jääkiekko pelin pituus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

mikä on jääkiekko erän pituus ku kaveri väitti etä 20 minsaa mutta ite kun otin aikaa niin kesti kyllä joku nelisenkymmentä minuuttia melkeen

Sivut

Kommentit (18)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Siis 20 minuuttia se on, mutta aikaa lasketaan vain varsinaisen pelin aikana. Eli kun tulee vaikka paitsio tai jokin muu taukojuttu, ajanlasku pysäytetään, kunnes kiekko osuu taas jäähän tuomarin pudottamana. Eli ei se erä koskaan oikeasti 20 minuuttia kestä, vaan paljon pitempään. Vissiin taisi olla jalkapallossa erilailla niin että aika kuluu oli homman nimi mikä tahansa, eikä se muutenkaan ole niin sekunnin tarkkaa siinä kun tuomari voi oman harkinnansa mukaan pidentää ottelua minuuttikaupalla jos vaan siltä tuntuu. Jääkiekossa kyse on sekunneista. Kun 20 minuuttia tulee kellossa täyteen peli on siinä, vaikka maali olisi kuinka lähellä.

くそっ!

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Suomenkielen yhdyssana. Jääkiekkopeli. Jääkiekkopelin pituus. Kun sana taipuu kokonaisuutena, se on sana. Ei kaksi.

Ei siis näin: jääkiekon pelin pituus. Jos olisi niin, kyseessä ei olisi suomenkielen yhdyssana.

Mutta kun tuo saatanan sana taipuu näin: jääkiekkopelin pituus.

Jos siis pystyt, pissis, laittamaan sanaparin keskelle esimerkiksi genetiivin -tiedätkö mikä sellainen on? - kyseessä ei ole ainakaan suomenkielen yhdyssana.

Vaikka ostin omakodinkin talon, en ole rikas.

Siis ei näin. Vaan: koska ostin omakotitalonkin, osaan suomenkielen yhdyssanasäännön.

Mikä ei aikuisten oikeasti ole vaikeaa!

Ostaminen siis, vaikeaan äidinkielen osaamiseen verrattuna. Ota se niin, että erilaiset kiinteistökaupat ovat aivan liki. Opettelet vain puhumaan ja kirjoittamaan, niin siinä sulla on elämäsimahdollisuusaivannäppäimistösiulottuvilla.

Mahdatko ostaa? Kandee miettiä. Tulee piha töitä ja monenlaista muuta puhde puuhaa.

Saatanan uittu, mutta jää kiekkopeli. Osta pahvi laatikko.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei se kumminkaan aina ole niin helppoa jos on vaikeampia sanoja. Esim tottakai, mistä sen tietää että onko se totta kai vai tottakai. Paitsi jos tietää.

くそっ!

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

läski podari. Peliaika on katsomasi aika vähennettynä pelitauoilla. Äläkä suutu mulle. Et ole ensimmäinen yhdys sana oppilaa ni.

Edes mai nos toi mistot ei osaa tuota, ei kä toi mitta jat. Puhu matta kaan nä itä palsto ja, joilla val litsee täysi suo men kielen anargia.

Lopulta, annat itsestäsi melko idiootin vaikutelman, jos et osaa asiaa. Tä mä on ys tävän neu vo.

Ei siis milläänpahalla.

"ankalle tu lisul kasato"
"lastenko dinka dulla meri komme reen"

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Ron ron. Tottakai. Totta Kai.

Vaikka ei kovin keskeinen, niin onhan niilläkin ero. Huomannet Kai.

Kerran vielä: jos sana taipuu kokonaisuutena, se on yhdyssana (useimmissa tapauksissa).

Itse käytän usein erotusdiagnostista genetiiviä. Tilani auto on siisti. Ei. Vaan. Tila-autoni on siisti.

Tila-auto säätyy yhdyssanana. Samalla tuli selväksi yhdyssanasäännön merkitys tapauksissa, joissa se on merkityksellinen. Useimmiten sen osaamattomuus paljastaa osaamattojansa säälittävyyden. Joskus sillä ei ole mitään väliä.

Mutta miksi kokeilla onneaan? Asia ei ole niin vaikea, kuin mitä tämänkin palstan keskustelujen otsikoita lukiessa tulee mieleen.

Paska rako.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Otan onkeeni. Pelin pituus on ollut aina arka asia minulle. Typerää miehisyyden korostusta. Tiedän. Ja aina se katoaa eteeni jääkiekkotreenien jälkeen pukuhuoneessa. Väsyneenä. Tunnet dilemman.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Aikamatka Barbaari. Aika matka, eikö?

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

jees

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Vaari
Aikamatka Barbaari. Aika matka, eikö?

Ketju ei käsittele aikamatkailua vaan kyseessä on aika matka.

Aika jännä.

Se vie enemmänkin matkan tavoin tiettyyn hetkeen historiassa. Tutkimaan hetkeä eri paikkana vaikka onkin eri ajassa. Muotia, ilmiöitä ja ajankuvia. Sellainen minulla oli mielessäni. Kirjoitusvirhe se ei ollut. En tahtonut ihmisten käsittelevän aikamatkailua threadissa jonka tarkoituksena on vain matkustaa mahdollisimman kauas menneisyyteen, tutkia historioitsijan tavoin.

Tällä hetkellä vuosi on 1822 ja kohta keksitään moderni joulupukki ja ensimmäinen feministi syntyy Turussa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat