FB ja Google

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Wikileaksin+Assange+Facebook+on+tyrm...

Olen tästä erittäin samaa mieltä, ja lisäksi nousu autotalleista miljardööreiksi selittyy paremmin, jos maksajana on US Army.

Eli voi toki toivoa että se oma harmiton pikku applikaatio nousee joskus maailmanmaineeseen, mutta ei sitä tapahdu jos viranomaisia ei kiinnosta. Jos kiinnostaa taas niin sitten on luvassa maimmonaa muitten vapautta vastaan.

Suurin osa ihmisistä on toki lampaita, jotka auliisti alistuvat syyniin ja profilointiin, ja ovat iloisia kun saavat kohdennettua markkinointia. Minun mielestä kellään ei tulisi vaan olla oikeutta tutkia toisia ilman että julkaisevat tulokset kyseisille tahoille.

FB:n pitäisi tarjota se graafinen ihmissuhdeverkostotyökalu myös jäsenille, eikä vain taustalla pörräävälle Pentagonille.

Google + FB on ihmisen profilointia sen preferenssien, ystävien, sosiaalisen aseman sekä vallitsevan tilanteen mukaan. Eri asia on, tekeekö tiedoilla mitään. Pahimmassa tapauksessa niillä voi löytää ihmisiä, joiden katoamisesta kukaan ei kiinnostu.

ItViikko lisää artikkelinsa loppuun: "Facebookin lisäksi Yhdysvaltojen tiedustelupalvelu pääsee helposti Googlen ja Yahoon tietokantoihin."

Ja Google ja Yahoo omistavat nykyisin 99% kaikista hakukoneista ketjutettujen yritysostojen kautta. Esim. Infoseekin osti go.com, jonka osti Yahoo. Tästä on vielä se etu, että tulokset voi yhtenäistää, ts. filtteröidä joka koneesta osa sivuista pois. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Hakukoneiden valtaaminen ja Googlen väkisintuonti yhdeksi suureksi hakukoneeksi on itse asiassa sensuuria laillisella tavalla, jota ihmiset eivät osaa edes tiedostaa. Kun hakutuloksista puuttuu vaikka US-kriittisiä sivuja tai ihan mitä tahansa, niin kukaan ei osaa epäillä mitään, eikä sensuuria tapahdu, koska Google ei vaan löydä niitä. Eli löytää, mutta filtteröi pois, jolloin käyttäjälle se näyttää siltä ettei sivuja ole olemassa.

Toista oli 90-luvun hakukoneilla etsiessä.Tulokset vaihtelivat per hakukone todella paljon. Ja löytyi paljon enemmän outoja sivuja. Surffaaminen oli siis mielenkiintoisempaa. Nykyisin se on enemmän markkinointia ja profilointia.

Kommentit (2)

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011
Armitage
Google + FB on ihmisen profilointia sen preferenssien, ystävien, sosiaalisen aseman sekä vallitsevan tilanteen mukaan. Eri asia on, tekeekö tiedoilla mitään.

Kaikki tieto, joka on jotenkin hyödynnettävissä, on arvokasta, sillä tieto on valtaa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Minäkin olen joskus ajatellut, että osa Googlen rahavirroista saattaa tulla tietojen keräämisestä esim. USA:n tiedustelupalvelulle. Tuoreessa muistissa on Googlen luvattomat tiedonkeruut street wiev-jutussa.

Toinen harmittava seikka on se, että kun googlaa jotain asiaa, esim. etsii jotain tiedostoa, niin hakutuloksena tulee paljon sellaista, millä houkutellaan maksullisille sivuille luvaten sitä kautta olemattomia tiedostonlatauksia. Nämä olen oppinut tunnistamaan, mutta kyllä noista haitallisista hakutuloksista on kiusaa. Ja gmailin kautta google pystyy keräämään julmetusti tietoa FBI:lle siivilöitäväksi.

Uusimmat

Suosituimmat