Seuraa 
Viestejä283

En varsinaisesti löytänyt oikeata palstaa missä esittää tätä kysymystä mutta tämä oli lähinnä, koska käsittää myös termin "ilma". Tosin kyse ei ole geologiasta eikä edes luonnollisista ilmakehän ilmiöistä vaan näkymästä joka aukesi tänään (sunnuntai 8.5.) päiväkävelyllä käydessä n. klo 13:35 Helsingin Malminkartanossa. Eli siis kaksi korkealla lentävää lentokonetta poikkeuksellisen lähellä toisiaan. Itse en ole koskaan nähnyt kahta siviilikonetta lentämässä näin lähellä toisiaan, joka herättää kysymyksen että oliko kyse siviilikoneista?

Ensimmäisessä kuvassa hyvän vertailukohdan tarjoaa Kuu. Kuvan perusteella arvioisin lentokoneiden etäisyyden olevan toisistaan n. 10 Kuun läpimittaa eli n. 5 astetta. Jos koneet lentävät (kuten vaikuttaa) tyypillisellä 10-12 km korkeudella niin tämä tarkoittaa että koneiden etäisyys toisistaan on n. 1 km. Voivatko olla siviilikoneita? Oma muistikuvani on että pienin turvamääräyksissä sallittu siviilikoneiden etäisyys toisistaan lentokorkeudessa saisi olla 3 km. Muistanko väärin?

Jos kyse ei ole siviilikoneista niin mistä? Koneet lensivät jotakuinkin täsmällleen pohjoisesta etelään säilyttäen jatkuvasti etäisyytensä. Myös mikä ei hieman tärähtäneistä kuvista selviä, mutta joka silmämääräisesti erottui selvästi, oli että koneet olivat nelimoottorisia. Suuntimasta päätellen (eli suoraan pohjoisesta) olettaisin koneiden olleen matkalla Pohjois-Amerikasta Etelä-Eurooppaan tai Lähi-Itään päin. Nelimoottorisuus taas viittaisi siihen että kyseessä olisivat Boeing 474 koneet tai sitten jotain sotilaskoneita.

Eli mistä oli kyse?

1) Reittilennoista jotka olivat joutuneet "liian lähelle" toisiaan?
2) Obaman Air Force 1 seuralaisineen matkalla yllätysvisiitille jonnekin Libyan, Israelin tai Irakin seuduille?
3) Muista sotilas- tai vakoilukoneista?

Alla linkit kuviin jotka uploadasin imageshackiin.

Kuva1
Kuva2

Jos suorat linkit eivät toimi niin nämä luultavasti:

Kuva1
Kuva2

Todellinen Epämiellyttävä Totuus:

http://www.youtube.com/watch?v=aUtzMBfD ... r_embedded

"This is unbelievable" - en voi kuin yhtyä toimittajan toteamukseen!

Sivut

Kommentit (29)

Miksu
Eli mistä oli kyse?



Joko homokaasua levittävistä ultrasalaisista sotilaslentsikoista, tai sitten normaalista reittiliikenteestä suoritettuna normaaleilla korkeus- ja vaakaporrastuksilla. Pick your favourite.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Miksu

Jos kyse ei ole siviilikoneista niin mistä? Koneet lensivät jotakuinkin täsmällleen pohjoisesta etelään säilyttäen jatkuvasti etäisyytensä. Myös mikä ei hieman tärähtäneistä kuvista selviä, mutta joka silmämääräisesti erottui selvästi, oli että koneet olivat nelimoottorisia. Suuntimasta päätellen (eli suoraan pohjoisesta) olettaisin koneiden olleen matkalla Pohjois-Amerikasta Etelä-Eurooppaan tai Lähi-Itään päin. Nelimoottorisuus taas viittaisi siihen että kyseessä olisivat Boeing 474 koneet tai sitten jotain sotilaskoneita.




Kyse on tuikitavallisista siviilikoneista.

Paljon mahdollista, että kyse on B747 -koneista, tai sitten AB340 -koneista.


Eli mistä oli kyse?

1) Reittilennoista jotka olivat joutuneet "liian lähelle" toisiaan?




Jep, ei edes "liian lähellä toisiaan" vaan aivan tavallisista, kymmeniä kertoja päivässä Suomen ilmatilassa tapahtuvista korkeusporrastetuista siviilikoneiden mannertenvälisistä lennoista (korkeusporrastus minimissään 1000 jalkaa, ts.
n. 305 m., jolloin näyttävät lentävän "muodostelmassa", lentokorkeuden ollessa yli 9000 m.


2) Obaman Air Force 1 seuralaisineen matkalla yllätysvisiitille jonnekin Libyan, Israelin tai Irakin seuduille?



Nix.


3) Muista sotilas- tai vakoilukoneista?



Nix.


Alla linkit kuviin jotka uploadasin imageshackiin.

Kuva1
Kuva2

Jos suorat linkit eivät toimi niin nämä luultavasti:

Kuva1
Kuva2




[/quote]


En viitsinyt edes katsoa. Tapahtuma on, kuten sanoin, monta kertaa päivässä tapahtuva, täydellisen tavallinen.

Suosittelen:

http://www.flightradar24.com/

Valtaosa lennoista näkyy, vanhemmissa/pienemmissä koneissa ei useinkaan ole ADS-B -laitteistoa, jolloin ne koneet eivät näy.

Sitäpaitsi, nuo lennot eivät ole Etelä-Pohjois -suunassa, vaan n. koillinen-> lounas ja päinvastoin(lennot kauko-itä <-> Eurooppa) , sekä n. kaakko-> luode ja päinvastoin (lennot Etelä-Aasia <-> Pohjois Amerikka), vaikka noin kuvitteletkin. Lennot Pohjois Amerikasta, tai Pohjois-Amerikkaan eivät tapahdu Pohjois-Etelä -suunnassa, tai päinvastoin)

Tosin, ihan etelä->pohjois -suunnassakin (ja päinvastoin) lentoja on vaikka kuinka paljon päivittäin, pohjoisen kohteina/lähteinä Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Kittilä, Inari ja Muurmansk, harvoin kuitenkin nelimoottorisilla (poikkeuksena Oulu ja Kittilä (ja joskus Rovaniemi), joihin Finnair lentää ruuhka-aikoina AB340:llä).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Miksu
Seuraa 
Viestejä283
Seppo_Pietikainen

Jep, ei edes "liian lähellä toisiaan" vaan aivan tavallisista, kynmmeniä kertoja päivässä Suomen ilmatilassa tapahtuvista korkeusporrastetuista siviilikoneiden mannertenvälisistä lennoista (korkeusporrastus minimissään 1000 jalkaa, ts.
n. 305 m., jolloin näyttävät lentävän "muodostelmassa", lentokorkeuden ollessa yli 9000 m.



Ok, eli muistin tässä väärin. 300m ja 3000m. Mutta asia lienee selvä. Näkymänä tämä oli tosin ehkä kirkkaasta ilmasta johtuen hyvin vaikuttava. En vastaavaa muista ennen nähneeni (tai huomanneeni) vaikka tästä lentää päivittäin jatkuvasti yli näitä reittilentoja.

Ja pidemmistä lennoista oli toki kyse, sillä Helsinki-Vantaa on tästä 10km päässä. Eli Oulun, tms. lennoista ei ollut kyse. Ehkä jonnekin Keski-Eurooppaan sitten.

------

EDIT: Ja muuten tuon laittamasi linkin perusteella selviää että kyse oli lennoista DLH 741 ja DLH 711. Näistä ensimmäinen oli matkalla Osakasta Frankfurtiin ja oli A340. Jälkimmäinen A380 eli jätti-jumbo ja matkalla Tokiosta Frankfurtiin.

Todellinen Epämiellyttävä Totuus:

http://www.youtube.com/watch?v=aUtzMBfD ... r_embedded

"This is unbelievable" - en voi kuin yhtyä toimittajan toteamukseen!

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Miksu
Seppo_Pietikainen

Jep, ei edes "liian lähellä toisiaan" vaan aivan tavallisista, kynmmeniä kertoja päivässä Suomen ilmatilassa tapahtuvista korkeusporrastetuista siviilikoneiden mannertenvälisistä lennoista (korkeusporrastus minimissään 1000 jalkaa, ts.
n. 305 m., jolloin näyttävät lentävän "muodostelmassa", lentokorkeuden ollessa yli 9000 m.



Ok, eli muistin tässä väärin. 300m ja 3000m. Mutta asia lienee selvä. Näkymänä tämä oli tosin ehkä kirkkaasta ilmasta johtuen hyvin vaikuttava. En vastaavaa muista ennen nähneeni (tai huomanneeni) vaikka tästä lentää päivittäin jatkuvasti yli näitä reittilentoja.

Ja pidemmistä lennoista oli toki kyse, sillä Helsinki-Vantaa on tästä 10km päässä. Eli Oulun, tms. lennoista ei ollut kyse. Ehkä jonnekin Keski-Eurooppaan sitten.

------

EDIT: Ja muuten tuon laittamasi linkin perusteella selviää että kyse oli lennoista DLH 741 ja DLH 711. Näistä ensimmäinen oli matkalla Osakasta Frankfurtiin ja oli A340. Jälkimmäinen A380 eli jätti-jumbo ja matkalla Tokiosta Frankfurtiin.




Nykyaikainen navigointiteknologia (GPS) voi muuten aiheuttaa yllättävän lentoturvallisuusriskin, jota ei ole ehkä ajateltu tarpeeksi: GPS mahdollistaa lentokorkeuden asettamisen koneiden autopilotille n. 1-2 metrin tarkkuudella.

Risteäviin suuntiin lentävät koneet saattavat juuri navigointijärjestelmien tarkkuuden vuoksi osua toisiinsa (kuten tapahtui Ueberlingenissä v. 2002) lennonjohdon tekemien tahattomien virheiden vuoksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_mid-air_collision

Olisiko parempi, että GPS -järjestelmien lentokorkeustietoon lisättäisiin satunnainen n. +/- 50-100 m. korkeusvirhe?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Tuppu L 2.0
Seppo_Pietikainen
Olisiko parempi, että GPS -järjestelmien lentokorkeustietoon lisättäisiin satunnainen n. +/- 50-100 m. korkeusvirhe?



Tai sitten vain toiseen suuntaa lentävät koneet menisi parittomilla sadoilla metreillä ja toiseen suuntaan parillisilla.



Näinhän tapahtuu jo nykyäänkin, ja on tapahtunut jo vuosikymmenien ajan (ei metreissä vaan sadoissa jaloissa, oikeammin lentopinnoissa [esim. 14000 jalkaa on lentopintana 14 (n. 4270 m)])

Valitettavasti syntyy hämminkejä lentosuuntien muutosten vuoksi, ja aluelennonjohdon määräämien lentopintojen muutosten vuoksi.

Tarkemmin lentosuunnista ja lentosuuntia vastaavista käytettävistä -pinnoista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Quadrantal_rule

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
CE-hyväksytty
Mistä kohtaa lentskartia se lentokorleus mitataan?



GPS-antennin kohdalta. Painekorkeus mitataan paineantureiden kohdalta.Eivät ole samat muuten kuin poikkeustapauksessa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
HaukiOlli
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.



Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5024
Seppo_Pietikainen
HaukiOlli
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.



Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.




Lentokorkeuksien ero tai muutoin erilaiset olosuhteet eivät taida selittää vanojen eroja tässäkään tapauksessa. Syy vanojen erilaisuuteen selviää joskus tulevaisuudessa, tuskin kuitenkaan Sepon avustuksella, hänhän vain keskittyy solvausten kehittelemiseen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kyllä noita ristiinlentoja tapahtuu. Tuon kuvan nappasin 28.4. noin klo 13 seutuvilla. Siitä voi päätellä ilmansuunnatkin.Ei noissa ole paljoa hämmästeltävää varsinkaan sotilaskenttien seutuvilla. Aika-eroahan noilla vanoilla on nyt jonkin verran.

Miksu
Seuraa 
Viestejä283

Taitaa tuo päästövanojen pituus johtua ihan korkeuserosta. Tuon flightradar24.com :in mukaan A380 lensi 38000 jalan eli n. 11.6 km korkeudessa kun taas A340 36000 jalassa eli n. 11 km:ssä. Korkeusero ei tietysti ole suuri mutta ilmakehässä voi hyvinkin pienillä korkeuseroilla olla erilaiset olosuhteet. Ja lisäksi tietysti se että myös itse koneen aerodynamiikasta ja etenkin moottoreista riippuen päästövana voi muodostua erilaiseksi.

Tässä tapauksessa koneista pienempi - eli A340 - oli tässä Helsingin seutuvilla juuri ohittanut A380:n joka seurasi perässä. On oikeastaan aivan luonnollista että huomattavasti isompi ja lisäksi hieman korkeammalla lentänyt A380 jättää peräänsä pidemmän vanan.

Todellinen Epämiellyttävä Totuus:

http://www.youtube.com/watch?v=aUtzMBfD ... r_embedded

"This is unbelievable" - en voi kuin yhtyä toimittajan toteamukseen!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Synninlukko
Kyllä noita ristiinlentoja tapahtuu. Tuon kuvan nappasin 28.4. noin klo 13 seutuvilla. Siitä voi päätellä ilmansuunnatkin.Ei noissa ole paljoa hämmästeltävää varsinkaan sotilaskenttien seutuvilla. Aika-eroahan noilla vanoilla on nyt jonkin verran.


Mitä toi kauempana oleva kaasu on?

Miksu
Seuraa 
Viestejä283
CE-hyväksytty
Mitä toi kauempana oleva kaasu on?



Viittaatko tuohon omaan kuvaasi (tai siis "Synninlukon" kuvaan") vai meikän kuvaan? Tuosta Synninlukon kuvasta sanoisin että pilviä. Meikän kakkos kuvassa yläpilviltä vaikuttava harso sen sijaan ei ole oikeasti mitään. Pelkästään auringon (ilmeisesti vielä hieman klähmäisessä...) linssissä aiheuttamaa heijastusta.

Todellinen Epämiellyttävä Totuus:

http://www.youtube.com/watch?v=aUtzMBfD ... r_embedded

"This is unbelievable" - en voi kuin yhtyä toimittajan toteamukseen!

tendo
Seuraa 
Viestejä535

Onneksemme on olemassa lennonjohdosta riippumaton väistöjärjestelmä TCAS kaikissa yli 19 matkustajan koneissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_co ... nce_system

A traffic collision avoidance system or traffic alert and collision avoidance system (both abbreviated as TCAS) is an aircraft collision avoidance system designed to reduce the incidence of mid-air collisions between aircraft. It monitors the airspace around an aircraft for other aircraft equipped with a corresponding active transponder, independent of air traffic control, and warns pilots of the presence of other transponder-equipped aircraft which may present a threat of mid-air collision (MAC)

Seppo_Pietikainen
HaukiOlli
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.



Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.




Jestas mikä uuvatti. Kerrotko missä kohtaa väitin niitä chemtraileiksi ? Osaatko lukea ? Turha sun on tulla selittämään mitä tiivistymisvanat ovat, tuijottele keskenäsi pilviä...mutta tuhlaa mieluiten aikasi lukemisen opetteluun senkin seppo. Osuva nimi kaverilla.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
HaukiOlli
Seppo_Pietikainen
HaukiOlli
Minäkin näin nuo ja ihmettelin että mitähän kummaa ? Näytti äärimmäisen epätavalliselta.
Toisessa koneessa oli pitkä tiivistymisvana, ja toisessa lyhyt. Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail". Itse havaitsin nämä keskisen uudenmaan taivaalla.



Älä viitsi puhua jo moneen kertaan loppuun väsytettyä ripulipaskaa. Tuo "Chemtrails" -sonta on jo moneen kertaan loppuunkäsitelty muualla. Tiivistymisvanojen "elinikä" riippuu lentokorkeuden olosuhteista, täsmälleen samoin kuin pilvien "eliniät".

Jos olet hiemankaan älykäs, tuijottele miten ihan tavalliset pilvet käyttäytyvät eri olosuhteissa. En kuitenkaan aio panna rahojani likoon oppimiskykysi puolesta lyömällä vetoa.




Jestas mikä uuvatti. Kerrotko missä kohtaa väitin niitä chemtraileiksi ? Osaatko lukea ? Turha sun on tulla selittämään mitä tiivistymisvanat ovat, tuijottele keskenäsi pilviä...mutta tuhlaa mieluiten aikasi lukemisen opetteluun senkin seppo.

öö tuossa leikittelit mahdollisuudella:
Tuli heti mieleeni että mahtoiko tuo toisen koneen vana olla ns "chemtrail".

aika hubsu olet

Eli kun mieleeni tulee kysymys että mahtoiko kyseessä olla chemtrail, niin teidän separeiden mielestä se on väite ? Mistä lähtien kysymys on ollut yhtä kuin väite ?

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
HaukiOlli
Eli kun mieleeni tulee kysymys että mahtoiko kyseessä olla chemtrail, niin teidän separeiden mielestä se on väite ? Mistä lähtien kysymys on ollut yhtä kuin väite ?

se että sun mielees edes tulee mitkään chemtrailit tekee susta pipipään

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat