Suomalaisen oikeuden Amerikkalaistuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pride-iskun_uhri_oikeu...

Viime heinäkuussa tapahtuneen Pride-iskun uhreja kuultiin maanantaina Helsingin käräjäoikeudessa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen Helsinki Pride kulkueeseen hyökänneitä miehiä syytetään yhteensä 88 ihmisen pahoinpitelystä. Joukossa on useita lapsia, nuorin heistä oli iskun aikaan 11 kuukautta.

Savusoihdut sekä kyynel- ja pippurikaasut aiheuttivat uhreille muun muassa hengenahdistusta, yskää ja iho-oireita. Oikeudessa uhrit kertoivat myös iskun aiheuttamista pelkotiloista.

"Pieni poika sanoi pitkään, että minä en lähde torille tai Helsinkiin, koska siellä on pippurihuppumiehiä. Hän pelkää edelleen sanoja tori ja Helsinki", kertoi oikeudelle isoäiti, joka osui sattumalta kahden lapsenlapsensa kanssa katsomaan kulkuetta.

"Minulla oli kolmevuotias rattaissa. Kahdeksanvuotias huusi, mummi mua sattuu. He tärisivät. He eivät tärisseet kylmästä vaan pelosta", nainen sanoi.

Pippurisumutetta kasvoilleen saanut nuori nainen puolestaan kertoi joutuneensa hakeutumaan iskun takia psykologille.

"En uskalla enää kävellä käsi kädessä tyttöystäväni kanssa, kun pelkään, että joku hullu tulee ja sumuttaa pippurisumutetta kasvoille. Henkinen puoli oli pahempi kuin fyysiset oireet."

Syytetyt myönsivät pahoinpitelyt ja toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapidot. He kiistivät syytteet 71:stä poliittisten toimintavapauksien loukkaamisesta sekä kokouksen estämisestä.

He kiistivät, että teon vaikuttimena olisi ollut kulkueeseen osallistuneiden seksuaalinen suuntautuneisuus. Puolustuksen mukaan kyse oli päähänpistosta. Syytettyjä kuullaan oikeudessa tiistaina.

En voinut olla panematta merkille tämän isoäidin ja nuoren naisen lausuntoja. Miksi uhrien kokemia pelkotiloja pidetään merkityksellisenä kyseisessä jutussa? Onko hyvän oikeustajun mukaista että rikosta ilmeisesti arvioidaan sen mukaan millaisia traumoja se on aiheuttanut? Jos tuo on käytäntö ei voi välttyä ajatukselta että herkän taiteilijasielun pahoinpitelystä saa kovemman rangaistuksen kuin esimerkiksi karatea harrastavan armeijan skapparin, vaikka vammojen vakavuus olisi täysin identtinen. Onko amerikkalaisista oikeussarjoista tuttu maailma jossa yritetään voittaa tuomionlangettajan sympatiat omalle puolelleen rantautunut Suomeenkin?

Kommentit (11)

Vierailija

Sitä en tiedä onko kyse amerikkalaisuudesta vai pohjoiskorelaisuudesta, mutta mielestäni lasten pahoinpitelijän KUULUU saada kovempi rangaistus kun sen joka pahoinpitelee skapparin.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

kipua on fyysistä ja mielellistä. kyllä se mielellinen kipukin niille ihmisille on ihan todellisuutta ja täytyy ottaa oikeudessa huomioon.

media pitäisi joukkohaastaa oikeuteen turhien pelkotilojen luomisista ihmisille. sikapandemia oli viimeisin ja alhaisin moovi johon myös WHO osallistui yhdessä median kanssa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Et ilmeisesti pidä psyykkisiä vammoja haitallisina. Muutenhan se on itsestäänselvää, että isommasta vahingosta saa isommat rapsut. Oikeasti psyykkiset vammat ovat kaikkein vaikeimpia ja pitkäaikaisimpia.

Kyllä minusta on oikein, että psyykkisten vammojen tuottamisesta rangaistaan siinä missä fyysistenkin. Siitä huolimatta, että varmaan moni liioittelee niitä oikeudessa, mutta se on seikka joka sikailijan pitää ottaa huomioon. Itse olen sitä mieltä, että toisen vammauttamiseen, lieväänkin, johtaneiden rikosten pitäisi olla kaikkein ankarimmin rangaistuja. Nuo terroristit eivät eläisi enää koskaan päivääkään vapaudessa, jos minulla olisi rankaisuvalta.

Vierailija

Suomesta on todellakin tulossa yhtä tekopyhä pellevaltio kuin USAstakin. Sieltä saadaan kaikki opit, jotka on imetty median mm. TV:n kautta itseemme. Jos tuolla "homoiskussa" olisi edes kuollut joku voisin ymmärtää mediakohun, mutta ei siellä tapahtunut yhtään mitään. Joku taisi korkeintaan saada astmaoireita.

Vierailija

Omaksi yllätyksekseni näyttää että olen vähemmistössä. Psyykkiset traumat toki eivät ole merkityksettömiä, mutta voiko niitä ottaa huomioon koska ne ovat kuitenkin aina täysin subjektiivisia tuntemuksia. Tuomion koventaminen sillä perusteella että joku pahoitti mielensä, liioittelee astetta millä hän pahoitti mielensä tai ehkä jopa suoraan valehtelee siitä että hän pahoitti mielensä on käsittämätön käytäntö. Sehän on todiste mitä syytetty ei voi mitenkään kumota, mutta joka ilmeisesti kuitenkin voi vaikuttaa rangaistukseen.

Vierailija
barbababa
Omaksi yllätyksekseni näyttää että olen vähemmistössä. Psyykkiset traumat toki eivät ole merkityksellisiä mutta voiko niitä ottaa huomioon koska ne ovat kuitenkin aina täysin subjektiivisia tuntemuksia. Tuomion koventaminen sillä perusteella että joku pahoitti mielensä, liioittelee astetta millä hän pahoitti mielensä tai ehkä jopa suoraan valehtelee siitä että hän pahoitti mielensä on käsittämätön käytäntö. Sehän on todiste mitä syytetty ei voi mitenkään kumota, mutta joka ilmeisesti kuitenkin voi vaikuttaa rangaistukseen.

No pitäisi japitäisi Suomalaisessa vahingonkorvaus käytänössä ei välttämättä anneta paljoa arvoa noille psyykisille puolille vaan ainostaan todennetavissa oleva vahinko korvataan.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
kabus
Suomesta on todellakin tulossa yhtä tekopyhä pellevaltio kuin USAstakin. Sieltä saadaan kaikki opit, jotka on imetty median mm. TV:n kautta itseemme. Jos tuolla "homoiskussa" olisi edes kuollut joku voisin ymmärtää mediakohun, mutta ei siellä tapahtunut yhtään mitään. Joku taisi korkeintaan saada astmaoireita.

aika merkillinen näkökulma teillä. jos joku tunkeutuu yöllä kotiisi ja suihkii kaasut sinun, vaimosi ja lapsesi silmille niin mielestänne mitään ei tapahtunut eikä ole syytä tehdä asialle mitään?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

^ eihän kukaan tuollaista varsinaisesti sanonut. Kotirauhan rikkominen, murto ja pahoinpitely kaikki löytyvät omina rikoksinaan joista on säädetty rangaistukset. Olisiko sinusta oikein että jos joku olisi sen oletettavasti tehnyt kahdesti niin hänet tuomittaisiin kovemmin toisesta jossa hän sattui kaasuttamaan verbaalisesti lahjakkaampaa joka kykeni vielä tirauttamaan pari kyyneltäkin tilanteen niin vaatiessa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
barbababa
^ eihän kukaan tuollaista varsinaisesti sanonut. Kotirauhan rikkominen, murto ja pahoinpitely kaikki löytyvät omina rikoksinaan joista on säädetty rangaistukset. Olisiko sinusta oikein että jos joku olisi sen oletettavasti tehnyt kahdesti niin hänet tuomittaisiin kovemmin toisesta jossa hän sattui kaasuttamaan verbaalisesti lahjakkaampaa joka kykeni vielä tirauttamaan pari kyyneltäkin tilanteen niin vaatiessa.

no sellainen ihminen joka ei pidä ihmisten silmien kaasuttamista yhtään minään ei todennäköisesti tunnusta kotirauhan rikkomistakaan miksikään, eikös? ja jälkimmäiseen täytyy todeta, että kaikki täytyy käsitellä tapauskohtaisesti. vai väitättekö, ettei ihmiselle voi tulla pelkotiloja siitä, jos hän osallistuu rauhanomaiseen tilaisuuteen ja saa kaasut päälleen, koska omaa seksuaalisesti eroavan mielipiteen?

Vierailija

^ Voi varmasti tulla pelkotiloja. Kuitenkin oikeudessa olisi pitänyt olla ammattilainen antamassa lausuntoa eikä mitään tälläistä: "Minulla oli kolmevuotias rattaissa. Kahdeksanvuotias huusi, mummi mua sattuu. He tärisivät. He eivät tärisseet kylmästä vaan pelosta", nainen sanoi."

Jos tuosta on todennettavaa hyötyä niin seuraavassa tapauksessa onkin jo Jouko Turkka "valmentamassa" todistajia.

Vierailija
barbababa
Omaksi yllätyksekseni näyttää että olen vähemmistössä. Psyykkiset traumat toki eivät ole merkityksettömiä, mutta voiko niitä ottaa huomioon koska ne ovat kuitenkin aina täysin subjektiivisia tuntemuksia. Tuomion koventaminen sillä perusteella että joku pahoitti mielensä, liioittelee astetta millä hän pahoitti mielensä tai ehkä jopa suoraan valehtelee siitä että hän pahoitti mielensä on käsittämätön käytäntö. Sehän on todiste mitä syytetty ei voi mitenkään kumota, mutta joka ilmeisesti kuitenkin voi vaikuttaa rangaistukseen.

Tästä on esimerkkinä Esko Ahon taannoinen vaatimus saada korvausta henkisistä kärsimyksistä hiihtoliiton johdossa, kun STT uutisoi hiihtäjien dopingista. Vaatimus kärsimyksen korvaamiseksi oli 100 000, en muista oliko markkoja vai euroja. Mistä minä saisin korvausta siitä mielipahasta, mitä Esko Ahon toiminta yhteiskunnallisen moraalin romuttajana on minulle aiheuttanut?

Uusimmat

Suosituimmat