Kimpoaako säteily?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli kimpoaako säteily pinnoista?

Esim jos taivaalla tulisi gammapurkaus, olisinko suojassa lyijystä tehdystä luolassa? vai kimpoaako tämä säteily maasta ja seinämistä minun luokseni?

Kommentit (6)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Saisit kaivautua aika syvälle sinne luolaan jos haluaisit että gammasäteily ei pääse läpi. Onneksi noissa purkauksissa säteilyn kesto on varsin lyhyt. Jos säteily olisi jatkuvaa, niin suosittelisin vähintään 10-100cm. paksuista lyijyseinää, muistaakseni esim. 1cm lyijylevy estää vasta 50% säteilystä.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26895
Liittynyt16.3.2005
Telep

Fysiikassa käytetään termiä heijastuminen. Heijastuminen riippuu voimakkasti säteilystä ja pinnasta.

Esim jos taivaalla tulisi gammapurkaus, olisinko suojassa lyijystä tehdystä luolassa? vai kimpoaako tämä säteily maasta ja seinämistä minun luokseni?

Lyhytaaltoisimmat sähkömagneettiset säteilylajit heijastuvat äärimmäisen huonosti mistään materiaalista. Se on ongelma esimerkiksi kaukoputkien ja laserien suunnittelijoille, koska molempiin laitteisiin vaaditaan peilejä. Kaukoputkissa ongelma ratkaistaan käyttämällä ns. hipaisevaa heijastusta, jossa säde tulee lähes peilin suuntaisesti. Lasereissa vaaditaan kohtisuorempia kulmia, ja ongelmalle ei ole tyydyttäävää ratkaisua. Röntgenlaserit toimivat ilman optista kaviteettia, mikä vaikuttaa epäedullisesti säteen laatuun.

Lyijyä voi kuitenkin käyttää esimerkiksi gammasäteilyltä suojautumiseen, koska se absorboi säteilyä. Metallia tarvitaan paksu kerros, joka painaa ja maksaa, mikä rajoittaa sovelluksia. Astronomisilta gammapurkauksilta suojautumisessa lyijyt ja luolat ovat laiha ja tarpeeton lohtu, koska purkaus vaikuttaa ilmakehän koostumukseen ja sitä kautta kaikkeen luontoon. Gammasäteily ei tule ilmakehästä juurikaan läpi. Siksi gammasäteilyobservatoriot pitä rahdata kiertoradalle.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26895
Liittynyt16.3.2005
Telep
Et vastannut kysymykseeni

No yritetään uudelleen tasolla 2 vuotias.

Telep

Osittain osuuden vaihdellessa pienestä isoon.

Esim jos taivaalla tulisi gammapurkaus, olisinko suojassa lyijystä tehdystä luolassa?

Gammasäteilyn suorilta terveysvaikutuksilta kyllä mutta gammapurkauksen välillisiltä jälkiseurauksilta et.

vai kimpoaako tämä säteily maasta ja seinämistä minun luokseni?

Ei.

Kelpaako? Pitääkö kirjoittaa isoilla värillisillä tikkukirjaimilla ja laittaa tavuviivat?

Uusimmat

Suosituimmat