Matematiikkaohjelmat - onko kokemuksia ?

Seuraa 
Viestejä118
Liittynyt9.5.2010

Varmaan aika moni tätä palstaa lukeva on törmännyt Matlab'iin tai sen vapaaseen versioon Octave'en. Lisäksi on ranskalaisten Scilab ja nyt törmäsin java-versioon Matlab'sta:

http://www.jmathlib.de/

Octave'n debuggaus on ollut aika kökköä verrattuna Matlab'iin ja Scilab'ia olen pari kertaa kokeillut, mutta ei ainakaan Windows-versio oikein vakuuttanut. Molempien grafiikka on ollut aika puutteellista. Lisäksi Matlab taitaa näistä olla ainoa, jolla saa tehtyä itsenäisiä paketoituja sovelluksia. Se vaan maksaa todella reippaasti. tosin siinä on ylivoimaiset toolbox'it (jotka nekin maksaa).

Entäs sitten tämä Sage:

http://www.sagemath.org/

Se vaikuttaa monipuoliselta, pohjautuu python'iin ja pystyy käyttämään python-paketteja yms.
Mutta onko kellään kunnon kokemuksia siitä ? Siis jotain muuta kuin joku sinikäyrän piirto demona, vaan joku oikea vähän raskaamman luokan sovellus.

Kommentit (3)

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005

Mä olen käyttänyt Sagea oikeastaan aina kun olen tarvinnut symbolista kaavojenpyöritelyä, joka ei suju kynällä ja paperilla. Kyllä sillä voi ihan hyvin laskea, ja on varmaan joihinkin asioihin katevämpi ja joihinkin kömpelömpi kuin muut ohjelmat.

Vierailija

Itse olen pääasiassa käyttänyt vain parhaimpia tarjolla olevia ohjelmia eli numeerisessa laskennassa Matlabia ja symbolisessa laskennassa Mathematicaa. Tilastollisessa analyysissa on tullut käytettyä mm. SPSS:ää ja NCSS:ää. Joskus noista ilmaisista ohjelmista tuli kokeiltua mm. Octavea ja Scilabia, mutta kyllä ne vaan oli tosi kökköjä kaupalliseen isoveljeensä Matlabiin verrattuna.

Tuo Sage vaikuttaa nopean testailun jälkeen kyllä varsin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Erityisesti siksi, että sitä voi käyttää suoraan selaimessa. Lisäksi se näyttäisi pystyvän sekä symboliseen että numeeriseen laskentaan. Tosin pikaisen testailun jälkeen on vaikea sanoa, kuinka hyvin sillä käytännössä pystyy mitään tekemään. Feature list näyttää seuraavalta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sage_%28ma ... 9#Features

Some of the many features of Sage include:[4]

-A notebook document interface, for review and re-use of previous inputs and outputs, including graphics and text annotations usable from most web browsers including Firefox, Opera, Konqueror, and Safari. A secure connection via HTTPS to the notebook is supported when security or confidentiality are important, and allows Sage to be used both locally and remotely.
-A text-based command line interface using IPython
-The Python programming language supporting procedural, functional and object oriented constructs.
-Support for parallel processing using both multi-core processors found in many modern computers, multiple processors, in addition to distributed computing.
-Calculus using Maxima and SymPy
-Numerical linear algebra using the GSL, SciPy and NumPy.
-Libraries of elementary and special mathematical functions
-2D and 3D graphs of both functions and data
-Matrix and data manipulation tools including support for sparse arrays
-Multivariate statistics libraries, using the functionality of R and SciPy
-A toolkit for adding user interfaces to calculations and applications.[5]
-Tools for image processing[citation needed] using Pylab as well as the Python programming language
-Graph theory visualization and analysis tools
-Libraries of number theory functions
-Import and export filters for data, images, video, sound, CAD, GIS, document and biomedical formats
-Support for complex number, arbitrary precision and symbolic computation for functions where this is appropriate
-Technical word processing including formula editing and the ability to embed Sage inside LaTeX documents[6]
-Network tools for connecting to SQL, Java, .NET, C++, FORTRAN provided by Twisted, This supports a large number of protocols including HTTP, NNTP, IMAP, SSH, IRC, FTP and others
-Interfaces to some third-party software like Mathematica, Magma, and Maple, which allows users to combine software and compare output and performance. It is thus also a "front-end" to other mathematical tools similar to GNU TeXmacs
-MoinMoin as a Wiki system for knowledge management
-Documentation using Sphinx
-An automated test-suite, which allows for testing on an end-user's computer

Although not provided by Sage directly, Sage can be called from within Mathematica. A Mathematica notebook is available for this purpose.

Vierailija

Mathcadia olen käyttänyt. Sen tarkemmin en osaa ohjelmaa luonnehtia, kuin että helppokäyttöinen, ja hyvin sillä ainakin perus laskenta onnistuu. Koulun harjoitustyöt on saanut tehtyä vaikken ole siihen kurssia käynytkään.
Viimeksi Mathcadilla suunnittelin ruuvipuristimen.
Muita ohjelmia en ole käyttänyt, joten en osaa verrata.

Uusimmat

Suosituimmat