni* jatkuu ensi vuoden kesään asti. Siksi olen ajatellut tehdä toisin kuin sukulaiset suosittavat, opiskella kun sille ei ole ajallisesti eikä taloudellisesti mahdottomia esteitä.

Minua kiinnostaisi tietää että luoko esim. havittelemani väylä. ammattikoulun teknispainotteinen alan tutkinnon suorittaminen mahdollisesti sen jälkeisen AMK-tutkinnon haltuunotto tekniseltä alalta aikajänteellä 2011-2013 2013-2017=6vuotta ehdottoman varmasti mielekkäämmät puitteet rahan ansaitsemiselle? Vaihtoehtona on mennä niillä paukuilla jotka nyt olen hankkinut ts. merkonomin paperit yhdessä kapoisen ystäväpiirin kanssa jotka eivät vielä ole saavuttaneet päämääriään....

* 2 eläkettä ja eläkkeensaajan asumistuki yht. nettona n. 1150€/kk.

-

Sivut

Kommentit (22)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
baal1984
Minua kiinnostaisi tietää että luoko esim. havittelemani väylä. ammattikoulun teknispainotteinen alan tutkinnon suorittaminen mahdollisesti sen jälkeisen AMK-tutkinnon haltuunotto tekniseltä alalta aikajänteellä 2011-2013 2013-2017=6vuotta ehdottoman varmasti mielekkäämmät puitteet rahan ansaitsemiselle? Vaihtoehtona on mennä niillä paukuilla jotka nyt olen hankkinut ts. merkonomin paperit yhdessä kapoisen ystäväpiirin kanssa jotka eivät vielä ole saavuttaneet päämääriään.

Jos olet kiinnostunut tekniikasta, varmaan kyllä. Mutta kun kerran mitä ilmeisimmin et ole, niin sama se sitten on. Kaikilla aloilla on kaikenlaisia duuneja, paskasta huippuun. Mutta ensin pitäisi tietää mitä haluaa. Jos vain mene johonkin satunnaisesti valittuun kouluun "rahan ansaitsemiseksi", tänäpäivänä saa olla enemmän kuin tyytyväinen jos joskus saa edes paskaduunin kyseiseltä alalta.

Mutta kaipa se paskaduunikin on psyykkisesti parempi kuin eläke. Onpahan joku ulkopuolinen, jota syyttää kurjuudestaan, pomo on kusipää ja firma kapitalistiriistäjä. Jos vaan makaa kotona, sitä on vaikea löytää syylliseksi muita kuin itseään, ja se pukkaa masennusta monelle.

Huippuhommat saadaan suhteilla aina, tavalliset useimmiten. Niitä suhteita saa mm. paskaduunien kautta, joten siinä mielessä nuo äänestysvaihtoehdot eivät suinkaan ole toisensa poissulkevia ja tuossa muodossa koko äänestyksen mielekkyys on kyseenalainen. Tai sitten olemalla opiskeluvaiheessa sosiaalisesti aktiivinen. Työharjoittelu lienee tuolla tasolla kaikkein tärkein opintojen anti. Siellä luot suhteet työnantajiin sen ensimmäisen ja vaikeimman työpaikan saamiseksi.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Neutroni
baal1984
Minua kiinnostaisi tietää ....

Jos olet kiinnostunut tekniikasta, varmaan kyllä. Mutta kun kerran mitä ilmeisimmin et ole, niin sama se sitten on. Kaikilla aloilla on kaikenlaisia duuneja, paskasta huippuun. Mutta ensin pitäisi tietää mitä haluaa. Jos vain mene johonkin satunnaisesti valittuun kouluun "rahan ansaitsemiseksi", tänäpäivänä saa olla enemmän kuin tyytyväinen jos joskus saa edes paskaduunin kyseiseltä alalta.

Mutta kaipa se paskaduunikin on psyykkisesti parempi kuin eläke. Onpahan joku ulkopuolinen, jota syyttää kurjuudestaan, pomo on kusipää ja firma kapitalistiriistäjä. Jos vaan makaa kotona, sitä on vaikea löytää syylliseksi muita kuin itseään, ja se pukkaa masennusta monelle.

Huippuhommat saadaan suhteilla aina, tavalliset useimmiten. Niitä suhteita saa mm. paskaduunien kautta, joten siinä mielessä nuo äänestysvaihtoehdot eivät suinkaan ole toisensa poissulkevia ja tuossa muodossa koko äänestyksen mielekkyys on kyseenalainen. Tai sitten olemalla opiskeluvaiheessa sosiaalisesti aktiivinen. Työharjoittelu lienee tuolla tasolla kaikkein tärkein opintojen anti. Siellä luot suhteet työnantajiin sen ensimmäisen ja vaikeimman työpaikan saamiseksi.

Sinulla on hyvin pragmaattinen ajattelutapa asiaan, minä puolestani ajattelin aivan liian vaikeasti ja mustavalkoisesti. No sen vahvistaa matala äänestysinto kyselyyni. Oikeassa on Neutroni, sanoohan sananlasku: tyvestä puuhun & kuusen kurkottaja katajaan kapsahtaa..

Mutta sekin kertoo jotain ikäisteni ajattelutavasta että tein ylläolevan kaltaisen äänestyksen. En nyt väitä että kaikki olisivat yhtä suppeita kuin minä mutta osaltaan joillakin on kokemukseni mukaan tällainen mentaliteetti..( Laurea AMK:ssa kun olin jokusen viikon)
Jotkut painottivat hyvien arvosanojen saamista osa-aikaisen työn kautta hankitun osaamisen sijaan kun taas toiset halusivat saada molempia..

En ole ihan satavarma mutta veikkaisin että paremman tulotason perheistä tulevien vesat eivät niin hanakasti tartu ns. paskaduuneihin koska heille se ei ole taloudellinen välttämättömyys. Toisaalta ymmärrän taustalla olevan motiivien puutteen. Miksi raataa Hesen kahvilassa jos on valmistumassa esim. tradenomiksi. Siis joo, voihan sitten päästä Heseketjuun paremmin alansa hommiin kun on osoittanut miten pää kestää kiireen alla, mutta välttämättä kaikkien ei kannata yrittää samaa polkua tallata..

Tilastokeskuksen sivuillahan stondaa:

Tradenomi usein rutiinitehtävissä

Kolmas suuri koulutusala poikkeaa kahdesta edellisestä huomattavasti. Tradenomitutkinnon suorittaneista yli 44 prosenttia sijoittui ammattirakenteella mitattuna ammattikorkeakoulututkinnon tasoa vastaamattomiin ammatteihin vuonna 2004. Suurimmat suorittavaa työtä tekeviä ammattiryhmiä olivat myyjät, toimistotyöntekijät, posti-, pankki- ja vakuutusalan toimihenkilöt ja puhelinvaihteenhoitajat. Koulutuksen tasoon nähden vieraissa ammateissa olleista tradenomeista naisia oli 78 prosenttia.

Vaikka tradenomit ovat työllistyneet määrällisesti hyvin, niin voidaanko suuren tradenomijoukon työllistyminen lyhyttä koulutusta vaativiin ammatteihin nähdä hälytysmerkkinä? Olisiko ryhdyttävä tarkemmin selvittämään ja muuttamaan tradenomien koulutusmääriä ja -sisältöä?

*

Oheisen graafin oranssien palkkien vertailu insinöörien ja tradenomien sijoittumisen suhteen paljastaa varsin selkeästi sen että Tradenomi työllistyy 3-X todennäköisemmin muuhun kuin sen palkkaluokan työtehtäviin johon koulutus on lupaus..

Uploaded with ImageShack.us

*http://www.stat.fi/artikkelit/2007/art_2007-06-01_004.html?s=0

-

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750
Liittynyt1.7.2007

Pienten lasten äidille unelmatyö on sellainen missä on joustavat työajat, palkka kohtuullinen ja työ mielenkiintoista ja vastaa edes osittain omaa koulutusalaa. Lisäksi työsuhde on vakituinen. Olen onnellinen, että työni täyttää kaikki nuo vaatimukset. Suurin osa työkavereistanikin on ihan kivoja ja ovat kiinnostuneita samoista nörttiasioista kuin minä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
baal1984

Mutta sekin kertoo jotain ikäisteni ajattelutavasta että tein ylläolevan kaltaisen äänestyksen. En nyt väitä että kaikki olisivat yhtä suppeita kuin minä mutta osaltaan joillakin on kokemukseni mukaan tällainen mentaliteetti..( Laurea AMK:ssa kun olin jokusen viikon)
Jotkut painottivat hyvien arvosanojen saamista osa-aikaisen työn kautta hankitun osaamisen sijaan kun taas toiset halusivat saada molempia..

Kaikki eivät välttämättä tajua työkokemuksen merkitystä eikä sitä tuoda julki riittävän aktiivisesti. Mikä voi sinänsä olla fiksuakin koulutasolla, jossa kaikki opinnot ovat useimmiten pakkopullaa. Kyllä siitä teoreettisesta osaamisestakin on hyötyä työnteossa, vaikka hakuvaiheessa sitä ei panoteta samalla kertoimella. Hienokin homma, johon pääsee syystä tai toisesta vajaalla osaamisella, muuttuu äkkiä paskaduuniksi kun tulostavoitteet painavat päälle ja homma ei ota onnistuakseen.

En ole ihan satavarma mutta veikkaisin että paremman tulotason perheistä tulevien vesat eivät niin hanakasti tartu ns. paskaduuneihin koska heille se ei ole taloudellinen välttämättömyys. Toisaalta ymmärrän taustalla olevan motiivien puutteen.

No eivät tietenkään, etkä varmaan sinäkään tekisi, jos olisit asemassa jossa ei ole pakko välttääkseen syrjäytymisen. Aina on jengiä, jolle pappa betalar kaiken kivan ja vanhempien kautta järjestyy myös työllistymistä edesauttavia suhteita. Mutta jos et ole kermaperse et voita mitään siitä kitisemisellä, että jollain muulla elämä näyttää olevan helpompaa. Sitten luot omat suhteesi vaikka paskaduunia tekemällä, jos muu ei auta. Muista aina, että maailmassa on aika vähän porukkaa, jonka kanssa sinä vaihtaisit asemasi, mutta helvetin paljon porukkaa, joka vaihtaisi asemaansa sinun kanssa heti jos se olisi mahdollista.

Miksi raataa Hesen kahvilassa jos on valmistumassa esim. tradenomiksi. Siis joo, voihan sitten päästä Heseketjuun paremmin alansa hommiin kun on osoittanut miten pää kestää kiireen alla, mutta välttämättä kaikkien ei kannata yrittää samaa polkua tallata.

Ilmeisiä syitä tulee mieleen:

1. Raha, paskaduunistakin maksetaan palkka, jolla on kiva rahoittaa elämäänsä ja huvejansa.
2. Omanarvontunto, useimmille ihmisille kattoon syljeskely käy psyyken päälle. Kuten kirjoitin, elämä on helpompaa jos voi syyttää kurjuudestaan jotain muuta kuin itseään. Vaikka paskaduunia.
3. Suhteiden luominen. Mainitussa paskaduunissa tutustuu ainakin joihinkin työnantajiin.
4. Työkokemus. Työkokemusta arvostavat kaikki muutkin työnantajat kuin Hese. Purilaisenkääntöhomma osoittaa, että ihminen ei ole tyhjästä nariseva diiva, joka alkaa itkeä kun pitäisi tehdä jokin arkisempi juttu. Niitä riittää huippuduuneissakin. Samoin se kertoo kelvollisuudesta asiakaspalveluun, jota arvostavat kaikki myyjiä ja virkailijoita palkkaavat. Ja vaikka hakisit jotain aivan muuta hommaa, mikä tahansa työkokemus osoittaa, että kykenet työllistämään itsesi ja selviämään työn haasteista. Sekään ei ole tänä päivänä itsestäänselvyys .
5. Sosiaalinen elämä. Töissä tapaa väkisinkin työkavereita ja tulee sosiaalisia tilanteita. Se on huiman hyödyllistä eristäytymään taipuvaisille epäsosiaalisille niin hyvänolontunteen kuin mielenterveydenkin osalta.

Tilastokeskus
Tradenomi usein rutiinitehtävissä

Olisivat vielä tutkineet mikä ero on niiden tradenomien työllistymisellä, joilla on aito kiinnostus alaansa kohtaan ja niiden, jotka ovat valinneet tradenomiopinnot vaikka ne eivät vähääkään kiinnosta, kun eivät parempaakaan keksineet tai kuvittelivat jotain epärealistista työllitymismahdollisuuksista.

Oheisen graafin oranssien palkkien vertailu insinöörien ja tradenomien sijoittumisen suhteen paljastaa varsin selkeästi sen että Insinööri työllistyy 3-X todennäköisemmin sen palkkaluokan työtehtäviin johon koulutus on lupaus.

Ne insinöörit, jotka menevät insinöörikouluun vain siksi, että insinöörit työllistyvät tilastollisesti hyvin eikä kiinnostuksesta tekniikkaan, ovat yleensä niitä tilastojen rumentajia.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Neutroni
No eivät tietenkään, etkä varmaan sinäkään tekisi, jos olisit asemassa jossa ei ole pakko välttääkseen syrjäytymisen.

Meni hetki kelaillessa kun oli niin monta konditionaalia..
Haluaisin täsmentää vielä, ettei vielä ole vuoteen meikäpojalla kiirus ottamaan vastaan työkkärin karenssit keppinä mitä tahansa duunia. SIkäli olet oikeassa että mikäli en saa uutta Berttalausuntoa Kelaan niin mun kelailut päättyy siihen ja valinta on selkeämpi..

-

Vierailija

Asiahan on niin että työ muuttuu "paskaduuniksi" aina kun tekijä ei kykene kyseistä työtä tekemään vaatimusten mukaan.
(Lue : kun ei osata mitään muuta kuin luistaa vastuusta niin kaikki on paskaa ja muiden syytä..)

Unelmaduuneja on yleensä niillä jotka eivät koskaan joudu millään tavalla työstään "rasittumaan".
(Lue : Onnistutaan lusmuilemaan muiden siivellä ja syömään muiden leipää..)

Sitten on vielä ihan oikeat työt joita tekee ne jotka jotain myös osaa ja ovat asennoituneet oikein kyseisen työn tekemiseen.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
KBolt
Asiahan on niin että työ muuttuu "paskaduuniksi" aina kun tekijä ei kykene kyseistä työtä tekemään vaatimusten mukaan.
(Lue : kun ei osata mitään muuta kuin luistaa vastuusta niin kaikki on paskaa ja muiden syytä..)

Unelmaduuneja on yleensä niillä jotka eivät koskaan joudu millään tavalla työstään "rasittumaan".
(Lue : Onnistutaan lusmuilemaan muiden siivellä ja syömään muiden leipää..)

Tuossa on nyt lievä ristiriita, kun väitteesi mukaan unelmaduuni = paskaduuni, molempien ollessa vastuun välttelyä.

Paskaduuniksi voi kyllä luokitella työn, vaikka siitä hyvin suoriutuisikin. Tosin useimmiten kai paskaduuniksi luokitellaan se, jota ei viitsitä edes hakea / ottaa vastaan.

Minä ainakin luokittelisin paskaduuniksi jonkun sellaisen tylsän rutiinityön, joka ei motivoi, elikkä ei tarjoa onnistumisen kokemuksia, ei tarjoa kehittymismahdollisuuksia eikä muutenkaan tunnu erityisen hyödylliseltä itseäni tai yhteiskuntaa ajatellen. Merkittävässä osassa tällaisessa on myös ympäröivä työyhteisö, eli siis kollegat ja esimiehet, heidän asneteensa ja työyhteisön yhteishenki. On ihan oikeasti työpaikkoja, joissa kaikilla on kurjaa; esimerkiksi esimieheksi kelvoton mulkvisti pomona voi johtaa edellämainittuihin asioihin joiden vuoksi paskaduunin statuksen voi työpaikalle antaa. Vastaavasti myös muuten tulehtuneet ihmissuhteet (kiusaaminen, juoruilu, kuppikuntaisuus, syrjiminen) työyhteisössä aikaansaavat pahoinvointia ja motivaatiokatoa.

Joku voi olla onnellinen ja kokea toteuttavansa itseään työssä, jota toinen ei suostuisi suurin surminkaan tekemään edes rahasta, eli on kyse myös henkilökohtaisista preferensseistä. Ei aina välttämättä edes asenteesta, sillä joku voi oikeasti pelätä korkeita paikkoja tai pahoinvoida verta ja suolenpätkiä nähdessään.

Unelmaduuni on sitten paskaduunin vastakohta. Eli semmoinen, jossa sekä ulkoiset puitteet ovat kohdallaan että henkilökohtainen mielenkiinto, motivaatio ja kehittymistavoitteet täyttyvät. Tässä kait tarvitaan henkilökohtaista asennoitumista niin että työ itsessään on sisällöltään henkilökohtaisesti merkittävä asia, eikä vain väline jonkun muun tavoitteen (palkka, elintaso, status) saavuttamiseksi. Unelmatyössä tehdään sitä, mitä on jo vaikkapa lapsesta pitäen haluttu tehdä. Palkka jne ovat kiva lisä, mutta täysin toissijainen asia. Esimerkiksi olen kuullut joidenkin palomiesten luonnehtivan työtään unelmatyöksi. Jotenkin ei oikein sovi yhteen väitteesi kanssa, että he eivät työssään rasitu ja että kyse olisi muiden siivellä lusmuilusta.

Välimuoto on sitten se tavanomainen "olen vain töissä täällä", jossa työ ei isompia intohimoja herätä vaan on lähinnä keino hankkkia pakollinen elanto ja rahoittaa jotkin täysin erilliset varsinaiset mielenkiinnon kohteet, harrastukset jne. Sen vuoksi siedetään ajoittain paljonkin ikävää pakkopullaa, mutta toisaalta sluibataan niin paljon kuin kestävästi mahdollista ja vältellään henkilökohtaista vastuun ottamista ja kehittymiseensä aktiivisesti panostamista.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

pelaaja
Seuraa 
Viestejä750
Liittynyt1.7.2007
baal1984

Miksi raataa Hesen kahvilassa jos on valmistumassa esim. tradenomiksi. Siis joo, voihan sitten päästä Heseketjuun paremmin alansa hommiin kun on osoittanut miten pää kestää kiireen alla, mutta välttämättä kaikkien ei kannata yrittää samaa polkua tallata.

No minä olin valmistumassa maisteriksi ja raadoin luentojen jälkeen Mäkkärin kassalla, keittiössä, pesin roskiksia, lattioita ja siivosin oksennuksia vessoista. Lisäksi tein keikkaa lastenhoitajana yhdessä vakkariperheessä. Myös lukioikäisenä kävin iltatöissä hampurilaisia myymässä. Peruskoulussa olen jakanut lehtiä ja tehnyt hanttihommaa raksalla. Asiantuntijahommiin pääsin pikkuhiljaa tekemällä oman alan pätkiä ja työpaikkaa vaihtamalla, koska en ole kermis ja vanhemmat ihan tavallista keskiluokkaa. Ikinä ei tullut mieleen, että olisi heti pitänyt unelmaduuniin päästä. Oikeastaan jokainen työpaikka on ollut minulle sillä hetkellä se unelmahomma. Työhönotossa kaikkea työkokemusta on aina arvostettu ja monesti haastatteluissa on pidetty hyvänä sitä, että viitsii tehdä kaikenlaista työtä ja, että on ollut aktiivinen työnhaussa. Teki mitä tahansa työtä, tärkeintä on tehdä se hyvin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
baal1984
SIkäli olet oikeassa että mikäli en saa uutta Berttalausuntoa Kelaan niin mun kelailut päättyy siihen ja valinta on selkeämpi..

Eli ennen kaikkea haluat olla eläkeläinen etkä tehdä töitä? Ei siinä mitään, jos olet tosiaan työkyvytön eikä muuta vaihtoehtoa ole. Sitten se on vain hyväksyttävä ja yritettävä löytää se oma juttu muualta kuin työelämästä. Mutta jos olet siinä kiikun kaakun rajoilla, ei se helppo Kelan raha ole välttämättä se paras vaihtoehto pitemmän päälle omaa onnellisuutta ajatellen.

Vierailija
Minä ainakin luokittelisin paskaduuniksi jonkun sellaisen tylsän rutiinityön, joka ei motivoi, elikkä ei tarjoa onnistumisen kokemuksia, ei tarjoa kehittymismahdollisuuksia eikä muutenkaan tunnu erityisen hyödylliseltä itseäni tai yhteiskuntaa ajatellen.

Eli 99% työssäkäyvästä kansasta tekee paskaduunia?

Tuossa on nyt lievä ristiriita, kun väitteesi mukaan unelmaduuni = paskaduuni, molempien ollessa vastuun välttelyä.

Ei siinä ristiriitaa ole. Jotkut tykkää tehdä mahd. vähän itseään likoon lyömättä mutta ottaa samalla kaiken "kunnian" (ns. kusipäät...). Toiset taas yrittää kyllä tehdä jotain sillä olemattomalla kokemuksella joka itsellä on mutta eivät yksinkertaisesti kykene vaatimusten tasolle (ns. nykynuoret ja muut uuskädettömät).

Paskaduuniksi voi kyllä luokitella työn, vaikka siitä hyvin suoriutuisikin.
Ei voi.

Vierailija
pelaaja
baal1984

No minä olin valmistumassa maisteriksi ja raadoin luentojen jälkeen Mäkkärin kassalla, keittiössä, pesin roskiksia, lattioita ja siivosin oksennuksia vessoista. Lisäksi tein keikkaa lastenhoitajana yhdessä vakkariperheessä. Myös lukioikäisenä kävin iltatöissä hampurilaisia myymässä. Peruskoulussa olen jakanut lehtiä ja tehnyt hanttihommaa raksalla. Asiantuntijahommiin pääsin pikkuhiljaa tekemällä oman alan pätkiä ja työpaikkaa vaihtamalla, koska en ole kermis ja vanhemmat ihan tavallista keskiluokkaa. Ikinä ei tullut mieleen, että olisi heti pitänyt unelmaduuniin päästä. Oikeastaan jokainen työpaikka on ollut minulle sillä hetkellä se unelmahomma. Työhönotossa kaikkea työkokemusta on aina arvostettu ja monesti haastatteluissa on pidetty hyvänä sitä, että viitsii tehdä kaikenlaista työtä ja, että on ollut aktiivinen työnhaussa. Teki mitä tahansa työtä, tärkeintä on tehdä se hyvin.

Hyvä teksti.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

En malta olla laittamatta lusikkaani soppaan joka voi kohta alkaa riehumaan varsin voimakkaasti..

Voisiko olla näin että K-Boltin taustaoletuksena on se että kun työntekijä Virtanen huomaa olevansa liian vaativassa tehtävässä syy on paskassa duunissa.
Ja toisaalta siinä että kun ollaan vähemmän henkisesti/fyysisesti rasittavassa tehtävässä työn organisoinnin puutteista johtuen ollaan vihdoin ns. undelmaduunissa.

Ja toisaalta vapaasti tulkiten Kosh taas pohtii että paskaduuni on pitkälti yksilön Järvinen henkilökohtaisista odotuksista ja asennoitumesta syntyvä mielikuva työstä joka koetaan oman tason alittavaksi.

Vastuuta vältellään yhtälaisesti sekä B. Virtasen että C. Järvisen tapauksissa johtuen kuitenkin toisessa osaamattomuuden ja toisessa asennoitumisen johdosta. Tästä näkökulmasta vaikuttaisi siltä että Kosh on oikeassa mitä tulee väitettyyn ristiriitaan koskien K-Boltin näkemyksiä...(unelmaduuni=paskaduuni)

Kolmas näkökulma on se ettei K-Boltin mielestä työn taitavaan ja asenteelliseen hoitamiseen karrikoidusti tarvita mitään kermakakkumaisia unelmaduuni-fiiliksiä. (Fiiliksiä siitä että olenpas fiksu kun käytän työaikani johonkin muuhun kuin työn asianmukaiseen hoitamiseen)

Myöhemmin Kosh mainitsee viestissään että kyse on myös henkilökohtaisista preferensseistä, Korpelan sivistyssanakirjan* mukaan valinnoista.

Tarjoan sopuratkaisua. Voisiko olla niin että unelmaduuni on sellaista jonka on voinut itse valita kahden tai useamman joukosta itselleen sopivimmaksi niin että (haasteet + mielekkyys +korvaus) / (omat valmiudet + asenne) ovat sopivassa suhteessa? Ja paskaduuni sitä kun jokin lausekkeen muuttujista suhteettoman pieni..Siis kolikon kääntöpuolilla on osaltaan sekä K-Boltin että Koshin näkemyksiä...

*http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatp.html

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Vastasin EOS. Nyt kun on asiaa pohdiskellut niin vastaisin tuohon äänestykseen niin suppeana kuin se ilmeneekin, suhdeverkoston kautta.

Nimittäin 1. pidemmän duunipaikan sain eräästä stadilaisesta rautakaupasta vain ja ainoastaan sen takia että A) Näytin hyväkuntoiselta B) Sisarukseni olivat osoittaneet kuinka pystyvyiä he ovat olleet samalla kauppiaalla.

Näin jälkikäteen todettuna voisin sanoa että tämä eräällä tavalla ehkä huono valinta kauppiaan kannalta. Koska oikea mielialalääkitys löytyi vasta vuosia myöhemmin. Olin jäämies, en ymmärtänyt niin hyvin kuin myöhemmin vihjailua tai huumoria niinkuin sen olisi joku sen ikäisenä kypsempi ymmärtänyt. Sen sijaan rupesin kysyttäessä kertomaan duunareille miten ja kuinka hienoja kouluja silloin sisareni kävivät tai missä duuneissa olivat. ( Lääkis, TKK, MPKK)

En ymmärtänyt että heitä vitutti suunnattomasti kun joku räkänokka jäämies ei tajua vittuilevansa duunariuden valinnan tehnyttä olevansa mukamas paremmalla tasolla sisarusten ansiosta. Mulle oltiin hiljaisesti vittumaisia.

Erään kerran vuonna 2002 yritin asiallisesti ja monta kertaa kysyä neuvoa siihen minkälainen ruuvi + proppu kombinaatio pitää hyllyn seinässä kun raskaus on se ja se.
Toiseksi viimeinen vastaus jonka sain oli se että "Olenhan minä kouluja käynyt ja englantia lukenut että kyllä minä osaan!" Ongelmana vaan oli ainakin tulloin ettei missään ollut taulukkoa jossa olisi ollut eri seinämateriaalit ja kantavuustarpeet huomioituna.

Lopulta annoin munattoman kokoisen mutta nätin ruuvi+proppupaketin rouvalla. Parin päivän sisällä nainen tuli vihaisena huutamaan että hänen hyllynsä on nyt lattialla ja tavarat paskana. Onneksi olin selittänyt aiemmin asiakkaalle että vanhempi myyjä oli suositellut sitä mikä tuntuu hyvältä! Hän sai puolestaan palautetta kauppiaalta..

Tämä esimerkki kuvasi sitä minkä opin ja ymmärsin vasta paljon myöhemmin. Eli jos sulla on jotain henkilökohtaista mitä ei välttämättä kannata kertoa muille ja menet uutena tulokkaana työyhteisöön, niin kannattaa kahdesti miettiä mitä oikeasti ei haluttaisi kuulla ei mitä kannttaa kertoa. Ennemin vaikka valehtelet muille.

Sittemin olen kertonut että lääkärisiskoni työskentelee terveydenhoitoalalla ja DI-veljeni teknisellä alla tehtaassa. Näin olen välttänyt sen että mainitut faktat suhteuteuttaisiin omaan mielenterveyteeni ja historiaani ja minua pidettäisi bullshitin puhujana.

Ilmeisesti tämä kertoo siitä että luokkaviha on olemassa vaikka luokkayhteiskunta on näivettynyt sitten sisällisotaa edeltävien aikojen, luojan kiitos..

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat