Perustulokokeilu Namibiassa

Seuraa 
Viestejä132
Liittynyt12.3.2011

Perustulo on täällä yksi suosikkiaiheista. Puuhevonen ja CE-hyväksytty ovat kuitenkin nyt voittaneet tämän väittelyn. Vastikkeetonta perustuloa on nyt kokeiltu ensimmäistä kertaa, ja tulokset ovat olleet niin positiivisia, että monet kannattajatkin ovat varmaan yllättyneet.

Kokeilusta tiivisti ja kattavasti voi lukea
http://tsarbombastic.wordpress.com/2011 ... -menestys/

Yksityiskohtaisempia tietoja kokeesta löytyy
http://www.comminit.com/en/node/329310
http://maailma.net/artikkelit/perustulo ... namibiassa

Pohdintaa mm. sivilisaatioista, talousjärjestelmästä, historiasta, päihdepolitiikasta ja kansallisuudesta http://www.tsarbombastic.wordpress.com

Sivut

Kommentit (47)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Carloz
Laita nyt vielä yksi vastausvaihtoehto:

[x] Asia on minulle herttaisen yhdentekevä.

vasta olitte äänekkäästi rahan jakamista vastaan perustulon muodossa, mikäs kelkkanne käänsi?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

tsarbombastic
Seuraa 
Viestejä132
Liittynyt12.3.2011
Barbaari
Tuohan voi johtaa lapsitehtailuun edelleen jos siihen ei olla tehty mitään poikkeuksia. Jos siis rahaa jaetaan per ihminen.

Kokonaiskustannukset ovat noin 200 miljoonaa vuodessa.

Lapsitehtailu oikeastaan vähenee naisten työllisyyden ja koulutuksen myötä. Mutta joo, onhan se taloudellisesti fiksumpaa jos on perustulo, no doubt. En tosin usko että merkittävä osa tekisi lapsia perustulon vuoksi.
Siis 200 miljoonaa Namibian kattavassa järjestelmässä.

Pohdintaa mm. sivilisaatioista, talousjärjestelmästä, historiasta, päihdepolitiikasta ja kansallisuudesta http://www.tsarbombastic.wordpress.com

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

nykyinen järjestelmä on kerrassaan outo. yhtään et saa tukirahojen lisäksi tienata. varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä valtiolle. ihmiset syrjäytyy.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
taucalm
Carloz
Laita nyt vielä yksi vastausvaihtoehto:

[x] Asia on minulle herttaisen yhdentekevä.

vasta olitte äänekkäästi rahan jakamista vastaan perustulon muodossa, mikäs kelkkanne käänsi?

Minulle on aivan se ja sama, kuinka Namibia asiansa hoitaa. Tuskin tulen tämän elämän aikana siellä vierailemaan.

Vierailija

Kun todellisuus ei vastaakkaan omia käsityksiä, niin mieluummin lyödään sormet korviin ja huudetaan LALALA kuin vaihdetaan niitä omia käsityksiä todellisuudesta.

Valitettavasti.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Carloz

Minulle on aivan se ja sama, kuinka Namibia asiansa hoitaa. Tuskin tulen tämän elämän aikana siellä vierailemaan.

"Perustulo vai ei?" oli gallupin kysymys.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5298
Liittynyt9.1.2011

Olen itse ehdottanut, että otettaisiin jokin sopivan kokoinen, noin 1-10 mega-asukkaan Afrikan maa, esim. juuri Namibia, perustulokokeilun piiriin. Madonna voisi kustantaa puolet vuoden kuluista, ja toisen puolen kustantaisi länsimaat. Eli jokaiselle täysi-ikäiselle maksettaisiin 100 euron länsituettu perustulo kuukaudessa. Asetettaisiin tiukat vaatimukset korruption ja byrokratian purkamiseksi ja länsimaat vain takaisivat perustulon 100 euroon saakka, eli Namibialaisilta edellytettäisiin että he keräisivät verotuloja korruptiovapaasti ja rahoittaisivat perustuloa parhaansa mukaan ensisijaisesti itse. (Köyhässä yhteiskunnassa kuitenkaan ei voitane nostaa veroprosenttia perustulonkaan kanssa kuin 20 prosenttiin.)

Ennustaisin, että köyhyys ja työttömyys loppuisi Namibiasta alle yhdessä sukupolvessa, ja Namibian talouskasvu olisi 10% vuodessa. Kustannuksia tälle kokeilulle tulisi 10 vuoden ajan ehkä 1-10 gigaeuroa vuodessa, riippuen miten nopeasti korruptio voidaan kitkeä. Toisin sanoen tämä olisi naurettavan halpa tapa lopettaa terveyttä haittaava köyhyys Afrikasta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

raakeli
Seuraa 
Viestejä64
Liittynyt28.4.2011

Vastaan ilman muuta perustulo, ihmisen halu/ahneus pitää riittävässä määrin huolen että ihmiset haluavat lisää, joten kapitalisteilla ei ole syytä huoleen. Kansalaispalkka kaikille ja se siitä, perustelut ja vasta argumentit on jo esitetetty.

Voisitko vielä linkata

Puuhevonen ja CE-hyväksytty ovat kuitenkin nyt voittaneet tämän väittelyn.

missä voittivat, haluaisin lukea? Nämä suuret ajattelijat kuuluvat ehdottomasti mielenkiintoni kohteisiin.

Vierailija
taucalm
Carloz

"Perustulo vai ei?" oli gallupin kysymys.

Tämän hetkisestä äänestystuloksesta näkee, että sossut ovat taas vauhdissa.

Vierailija
raakeli
Vastaan ilman muuta perustulo, ihmisen halu/ahneus pitää riittävässä määrin huolen että ihmiset haluavat lisää, joten kapitalisteilla ei ole syytä huoleen. Kansalaispalkka kaikille ja se siitä, perustelut ja vasta argumentit on jo esitetetty.

Miksi juuri Namibiaan?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Carloz
raakeli

Miksi juuri Namibiaan?

Samaa itsekkin jäin miettimään. Mikä Namibiasta tekee kyselyn kohteen, kun varsin harvat meistä edes tietävät missä Namibia on, en minä ainakaan tiedä. Voisiko kysymyksen muotoilla koskemaan vaikka Suomea?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat