Kauan autossa kytkin kestää

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

93 tuhatta ajattu mun renulla, eli joku 11 tuhatta ole mennyt. Kauan autossa kestää kytkin kun se on alkuperäinen, itse käytän kytkintuntumaa vain jyrkässä mäessä ja sellaisissa loivissa osuuksissa missä auto luisuu taaksepäin ja monesti se takana oleva ajaa liiankin lähelle omaa puskuria.

Sivut

Kommentit (82)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Kauan kestää, todella kauan!

Jos taas otsikkosi oli kymysys, niin suomen kielellä sen kuuluisi olla: Kauanko auton kytkin kestää?

Vierailija

Kyllä se varmaan 300.000 kestää normaaliajossa.
Rellun jakohihnan vaihtoväli on 90.000 km, samalla kannattaa vaihtaa vesipumppu, ettei tarvitse tehdä samaa hommaa vähän ajan päästä uudestaan.
Kangasalan hiekkatiellä lähellä prismaa on erittäin halpa korjaamo, kj-auto tms., löytyy helposti kun ei siinä ole kuin pari rakennusta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
93 tuhatta ajattu mun renulla, eli joku 11 tuhatta ole mennyt. Kauan autossa kestää kytkin kun se on alkuperäinen, itse käytän kytkintuntumaa vain jyrkässä mäessä ja sellaisissa loivissa osuuksissa missä auto luisuu taaksepäin ja monesti se takana oleva ajaa liiankin lähelle omaa puskuria.

Jos käytät kytkintä oikein, se kestänee sen minkä auto.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Taas sellaisia kysymyksiä, joihin on melko vaikea löytää vastaukseksi tarkkaa lukuarvoa, joka olisi voimassa kaikissa tilanteissa .

Joka tapauksessa tuossa välissä liikutaan:

- Varttimaililla kytkin voi hajota tuollaisestakin autosta 10 sekunnissa.
- Asuntovaunun vedolla + huonolla kytkimen käytöllä 100 kilometrissä
- "Normaaliajossa" esim 100-300 tkm
- Maantiepainotteisessa ajossa ei mitään ylärajaa ole, koska kytkin ei käytännössä kulu lainkaan.

Siis vastaus kysymykseen, kytkin hajoaa yleensä välillä 200m - 1 000 000 km.

Seuraavaksi voidaan siirtyä kysymykseen, minkälaisen ajomatkan jälkeen autosta hajoaa katto. Tiedossa oleva ennätys on katon hajoaminen ilman kolaria 32 km jälkeen testiradalla, mutta voi se katto kestää normaaliajossa kauemminkin.

edit: testirata tuollainen "Belgian Pavé" tyyppinen: http://www.mira.co.uk/Services/VehicleDurability.htm

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Neutroni
tiäremiäs

Ei kestä kaun, jos ymmärsin oikein käyttötavan. Eli "käytän kytkintuntumaa vain jyrkässä mäessä ja sellaisissa loivissa osuuksissa missä auto luisuu taaksepäin", mikä taitaa tarkoittaa, että pidetään biili rinteessä kytkintä luistattamalla. Kyllä siinä alkaa käry nousta.

Jarrulla olen aina auton rinteessä pitänyt ja mäkilähtö onnistuu käsijarrulla.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Paskimmat kytkimet olleet euroopassa läjätyissä autoissa n. 30 vuoden kokemuksella. Mulla on just nyt yhdestä mersusta ja yhdestä euro-mazdasta kytkin sököhkö. Mesessä 120 tkm ja euro-mazdassa rapee 200 tkm. Tosin tuo 120 tkm ajettu mese on vuoden 1993 malli. Ikäkin voi vaikuttaa. Tiedä vaikka olisi öljyä kytkimessä. Pitäs kattoo joskus. Autosta en luovu. Soon mun edustuspeli. Tulee jotain 1000 km. nykyään vuodessa matkamittariin.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Denzil Dexter
Taas sellaisia kysymyksiä, joihin on melko vaikea löytää vastaukseksi tarkkaa lukuarvoa, joka olisi voimassa kaikissa tilanteissa .

Joka tapauksessa tuossa välissä liikutaan:

- Varttimaililla kytkin voi hajota tuollaisestakin autosta 10 sekunnissa.
- Asuntovaunun vedolla + huonolla kytkimen käytöllä 100 kilometrissä
- "Normaaliajossa" esim 100-300 tkm
- Maantiepainotteisessa ajossa ei mitään ylärajaa ole, koska kytkin ei käytännössä kulu lainkaan.

Siis vastaus kysymykseen, kytkin hajoaa yleensä välillä 200m - 1 000 000 km.

Seuraavaksi voidaan siirtyä kysymykseen, minkälaisen ajomatkan jälkeen autosta hajoaa katto. Tiedossa oleva ennätys on katon hajoaminen ilman kolaria 32 km jälkeen testiradalla, mutta voi se katto kestää normaaliajossa kauemminkin.

edit: testirata tuollainen "Belgian Pavé" tyyppinen: http://www.mira.co.uk/Services/VehicleDurability.htm

varttimaililla joskus tosi pienelläkin matkalla,joskus siihen ei tarvita kun senttejä
http://www.youtube.com/watch?v=GOiwrf5rWl0

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
syytinki
Neutroni
tiäremiäs

Ei kestä kaun, jos ymmärsin oikein käyttötavan. Eli "käytän kytkintuntumaa vain jyrkässä mäessä ja sellaisissa loivissa osuuksissa missä auto luisuu taaksepäin", mikä taitaa tarkoittaa, että pidetään biili rinteessä kytkintä luistattamalla. Kyllä siinä alkaa käry nousta.

Jarrulla olen aina auton rinteessä pitänyt ja mäkilähtö onnistuu käsijarrulla.

ei siinä mitään käryä nouse, painan jarrua samalla. sitten kun pelkällä kytkimen avulla pitää auton paikallaan niin se rupeaa myös itse vetämään eteenpäin. Kyllä se kestää täristääkin vaikka kuinka kauan. Liikaa ei kannata, joskus on niin jyrkkiä mäkiä, että pitää melkein hakee kytkin niin että pysyy .

Lähinä käytän auton kytkintä niin että nostan kytkintä ja kaasua samalla, eli samaan aikaan käytän polkimia. Jotku laittaa eka kierroksia kaasulla ja sitten vapauttaa kytkintä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
pkinnune
varttimaililla joskus tosi pienelläkin matkalla,joskus siihen ei tarvita kun senttejä
http://www.youtube.com/watch?v=GOiwrf5rWl0

Tiukka vehje tuo tiäremiähen Renu. Noita kilometrejä en kyllä usko tuolle kalustolle. 9,3:ssakin lienee tuolle vehkeelle tekemistä.

tiäremiäs
sitten kun pelkällä kytkimen avulla pitää auton paikallaan niin se rupeaa myös itse vetämään eteenpäin. Kyllä se kestää täristääkin vaikka kuinka kauan. Liikaa ei kannata, joskus on niin jyrkkiä mäkiä, että pitää melkein hakee kytkin niin että pysyy .

Noin se ei kestä. Mäestä se lähtee samoin kuin tasaiselta hieman käsijarrulla avittaen (jyrkkä mäki vaatii ehkä kierrosten aavistuksenomaisen nostamisen tyhjäkäynniltä). Eikö sinulle opetettu autokoulussa mäkilähtöä?

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Odotellaan Tiärämiehen juutube videoita kytkimen käytöstä, eri kuvakulmista mäkilähtö tuntumalla ja ilman.
http://www.youtube.com/watch?v=gmOjGUjypSM

Mun pitsataksissa kilometrejä noin 170tkm ja orgiskytkin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Itse en käytä käsijarrua mäessäkään. Jos liikennevalot on mäessä (kuten monessa paikkaa Viipurissa), niin auto pidetään käyttöjarrulla paikallaan.
Sitten kun lähdön hetki tulee, nostetaan kytkintä ja oikea jalka jarrulta kaasulle.
Kun tämä tapahtuu synkroonissa, eli siinä vaiheessa oikea jalka jarrulta kaasulle, kun kytkin alkaa ottaa. Lähtö tapahtuu jouhevasti ilman turhia luistatuksia. Tämä juttu kannattais jokaisen opetella.

Käsijarrulähtöjä mäessä olen kai käyttänyt viimeksi autokoulussa joskus 70-luvulla.

Vierailija

Ostin isän serkulta omegan joka on ollu karavaanarilla. Auto näki teitä 350 tkm ennen ku kanspahvi palo... Mulla. kytkimelle ei tarvinnu tehdä mitään. Nyt alla golffi johon piti laittaa kytkin sellaisen 200 tkm:n jälkeen.

Kyllä se suurin kytkimen kestoon vaikuttava yksittäinen ominaisuus löytyy vasemman etupenkin ja ohjauspyörän välistä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
ovolo
Itse en käytä käsijarrua mäessäkään. Jos liikennevalot on mäessä (kuten monessa paikkaa Viipurissa), niin auto pidetään käyttöjarrulla paikallaan.
Sitten kun lähdön hetki tulee, nostetaan kytkintä ja oikea jalka jarrulta kaasulle.
Kun tämä tapahtuu synkroonissa, eli siinä vaiheessa oikea jalka jarrulta kaasulle, kun kytkin alkaa ottaa. Lähtö tapahtuu jouhevasti ilman turhia luistatuksia. Tämä juttu kannattais jokaisen opetella.
virheen ei tarvitse olla suuri, että tuolla menetelmällä perä osuu takana jonottavan keulaan, tai en tiedä Viipurin turvaväleistä.
ovolo

Käsijarrulähtöjä mäessä olen kai käyttänyt viimeksi autokoulussa joskus 70-luvulla.

on se jotenkin muutenkin rennompaa jonottaa mäessä käsijarrulla kuin väsyttää jalkaa jarrulla.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kytkintä ei välttämättä tarvitse vaihtaessa. Vain liikkeelle lähtiessä. Ja tämä ei ole vitsi ja kyse ei ole automaatista.

Eli jos haluaa säästää kytkintä kannattaa opetella temput.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat